Onko katuvalojen värillä merkitystä

Anonyymi-ap

Katuvalot vaihdetaan keltaisesta valkoiseen parin vuoden kuluessa. Työtä on jo aloitettu. En ole koskaan huomannut katuvalojen väriä, vaikka ajan autoakin. Piti nytkin oikein kurkottaa ikkunasta että näköjään katuvalot ovat keltaiset mutta taloyhtiön pihavalot valkoiset.
Juttu on hesarissa ja siellä joku jo kirjoitti: ”Ennen syksy oli lempivuodenaikani. Rakastin keltaisten lehtien kahinaa jalkojen alla ja lämpimänsävyisiä katuvaloja. Ne loivat tunnelmaa. Nyt inhoan syksyä.”
Voiko tällainen asia vaikuttaa ihmisen mielenlaatuun? Melkein tuntuu uskomattomalta, että voisi.

12

187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tällä suunnalla ovat jo valkoisia.

• Anonyymi

No huomaatko eron vanhojen keltaisten ja uusien valkoisten välillä? Huonmpi vai parempi?

• Anonyymi

Hyvä ettei punaisia.

• Anonyymi

Joop.

Värimaailma, väriavaruudet herättää kyllä fiiliksiä. Ikäni ite duunannut värien kans. Aika taiteilua välillä. Jokainen ihminenkun kattoo maailmaa silmillään. Ja jokaisella ikioma mielipiteensä.

5700 kelviniä. Se mun mielestä valon väri. Ei ole kusen keltainen, ei sininen. Tää keltainen valon väri juontaa pitkälle historiaan. Aikoinaan, kun opittiin tekemään tuli, se oli palavan puun väri. Siis nuotiotuli, siis avotuli.

Eriasiahan se, kuin auringon tuoma valon väri. Auringingon valohan se kaikki ihmisenkin näkemät värit määrittää. Mielikuviin, fiiliksiin, ihan kaikkeen.

Lisäks tuli toi hehkulamppu. Siinähän on keltainen sävy. Ihminen on jostain syistä oppinut katteleen porkkanan punaista valoa.

Noh. Katuvalot oli ennen kaasupurkauslamppuja, tai loisteputkia tms. Ne oli väriskaalaltaan keltaisia. Nykyisin led valaisimet. Ledeissä on paljon laajempi väriavaruus. Parin tonnnin kelvinin keltaisesta kymppitonnin kelvinin syvän siniseen.

Mun käsittääkseni katuvalot yleensä nykyisin noin 4000 kelviniä. Siis ei enää keltaisia, mutta ei puhtaan valkoisiakaan. Eikä sinusiä.

Ihan ok. Valot valaisee. Ei värjää paikkoja oransseiksi, ei ruskeiksi, ei sinisiksi. Aika neutraalit sävyt. Värit erottuu toisistaan, selkeetä katella. Vihree erottuu punasesta, jos ei ole värisokee.

Mun mielestä ihan ok. Paitsi mun mielestä vois olla kyllä "värittömämpikin " valon väri. Vaikkapa jotain 5000 kelviniä.

Sori, snadisti aloin paasaamaan asiasta. Mä nyt olen tehnyt koko työurani värien kans, ne mulla sydämen asia. Makukysymyksiähän nämätkin toki on.Mun mielestä nykyajan katuvalot on ihan ok.

=DW=

• Anonyymi

Eikä mitään paasaamista, oikein rupesi kiinnostamaan mitä olet työksesi tehnyt. Oma työni oli aika arkista ja väritöntä, ihan mielelläni sitä kyllä tein, ja työkaverit olivat kivoja.

• Anonyymi

Minusta nuo valkoiset valot ovat ikävät ja kylmät. Ne ovat ihan yhtä ikävät ulkona kuin sisälläkin, en ikinä huoli kotiini valkoisia valoja, enkä tiedä ketään kenellä olisi kodissa valkoiset valot.

• Anonyymi

Pääasiahan on näkyvyyden moitteettomuus.

• Anonyymi

Saattaa olla, varsinkin jos siihen uskoo et se vaikuttaa....?

• Anonyymi

Keltainen on hienmpo väti..

• Anonyymi

Heijastimien aika on tullut talviajan myötä viimeistään.

• Anonyymi00011
      UUSI

Ne vanhat lämpimän väriset suurpainenatrium katulamput on silmälle miellyttävämmät mielestäni toisinkun uudet LED 4000k+ niin niitä katsellessa pimeällä silmät rasittuu koska valo on sinisempi. Ja sitten sellainen valkoinen valo yhtäkkiä pimeästä tullessa on ihan sellanen flashbang. Sika vittumaisia siis. Itse kannatan vanhan värisiä, koska paljon miellyttävämpiä ja pehmeämmän oloisia silmälle.

• Anonyymi00012
        UUSI

Monissa polkupyörissä valo on suunnattu väärin, se häikäisee vastaantulijaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      490
      8561
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      120
      5852
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      273
      4828
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      58
      4635
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      71
      4166
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3940
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      172
      3778
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      90
      1718
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      99