Psykologi Outu Pikkuoksa:
https://kotiliesi.fi/hyvinvointi/suhteet/toksinen-positiivisuus/
”Elämme ajassa, joka korostaa positiivisuutta. Pitäisi olla aina pelkästään iloinen ja kokea vain kivoja asioita. Jos et ole onnellinen, on elämässäsi jotakin vikaa.
Positiivisuudessa ei ole sinänsä mitään väärää, mutta äärimmilleen vietynä siitä tulee taakka. Terveen myönteisen elämänasenteen ja toksisen positiivisuuden välistä eroa ei ole aina helppo nähdä. Hyvä nyrkkisääntö on: jos torjut toistuvasti omia tai toisten negatiivisia tunteita ja sokerikuorrutat ne epäaidolla myönteisyydellä, positiivisuutesi on kääntynyt myrkylliseen suuntaan.
Pahimmillaan toksinen positiivisuus on tosiasioiden kieltämistä. "
Mitä mieltä olette, vaaditteko liikaa positiivisuutta itseltänne ja muilta?
Pahaa positiivisuutta
16
158
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Näin se tietysti on. Paatit osaavat käyttää positiivisuutta aseena psyko
No tyytyväisin kansa - nimilappu annetaan kai vähän tyhmille, joita on helppo
käyttää hyväksi ja jotka ovat positiivisia eivätkä järkeviä. Vähän kuin sanoisi
että suomen kieli on vaikeaa (positiivinen: ihanaa, osaan vaikeaa kieltä) tai että sinulla on morbus terribilis (positiivinen: minulla on hienon niminen tauti) - AnonyymiUUSI
Instsgramit on täynnä näitä , jotka näkee valtavasti vaivaa näyttääkseen ventovieraille miten hyvin menee ja onnellisia ollaan,
- AnonyymiUUSI
Lapsille ja nuorille ei saisi olla kokojan jotain jättikivaa, eivät opi kohtaamaan ja elämään tylsyyden kanssa ollenkaan, kun aina on pakko olla kivaa tai säpinää.
En tedä olenko kovin positiivinen.
Ihan tyytyväinen olen elämääni, tyytyväisin mitä olen ollut koko pitkän elämäni aikana.
En aina ajattele kaikesta kovin suopeasti (positiivisesti), mutta mielestäni tällaisiin tuntemuksiin on ollut aihetta.- AnonyymiUUSI
Saa näppylöitä näistä tehdyistä "toksisuuksista ja resilienneistä"
Eikö voi puhua ja kirjoittaa suomea ?
Tekeekö se arkiongelmista jotenkin "hienompia",
jos käyttää teennäisiä sanoja ?
Aloitushan tarkoittaa selkosuomella pitääkö teeskennellä iloista
ja myönteistä, vaikkei ole.Juuri näin. ´´Pitääkö teeskennellä iloista ja myönteistä, vaikkei ole.
Ei pidä teeskennellä ainakaan itselleen.
Ihmisellä on vapaa tahto, hän voi valita miten asioihin suhtautuu. Eihän teeskennelty positiivisuus ole positiivisuutta, se on teeskentelyä.
Positiivisuuden oivallus pitää tulla itsen sisältä, ennenkuin se on oikeaa ja aitoa.
Ei se tule oppikirjajankutuksista, eikä intomielisten luennoista.
- AnonyymiUUSI
Käyn läpi tunteeni sellaisena kuin ne ovat, olen aika avoin. Jos ahdistaa, se näkyy päällepäin. Jos olen vihainen, olen sitten. En tietenkään sitä kauppareissuilla ja tilaisuuksissa laulele, mutta jos joku kysyy mitä kuuluu sanon että nyt on kelju olo. Lähimmille kerron syyn, mutta voin myös sanoa että en nyt jaksa kertoa. Jos itkettää, sen kyllä pidättelen että olen naama peruslukemilla kun käyn kaupassa tai kirjastossa. Kotona sitten nyyhkytän vapaasti.
En näyttele positiivisuutta, mutta aika usein olen tyytyväinen elämääni ja sekin näkyy. Nakkelen tutuille vitsejä ja sanavalmiina lohkaisen jonkun jotain mukavaa.
Varmaan tukehtuisin jos yrittäisin kovin näytellä jotakin sellaista tunnetta jota en sillä hetkellä tunne.
En oikein tiedä kenelle minun pitäsi näyttää että menee hyvin. En usko että kukaan tosissaan kiinnittää huomiota miltä minusta tuntuu. Jokainen miettii omiaan. - AnonyymiUUSI
Ihminen on sellainen kuin luonne on ja "esittää" tietysti joskus muuta
kuin on, kohteliaisuus ja huomaavaisuus muita ihmisiä kohtaan
vaatii sen. Mielialat vaihtelevat myös elämäntilanteen mukaan.
En ole oman navan tuijottaja, että pohtisin koko ajan millainen olen
"Mä oon mikä mikä on, en voi muuksi tulla". Haha.
Suuntaudun ulospäin muihin asioihin.
Ei tule mieleenkään miettiä onko joku toinen "positiivisesti toksinen". - AnonyymiUUSI
Kuka voi kertoa aidosti millainen on,
Luonteen ja sen oikut näkevät muuta paremmin.
Kun ihminen itse esittää olevansa kiltti ja ymmärtäväinen, mutta muiden ihmisten silmissä hänestä puutuu juuri se ominaisuus, onko hän silloin positiivinen vai negatiivinen?
En lausu mielipidettä itsestäni, muut kertovat siitä, ja olen ihan onnellinen omassa olotilassani, johon en kaipaa muutoksia.
Iloja on vähintään 5 päivässä, kun oppii ne näkemään.
Jos aina näkee vain hyvää tai huonoa, ei ole kohdallaan sekään. Molempi parempi. - AnonyymiUUSI
Keho ja mieli. Siitä on puhuttu iät ajat.
"Terve sielu terveessä ruumiissa" sanotaan. Viime aikoinakin ovat asiantuntijat puhuneet, että tunteet tuntuvat kehossa. Kyselevät "missä kohdassa se kehossa tuntuu"? Minä en oikeastaan ole kehostani löytänyt kuin ilon. Silloin kun se aitona nauruna tulee esiin, se tuntuu vatsanpohjassa. Nuorempana sattui oikein palleaan kun naurettiin paljon.
Tuntuuko viha leukapielissä, katkeruus sapessa jne.
"Se kiristeli leukapieliään" tai "nyt sapettaa", "sappi kiehuu". "Ilo pintaan vaikka sydän märkänis".
Onko noilla vanhan kansan sanonnoilla sittenkin vinha perä?
Olisiko ne tunteet päästettävä ulos etteivät jää kehoon muhimaan? Ei tietenkään esim. vihaa ja kiukkua kaiken kansan edessä. Käytöstavat hallitaan.
"Yltiöpositiivisuus", "päälle liimattu positiivisuus", "yli pirteä". Mitä tunteita peitellään noiden takana vai peitelläänkö mitään.
Tämmöisiä tuli minun mieleeni aikani kuluksi.
En ikinä ole oppinut pitämään kliseestä "onko lasisi puolityhjä vai puoliksi täynnä"? Minulle se lasi on puolillaan. Faktaa. Taidan olla realisti.Olet jälillä (minun mielestäni)Vanhan kansan sanoilla on vinha perä. Se kertoo. että kaikella tunteella on yhteys mei dän fyysiseen olemukseemme.
Kaikki ihmisen toiminta alkaa tunteesta, vaikkei se sitä aina tajuaisikaan.
Kukaan ei tee mitään, jollei ensin synny ajatus, sitten tunne mitä pitäisi tehdä, vaiko ei mitään.
Joka tapauksessa ihmisen vapaa tahto päättää kunkin asian lopputuloksesta.
Järkeily tulee viimeisenä, jos on tullakseen.
On tosin ihmisiä, jotka kuvittelee, että järki on se joka toimii ja valitsee, se ei pidä paikkaansa.
kaikki lähtee tunteesta.
teoriatkin , jotka todistetaan tai sitten ei.- AnonyymiUUSI
Eliaana kirjoitti:
Olet jälillä (minun mielestäni)Vanhan kansan sanoilla on vinha perä. Se kertoo. että kaikella tunteella on yhteys mei dän fyysiseen olemukseemme.
Kaikki ihmisen toiminta alkaa tunteesta, vaikkei se sitä aina tajuaisikaan.
Kukaan ei tee mitään, jollei ensin synny ajatus, sitten tunne mitä pitäisi tehdä, vaiko ei mitään.
Joka tapauksessa ihmisen vapaa tahto päättää kunkin asian lopputuloksesta.
Järkeily tulee viimeisenä, jos on tullakseen.
On tosin ihmisiä, jotka kuvittelee, että järki on se joka toimii ja valitsee, se ei pidä paikkaansa.
kaikki lähtee tunteesta.
teoriatkin , jotka todistetaan tai sitten ei.Osasitpa kirjoittaa selkokielellä.
Niinhän se tulee selkärangasta usein "minusta tuntuu, että tämä pitää laittaa ensin", "minusta tuntuu, että se on tuollapäin". Aina se lopputulos ei ole oikea, mutta tunne edellä usein mennään. Joskus taas muuttaa mielensä ja järkeilee. Jos lopputulos onkin silloin väärä,; "sapettaa, olisi pitänyt tehdä niin kuin ensin ajattelin".
Mukavaa tällainen pohdiskelu. Anonyymi kirjoitti:
Osasitpa kirjoittaa selkokielellä.
Niinhän se tulee selkärangasta usein "minusta tuntuu, että tämä pitää laittaa ensin", "minusta tuntuu, että se on tuollapäin". Aina se lopputulos ei ole oikea, mutta tunne edellä usein mennään. Joskus taas muuttaa mielensä ja järkeilee. Jos lopputulos onkin silloin väärä,; "sapettaa, olisi pitänyt tehdä niin kuin ensin ajattelin".
Mukavaa tällainen pohdiskelu.Minä pidän myös asioiden pohdiskelusta, taas en tykkää yhtään, että lukitaan joku mielipide ja asia, eikä suostuta edes keskustelemaan muista vaihtoehdoista.
Asioita pitää katsella monista näkökulmista, tosin se tarvitsee myös eri näkökulmien tietoa.
Asioita pitäisi tarkistella aina kokonaisuuksina.
Myöskin se, että ei ymmärretä aikakausien erilaisuutta, sitä, että eri hetkessä asiat ovat erilaisia.
Vaan naureskellaan entisajan ihmisten valintoja, kaikki pitäisi aina osata suhteutta aikaansa..
- AnonyymiUUSI
Niiih, mikäpä se kultainen keskitie taas olikaan.
- AnonyymiUUSI
Minä en ainakaan vaadi positiivisuutta , koska tiedän ettei kukaan ihminen voi ola kokoaikaisesti positiivinen. Elämässä on kaikilla asioista joissa on hyvin vaikea olla positiivinen.
Mutta silloin kun menee hyvin niin se on helppo olla positiivinen . On saatava olla
Ihan sellainen kun on siis ainoastaan aito ihminen eri vaiheineen elämän polulla
. - AnonyymiUUSI
pelkkä positiivisuus on idotismiä,
enemmän normaalia on negativisus,
negatiiviset ihmiset ovat normaalia älykkäämipä,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti25645623Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!4411359Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy22110961Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump389775Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla908618Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2776664Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen
Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti23325Perussuomalaisiin minä luotan
Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.132594Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA
, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle22583Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys442350