Pahaa positiivisuutta

Anonyymi-ap

Psykologi Outu Pikkuoksa:

https://kotiliesi.fi/hyvinvointi/suhteet/toksinen-positiivisuus/

”Elämme ajassa, joka korostaa positiivisuutta. Pitäisi olla aina pelkästään iloinen ja kokea vain kivoja asioita. Jos et ole onnellinen, on elämässäsi jotakin vikaa.

Positiivisuudessa ei ole sinänsä mitään väärää, mutta äärimmilleen vietynä siitä tulee taakka. Terveen myönteisen elämänasenteen ja toksisen positiivisuuden välistä eroa ei ole aina helppo nähdä. Hyvä nyrkkisääntö on: jos torjut toistuvasti omia tai toisten negatiivisia tunteita ja sokerikuorrutat ne epäaidolla myönteisyydellä, positiivisuutesi on kääntynyt myrkylliseen suuntaan.
Pahimmillaan toksinen positiivisuus on tosiasioiden kieltämistä. "

Mitä mieltä olette, vaaditteko liikaa positiivisuutta itseltänne ja muilta?

34

254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Näin se tietysti on. Paatit osaavat käyttää positiivisuutta aseena psyko

No tyytyväisin kansa - nimilappu annetaan kai vähän tyhmille, joita on helppo
      käyttää hyväksi ja jotka ovat positiivisia eivätkä järkeviä. Vähän kuin sanoisi
      että suomen kieli on vaikeaa (positiivinen: ihanaa, osaan vaikeaa kieltä) tai että sinulla on morbus terribilis (positiivinen: minulla on hienon niminen tauti)

• Anonyymi

Instsgramit on täynnä näitä , jotka näkee valtavasti vaivaa näyttääkseen ventovieraille miten hyvin menee ja onnellisia ollaan,

• Anonyymi

Lapsille ja nuorille ei saisi olla kokojan jotain jättikivaa, eivät opi kohtaamaan ja elämään tylsyyden kanssa ollenkaan, kun aina on pakko olla kivaa tai säpinää.

• En tedä olenko kovin positiivinen.
      Ihan tyytyväinen olen elämääni, tyytyväisin mitä olen ollut koko pitkän elämäni aikana.
      En aina ajattele kaikesta kovin suopeasti (positiivisesti), mutta mielestäni tällaisiin tuntemuksiin on ollut aihetta.

• Anonyymi

Saa näppylöitä näistä tehdyistä "toksisuuksista ja resilienneistä"
      Eikö voi puhua ja kirjoittaa suomea ?
      Tekeekö se arkiongelmista jotenkin "hienompia",
      jos käyttää teennäisiä sanoja ?

Aloitushan tarkoittaa selkosuomella pitääkö teeskennellä iloista
      ja myönteistä, vaikkei ole.

• Juuri näin. ´´Pitääkö teeskennellä iloista ja myönteistä, vaikkei ole.

Ei pidä teeskennellä ainakaan itselleen.
        Ihmisellä on vapaa tahto, hän voi valita miten asioihin suhtautuu. Eihän teeskennelty positiivisuus ole positiivisuutta, se on teeskentelyä.

Positiivisuuden oivallus pitää tulla itsen sisältä, ennenkuin se on oikeaa ja aitoa.
        Ei se tule oppikirjajankutuksista, eikä intomielisten luennoista.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Juuri näin. ´´Pitääkö teeskennellä iloista ja myönteistä, vaikkei ole.

Ei pidä teeskennellä ainakaan itselleen.
        Ihmisellä on vapaa tahto, hän voi valita miten asioihin suhtautuu. Eihän teeskennelty positiivisuus ole positiivisuutta, se on teeskentelyä.

Positiivisuuden oivallus pitää tulla itsen sisältä, ennenkuin se on oikeaa ja aitoa.
        Ei se tule oppikirjajankutuksista, eikä intomielisten luennoista.

Oppikirjat ja intomieliset voivat kuitenkin antaa ohjeita ja opastusta siihen, miten täytyy muuttaa ajatusmaailmaansa, jotta voi ikinä edes yrittää alkaa ajattelemaan ja / tai olemaan positiivinen.

• Anonyymi

Yleensä ihmiset jotka ovat olleet hoitoalalla käyttävät niitä sanoja automaattisesti koska ovat käyttäneet niitä kokomelåmänsä ajan. Ei se mitään hienostelua ole ainostaan tapa joka jatkuu eläkkeelle päästyä .ei kai kukaan eläke iässä nyt niin lapsellinen ole että mukakuvittekee olevansa hienoa jotenkin , jos ihminen noin ajattelee nii; herää kysymys miten kypsä on ihmisenä. Vaikuttaa hieman oudolta. Että puhut teennäisiltä sanoista. Usein sanat läjähtee latinasta ja joita on käytetty joka päivä töissä
        Älä takerru sanoihin jos et ymmärrä niin kysy niin teen minäkin , ja koska itse olen ollut hoitoalalla töissä niin saatan käyttää sairaalassa käytettyjä sanoja joskus ja silloin minun ystäväni vaan kysyy mitä se tarkoittaa , ystäväni taas joka on ollut konttoria alalla käyttää myös sen alan termejä , ja usein saan kysyä mitä mikäkin tarkoittaa,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oppikirjat ja intomieliset voivat kuitenkin antaa ohjeita ja opastusta siihen, miten täytyy muuttaa ajatusmaailmaansa, jotta voi ikinä edes yrittää alkaa ajattelemaan ja / tai olemaan positiivinen.

"Oppikirjat" on kirjoitettu kirjoittajiensa rikastuttamiseksi.

On helppo rahastaa hyväuskoisia, että he oppisivat "alkaa olemaan positiivisia".
        Positiivisuuden opettaminen myy hyvin.

"Positiivuus" on ollut niin muotia jo niin kauan, että sen tyrkyttäminen
        alkaa olla vanhanaikaista ja kulunutta.

Amerikkalaiset ovat malliesimerkki "positiivisesta asenteesta".
        Koko ajan "keep smiling" eikä sen takana ole mitään.
        Ei ainakaan mitään syvällisyyttä.

Arvostan suomalaisen pohtivaa elämänfilosofiaa, jossa ei ole pako
        näytellä mitään.

• Anonyymi

Käyn läpi tunteeni sellaisena kuin ne ovat, olen aika avoin. Jos ahdistaa, se näkyy päällepäin. Jos olen vihainen, olen sitten. En tietenkään sitä kauppareissuilla ja tilaisuuksissa laulele, mutta jos joku kysyy mitä kuuluu sanon että nyt on kelju olo. Lähimmille kerron syyn, mutta voin myös sanoa että en nyt jaksa kertoa. Jos itkettää, sen kyllä pidättelen että olen naama peruslukemilla kun käyn kaupassa tai kirjastossa. Kotona sitten nyyhkytän vapaasti.
      En näyttele positiivisuutta, mutta aika usein olen tyytyväinen elämääni ja sekin näkyy. Nakkelen tutuille vitsejä ja sanavalmiina lohkaisen jonkun jotain mukavaa.
      Varmaan tukehtuisin jos yrittäisin kovin näytellä jotakin sellaista tunnetta jota en sillä hetkellä tunne.
      En oikein tiedä kenelle minun pitäsi näyttää että menee hyvin. En usko että kukaan tosissaan kiinnittää huomiota miltä minusta tuntuu. Jokainen miettii omiaan.

• Anonyymi

Ihminen on sellainen kuin luonne on ja "esittää" tietysti joskus muuta
      kuin on, kohteliaisuus ja huomaavaisuus muita ihmisiä kohtaan
      vaatii sen. Mielialat vaihtelevat myös elämäntilanteen mukaan.
      En ole oman navan tuijottaja, että pohtisin koko ajan millainen olen
      "Mä oon mikä mikä on, en voi muuksi tulla". Haha.
      Suuntaudun ulospäin muihin asioihin.
      Ei tule mieleenkään miettiä onko joku toinen "positiivisesti toksinen".

• Anonyymi

Kuka voi kertoa aidosti millainen on,
      Luonteen ja sen oikut näkevät muuta paremmin.
      Kun ihminen itse esittää olevansa kiltti ja ymmärtäväinen, mutta muiden ihmisten silmissä hänestä puutuu juuri se ominaisuus, onko hän silloin positiivinen vai negatiivinen?

En lausu mielipidettä itsestäni, muut kertovat siitä, ja olen ihan onnellinen omassa olotilassani, johon en kaipaa muutoksia.
      Iloja on vähintään 5 päivässä, kun oppii ne näkemään.
      Jos aina näkee vain hyvää tai huonoa, ei ole kohdallaan sekään. Molempi parempi.

• Anonyymi

Keho ja mieli. Siitä on puhuttu iät ajat.
      "Terve sielu terveessä ruumiissa" sanotaan. Viime aikoinakin ovat asiantuntijat puhuneet, että tunteet tuntuvat kehossa. Kyselevät "missä kohdassa se kehossa tuntuu"? Minä en oikeastaan ole kehostani löytänyt kuin ilon. Silloin kun se aitona nauruna tulee esiin, se tuntuu vatsanpohjassa. Nuorempana sattui oikein palleaan kun naurettiin paljon.

Tuntuuko viha leukapielissä, katkeruus sapessa jne.
      "Se kiristeli leukapieliään" tai "nyt sapettaa", "sappi kiehuu". "Ilo pintaan vaikka sydän märkänis".

Onko noilla vanhan kansan sanonnoilla sittenkin vinha perä?

Olisiko ne tunteet päästettävä ulos etteivät jää kehoon muhimaan? Ei tietenkään esim. vihaa ja kiukkua kaiken kansan edessä. Käytöstavat hallitaan.

"Yltiöpositiivisuus", "päälle liimattu positiivisuus", "yli pirteä". Mitä tunteita peitellään noiden takana vai peitelläänkö mitään.

Tämmöisiä tuli minun mieleeni aikani kuluksi.
      En ikinä ole oppinut pitämään kliseestä "onko lasisi puolityhjä vai puoliksi täynnä"? Minulle se lasi on puolillaan. Faktaa. Taidan olla realisti.

• Olet jälillä (minun mielestäni)Vanhan kansan sanoilla on vinha perä. Se kertoo. että kaikella tunteella on yhteys mei dän fyysiseen olemukseemme.
        Kaikki ihmisen toiminta alkaa tunteesta, vaikkei se sitä aina tajuaisikaan.
        Kukaan ei tee mitään, jollei ensin synny ajatus, sitten tunne mitä pitäisi tehdä, vaiko ei mitään.
        Joka tapauksessa ihmisen vapaa tahto päättää kunkin asian lopputuloksesta.
        Järkeily tulee viimeisenä, jos on tullakseen.

On tosin ihmisiä, jotka kuvittelee, että järki on se joka toimii ja valitsee, se ei pidä paikkaansa.
        kaikki lähtee tunteesta.
        teoriatkin , jotka todistetaan tai sitten ei.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Olet jälillä (minun mielestäni)Vanhan kansan sanoilla on vinha perä. Se kertoo. että kaikella tunteella on yhteys mei dän fyysiseen olemukseemme.
        Kukaan ei tee mitään, jollei ensin synny ajatus, sitten tunne mitä pitäisi tehdä, vaiko ei mitään.

On tosin ihmisiä, jotka kuvittelee, että järki on se joka toimii ja valitsee, se ei pidä paikkaansa.
        kaikki lähtee tunteesta.

Osasitpa kirjoittaa selkokielellä.
        Niinhän se tulee selkärangasta usein "minusta tuntuu, että tämä pitää laittaa ensin", "minusta tuntuu, että se on tuollapäin". Aina se lopputulos ei ole oikea, mutta tunne edellä usein mennään. Joskus taas muuttaa mielensä ja järkeilee. Jos lopputulos onkin silloin väärä,; "sapettaa, olisi pitänyt tehdä niin kuin ensin ajattelin".

Mukavaa tällainen pohdiskelu.

• Anonyymi kirjoitti:

Osasitpa kirjoittaa selkokielellä.
        Niinhän se tulee selkärangasta usein "minusta tuntuu, että tämä pitää laittaa ensin", "minusta tuntuu, että se on tuollapäin". Aina se lopputulos ei ole oikea, mutta tunne edellä usein mennään. Joskus taas muuttaa mielensä ja järkeilee. Jos lopputulos onkin silloin väärä,; "sapettaa, olisi pitänyt tehdä niin kuin ensin ajattelin".

Mukavaa tällainen pohdiskelu.

Minä pidän myös asioiden pohdiskelusta, taas en tykkää yhtään, että lukitaan joku mielipide ja asia, eikä suostuta edes keskustelemaan muista vaihtoehdoista.
        Asioita pitää katsella monista näkökulmista, tosin se tarvitsee myös eri näkökulmien tietoa.
        Asioita pitäisi tarkistella aina kokonaisuuksina.

Myöskin se, että ei ymmärretä aikakausien erilaisuutta, sitä, että eri hetkessä asiat ovat erilaisia.
        Vaan naureskellaan entisajan ihmisten valintoja, kaikki pitäisi aina osata suhteutta aikaansa..

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Olet jälillä (minun mielestäni)Vanhan kansan sanoilla on vinha perä. Se kertoo. että kaikella tunteella on yhteys mei dän fyysiseen olemukseemme.

kaikki lähtee tunteesta.

Vaikka kuinka järkeilisi, tunne viime kädessä ratkaisee.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Minä pidän myös asioiden pohdiskelusta, taas en tykkää yhtään, että lukitaan joku mielipide ja asia, eikä suostuta edes keskustelemaan muista vaihtoehdoista.
        Asioita pitää katsella monista näkökulmista, tosin se tarvitsee myös eri näkökulmien tietoa.
        Asioita pitäisi tarkistella aina kokonaisuuksina.

Myöskin se, että ei ymmärretä aikakausien erilaisuutta, sitä, että eri hetkessä asiat ovat erilaisia.
        Vaan naureskellaan entisajan ihmisten valintoja, kaikki pitäisi aina osata suhteutta aikaansa..

Me ihmisressukat emme osaa aina ottaa huomioon edes toisen ihmisen erilaisuutta
        ja tilannetta missä hän on. Miksi me vaadimme muilta täydellisyyttä,
        kun emme itsekään pysty siihen ?
        Neuvonantajia kyllä löytyy millainen pitäisi olla !
        Ovatko neuvonantajat itse sellaisia ihanneihmisiä, jota muita neuvovat olemaan ?

Eiköhän oltais vaan ihmisiä puutteinemme ja hyväksyttäisi toisemme
        ihmisinä ?

• Anonyymi kirjoitti:

Me ihmisressukat emme osaa aina ottaa huomioon edes toisen ihmisen erilaisuutta
        ja tilannetta missä hän on. Miksi me vaadimme muilta täydellisyyttä,
        kun emme itsekään pysty siihen ?
        Neuvonantajia kyllä löytyy millainen pitäisi olla !
        Ovatko neuvonantajat itse sellaisia ihanneihmisiä, jota muita neuvovat olemaan ?

Eiköhän oltais vaan ihmisiä puutteinemme ja hyväksyttäisi toisemme
        ihmisinä ?

Juuri tuostahan minäkin kirjoitin.
        Asioiden tarkastelusta eri näkökannoilta, ettei olla oitis tuomitsemassa ketään.
        Kuin myös siitä, että asiat ja ihmisten valinnat pitää ajatella aina kulloisestakin aikakaudesta käsin.
        Nykyään näkee usein, kuinka vähätellään ja tuomitaan, jotain eri aikakaudella ollutta toimintaa ja päätöksiä tajuamatta, että ne ovat olleet juuri siinä hetkessä ainoita mahdollisia.

Vaikka kehitys menee eteenpäin, niin ihmiset ovat aina tavoitelleet elämää parhaansa mukaan omissa kehyksissään.

• Anonyymi

Niiih, mikäpä se kultainen keskitie taas olikaan.

• Anonyymi

Mitä tarkoitat kultaisella keskitiellä tässä tapauksessa ?

• Anonyymi

Minä en ainakaan vaadi positiivisuutta , koska tiedän ettei kukaan ihminen voi ola kokoaikaisesti positiivinen. Elämässä on kaikilla asioista joissa on hyvin vaikea olla positiivinen.
      Mutta silloin kun menee hyvin niin se on helppo olla positiivinen . On saatava olla
      Ihan sellainen kun on siis ainoastaan aito ihminen eri vaiheineen elämän polulla
      .

• Anonyymi

Oikea positiivisuus tarkoittaa sitä, että silloin kun sulla on vaikeaa ja hankalaa olla ja elää, löydät tien ja polun parempaan oloon myönteisen ajattelun avulla. Negatiivisesti ajatteleva ei sitä löydä ollenkaan eikä lainkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikea positiivisuus tarkoittaa sitä, että silloin kun sulla on vaikeaa ja hankalaa olla ja elää, löydät tien ja polun parempaan oloon myönteisen ajattelun avulla. Negatiivisesti ajatteleva ei sitä löydä ollenkaan eikä lainkaan.

En ihan usko tuohon. Meidän alitajuntamme tekee hitaasti tehtäväänsä,
        että pääsemme vaikeuksiemme läpi. Ajatukset muuttuvat sisältäpäin, ei pakottamalla
        itseään "myönteiseen ajatteluun".
        Tunneskaalamme ja mielemme vaatii asioitten loppuunkäsittelemisen
        omaa vauhtiaan, siitä alkaa polku normaalimpaan - parempaan oloon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ihan usko tuohon. Meidän alitajuntamme tekee hitaasti tehtäväänsä,
        että pääsemme vaikeuksiemme läpi. Ajatukset muuttuvat sisältäpäin, ei pakottamalla
        itseään "myönteiseen ajatteluun".
        Tunneskaalamme ja mielemme vaatii asioitten loppuunkäsittelemisen
        omaa vauhtiaan, siitä alkaa polku normaalimpaan - parempaan oloon.

Sinun(kin) alitajuntasi toimii juuri niin ja niillä eväillä, joita sinä itse sille syötät. Syötä siis myönteisiä ja hyviä eväitä eli ajatuksia.

• Anonyymi

pelkkä positiivisuus on idotismiä,

enemmän normaalia on negativisus,

negatiiviset ihmiset ovat normaalia älykkäämipä,

• Anonyymi

Sitten vain esität dokumenttia aiheesta. Tutkimuksia, tilastoja ja viisaampien tyyppien julkaisuja asiasta, josta sinä(kään) et tiedä mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitten vain esität dokumenttia aiheesta. Tutkimuksia, tilastoja ja viisaampien tyyppien julkaisuja asiasta, josta sinä(kään) et tiedä mitään.

Esitä sinä dokumentit miksi se ei pitäisi paikkansa.
        Sinä väität vastaan. Sinulla on todistusvelvollisuus.

• Anonyymi

Miten määrittelisit negatiivisuuden ?
        Ja mistä tässä loppujen lopuksi on kyse ?
        Oma lähtöasenteeni kaikkeen on yleensä avoimen neutraali.
        En osaa olla jatkuvasti positiivinen tai negatiivinen minkään suhteen.
        Faktat, tosiasiat ratkaisevat minkä kannan otan asiohin.
        Vältän asenteita.
        En vaan osaa ajatella, että minulla olisi pakko olla koko ajan positiivinen asenne.
        Lähden neutraaliudesta. Asiat asioina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en väitä mitään. Vain totean.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itselläsi ei ollut esittää yhtään. Jankutat vain. Se ei tuo tähän keskusteluun
        mitään lisäarvoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itselläsi ei ollut esittää yhtään. Jankutat vain. Se ei tuo tähän keskusteluun
        mitään lisäarvoa.

Piti lukea: Itselläsi ei ollut esittää yhtään mitään. Jankutat vain. Se ei tuo tähän
        keskusteluun mitään lisäarvoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se on sinulla, koska kirjoitat pashkaa ja potaskaa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se on sinulla, koska kirjoitat pashkaa ja potaskaa.

Onko jäänyt levy päälle jankuta jankuta jankuta jankuta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      142
      4427
    2. Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi

Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja
      Maailman menoa
      58
      3367
    3. Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut

Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan
      Maailman menoa
      1
      2443
    4. Ei me olla sielunkumppaneita

jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v
      Ikävä
      25
      1885
    5. KÄVELYTREFFIT ?

Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo
      Ikävä
      231
      1645
    6. Mies pelkää mahdollista raskautta

Millaisia ajatuksia seuraava herättää teissä? Olemme tunteneet miehen kanssa vuosikausia, seurustelleetkin jo pitkään j
      Sinkut
      233
      1237
    7. Hevosmies kylän kunnioitettu herra

Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka
      Hyrynsalmi
      25
      1227
    8. Kiikkustuoli

Sunnuntai aamun hiljaisuutta ja rauhaisaa oloa. Aloitan taas uuden alustan, jospa edellisessä asiat tulee pohdittu ja sa
      80 plus
      162
      1136
    9. Ihana M nainen

Ihana M nainen. Nainen kuin unelma.
      Ikävä
      69
      1116
    10. Meidän välillä on jotain erityistä

..ja ei mikään helpoin tehtävä olla erillään..❤️‍🔥
      Ikävä
      62