50% hävis tehoista yhtäkkiä???

skönäri

Ajelin tuossa karstoja vähän koneesta ja yhtäkiä hävis kaikki vetokoneesta? pää oikeen heilahti kun ei enään vetänyt yhtään. auto tuskin kulkee enään 120 lujempaa, turboa ei tunnu ollenkaan. kertokaa mistä lähtä ettiin vikaa.

onko jollain näin yhtäkkiä lähtenyt tehot passatista ja kone oli AFN 81kw tdi -98

17

17495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jumissa

      Sulla on turbosta ne säätyvät siivet jumissa ja ahtopaineet nousi liiaksi joilloin kone menee varaohjelmalle ja tehot katoaa. Palautuuko tehot, kun auton käynnistää uudelleen? Näin pitäisi tapahtua. Toinen vaihtoehto on, että ahtopaineen säätöventtiili on rikki. Yleensä se turbo alkaa jumittaan sen jälkeen, kun on ajanu palanmatkaa lappu lattiassa.
      Niin ja ongelma on todella yleinen tdi-koneissa.

      • skönäri

        Tehot tosiaan hävis kaasu pohjassa. nyt aamulla oli pirteempi mut ei kaikki kohillaan jotenkin on kuminauhamainen eikä turbo reagoi kunnolla nähtävästi se säädin on rikki?? ylätehot puuttuu kokonaan.onko siihen siipien jumittamiseen korjaus keinoo koti konstein vai pitääkö kiikuttaa turbo huoltoon/vaihtoon??


      • löytyy
        skönäri kirjoitti:

        Tehot tosiaan hävis kaasu pohjassa. nyt aamulla oli pirteempi mut ei kaikki kohillaan jotenkin on kuminauhamainen eikä turbo reagoi kunnolla nähtävästi se säädin on rikki?? ylätehot puuttuu kokonaan.onko siihen siipien jumittamiseen korjaus keinoo koti konstein vai pitääkö kiikuttaa turbo huoltoon/vaihtoon??

        Tuossa on esim. melko hyvät ohjeet sen turbon puhdistamiseen http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/VNT15-Turbo/vnt15-turbo.html
        Samalla kannattaa puhdistaa myös imusarja ja tulpata egr-venttiili niin karstaa ei enään pääse kertyyn imusarjaan.
        Yläkierros tehottomuus viittaa kyllä myös siihen, että ilmamassamittari vois olla rikki, mutta se ei kyllä hajoa yleensä kerrasta vaan hiipuu pikkuhiljaa.
        Huollossa ne näkis vikakoodeista, että onko ahtopaineen säätöraja ylittyny ja silloin vika on siinä säätöventtiilissä tai, että turbossa on vaan niin paljon karstaa ettei siivet pääse liikkumaan kunnolla.


      • skönäri
        löytyy kirjoitti:

        Tuossa on esim. melko hyvät ohjeet sen turbon puhdistamiseen http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/VNT15-Turbo/vnt15-turbo.html
        Samalla kannattaa puhdistaa myös imusarja ja tulpata egr-venttiili niin karstaa ei enään pääse kertyyn imusarjaan.
        Yläkierros tehottomuus viittaa kyllä myös siihen, että ilmamassamittari vois olla rikki, mutta se ei kyllä hajoa yleensä kerrasta vaan hiipuu pikkuhiljaa.
        Huollossa ne näkis vikakoodeista, että onko ahtopaineen säätöraja ylittyny ja silloin vika on siinä säätöventtiilissä tai, että turbossa on vaan niin paljon karstaa ettei siivet pääse liikkumaan kunnolla.

        Itteäkin kyllä ihmetytti kun tehot toppas ku seinään. kansi remppa on juuritehty ja egr tulpattu niin ei siellä pitäis olla karstaa, mutta entiiä turbon kunnosta, rempassa ei päällisin puolin näkynyt mitään poikkeavaa, mutta piuhan päähän sitä täytyy lähtä kattoon vikamuisti josko sieltä löytys apua.


      • vielä
        löytyy kirjoitti:

        Tuossa on esim. melko hyvät ohjeet sen turbon puhdistamiseen http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/VNT15-Turbo/vnt15-turbo.html
        Samalla kannattaa puhdistaa myös imusarja ja tulpata egr-venttiili niin karstaa ei enään pääse kertyyn imusarjaan.
        Yläkierros tehottomuus viittaa kyllä myös siihen, että ilmamassamittari vois olla rikki, mutta se ei kyllä hajoa yleensä kerrasta vaan hiipuu pikkuhiljaa.
        Huollossa ne näkis vikakoodeista, että onko ahtopaineen säätöraja ylittyny ja silloin vika on siinä säätöventtiilissä tai, että turbossa on vaan niin paljon karstaa ettei siivet pääse liikkumaan kunnolla.

        muuttuvasiipistä turboa ?

        Imusarja tukossa , egr-venttiili jumittunut aukiasentoon , parin tunnin homma , elä vie merkkiliikkeseen vaan alan puljuun , putsauksen ohella samalla tulpataan se egr tekemällä sokea laippa pakosarjan putkeen , ei alipainepuoleen tartte koskea ollenkaan !

        108 euroa merkkiliikkeessä uus ilmamassanmittari vaihto-osaperiaatteella ja sit se turbon alipaineventtiili n. 65 euroa !

        Noilla eväilla ja johan kulkeepi !

        Todennäkösemmin kuin et turbo olis niin paskanen et ei pyöri tai rikki , sulla on vaan imusarjan pää niin tukossa et vastapaine ylittää ahtopaineen ja turbo ei pyörähäkkään, kiitos egr-venttiilin !


      • muuttuvasiipinen
        vielä kirjoitti:

        muuttuvasiipistä turboa ?

        Imusarja tukossa , egr-venttiili jumittunut aukiasentoon , parin tunnin homma , elä vie merkkiliikkeseen vaan alan puljuun , putsauksen ohella samalla tulpataan se egr tekemällä sokea laippa pakosarjan putkeen , ei alipainepuoleen tartte koskea ollenkaan !

        108 euroa merkkiliikkeessä uus ilmamassanmittari vaihto-osaperiaatteella ja sit se turbon alipaineventtiili n. 65 euroa !

        Noilla eväilla ja johan kulkeepi !

        Todennäkösemmin kuin et turbo olis niin paskanen et ei pyöri tai rikki , sulla on vaan imusarjan pää niin tukossa et vastapaine ylittää ahtopaineen ja turbo ei pyörähäkkään, kiitos egr-venttiilin !

        Kaikissa AFN-koneissa on muuttuvasiipinen turbo. Näin myös mulla -97 golffissa.


      • HLA
        skönäri kirjoitti:

        Tehot tosiaan hävis kaasu pohjassa. nyt aamulla oli pirteempi mut ei kaikki kohillaan jotenkin on kuminauhamainen eikä turbo reagoi kunnolla nähtävästi se säädin on rikki?? ylätehot puuttuu kokonaan.onko siihen siipien jumittamiseen korjaus keinoo koti konstein vai pitääkö kiikuttaa turbo huoltoon/vaihtoon??

        Olen viime päivinä huomannut omassa Passatissani ihan saman ongelman viime päivinä. Veto loppuu kiihdytyksessä yhtäkkiä ja sitten taas alkaa uudestaan ja taas loppuu ja taas alkaa.

        Taitaa olla syytä laittaa auto piuhoihin.


      • voi selvittää ?
        muuttuvasiipinen kirjoitti:

        Kaikissa AFN-koneissa on muuttuvasiipinen turbo. Näin myös mulla -97 golffissa.

        afn tai ... arn , mitä niit onkaan !

        Mikä turbo on 2001 vuosimallin TDI Golf variantissa , 66 kw ?


      • Anonyymi
        HLA kirjoitti:

        Olen viime päivinä huomannut omassa Passatissani ihan saman ongelman viime päivinä. Veto loppuu kiihdytyksessä yhtäkkiä ja sitten taas alkaa uudestaan ja taas loppuu ja taas alkaa.

        Taitaa olla syytä laittaa auto piuhoihin.

        Mulla mercedes 200cdi 07 joskus ajossa ei enää kiihdy ollenkaan mutta kun sammuttaa niin lähtee kiihtymään diagnoosi ahtopainneen säärin


    • Elämä kallis

      Mulla oli -97 Passat 1.9 Tdi 110 hv ja samalta kuulostava ongelma (ajettu n. 250 tkm). Garretin muuttuvasiipinen turbo olikin "juuttuvasiipinen" ja pätkäs tehot koneesta aina kovemmassa kiihdytyksessä. Tehot palas vasta sammuttamalla moottori. Todella ikävä yllätys esim. rekkaa ohittaessa!

      Huollossa puhdistivat turbon ym. putket ja taas toimi jonkun aikaa. Garretin turboja ei saisi kuulemma ehostella tosta vaan, turbovalmistajan politiikka on, että olisi ostettava uusi. Vanhoissa turboissa kannatta kuitenkin kokeilla puhdistusta - lasku on huomattavasti pienempi! (lasku oli n. 200 e).

      Ongelma vaan palasi pari kuukautta myöhemmin uudelleen. Nyt huolto totesi ettei vanhassa turbossa oikein ole enää koluttavaa, joten ei auttanut kuin turbon vaihto ja muutoksen todella huomasi sekä tehoissa että turbon äänessä! Kyseiseen turbomalliin tuli imusarja mukana, osat maksoi n. 950 € ja vaihtotyö n. 400 € eli lomarahat voi sulaa nopeasti...

    • skönäri

      SEhän se oli se ahtopaineen säätöventtiili. vika muistissa oli tietoo. täytyy ruveta ensin tutkiin onko johot ja letkut kunnosa ennenkuin ostaa koko venttiilin. katotaan löytyykö ne tehot takas.

      Onko joku tehnyt tinkaus tiedustelua mistä venttiilin saa halvimmalla?

      • Ahti Tahti

        Kysy turbohuolloista hukkaporttia. Outoa olisi sen rikkoutuminen, onko letkut varmasti kiinni. Kokeile nykiä käsin se hukkaportti kiinni, jos jumiutunut auki ... Säästät nimittäin jonkinverran, sitä ei nimittäin purkamatta turboa vaihdeta. Merkkihuolto ei välttämättä vaihda edes hukkaporttia vaan koko turbon ;)


    • Silver

      Kaikissa Tdi Turpoissa sama tyyppivika (Passat, Audi, Volvo...) , Ilmaanturi rikki ei saa tarpeeksi ilmaa. Tiedän tälläisiä tapauksia varmaan kymmenkunta ja kaikissa ollut sama vika.

      • VIKA...

        ilmamassa-anturi on kuluva osa siinä missä jarrupalat ja kytkin jne. !


    • TIESU

      Sama vaiva tuli mun kärryyn 97 tdi 88 kwH JO TOISTAMISIIN EDELLISELLÄ KERRALLA VAIHDETTIIN TURBON AHTOPAINEEN SÄÄTÖVENTTIILI, MIKÄHÄN NYT ON?

      • Anonyymi

        Mulla Audi A3 1.8t 110 kw. ei kiihdy ku pintakaasulla, jos painaa poljinta pohjaan, ei kiihdy lainkaan.


    • Anonyymi

      Laitoshoidokki trollin PROVO ja iriiootit lankeatte PROVOON.Näin laitoshoidokki narsu saa huomiota ja nauraa kippurassa. HUOMIOO NARSU TROLLI HALUU !! ! ÄLÄ ANNA HUOMIOO NARSU TROLLILLE ! !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      145
      6264
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2200
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2059
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1233
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      70
      1191
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1047
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1027
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      952
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      927
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      805
    Aihe