Pitäkää usko ja hyvä omatunto

Anonyymi-ap

PITÄKÄÄ usko, tämä sanonta ei ole raamatussa.

Onko vl usko pitämisessä,

Muilla Jeesus asuu sydämessä, usko pysyy ilman pitämistäkin.

18

337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä jeesus?

    • No itseasiassa Paavali kyllä kirjoittaa Timoteukselle (vanhan käännöksen mukaisesti) että pidä usko ja hyvä omatunto jne.

      Että sinänsä huono argumentti vlliä vastaan tämä ☝️

      Btw: tämän saman laitoin aiemmin ja muka poistettu sääntöjen vastaisena. Mitä sääntöjen vastaista tässä on?

    • Anonyymi

      Hmmm. En ole vl, mutta luulen ymmärtäväni tuon lauseen.

      Joskus tapahtuu asioita, joloin esim. usko saattaa joutua koetukselle. Ehkä jotain yllättävää ja pahaa. Siloi tunteet voivat myllertää. Epäusko yrittää saada sijaa.

      Loukattuna ja suuttuneena saattaisi joku heittää jopa uskonsakin menemään. "Eipäs Jumala minua auttanut! Salli tällaista!" Silloin on hetki, jolloin ihminen saattaa tietoisesti valita synnin ja uskon välillä.

      Esim. tällaisessa tilanteessa kristityn kaikessa tunnekuohussaankin tulisi pitää uskosta kiinni. Paha olo menee sitten taas pian ohi.

    • Anonyymi

      Puhuja sanoi seuroissa vertauksen: Pidetäänkö teillä mattoja, meillä pysyy pitämättäkin.

      Uskovaisella, usko pysyy pitämöttäkin, koska Jeesus on sydämessä.

      Vl-usko on sellaista, että kokoajan pelätään, että uskovainen menee esim. Jos ystävystyy epäuskoinen kanssa.
      Tämä homma on ihan hoitokokoushumppaa. Tämä, usko on pitämisessä.

      • Joo kyllä tämä kuvailemasi touhu on epätervettä kieltämättä.


      • Anonyymi

        Epäusko ist en kanssa ei voi olla mielummin on yksinään pirun pelto pysyy pystyssä ilman että huokailee sinne päin


      • Anonyymi

        Meillä ei pdetä mattoja vaikka pysyyy pitämättäkin.Täysin turhia pölyn kerääjiä.Siinäpä tampaatte mattoja niin paljo kuin sielu sietää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ei pdetä mattoja vaikka pysyyy pitämättäkin.Täysin turhia pölyn kerääjiä.Siinäpä tampaatte mattoja niin paljo kuin sielu sietää.

        Hieman outo ajatus, sillä mattojen tehtävä on sitoa pölyjä, eikä se mene ihmisten keuhkoihin, kuten tupakan savu, joka on kymmeniä tuhansia kertoja vaarallisempi, mitä mattoon sitoutunut pöly.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ei pdetä mattoja vaikka pysyyy pitämättäkin.Täysin turhia pölyn kerääjiä.Siinäpä tampaatte mattoja niin paljo kuin sielu sietää.

        Esikoislestadiolaiset eivät ainakaan ennen pitäneet mattoja, oletko el? Kiinnostuksesta vain kysyn, minun puolesta saa olla ilman mattoja, kuka haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoislestadiolaiset eivät ainakaan ennen pitäneet mattoja, oletko el? Kiinnostuksesta vain kysyn, minun puolesta saa olla ilman mattoja, kuka haluaa.

        En ole esikoislestadiolainen.
        Vanhoillislestadiolaisuuteen olen syntynyt.


    • Anonyymi

      Löytyy Raamatusta, Paavali Timoteukselle: "Ja pitäisit uskon ja hyvän omantunnon, jonka muutamat ovat hyljänneet ja ovat uskon puolesta haaksirikkoon tulleet" (1. Tim. 1:19). Samoin Herra Jeesus Philadelphian seurakunnan enkelille: "Katso, minä tulen pian: pidä mitä sinulla on, ettei kenkään sinun kruunuas ottaisi" (Ilm. 3:11).

      Usko on kilvoittelua kolmiliittoisen vihollisen -sielunvihollisen, oman lihan ja tämän maailman - piirittäessä houkutuksineen ja viettelyksineen. Tuhanten juonten konstimestarilla on metkunsa, mutta Kristus on heikoissa väkevä. Uskon liekki on usein suitseva ja jalka horjuva, mutta Herran siionissa on avoimet lähteet.

      • Anonyymi

        Pitää usko ja hyvä omatunto.
        Helpommin sanottu kuin tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää usko ja hyvä omatunto.
        Helpommin sanottu kuin tehty.

        Ilman ylhäältä annettua voimaa se ei onnistuisikaan, mutta joka on uskovaisissa hyvän työnsä alkanut, on sen luvannut loppuun viedä.

        Väärä hengellisyys pysyy varmasti pitämättäkin kuin matot lattialla, eihän sielunvihollinen eksyttämiään kiusaa. Elävä usko on kaidan tien kilvoittelua, jossa vuoroin horjahdetaan oikealle, vuoroin vasemmalle, ja pestään kaidan tien kulkijoiden jalkoja Herran Jessuksen esimerkin mukaisesti.


    • Anonyymi

      Raamatussa sanotaan. Pitäkää varanne, olkaat valppaat, pitäkää lampussa öljyä.

      Sehän tarkoittaa, valvomista.

      • Anonyymi

        Öljy = Jumalan Pyhä Henki, Hänen olemisensa sekä voimansa meissä, keissä Hän on.

        Tyhmät neitsyet olivat pinnallisesti uskonnollisia harrastelijoita, eivät todellisesti Jeesuksen omia, Hänen seuraajiaan. Heistä puuttui Pyhä Henki.

        Kun Jeesus / Ylkä sitten saapui, eivät he päässeetkään mukaan 1. ylösnousemukseen ja Taivasten Helmiportti sulkeutui lopullisesti heidän kohdallaan.

        Matteus 25: 1-13
        1 "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
        2 Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä.
        3 Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.
        4 Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa.
        5 Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.

        6 Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.'
        7 Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon.
        8 Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: 'Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat'.
        9 Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: 'Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.'

        10 Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.

        11 Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!'
        12 Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä'.
        13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.

        Mitä tästä opimme? Nyt on aika tehdä ja elää kaiken aikaa oikeassa parannuksessa: synnintunnossa, katumuksessa ja uskossa evankeliumiin. Myös: rukoilla Pyhän Hengen läsnäoloa itseemme = täyttyä Pyhällä Hengellä. Ja joka hetki valvoa ja vaalia, pitää eli säilyttää tämä usko.

        Sillä emme tiedä päivää emmekä hetkeä. Jopa jo minuutin (tai sadan vuoden) päästä saatamme olla helmat hulmuten matkalla yläilmoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljy = Jumalan Pyhä Henki, Hänen olemisensa sekä voimansa meissä, keissä Hän on.

        Tyhmät neitsyet olivat pinnallisesti uskonnollisia harrastelijoita, eivät todellisesti Jeesuksen omia, Hänen seuraajiaan. Heistä puuttui Pyhä Henki.

        Kun Jeesus / Ylkä sitten saapui, eivät he päässeetkään mukaan 1. ylösnousemukseen ja Taivasten Helmiportti sulkeutui lopullisesti heidän kohdallaan.

        Matteus 25: 1-13
        1 "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
        2 Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä.
        3 Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.
        4 Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa.
        5 Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.

        6 Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.'
        7 Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon.
        8 Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: 'Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat'.
        9 Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: 'Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.'

        10 Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.

        11 Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!'
        12 Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä'.
        13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.

        Mitä tästä opimme? Nyt on aika tehdä ja elää kaiken aikaa oikeassa parannuksessa: synnintunnossa, katumuksessa ja uskossa evankeliumiin. Myös: rukoilla Pyhän Hengen läsnäoloa itseemme = täyttyä Pyhällä Hengellä. Ja joka hetki valvoa ja vaalia, pitää eli säilyttää tämä usko.

        Sillä emme tiedä päivää emmekä hetkeä. Jopa jo minuutin (tai sadan vuoden) päästä saatamme olla helmat hulmuten matkalla yläilmoihin.

        Tämä mielestäni on hyvä raamatunhaku:
        https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

        - On eri raamatunkäännökset joita klikata.
        - Voi laittaa hakuun raamatunlause-kohdan lyhennyksen, esim: Joh. 3:16.
        - Voi valita kohdan "koko Raamattu", tai "Uusi testamentti" tai sitten esim. "Evankeliumit".
        - Jos muistaa kyseisessä käännöksessä jonkin sellaisen, miel. ei usein toistuvan sanan (ettei tule tuhatta eri vastausta), niin kirjoittaa sen nimenomaan oikeassa muodossaan sana-hakuun. Jos ei muista mikä on sanan pääte, voi kirjoittaa sanasta alkuosan ja laittaa tähden * perään, näin haku etsii nuo eri sanamuodot. Esim. Valtakun*. Näin haku etsii "valtakunta, valtakunnan, valtakuntien...".
        - Tuolta on sitten helppo myös copypastata lainauksia, joko osoitepalkista nettiosoite sivustolle tai itse raamatunlauseita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä mielestäni on hyvä raamatunhaku:
        https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

        - On eri raamatunkäännökset joita klikata.
        - Voi laittaa hakuun raamatunlause-kohdan lyhennyksen, esim: Joh. 3:16.
        - Voi valita kohdan "koko Raamattu", tai "Uusi testamentti" tai sitten esim. "Evankeliumit".
        - Jos muistaa kyseisessä käännöksessä jonkin sellaisen, miel. ei usein toistuvan sanan (ettei tule tuhatta eri vastausta), niin kirjoittaa sen nimenomaan oikeassa muodossaan sana-hakuun. Jos ei muista mikä on sanan pääte, voi kirjoittaa sanasta alkuosan ja laittaa tähden * perään, näin haku etsii nuo eri sanamuodot. Esim. Valtakun*. Näin haku etsii "valtakunta, valtakunnan, valtakuntien...".
        - Tuolta on sitten helppo myös copypastata lainauksia, joko osoitepalkista nettiosoite sivustolle tai itse raamatunlauseita.

        Minä käytän myös tuota raamatunhakua.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe