Soijarouhe

Hyrre76

Tässä on nyt ihan tyhmiä kysymyksiä, mutta kun en aiemmin ole rouhetta käyttänyt...

Ensinnäkin sehän pitää keittää 1 osa soijaa ja 2 vettä, mutta laitanko tässä vaiheessa mausteetkin vai vasta kun vesi on imeytynyt? Ja mitä mausteita kannattaa käyttää? Onko väliä käyttääkö vaaleaa vai tummaa rouhetta? Ja sitten vielä vinkkejä, mihin ruokiin tuota soijarouhetta voi työntää? Lisäks myös tofun käyttövinkeistäkin olisin kiitollinen =)

10

19323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tavalla

      en keitä vaan laitan kuumaan veteen likoamaan, minuutti tai pari, tumma tai vaalea. vettä naftisti, lisää saa jos ovat liian kuivia vielä. kastikkeisiin, vuokiin, piirakoihin kasvisten kaveriksi, lasagneen. hieman niinkun jauhelihan tilalle. ja tod.pyöryköihin ja piheveihin. mausteeksi, esim.grillausmaustetta tai aromisuolaa, soijakastiketta, pippureita, paprikaa. ja kokeilkaa myös liotuksen ja maustamisen jälkeen, hiukka vehnäjauhoja ja pannulle öljyyn tirisemään...

      • Nappe

        Hei Tavalla - olen (myös) pitkään halunnut käyttää soijarouhetta jauhelihan sijaan. Kuulemma on ihan yhtä hyvää, mutta en ole tiennyt kuinka sitä käyttää. Siksi olen tietysti iloinen reseptistäsi, mutta väännätkö vielä rautalangasta - kun rouhe keitetään, kuivataanko/valutetaanko se sen jälkeen ja sitten maustetaan? Ja maustetaanko kuten jauheliha, vai olisiko tähän jotain spesiaalivinkkejä?


      • vaikka
        Nappe kirjoitti:

        Hei Tavalla - olen (myös) pitkään halunnut käyttää soijarouhetta jauhelihan sijaan. Kuulemma on ihan yhtä hyvää, mutta en ole tiennyt kuinka sitä käyttää. Siksi olen tietysti iloinen reseptistäsi, mutta väännätkö vielä rautalangasta - kun rouhe keitetään, kuivataanko/valutetaanko se sen jälkeen ja sitten maustetaan? Ja maustetaanko kuten jauheliha, vai olisiko tähän jotain spesiaalivinkkejä?

        jää kosteaksi, mutta ylimääräisen veden(varsinkin jos jää selkeästi yli) voi toki kaataa poiskin. maustaa kuten jauhelihaa tai yrtein, kasvisliemikuutiolla, pippureita, suolaa. ja kokeile ihmeessä tuota; jauhoa kosteisiin rouheisiin, vaikka pari lusikallista ja pannulle runsaaseen öljyyn. tulee aika jauhelihamaista...


      • ...
        Nappe kirjoitti:

        Hei Tavalla - olen (myös) pitkään halunnut käyttää soijarouhetta jauhelihan sijaan. Kuulemma on ihan yhtä hyvää, mutta en ole tiennyt kuinka sitä käyttää. Siksi olen tietysti iloinen reseptistäsi, mutta väännätkö vielä rautalangasta - kun rouhe keitetään, kuivataanko/valutetaanko se sen jälkeen ja sitten maustetaan? Ja maustetaanko kuten jauheliha, vai olisiko tähän jotain spesiaalivinkkejä?

        Minun mielestäni parhaimman tuloksen saa aikaan seuraavalla tavalla:
        Keitä kattilassa noin puoli litraa vettä. Lisää kasvisliemikuutio.Mittaa kiehuvaan veteen haluamasi määrä soijarouhetta ja keitä noin kymmenen minuuttia. Valmista soujarouheen kypsymisen aikana marinadi. Laita muoviastiaan noin desin verran öljyä. Sekoita öljyn sekaan lempimausteitasi, esim. grillausmaustetta, valkosipulijauhetta, currya, kuivattuja yrttejä yms. Kun soijarouhe on turvonnut, kaada se siivilään ja huuhtele kylmällä vedellä. Puristele liika vesi pois ja sekoita soijarouheet marinadiin. Paista marinoidut soijarouheet pannulla. Jos haluat, että soijarouheet saavat enemmän makua, anna niiden marinoitua yön yli. Sama ohje pätee soijasuikaleihin,-pyöryköihin- ja leikkeisiin. Rohkeasti vain kokeilemaan, kyllä sinä onnistut. Jos maku ei ole hyvä, yritä vaan uudestaan. Minäkin olin aluksi huono, mutta se vain vaatii vähän harjoittelua.


    • *h*

      En ole koskaan mitään 1:2-suhteita mittaillut. Itse liotan rouheen - laitan rouhetta kupin pohjalle ja vettä päälle sen verran kun sattuu tulemaan. Annan liota vartin verran ja kaadan siivilässä vedet pois.

      Soijatuotteet aiheuttavat joillekin vatsavaivoja, joita liottaminen / keittäminen ehkäisee. Välttämätöntä se ei kuitenkaan ole.

      Soijarouhe itsessään on melko mautonta, joten mitkä tahansa mausteet sopivat. Ihan sen mukaan, mihin ruokaan soijaa laittaa :) Maustamista ei kannata tehdä liotusvaiheessa, sillä mausteet menevät siinä hukkaan. Valmiiseen ruokaan vasta.

      Vaalea ja tumma soijarouhe ovat samaa tavaraa. Tumma vain on värjättäy jollain ihan luonnollisella jutulla näyttämään enemmän jauhelihalta. Itse käytän tummaa kaikkeen ruuanlaittoon, ja vaaleaa sellaisenaan (liottamatta) aamujugurttini sekaan. Nam.

      Tofu on myös täysin mautonta tai jopa pahaa sellaisenaan. Sen voi marinoida (tofu paloiteltuna kuppiin, ja esim. vettä, soijakastiketta, chiliä, pippureita ym. päälle, ja jääkaappiin vaikka yön yli). Itse olen kuitenkin laiska ja teen tofuni aina näin:

      - puristele tofusta irtoavat nesteet pois (ei irtoa paljoa, jos et ole kaivanut tofuasi pakkasesta)
      - paloittele haluamaasi kokoon (1x1cm kuutiot on helpointa saada rapeiksi)
      - laita öljyä pannulle, ja siihen pilkottua sipulia, valkosipulia ja tofut
      - ruskista kunnolla käännellen, saa mennä ihan ruskeiksi ja rapeiksi
      - mausta soijakastikkeella ja pippurilla - tai ihan millä vain!

      Toimii hyvin ihan vaikka muussin kanssa. Tai heitä sekaan tomaattimurskapurkki ja syö pastan kanssa.

      • Hyrre76

        kaikille vinkkejä kertoneille =) Täytyy tänään sitten testailla tuota rouhetta ja vaikka viikonloppuna sitten tofua muussin kera!


      • jeeh

        Mä heitän liotusvaiheessa kuuman veden sekaan aina myös soijakastiketta, koska senhän se imee itseensä siinä samalla kuin sen veden. Muut mausteet lisään vasta sitten liottamisen jälkeen.

        Itse käytän maustamiseen (sekä soijarouheen että -suikaleiden ja leikkeiden) mustaa- ja valkoista pippuria, soijakastiketta, valkosipulia, ja esim. itämäisiin ruokiin valmiita hapanimelämaustekastikkeita, ym.

        Nam nam.


    • jikpp

      up

    • kokkiKOLOMONE

      Juuri syön elämäni ensimmäistä soijarouhe bolognesea ja kyllä muuten toimii!
      Olin laiska joten tein sen astetta yksinkertaisemmin, hulautin semi isolle paistin pannulle silmämääräisesti vodaa vähän yli puoleenväliin, rutkasti oliiviöljyä, n teelusikallisen aromisuolaa ja kolmanneksen kasvisliemikuutiota, ujosti mustapippuria ja persiljaa oman maun mukaan.. Keitin siinä tummat protsku pastat ja kun oli pastat al-dente sekä vähän keitinvettä jäljellä, heitin about kourallisen tai kaksi tota soijaproteiinirouhetta sekaan, imivät sopivasti keitinvedet sisuksiinsa ja lisäsin pari valkosipulin kynttä murskattuna, chili-tomaatti murskaa vähän yli desin, ketsuppia (makeuttajaksi) pari lusikallista ja vielä muttin tomaattipyrettä puolikas kiekko perään, sössäsin kaikki sekasin, unohtakaa ne turhat hienostelut ja hifistelyt sen rouheen kanssa!

    • Sedä

      Mä laitan vaan pannuun soijarouhetta ja mausteita, ja lisäilen vettä sen verran mitä se nyt tuntuu imevän :D Tai sit esim. teen eka ruskeen kastikkeen ja heitän siihen loppuvaiheessa soijaa sekaan. Tosi vähän kyllä ees käytän soijarouhetta mihinkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2936
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2500
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      92
      2256
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1896
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      46
      1825
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1323
    Aihe