Yksinäisyys kumpusi asukkaiden kokemuksissa muun muassa siitä, että palvelutaloasuntoa ei pidetä omana kotina, eikä välttämättä edes kodinomaisena paikkana, kertoo terveystieteiden maisteri Anu Jansson.
Yli kolmannes palvelutaloissa asuvista iäkkäistä kärsii yksinäisyydestä ainakin toisinaan, selviää terveystieteiden maisteri Anu Janssonin väitöstutkimuksesta.
36 prosenttia palvelutaloissa asuvista kärsi yksinäisyydestä.
Erityisesti syksy ja talvi sekä illat ja viikonloput tuntuivat asukkaista yksinäisiltä.
Yksinäisyys heikentää iäkkäiden ihmisten terveyttä ja psyykkistä hyvinvointia sekä ennustaa ennenaikaista kuoleman riskiä.
– Tutkimuksen osallistujat kokivat, että vuorovaikutus talon toisten asukkaiden kanssa oli toivottua vähäisempää, ja osa asukkaista koki itsensä näkymättömäksi, oman elämänsä sivusta katsojiksi, Jansson sanoo.
Yksinäisyyttä olisi tärkeää lievittää muun muassa ottamalla se puheeksi ja tekemällä tarpeen mukaan huolellisesti suunniteltuja interventioita.
Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten ohjattu Ystäväpiiri-ryhmätoiminta soveltuu palvelutaloon. Ystäväpiiri-toiminnasta on saatu aiemmin näyttöä yksinäisyyden lievittäjänä kotona asuvien iäkkäiden keskuudessa.
Palvelutalossa asuvat osallistujat näyttivät Janssonin mukaan hyötyvän ryhmästä ja löysivät toisistaan vertaistukea. Tutkimus osoitti, että iäkkäät halusivat toimia ryhmässä esimerkiksi liikkumis- ja muistivaikeuksista huolimatta.
(Uutinen on julkaistu Lääkärilehden verkkosivuilla)
Tutkimus: Iäkkäiden yksinäisyys on yleistä palvelutaloissa
39
317
Vastaukset
- Anonyymi
Alueemme sosiaaliohjaaja kävi juuri pyynnöstän luonani laskunmaksu-epäselvyyksien takia. Olin laittanut saajaksi oman tilinumeroni.
Lähiaikojen sos/terveyshuolet tässä vaikuttivat. Nyt lasku maksettiin halutulle tilille.
Meillä suomessa huolehditaan ikä-ihmisistäkin. Tuloni olivat olivat liian korkeat. Silti runsas tuhat euroa riitti kaubamaja-taksin epäämiseen.
Sos.virkailijan käydessä vanha viina ei saa asiakkaasta liikaa mielellään pöllähtää!
. Eilen huonompi, tänään parempi päivä. Reino x.- Anonyymi
Kyllä meidän palvelutalossa joillakin oli alkoholiakin ei sitä kukaan estänyt omassa asunnossaan joivat . Ja niinhän se on että koska vuokraa sen asuntonsa niin tekee siellä kuten haluaa. Mutta jos aiheuttaa häirintää juomisen kanssa niin silloin tietysti puututaan asiaan .
Ja apua saa jos jotain on vialla niin painaa vaan nappia niin aina joku tulee kysymään mitä haluaa .
- Anonyymi
Alotukseen :
Yksin jääneetvanukset kokee yksinäisyyttä olivatpa he kotona tai laitoksessa,
johtuu siitä
kun kaikki tutut läheiset ovat jo kuolleet eikä jälkeläiset korvaa omaa puolisoa, vaikka kuinka rakkaita ovatki,
ne vanhat omat ystävät ja puoliso on aina jokatapauksessa se kaikkein läheisin vanhukselle, sillä jälkeläisillä on oma elämä elettävänään, eikä heillä välttämättä ole a i k a a vanhksille olta kiireiltään oman perheesä takia,
vanhuksen elämä on hankalaa masentavaa yksinäistä usein kivuliasta,
hyvin uuvuttavaa työlästä itseleen vanhuksellekki,
silloin kun kaikki tärkeät ihmiset ovat jo poistuneet tuonpuoleiseen,
uskoisin kuitenki että laitos hoito loppuvaiheessa olisi paras ratkaisu
jo huonokuntoisille vanhuksille ,
siellä kuitenki on myös muita ja yhteiset tilat jonne voi mennä jos vanhus haluaa nähdä muita,- Anonyymi
Ihmetellyt monet kerrat miksi ei kaksi vanhaa naista esim asu yhdessä jos kumpikin on leski tulisi asuminen halvemmaksi . Vaikka sekään ei varmaan helppoa ole . Samoin miesten kanssa , niillähän olisi paljon puhuttavaa toisilleen vanhoista muistoista sun muista.
Vaikka moni on sen luontoinen ettei pärjäisi asumaan toisten kanssa. ,kun katselee esim 70+ ja 80 + palstoja niin siellä ei yksikään voisi asua muuta kun yksin, , sillä yhdesaä aauminenkin on sitten sellaista ettei pahemmasti arvostella sitä toista , vaan annetaan olla sellaisena kun ihminen on ollut kokomelåmänsä
Niin että mahdollinen yhteis asuminen vaatii kypsän ihmisen, siihen ei moni pysty.
Tiedän yhden tapauksen kun kaksi naista muutti yhteen molemmilla oli ihan omat makuuhuoneet yhteinen keittiö ja olohuone ,sanovat että heillä on aina kivaa iltaisin kun tv on päällä ja he juttelevat kaikista asioista maan ja taivaan välillä ja viihtyvät ihan hyvin ja kumpikin maksaa tasapuolisesti vuokran - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmetellyt monet kerrat miksi ei kaksi vanhaa naista esim asu yhdessä jos kumpikin on leski tulisi asuminen halvemmaksi . Vaikka sekään ei varmaan helppoa ole . Samoin miesten kanssa , niillähän olisi paljon puhuttavaa toisilleen vanhoista muistoista sun muista.
Vaikka moni on sen luontoinen ettei pärjäisi asumaan toisten kanssa. ,kun katselee esim 70 ja 80 palstoja niin siellä ei yksikään voisi asua muuta kun yksin, , sillä yhdesaä aauminenkin on sitten sellaista ettei pahemmasti arvostella sitä toista , vaan annetaan olla sellaisena kun ihminen on ollut kokomelåmänsä
Niin että mahdollinen yhteis asuminen vaatii kypsän ihmisen, siihen ei moni pysty.
Tiedän yhden tapauksen kun kaksi naista muutti yhteen molemmilla oli ihan omat makuuhuoneet yhteinen keittiö ja olohuone ,sanovat että heillä on aina kivaa iltaisin kun tv on päällä ja he juttelevat kaikista asioista maan ja taivaan välillä ja viihtyvät ihan hyvin ja kumpikin maksaa tasapuolisesti vuokranYhteisasuminen voisi monelle olla ihannetila.
Itse tykkäisin ja olen kertonut sen kaikille mahdollisille yksinäisille
tai yksinasuville, jos vaikka ottaisi tulta, mutta ei otsa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhteisasuminen voisi monelle olla ihannetila.
Itse tykkäisin ja olen kertonut sen kaikille mahdollisille yksinäisille
tai yksinasuville, jos vaikka ottaisi tulta, mutta ei otsa.Piti lukea: ....jos vaikka ottaisi tulta, mutta ei ota.
- Anonyymi
Siinä vaiheessa tietenkin, kun ei pysty itsestään huolehtimaan laitos on
ainoa vaihtoehto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka moni on sen luontoinen ettei pärjäisi asumaan toisten kanssa. ,kun katselee esim 70 ja 80 palstoja niin siellä ei yksikään voisi asua muuta kun yksin, , sillä yhdesaä aauminenkin on sitten sellaista ettei pahemmasti arvostella sitä toista , vaan annetaan olla sellaisena kun ihminen on ollut kokomelåmänsä
Tiedän yhden tapauksen kun kaksi naista muutti yhteen molemmilla oli ihan omat makuuhuoneet yhteinen keittiö ja olohuone ,sanovat että heillä on aina kivaa iltaisin kun tv on päällä ja he juttelevat kaikista asioista maan ja taivaan välillä ja viihtyvät ihan hyvin ja kumpikin maksaa tasapuolisesti vuokranIhmisillä on omat, pinttyneet tapansa. Toisenlaisia tapoja omavan kanssa on hankala tulla toimeen.
- Anonyymi
On hyvä, että vanhaksi ja tarpeettomiksi itsensä tuntevat ihmiset saavat nukkua ikiuneen. Ollaanpa nyt rehellisiä. Näinhän asia ON.
- Anonyymi
Kyllä minä ainakin olen huomannut että myös palvelutalossa saadaan uusia ystäviä.
Ja käyvät toistensa luona kylässä kahvilla. Joten riippuu tietenkin ihmisestäkin miten hän asennoituu palvelustalon asukkaana . Samalla on vaikea vanhana löytää ystäviä m asui missä muodossa tahansa . Yksinäisyydestä kärsivät myös ne jotka asuvat kotona ,
Niin että monissa palvelukodissa on aktiviteetteja yhteinen tuolin7mppa musiikki iltoja jonne joku tukee soittamaan haitaria. Myös hengellisen. Musiikin. Tykkääjille tulee joku uskova laulamaan ja soittamaan pari kertaa kuukaudessa. Yhteisiä käsityö iltapäivinä jolloin kaikilla on jotain käsityötä tekeillä ja siinä sitten kahvit välillä kääretortun kanssa.
Omaiset käyvät tervehtimässä . Niin että ihme kyllä palvelutalojakin vähennetään , usein on niin että ihminen tulee niin huonoon kuntoon ettei palvelutalo ole hänelle oikea paikka jolloin on muutettava taas uuteen asumismuotoon missä on hoitajat paikalla koko ajan . Jos vaan joka kunta tajuaisi vanhusten tarpeet niin saoirauksia olisi vähemmän , yksinäisyys tekee ihmisen sairaaksi . Joten kun vaan järjestetään aktiviteetteja vanhoille niin sekin pitää heidät hyvässä kunnossa , vaikka riski on että elävät kauemmin ja siitähän ei hallitus oikein pidä , koska ei halua tehdä mitään vanhusten hyväksi . Ja monelle on lähimpään lääkärinkin yli 100 km ,sellaiset reisut rasittavat ainoastaan vanhusta .- Anonyymi
Riippuu missä kunnossa olevia asukkaat ovat.
Tuttuni, jolla muisti pelasi aika hyvin joutui porukkaan, jossa muilla ei pelannut.
Hän tunsi itsensä hyvin yksinäiseksi.
Jos oli jonkun kanssa jutellut eilen,
tänään sama henkilö ei muistanut häntä nähneensä ikinä.
Moni ei edes ymmärtänyt missä on, vaan tunkivat rollaattoreillaan ulko-ovelle
ja hokivat, että haluan nyt lähteä kotiin.
- Anonyymi
Yksin asunut kymmenen vuotta ilman muuta yksinäistä, siihen on tottunut, joskus nautin omasta rauhasta.
- Anonyymi
"Meillä suomessa huolehditaan ikä-ihmisistäkin."
Ehkä jos tiedät paikan mistä apua saat ja otat yhteyttä.
Ei apua kukaan tule tarjomaan.
Kaikki eivät tiedä minne ottaa yhteyttä erilaisissa ongelmissaan.
Varsinkaan yksinäisillä ei ole verkostoa, joka neuvoisi. - Anonyymi
Vakituinen asuntomme oli sopimaton halvaantuneen ja puhekyvyttömän vaimoni kotihoitoon joten vuokrasimme läheisestä palvelutalosta kaksion käyttöömme.
En hetkeäkään harkinnut vaimoni lähtemistä yksin vaikka asuntojen etäisyyttä toisistaan ei ole kuin noin 800m katua pitkin.
Hoitsut käyvät hoitamassa omat hommansa joihin minä, avustamistarkoituksessa sekaannun. Jätehuolto, tiskaus, peruspuhtaanapito, jääkaapin sisällön tarkoituksen mukaisuudesta huolehdin. Suuren osan valmistan itse. Luen aamulehden valikoidut kohdat ja olen muutenkin läsnä lukuun ottamatta aamupäiväisiä kuntoilurupeamiani joista palaan marketin kautta.
Vaimoni voi viestiä ainoastaan ilmehtimällä eikä hänelle suunnttu sanallinen viesti tule aina ymmärretyksi.
Kuitenkin uskon läsnäoloni antavan hänelle jonkin sortin turvalisuuden ja läheisyyden tunnetta. Joku hoitsu on nurkan takana minulle sanonut tämän olevan vaimoni kannalta hyvä ratkaisu.
Sairaalasängystä pyörätuoliin ja takaisin sänkyyn tapahtuu täysin avustajan toimesta. Sama koskee tietenkin myös henkilökohtaista hygieniaa.
Olotilasta johtuen ajaus vähäisestäkään sosiaalisesta kanssakäymisestä voi unohtaa. Toisten näkeminen ja höpötyksen kuuleminen on tietenkin vaihtelua. Lyhyen ajan.
Olemme nyt asutelleet yli 4 kk eikä, vastoin odotuksiani, ole tapahtunut elpymistä sen vertaa, että voisi ajatella lyhyitäkään pyörätuolireisuja.
Ilmeistä ja olemuksesta näkee henkilön itsensä kärsivän tilanteestaan eniten.
Minulle tämä muutos on ollut varsin radikaali monessakin mielessä. Varsinkin ajatellen asumisen puitteita. - Anonyymi
Mitä iäkkäämmäksi ihminen tulee, sen yksinäisemmäksi hän tulee. Kun liikuntakyky heikkenee, niin ainoa huvi on pötköttää yksinään sängyssä, ja ehkä sitten hoitaja tulee ja roudaa sinun ruokasaliin syömään ja sitten takaisin vuoteeseen. . .
- Anonyymi
Mutta kun ei roudaa vaan vaíhtaa vaipan, nostaa pyörätuoliin, työntää pöydän ääreen ja kuumentaa mikrossa satsin marketin valmisateriaa. Jättää puoleksi tunniksi mutustamaan ja palaa takaisin nostaen hoidokin sänkyyn makaamaan. Siinä koko elämä.
Nähnyt tätä elämää vajaa 5 kuukautta.
Ruokasali on mutta ei toimintaa.
Jotkut mummelit istuivat lämpimillä ilmoilla ulkona. Hyvä heille mutta kaikki eivät siihen pysty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun ei roudaa vaan vaíhtaa vaipan, nostaa pyörätuoliin, työntää pöydän ääreen ja kuumentaa mikrossa satsin marketin valmisateriaa. Jättää puoleksi tunniksi mutustamaan ja palaa takaisin nostaen hoidokin sänkyyn makaamaan. Siinä koko elämä.
Nähnyt tätä elämää vajaa 5 kuukautta.
Ruokasali on mutta ei toimintaa.
Jotkut mummelit istuivat lämpimillä ilmoilla ulkona. Hyvä heille mutta kaikki eivät siihen pysty.Pyörätuolilla voi vallan hyvin mennä ulos ja vaikka minne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörätuolilla voi vallan hyvin mennä ulos ja vaikka minne.
Ympärivuorokautiseen laitoshoitoon pääsee/joutuu kun on jo todella
huonossa kunnossa. Ei siinä enää mennä "vaikka minne". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ympärivuorokautiseen laitoshoitoon pääsee/joutuu kun on jo todella
huonossa kunnossa. Ei siinä enää mennä "vaikka minne".Onko luki-luki vai joku muu ymmärtämisen vaje? Missä siinä kommentissa puhuttiin ymprärivuorokautisesta ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko luki-luki vai joku muu ymmärtämisen vaje? Missä siinä kommentissa puhuttiin ymprärivuorokautisesta ...
Torvi. Pyörätuoli-ihminen on yleensä ympärivuorokautisessa hoidossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun siihen yhdistyy sanallisen ilmaisun täydellinen katoaminen niin vaihtoehdot ovat vähissä.
Kotihoitsut käyvät aamuisin putsaamassa alapään ja asentamassa puhtaan vaipan.
Nostovyötä ja liukutasoa hyväksi käyttäen nostavat asiallaan sähkösääteisestä sängysta pyörätuoliin ja pöydän ääreen. Kehnolla vasurilla lusikoitava safka eteen. Noin puolen tunnin rupeaman jälkeen takaisin sänkyyn käyttäen apuvälineitä.
Määräajoin suihkussa. Hoitsun suorittama hammaspesu kerran päivässä.
Halvaantuneen käden ranteessa hälytinnappi. Kehnolla vasurilla on onnistunut käyttämään sitä 4kk:n aikana kahdesti.
Rajoittuneiden toimintojen lisäksi on muissakin aivotoiminnoissa puutteita. Esimerkiksi signaaleihin kyllä = nyökkäys ja ei = pudistus menevät välillä ristiin ja usein kysmykseen vastaus tapahtuu käsittämättömänä mölinänä.
Normaalisti vaipan vaihto tapahtuu useammin. Usein jokainen kerta siirrettäessä sängystä pyörätuoliin.
Jos en asuisi mukana niin päivittäiset 4:n tunnin rupeamat saattaisivat joskus olla varsin epämiellyttäviä.
Vaikka omistusasuntomme on vain 800 metrin päässä niin en voinut ajatellakaan jättää vaimoani vain käyntieni varaan.
Talyhtiön vastike 382€/kk menee kuukausittain eikä muuttotappiopaikkakunnalla keskustankaan kolmion myynti vaikuta lupaavalle millään hinnalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät välttämättä. Hyvin moni rullailee ihan omassa kodissaan. Ja molemmista paikoista pääsee ulos niin tahtoessaan. Yksin tai avustettuna.
- Anonyymi
Vanhainkodit pitää palauttaa yhteiskuntaamme, kaikille vanhuksille pitää olla mahdollisuus päästä vanhainkotiin loppuvuosiksi muitten vanhusten seuraan !
Yksin on paha olla,
tietenki vanhainkodissaki saa olla yksin jos vanhus itse haluaa.- Anonyymi
Pieniä kotoisia vanhainkoteja ei ole enää. Se on niin sääli.
Laitoshoivat on laitoksia. Anonyymi kirjoitti:
Pieniä kotoisia vanhainkoteja ei ole enää. Se on niin sääli.
Laitoshoivat on laitoksia.Entäs nämä perhekodit?
He tytär ehdottaa voit muuttaa meille Hyvinkäälle, meillä on iso-omakotitalo jos tulee vaikeuksia yksin pärjäämisessä. Hyvin pärjään nykyolosuhteissa, mielestäni on hyvä olla kaukaa viisas ettei tule yllätyksenä, tiedän ettei jätetä heitteille ketään mikä on paras vaihtoehto. Yhteisasumisessa on erillaisia vaihtoehtoja kukin miettii kotonaan yksin, ei yksin asuminen ole välttämättä niin yksinäistä kuin luullaan. Tunnen ikäisiäni jotka miettii samaa miten huominen, miten palvelu kun tosi edessä, on vain elettävä ajassa.
- Anonyymi
Vaikka " tykkääki " yksin asua , kuten minä,
niin välillä tulee melkosen orpo- olo
kun ei olekaan enään niitä sukulaisia ja kavereita joita ennen oli
kun oli itsekki vielä terve ja meno kunnossa,
nyt vasta muaki on alkanu tympimään kun on näin täysin yksin,
kaikki kuolleen, vain muutama jälkeläinen ja niillä on niin tiiviisti omat menot ja elämä ei niillä ole aikaa omalle vanhukselleen,
nyt voisi jo harkita muuttaa jonnekki jossa mua hoivattaisiin ja olisi joitaki muitaki KIVOJA puhekavereita jos sattuis kaipaamaan toisten vanhusten juttu seuraa,
ihan näin yksin en olisi halunnnu loppu elämääni muodostuvan,
tänään on ollu taas niiiiiiin suru päällä ,
kuolema muistutti tänäänki elämän rajallisuudesta,
eikä ole ketään kenen kanssa juttelis menetyksestä,
yksikseen ikeä tuhertaa vaan,
jaksais edes mennä suihkuun,
kohta kai vanha mäteänee omiin hajuihinsa kun ei enään viiiiittttti mennä edes suihkuun,
siellä sentään hieman piristyisi,
kyyneleetki vois pestä naamasta pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka " tykkääki " yksin asua , kuten minä,
niin välillä tulee melkosen orpo- olo
kun ei olekaan enään niitä sukulaisia ja kavereita joita ennen oli
kun oli itsekki vielä terve ja meno kunnossa,
nyt vasta muaki on alkanu tympimään kun on näin täysin yksin,
kaikki kuolleen, vain muutama jälkeläinen ja niillä on niin tiiviisti omat menot ja elämä ei niillä ole aikaa omalle vanhukselleen,
nyt voisi jo harkita muuttaa jonnekki jossa mua hoivattaisiin ja olisi joitaki muitaki KIVOJA puhekavereita jos sattuis kaipaamaan toisten vanhusten juttu seuraa,
ihan näin yksin en olisi halunnnu loppu elämääni muodostuvan,
tänään on ollu taas niiiiiiin suru päällä ,
kuolema muistutti tänäänki elämän rajallisuudesta,
eikä ole ketään kenen kanssa juttelis menetyksestä,
yksikseen ikeä tuhertaa vaan,
jaksais edes mennä suihkuun,
kohta kai vanha mäteänee omiin hajuihinsa kun ei enään viiiiittttti mennä edes suihkuun,
siellä sentään hieman piristyisi,
kyyneleetki vois pestä naamasta pois.Ei itkeä saa tämä on vain elämää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei itkeä saa tämä on vain elämää.
EIKÖ
vaikka suru painaa hiivatisti,
kaun kaikki katoaa kuolee pois,
kyllä kirpasee kun ihan yksin jää
eikä edes puhekaveria jää eloon,
kyllä siinä välillä jos itsekseen itkeskeleeki,
se taitaa olla pelkkää ITSEKKYYTTÄ
kun minut on jätetty yksin ja kylmästi vaan kuolee ennen mua jättää minut yksin, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EIKÖ
vaikka suru painaa hiivatisti,
kaun kaikki katoaa kuolee pois,
kyllä kirpasee kun ihan yksin jää
eikä edes puhekaveria jää eloon,
kyllä siinä välillä jos itsekseen itkeskeleeki,
se taitaa olla pelkkää ITSEKKYYTTÄ
kun minut on jätetty yksin ja kylmästi vaan kuolee ennen mua jättää minut yksin,Kyllä saa itkeä. Kyyneleet hoitaa sielua ja sydäntä.
Minä itken usein surun ja kaipauksen kyyneleitä.
Miten se ahdistus muuten tulisi ulos,
kun ei ole ketään kenen kanssa puhuakaan.
Tunteet patoutuvat sisään ja alkavat ahdistaa.
Itkeminen helpottaa hiukan vähäksi aikaa.
Pääsee hetki kerrallaan eteenpäin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä saa itkeä. Kyyneleet hoitaa sielua ja sydäntä.
Pääsee hetki kerrallaan eteenpäin.Ymmärrän sinua. Olet vähän kuin minä. Tsemppiä ja halauksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä saa itkeä. Kyyneleet hoitaa sielua ja sydäntä.
Pääsee hetki kerrallaan eteenpäin.Sanopa muuta, itku puhdistaa, myös kyynelkanavat. Mutta jos / kun itket hoivalaitoksessa, niiin sinut lääkitään rauhalliseksi. Aivan kuin jossain joku olisi ymmärtänyt jotain väärin. Oikein hemmetin kunnolla päin kankkulan kaivoa.
- Anonyymi
Minä olen asunut yksin jo vuosia enkä moiti olotilaani yhtään.
Saan tehdä mitä haluan, ruoanlaitto on perin helppoa jo miehellekkin. Touhuan joka päivä jotakin ja monesti täysin turhaa askaresta. Tykkään ettei kukaan pidä minua silmällä ja kommentoi touhujani.
Kunhan terveyttä vain riittää ja joka päivälle energiaa niin odotan 100 v. ja sitten ukkonen mun tappaa. Toivotaan. - Anonyymi
Yksinäisyys riippuu kunnosta.
Osa palvelutalomme asukeista kokoontuu muutaman mummelin ryhminä höpöttelemään. Kesällä hyvillä ilmoilla ulkona. Muilla keleillä en tiedä.
Useimmat hiippaavat omatoimisesti ilman apuvälineitä mutta joukossa on joskus jokunen pyörätuolihupakkokin.
Olen nähnyt vähemmän ukkoja joista muutamalla on pyörätuoli.
Satunnaisia ryhmäohjelmia on harvakseltaan.
Talossamme lienee 60 asuntoa päätellen siitä, että meidän numeromme on 53.
Joskus on talon ruokala ollut toiminnassa. Myös talon omat kotihoitajat ja tippaiitat ovat huolehtineet hommistaan.
Nuo ovat taakse jäänyttä elämää. Ulkopuolinen yritys hoitaa laajemman alueen kotihoidot ml. palvelutalot.
Hoitsujen kohdalla en tiedä tilannetta.- Anonyymi
Oletko kunnallisessa palvelutalossa ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko kunnallisessa palvelutalossa ?
Kyse on kaupungin omistaman palvelutaloyhdistys ry:n talosta.
Kotihoitajia käy myös lähikaupungista käsin koska palveluntarjoajan omistus lienee siellä.
Kaksi ulkkaritaustaista kotihoitsua tekevät työnsä tunnollisesti. Haluavat ilmeisesti näyttää koska lienevät hieman seurannan kohteina?
Lienen kiusallinen kanssa-asuja koska puutun asioihin nähdessäni riittävän ylimalkaista ja piittaamatonta toimintaa. Kun jotain tekee niin sen voisi tehdä myös kunnolla ja jos se tuntuu vaikealle niin on syytä tarkastella menetelmiä.
Yhtenä ensimmäisenä huomioni kohteena oli asunnon jätehuolto. Vuorokaudessa tuleen vaimoni haaroista 4 - 5 tenan suurta vaippaa joista asunnon naurettavan pieni sekajötepurtilo täytyy päivässä tai kahdessa.
Ostin marketista jätesäkkejä joista yhden täyttyminen kantokuntoon vie noin viikon.
Olen vaihdon aikana paikalla säkkeineni jonka siirrän heti jokaisen vaihdon jälkeen vessan nurkkaan kiinni pyöräytettynä. Kun sen paino lähestyy kohtuullista kantotasoa niin suljen sen nippusiteellä ja vien sen jätekatokseen mennessäni seuraavan kerran ulos.
Muuten kotihoitsut joutuisivat juoksuttamaan pientä pussukkaa viikoittain monta kertaa.
Tämä vain yksinkertainen ja ensimmäiseksi silmiini pistävä asia menetelmän kohennustarpeesta.
Osallistun myös ruokahuoltoon. Heti alkuun pisti silmääni syömättä jääneiden pöperöiden määrä sekä se, että tiskialtaaseen heitetään huolettomasti lusikkasafkoja tai jossakin määrin myös veitsi.haarukka pöperöä.
Ostin kodin putkimiestä ja avasi kerran osittain tukkeutuneen hajulukon.
Alkuun tilaamamme ulkopuolinen ruokapalvelu osoittautui sopimattomaksi.
Teen sapuskoista osan itse ja pidän jääkaapissa varalla muutamia valmisruoka-annoksia. Seuraan päiväyksiä. Jos en ole paikalla annostelemassa, tosin kotihoitajilla on jo tolkkua, niin hoitsut saavat jääkaapista miksron kautta safkan vaimolleni. Bioroskiin ei juurikaan ole mennyt ruokaa pitkiin aikoihin.
Pari k-hoitsua on jossakin määrin närkästynyt tyyliini.
Palvelutaloyhdistyksen vuokra ahtaasta kaksiosta on 960€/kk sisältäen sähkön ja veden.
Hoitopalveluista laskuttaa hyvinvointialue erikseen.
KELAn täti ehdotti minulle hakua viralliseksi omaishoitajaksi josta saattaisi olla jotain taloudellistakin hyötyä mutta en ole edes harkinnut. Nykyisessä järjestelyssä ovat vastuu- ja suoritusrajat selkeät. Oma puuhasteluni helpottaa kotihoitsujen työtä ja toivon heistä jonkun ajattelevan vaihtoehtosia suoritustapoja.
Yksi, miespuolinen kotihoitsu huomasi jätesäkki / nippuside menetelmäni ja totesi, että se pitäisi ottaa käyttöön jokaisessa asunnossa. En usko muutokseen. Ylimenovaihe vaatisi vaivannäköä, valmistelua ja hieman opastusta. Välitön hyöty? Itse olen sitä mieltä, että puuhillani vapautuvan ajan voisivat kotihoitsut käyttää vaikkapa viisaiden puhumiseen keskenään.
Kaikkinensa, lienee kiusallista, että halvaantuneen ja puhekyvyttömän naisen ärhäkkä ukko on tunkenut samaan asuntoon muuttaen sinne osoitteensakin.
- Anonyymi
Olen matkalla palvelutaloon. Nyt vähän karu hoikan lumen aikaan, mutta lumen ja pakkasen aikana hyvä vaihtoehto raihnaiselle vanhalle miehelle.
Saahan siellä omassa kämpässä vaikka kahvitella kun siltä tuntuu tai syödä ruokailutilassa johnei jaksa kauppaan tarvikkeit hakemaan.
iän tuoma etu. - Anonyymi
Joku rakastaa puhetta asiasta, mutta eivät päätökset muutu,
ne on vain hyväksyttävä. - Anonyymi
Joka yö joutui nukkumaan eri huoneessa, mutta kaikissa oli onneksi samanlainen taulu seinällä. Ja päivällinen syötiin kymmenen kilometrin päässä olevassa kylässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.1864155Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,993448SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.1002766Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.3012694Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a392376Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv1682143Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,02070Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k371782Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll81611- 451153