50% hävis tehoista yhtäkkiä???

skönäri

Ajelin tuossa karstoja vähän koneesta ja yhtäkiä hävis kaikki vetokoneesta? pää oikeen heilahti kun ei enään vetänyt yhtään. auto tuskin kulkee enään 120 lujempaa, turboa ei tunnu ollenkaan. kertokaa mistä lähtä ettiin vikaa.

onko jollain näin yhtäkkiä lähtenyt tehot passatista ja kone oli AFN 81kw tdi -98

17

15311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jumissa

      Sulla on turbosta ne säätyvät siivet jumissa ja ahtopaineet nousi liiaksi joilloin kone menee varaohjelmalle ja tehot katoaa. Palautuuko tehot, kun auton käynnistää uudelleen? Näin pitäisi tapahtua. Toinen vaihtoehto on, että ahtopaineen säätöventtiili on rikki. Yleensä se turbo alkaa jumittaan sen jälkeen, kun on ajanu palanmatkaa lappu lattiassa.
      Niin ja ongelma on todella yleinen tdi-koneissa.

      • skönäri

        Tehot tosiaan hävis kaasu pohjassa. nyt aamulla oli pirteempi mut ei kaikki kohillaan jotenkin on kuminauhamainen eikä turbo reagoi kunnolla nähtävästi se säädin on rikki?? ylätehot puuttuu kokonaan.onko siihen siipien jumittamiseen korjaus keinoo koti konstein vai pitääkö kiikuttaa turbo huoltoon/vaihtoon??


      • löytyy
        skönäri kirjoitti:

        Tehot tosiaan hävis kaasu pohjassa. nyt aamulla oli pirteempi mut ei kaikki kohillaan jotenkin on kuminauhamainen eikä turbo reagoi kunnolla nähtävästi se säädin on rikki?? ylätehot puuttuu kokonaan.onko siihen siipien jumittamiseen korjaus keinoo koti konstein vai pitääkö kiikuttaa turbo huoltoon/vaihtoon??

        Tuossa on esim. melko hyvät ohjeet sen turbon puhdistamiseen http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/VNT15-Turbo/vnt15-turbo.html
        Samalla kannattaa puhdistaa myös imusarja ja tulpata egr-venttiili niin karstaa ei enään pääse kertyyn imusarjaan.
        Yläkierros tehottomuus viittaa kyllä myös siihen, että ilmamassamittari vois olla rikki, mutta se ei kyllä hajoa yleensä kerrasta vaan hiipuu pikkuhiljaa.
        Huollossa ne näkis vikakoodeista, että onko ahtopaineen säätöraja ylittyny ja silloin vika on siinä säätöventtiilissä tai, että turbossa on vaan niin paljon karstaa ettei siivet pääse liikkumaan kunnolla.


      • skönäri
        löytyy kirjoitti:

        Tuossa on esim. melko hyvät ohjeet sen turbon puhdistamiseen http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/VNT15-Turbo/vnt15-turbo.html
        Samalla kannattaa puhdistaa myös imusarja ja tulpata egr-venttiili niin karstaa ei enään pääse kertyyn imusarjaan.
        Yläkierros tehottomuus viittaa kyllä myös siihen, että ilmamassamittari vois olla rikki, mutta se ei kyllä hajoa yleensä kerrasta vaan hiipuu pikkuhiljaa.
        Huollossa ne näkis vikakoodeista, että onko ahtopaineen säätöraja ylittyny ja silloin vika on siinä säätöventtiilissä tai, että turbossa on vaan niin paljon karstaa ettei siivet pääse liikkumaan kunnolla.

        Itteäkin kyllä ihmetytti kun tehot toppas ku seinään. kansi remppa on juuritehty ja egr tulpattu niin ei siellä pitäis olla karstaa, mutta entiiä turbon kunnosta, rempassa ei päällisin puolin näkynyt mitään poikkeavaa, mutta piuhan päähän sitä täytyy lähtä kattoon vikamuisti josko sieltä löytys apua.


      • vielä
        löytyy kirjoitti:

        Tuossa on esim. melko hyvät ohjeet sen turbon puhdistamiseen http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/VNT15-Turbo/vnt15-turbo.html
        Samalla kannattaa puhdistaa myös imusarja ja tulpata egr-venttiili niin karstaa ei enään pääse kertyyn imusarjaan.
        Yläkierros tehottomuus viittaa kyllä myös siihen, että ilmamassamittari vois olla rikki, mutta se ei kyllä hajoa yleensä kerrasta vaan hiipuu pikkuhiljaa.
        Huollossa ne näkis vikakoodeista, että onko ahtopaineen säätöraja ylittyny ja silloin vika on siinä säätöventtiilissä tai, että turbossa on vaan niin paljon karstaa ettei siivet pääse liikkumaan kunnolla.

        muuttuvasiipistä turboa ?

        Imusarja tukossa , egr-venttiili jumittunut aukiasentoon , parin tunnin homma , elä vie merkkiliikkeseen vaan alan puljuun , putsauksen ohella samalla tulpataan se egr tekemällä sokea laippa pakosarjan putkeen , ei alipainepuoleen tartte koskea ollenkaan !

        108 euroa merkkiliikkeessä uus ilmamassanmittari vaihto-osaperiaatteella ja sit se turbon alipaineventtiili n. 65 euroa !

        Noilla eväilla ja johan kulkeepi !

        Todennäkösemmin kuin et turbo olis niin paskanen et ei pyöri tai rikki , sulla on vaan imusarjan pää niin tukossa et vastapaine ylittää ahtopaineen ja turbo ei pyörähäkkään, kiitos egr-venttiilin !


      • muuttuvasiipinen
        vielä kirjoitti:

        muuttuvasiipistä turboa ?

        Imusarja tukossa , egr-venttiili jumittunut aukiasentoon , parin tunnin homma , elä vie merkkiliikkeseen vaan alan puljuun , putsauksen ohella samalla tulpataan se egr tekemällä sokea laippa pakosarjan putkeen , ei alipainepuoleen tartte koskea ollenkaan !

        108 euroa merkkiliikkeessä uus ilmamassanmittari vaihto-osaperiaatteella ja sit se turbon alipaineventtiili n. 65 euroa !

        Noilla eväilla ja johan kulkeepi !

        Todennäkösemmin kuin et turbo olis niin paskanen et ei pyöri tai rikki , sulla on vaan imusarjan pää niin tukossa et vastapaine ylittää ahtopaineen ja turbo ei pyörähäkkään, kiitos egr-venttiilin !

        Kaikissa AFN-koneissa on muuttuvasiipinen turbo. Näin myös mulla -97 golffissa.


      • HLA
        skönäri kirjoitti:

        Tehot tosiaan hävis kaasu pohjassa. nyt aamulla oli pirteempi mut ei kaikki kohillaan jotenkin on kuminauhamainen eikä turbo reagoi kunnolla nähtävästi se säädin on rikki?? ylätehot puuttuu kokonaan.onko siihen siipien jumittamiseen korjaus keinoo koti konstein vai pitääkö kiikuttaa turbo huoltoon/vaihtoon??

        Olen viime päivinä huomannut omassa Passatissani ihan saman ongelman viime päivinä. Veto loppuu kiihdytyksessä yhtäkkiä ja sitten taas alkaa uudestaan ja taas loppuu ja taas alkaa.

        Taitaa olla syytä laittaa auto piuhoihin.


      • voi selvittää ?
        muuttuvasiipinen kirjoitti:

        Kaikissa AFN-koneissa on muuttuvasiipinen turbo. Näin myös mulla -97 golffissa.

        afn tai ... arn , mitä niit onkaan !

        Mikä turbo on 2001 vuosimallin TDI Golf variantissa , 66 kw ?


      • Anonyymi
        HLA kirjoitti:

        Olen viime päivinä huomannut omassa Passatissani ihan saman ongelman viime päivinä. Veto loppuu kiihdytyksessä yhtäkkiä ja sitten taas alkaa uudestaan ja taas loppuu ja taas alkaa.

        Taitaa olla syytä laittaa auto piuhoihin.

        Mulla mercedes 200cdi 07 joskus ajossa ei enää kiihdy ollenkaan mutta kun sammuttaa niin lähtee kiihtymään diagnoosi ahtopainneen säärin


    • Elämä kallis

      Mulla oli -97 Passat 1.9 Tdi 110 hv ja samalta kuulostava ongelma (ajettu n. 250 tkm). Garretin muuttuvasiipinen turbo olikin "juuttuvasiipinen" ja pätkäs tehot koneesta aina kovemmassa kiihdytyksessä. Tehot palas vasta sammuttamalla moottori. Todella ikävä yllätys esim. rekkaa ohittaessa!

      Huollossa puhdistivat turbon ym. putket ja taas toimi jonkun aikaa. Garretin turboja ei saisi kuulemma ehostella tosta vaan, turbovalmistajan politiikka on, että olisi ostettava uusi. Vanhoissa turboissa kannatta kuitenkin kokeilla puhdistusta - lasku on huomattavasti pienempi! (lasku oli n. 200 e).

      Ongelma vaan palasi pari kuukautta myöhemmin uudelleen. Nyt huolto totesi ettei vanhassa turbossa oikein ole enää koluttavaa, joten ei auttanut kuin turbon vaihto ja muutoksen todella huomasi sekä tehoissa että turbon äänessä! Kyseiseen turbomalliin tuli imusarja mukana, osat maksoi n. 950 € ja vaihtotyö n. 400 € eli lomarahat voi sulaa nopeasti...

    • skönäri

      SEhän se oli se ahtopaineen säätöventtiili. vika muistissa oli tietoo. täytyy ruveta ensin tutkiin onko johot ja letkut kunnosa ennenkuin ostaa koko venttiilin. katotaan löytyykö ne tehot takas.

      Onko joku tehnyt tinkaus tiedustelua mistä venttiilin saa halvimmalla?

      • Ahti Tahti

        Kysy turbohuolloista hukkaporttia. Outoa olisi sen rikkoutuminen, onko letkut varmasti kiinni. Kokeile nykiä käsin se hukkaportti kiinni, jos jumiutunut auki ... Säästät nimittäin jonkinverran, sitä ei nimittäin purkamatta turboa vaihdeta. Merkkihuolto ei välttämättä vaihda edes hukkaporttia vaan koko turbon ;)


    • Silver

      Kaikissa Tdi Turpoissa sama tyyppivika (Passat, Audi, Volvo...) , Ilmaanturi rikki ei saa tarpeeksi ilmaa. Tiedän tälläisiä tapauksia varmaan kymmenkunta ja kaikissa ollut sama vika.

      • VIKA...

        ilmamassa-anturi on kuluva osa siinä missä jarrupalat ja kytkin jne. !


    • TIESU

      Sama vaiva tuli mun kärryyn 97 tdi 88 kwH JO TOISTAMISIIN EDELLISELLÄ KERRALLA VAIHDETTIIN TURBON AHTOPAINEEN SÄÄTÖVENTTIILI, MIKÄHÄN NYT ON?

      • Anonyymi

        Mulla Audi A3 1.8t 110 kw. ei kiihdy ku pintakaasulla, jos painaa poljinta pohjaan, ei kiihdy lainkaan.


    • Anonyymi

      Laitoshoidokki trollin PROVO ja iriiootit lankeatte PROVOON.Näin laitoshoidokki narsu saa huomiota ja nauraa kippurassa. HUOMIOO NARSU TROLLI HALUU !! ! ÄLÄ ANNA HUOMIOO NARSU TROLLILLE ! !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe