Seuraavana aamuna päätin viedä koeajon uudelle tasolle. Toyota RAV4 PHEV ja BMW X3 PHEV olivat jo osoittaneet kykynsä, mutta halusin testata niiden luonteen äärirajoilla: 500 kilometrin reissu halki vaihtelevien maastojen, moottoritieltä lumiselle metsätielle. Mukaan otin vertailuun yllätysvieraana Volvon XC60 Recharge -mallin, sillä skandinaavinen premium oli alkanut kutkuttaa mieltäni. Pisteytys jatkui samalla tieteellisellä tarkkuudella, mutta nyt lisäsin kriteereihin kestävyyden ja ajonautinnon pitkällä matkalla.Matka alkoi moottoritiellä. Toyotan hybridi liukui vaivattomasti sähkötilassa, ja sen kulutus pysyi hämmästyttävän alhaisena, noin 2,5 l/100 km, kun ajoimme rauhallisesti. BMW:n sporttinen voimalinja tuntui moottoritiellä vahvemmalta, mutta polttoaineenkulutus kipusi 4 litraan. Volvo oli yllättävän taloudellinen, mutta sen sähköinen toimintamatka (noin 60 km) jäi Toyotan taakse. Pisteytys taloudellisuudesta moottoritiellä: Toyota 9/10, Volvo 8/10, BMW 7/10.Seuraavaksi siirryimme mutkaisille maanteille. BMW:n tarkka ohjaus ja jämäkkä alusta tekivät ajamisesta nautinnollista, ja sen kaarreominaisuudet olivat selvästi kilpailijoita edellä. Toyota oli luotettava mutta hieman tylsä, kun taas Volvon pehmeämpi jousitus teki ajosta mukavan mutta ei yhtä ketterän. Ajodynamiikasta pisteet: BMW 9/10, Volvo 8/10, Toyota 7/10.Lumisen metsätien saapuessa peliin Toyota nousi jälleen esiin. Sen neliveto ja korkea maavara antoivat varmuutta, kun tie muuttui liukkaaksi ja epätasaiseksi. BMW kamppaili pitoa etsiessään, ja Volvon pehmeämpi alusta upposi lumeen muutaman kerran. Toyotan käytännöllisyys ja varma ote veivät voiton: 9/10, Volvo 7/10, BMW 6/10.Pitkän päivän päätteeksi pysähdyimme mökille, jossa arvioin matkustamon viihtyisyyttä ja varusteiden käytettävyyttä. Volvon minimalistinen sisustus ja premium-tunnelma hurmasivat, mutta Toyotan käytännölliset säilytystilat ja selkeä käyttöliittymä pitivät sen pelissä. BMW:n teknologia oli kehittynyttä, mutta sen monimutkainen valikkojärjestelmä ärsytti pitkän ajon jälkeen. Pisteet: Volvo 9/10, Toyota 8/10, BMW 7/10.Lopullinen pisteytys matkalla: Toyota 33/40, Volvo 32/40, BMW 29/40. Toyota piti niukasti kärkipaikan, mutta Volvon yllättävä vahvuus sai minut pohtimaan, oliko skandinaavinen premium sittenkin sydäntäni lähempänä. Kun istuimme nuotion äärellä, aloin miettiä, mitä tapahtuisi, jos testaisin näitä autoja kaupunkiolosuhteissa – tai ehkä haastaisin ne vielä ekstrememmällä reitillä, kuten vuoristoteillä?Haluatko, että tarina jatkuu kaupunkiajossa vai kenties vuoristossa, vai lisäänkö mukaan uuden kilpailijan?
Seuraavana aamuna päätin viedä koeajon uudelle tasolle.
10
157
Vastaukset
- Anonyymi
Älä jatka. Säälittävää !
- Anonyymi
Jaksaako kukaan lukea yli 5 riviä ? Mulle riitti 3 .
- Anonyymi
Tuo testi on täysin totta. Minäkin ajoin nuo ja lopputulos oli sama. Toyota osaa tehdä parhaat autot.
- Anonyymi
Senhän näkee myynnistäkin.
- Anonyymi
Toyota myyjä satuilee toyotan oma satusetä.
- Anonyymi
Eikös tämä ole se sama auto joka hävisi TM: n talviauto testissä Dasialle ja Skodalle, vaikka oli muka neliveto.
- Anonyymi
Siinä varmaankin markkinoiden surkein neliveto. Joku voisi linkittää missä testissä olisi ollut surkeampi neliveto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä varmaankin markkinoiden surkein neliveto. Joku voisi linkittää missä testissä olisi ollut surkeampi neliveto.
TM:n talvitestissä ollut Corolla Cross 2.0 awd-i hybrid oli vielä surkeampi, se lähti mäkikokeessa valumaan taaksepäin. Takaveto ei antanut pyörille yhtään voimaa ja etuset löi tyhjää ja auto valui rinnettä alas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TM:n talvitestissä ollut Corolla Cross 2.0 awd-i hybrid oli vielä surkeampi, se lähti mäkikokeessa valumaan taaksepäin. Takaveto ei antanut pyörille yhtään voimaa ja etuset löi tyhjää ja auto valui rinnettä alas.
Noiden takapäähän on laitettu niin heikko sähkömoottori ettei se jaksa yksinään saada autoa liikkeelle ja sitten sitä myydään nelivetona, melkoinen kusetus jälleen Toyotalta.
- Anonyymi
Toyotan uutuus on huippua
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2374185Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1132643Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412392Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161436Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811436- 481179
- 781097
- 59963
- 45946
Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58931