Maksansiirto

Fanny

Kauan pitää olla sairaalassa maksansiirtoleikkauksen jälkeen? Montako päivää pitää olla vuodelevossa? Miten äkkiä pääsee kävelemään leikkauksen jälkeen?

17

22880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Potilas

      Riippuu paljon potilaan kunnosta ennen leikkausta jne. Aluksi yleensä ollaan teho-osastollakin. Tehovaiheen jälkeen sängystä aletaan heti nousemaan tuettuna. HYKSissä ollaan yleensä muutama viikko ja sitten yleensä omaan sairaalaan vielä viikoksi-kahdeksi.

    • tuire

      Kysymys pitäisi kuulua, kuinka suuri mahdollisuus on selvitä hengissä maksansiirtoleikkauksesta? On se sen verran iso toimenpide. Jos kaikki menee hyvin niin sairaalassa pitää kuitenkin normaalisti olla monta monta viikkoa....

      • maallikolta

        Puolisoni sai maksansiirron n. kymmenenvuotta sitten. Silloin hengissä sanottiin selviävän 70 % potilaista. Munuais-siirrot oli silloin jotain 80-85 % luokkaa ja sydänsiirrot 50 % luokkaa. eiköhän luvut ole jo kasvaneet tähänpäivään.

        Sanottiin että kun selviää ensimmäisestä vuodesta on jo asiat hyvin ja jos on hengissä viidenvuoden päästä on asiat todella hyvin.

        Siirtoleikkaukset on senverran kalliita toimenpiteitä ettei niitä tehtäis jos kuolleisuus olisi hyvin suuri.

        Maksansiirtoleikkaukseen kuollaan harvemmin. Suurin siirtopotilaiden kuolinsyy on tulehdukset. Hyljintä saadaan useimmiten hallintaan lääkityksellä.

        Sairaalassa ei makkuuteta yhtään enempää kuin on tarpeen. Sairaalabakteeri on aina uhka.


      • Jokunen
        maallikolta kirjoitti:

        Puolisoni sai maksansiirron n. kymmenenvuotta sitten. Silloin hengissä sanottiin selviävän 70 % potilaista. Munuais-siirrot oli silloin jotain 80-85 % luokkaa ja sydänsiirrot 50 % luokkaa. eiköhän luvut ole jo kasvaneet tähänpäivään.

        Sanottiin että kun selviää ensimmäisestä vuodesta on jo asiat hyvin ja jos on hengissä viidenvuoden päästä on asiat todella hyvin.

        Siirtoleikkaukset on senverran kalliita toimenpiteitä ettei niitä tehtäis jos kuolleisuus olisi hyvin suuri.

        Maksansiirtoleikkaukseen kuollaan harvemmin. Suurin siirtopotilaiden kuolinsyy on tulehdukset. Hyljintä saadaan useimmiten hallintaan lääkityksellä.

        Sairaalassa ei makkuuteta yhtään enempää kuin on tarpeen. Sairaalabakteeri on aina uhka.

        www.musili.fi löytyy hyvää tietoa. Ajoista vielä tällaista:

        "Maksansiirron saaneet potilaat siirtyvät jatkohoitoon oman asuinalueensa sairaaloihin 3-6 viikon kuluttua leikkauksesta, mutta käyvät sovituin väliajoin seurannassa HUS:ssa"

        Ja selviämisestä:

        "Maksansiirron tuloksia voidaan arvioida parhaiten vasta, kun leikkauksesta on kulunut yksi vuosi. Suomessa maksansiirron saaneista on vuoden kuluttua leikkauksesta elossa yli 90 %. Tämä luku on eurooppalaista keskiarvoa parempi. Viiden vuoden kuluttua leikkauksesta on 80 % potilaista elossa"

        Joten turha nyt aivan kamalia piruja maalailla seinille.


      • minä vain

        Puhutko kokemuksesta? Tehtiinko sinulle maksasiirto? Nykyisin niitä tehdään tosi paljon ja selviytymismahdollisuudet ovat hyvät.


    • sirunen

      Mun täti on leikkausjonossa, ja sille sanottiin et teho-osastolle tulee toisena päivänä leikkauksen jälkeen kai fysioterapeutti, ja nostaa istumaan. Jos onnistuu, niin nostetaan seisomaan ja otetaan pari askelta jos jaksaa. Et heti vaan toimimaan! Sairaalassaoloajasta en osaa sanoa, siitä ei ole ollut mitään juttua.

      • sirunen

        Juu tosiaan tädille sanottiin et onnistumisprossa on nykysin 90. Ainahan siinä on riskit, mut tosi korkee toi prossa kun aattelee millasesta operaatiosta on kyse..


      • jokutoinennen
        sirunen kirjoitti:

        Juu tosiaan tädille sanottiin et onnistumisprossa on nykysin 90. Ainahan siinä on riskit, mut tosi korkee toi prossa kun aattelee millasesta operaatiosta on kyse..

        Joo, tuo pitää paikkansa että hyväkuntoinen potilas nostetaan jo toisena päivänä pystyyn. Hyväkuntoinen kävelee ehkä viikossa ilman rollaattoria. Vointi kohenee poikkeuksetta, vaikka haavan ja lääkityksen kanssa on vähän aikaa oltava tarkkana. Lääkitys jää loppuiäksi, mutta vähäisenä. Infektioita kannattaa tosissaan varoa, itse leikkaukseen ei nykyään juuri kuole. Nuo ennusteet perustuvat 5/10 vuotta vanhaan aineistoon, tänään leikattava saa olennaisesti parempaa lääkitystä ja myös osaaminen on parempaa. Riskit ovat selvästi vähäisempiä.


    • Minttuu

      Miulle tehtiin maksansiirto vajaa vuosi sitten. Miuta ei saatu nostettua istumaan edes 2 viikon päästä, aina lähti taju. Olin siirron jälkeen pyörätuolissa n. 3kk. mutta olin jo ennen siirtoakin. nyt pystyn kävelemään pari kilometriä jos hyvä tuuri käy. Täytän kohta 15 vuotta. Olin siirron jälkeen sairaalassa 2 kk. helsingin lastenklinikalla koska sappinesteet vuotivat vatsaonteloon

      • siirrokas

        Oma kokemus taitaa olla sieltä onnekkaammasta päästä: toka päivänä istumaan vaikka taju vähän pätki, sitten osastolle, viikon päästä käveli ihan ok ainakin rollerilla, kahden viikon päästä "päiväpotilaana" ja ulkoilua, kolmen viikon päästä kotiin kirjoitettuna, silloin jo pitkiä kävelyitä. Saikkua tuli kaikkiaan 3kk ja pirteänä palasin töihin. Nyt tarkastukset 4kk välein, leikkauksesta toista vuotta.


      • Väsynyt optimisti
        siirrokas kirjoitti:

        Oma kokemus taitaa olla sieltä onnekkaammasta päästä: toka päivänä istumaan vaikka taju vähän pätki, sitten osastolle, viikon päästä käveli ihan ok ainakin rollerilla, kahden viikon päästä "päiväpotilaana" ja ulkoilua, kolmen viikon päästä kotiin kirjoitettuna, silloin jo pitkiä kävelyitä. Saikkua tuli kaikkiaan 3kk ja pirteänä palasin töihin. Nyt tarkastukset 4kk välein, leikkauksesta toista vuotta.

        Onpa ihana lukea tuollaisesta kokemuksesta:-) Onnittelut Sinulle!

        Olen kroonisen pitkän sairastelun jälkeen tosi väsynyt; maksa on kirroosissa, muttei loppuvaiheen sellaisessa. Kipuja on ja tavaton väsymys. Sairaus on sekamuotoista lajia, syöpäriski suuri.

        Missä kunnossa olit ennen siirtoa? Miten hylkimisenestoon tarkoitetut lääkkeet ovat vaikuttaneet elämääsi?


      • ok
        Väsynyt optimisti kirjoitti:

        Onpa ihana lukea tuollaisesta kokemuksesta:-) Onnittelut Sinulle!

        Olen kroonisen pitkän sairastelun jälkeen tosi väsynyt; maksa on kirroosissa, muttei loppuvaiheen sellaisessa. Kipuja on ja tavaton väsymys. Sairaus on sekamuotoista lajia, syöpäriski suuri.

        Missä kunnossa olit ennen siirtoa? Miten hylkimisenestoon tarkoitetut lääkkeet ovat vaikuttaneet elämääsi?

        KOkemusta on. Itselleni tehty 2 v sitten ja ennen sitä olin kohtalaisessa kunnossa mutta väsynyt ja turvoksissaan. Leikkaus kesti 4 tuntia ja yleensä kestää 10t kuulemma. Toisena päivänä pakottivat kävelemään sängyn ympärillä mutta viikon päästä olin jo ilman rollaatoria. 10 pvän jälkeen kotiin ja kontrolille joka 2. tai 3. pvä. Sitten harveni. 1 kerta ollut hyljintä ja sen takia joutunut uudestaan sairaalan 5 pvää lääkekuurille. Nyt on tosi hyvä olo ja tsemppiä kaikille


    • timppa5315

      Minulle tehtiin maksansiirto 2 viikkoa sitten,omatoimisen kävelyn aloitin alle viikossa.Kaikki on mennyt toistaiseksi hyvin ja pääsen 3 päivän juhannuslomalle perjantaina.Liikkuminen on tärkeä osa kuntoutumista ja mielestäni siitä kannattaa tehdä e.lämäntapa. Uusi maksa on niin suuri lahja, että mielestäni jokaisen tarvitsevan jolle se suodaan tulee huolehtia siitä kuten myös itsestään mahdollisimman hyvin. Hyvää Juhannusta kaikille :)

      • Äiti60

        Hei! Sattumalta eksyin tänne ketjuun...
        Aloittajalle kävi huonommin kuin teille muille. Hän menehtyi siirron jälkeisiin komplikaatioihin kohta kaksi vuotta sitten (käänteishyljintä, mistä ei tahdo tietoa löytyä lainkaan) kolme kuukautta kestäneen rankan taistelun jälkeen.
        Kotiin hän ei siis päässyt lainkaan, mutta toki itse leikkaus meni hyvin ja jalkeillakin oli pian ja parin viikon päästä leikkauksest jo kotisairaalassa.
        Sen jälkeen iski tuo käänteishyljintä ja palattiin takaisin Kirurgiselle taistelemaan...


    • sain minäkin lahjan

      hei haluan kertoa omasta lahjasta jonka sain huhtikuussa 2010 sain sarveiskalvon ja näin pystyttiin säästään mun näkö vielä on eessä toiseen silmään jossain vaiheessa mutta nyt näen en nähnyt moneen vuoteen mm
      Lasteni silmiä enkä värejä kukkia lintuja
      ystävien kasvoja koruja sun muuta
      pientä näytte ikkunoissa ja meinasin jäädä auton alle monta kertaa ja kerran junan alle :) anteeksi kun tänne tämän kirjoitin mutta

      jahja tämäikin ja siitä kiitos :)

    • huolustunut

      Moikka . Minun ystävä tänään leikataan uusi maksa ja olen ihan hermona, hän sanoi että muutama viikko niin pääsee kotiin onko näin?? Lähden häntä katsomaan maanantaina kun tänään tehdään siirto onko se mahdollista??

    • Anonyymi

      Hei, onko täällä keskustelijoita liittyen maksan siirtoon? Läheiselle tehtiin siirto kuukausi sitten. Nyt oireina pahoinvointi, kevyt lämpöily, alavatsakivut. Onko hyljinnän oireita? Sairaalaan saa mennä, jos tarve, mutta liittyykö oireet hyljintä lääkkeisiin. Sitä pohdin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2535
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1897
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1625
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      109
      1388
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe