Vaikka palvelutalojen asukkaat elävät ihmisten keskellä, heistä yli kolmannes kärsii yksinäisyydestä vähintään toisinaan. Yksinäisyys heikentää iäkkäiden ihmisten terveyttä ja psyykkistä hyvinvointia sekä ennustaa ennenaikaista kuoleman riskiä, selviää tutkimuksesta.
Helsingin yliopiston tiedote 28.10.2020
Terveystieteiden maisteri Anu Jansson on väitöstutkimuksessaan selvittänyt palvelutaloissa asuvien iäkkäiden ihmisten yksinäisyyttä, siihen liittyviä tekijöitä ja sen ennustetta. Jansson tutki yksinäisyyden yleisyyttä sekä ajallista muutosta Helsingissä palvelutaloissa asuvien keskuudessa.
Yksinäisyys ei ollut vähentynyt tutkittavana ajanjaksona: 36 % palvelutaloissa asuvista iäkkäistä kärsi yksinäisyydestä sekä vuonna 2011 että vuonna 2017, selviää väitöskirjatutkimuksesta. Tilanne ei liene muuttunut siitä.
Palvelutaloissa asuvien iäkkäiden yksinäisyys onkin vähintään yhtä iso haaste kuin kotona asuvilla.
Iäkkäiden ihmisten yksinäisyyden kokemukset ovat yksilöllisiä, mutta samalla sidoksissa vuorokaudenaikaan, viikonpäiviin ja vuodenaikoihin. Erityisesti syksy- ja talviaika, illat ja viikonloput tuntuivat tutkimuksen mukaan palvelutalojen asukkaista yksinäisiltä.
– Yksinäisyys kumpusi asukkaiden kokemuksissa muun muassa siitä, että palvelutaloasuntoa ei pidetä omana kotina, eikä välttämättä edes kodinomaisena paikkana. Tutkimuksen osallistujat kokivat, että vuorovaikutus talon toisten asukkaiden kanssa oli toivottua vähäisempää, ja osa asukkaista koki itsensä näkymättömäksi, oman elämänsä sivusta katsojiksi, kertoo Jansson tutkimuksen tuloksista.
https://vtkl.fi/iakkaiden-yksinaisyys-on-yleista-palveluasumisessa/
Mitä sinä odottaisit vanhusten palvelutalolta ? Itselleni olisi turvallisuudentunne tärkeä, että apua on lähellä ja myös seuraa kaipaisin.
Sitten kun ei itsestään enää pysty huolehtimaan eikä kotona pärjää edes enää
kotihoidon turvin palvelutalo on ainoa vaihtoehto.
Toivon, että Luoja korjaa pois sitä ennen. Ajatus siitä, että joutuisi kotinsa
jättämään ei sekään tunnu oikein mukavalta.
Kodinomaisuuden puuttumista tutkimukseen osallistuneetkin pitivät
ikävänä asiana ja sitä että, ihminen vanhempana muuttuu "näkymättömäksi".
Meitä ei aina pidetä enää persoonina, me olemme vai suuri massa
harmaapäisiä vanhuksia.
Tutkimus: Iäkkäitten yksinäisyys on yleistä myös palvelutaloissa
22
194
Vastaukset
- Anonyymi
On mahdollisuuksia mutta myös yksilökohtaisia rajoituksia.
Asunassamme palvelutalossa on mahdollisuuksia "ryhmäilyyn" mutta asukkien fyysinen ja psyykkinen valmius vaihtelee.
On järjestettyjä tilaisuuksia mutta enemmänkin omatoimisia.
Ilmoista riippuen mummeleita kokoontuu ulos juttuporukoihin. Valtaosa pyörätuolella.
Ukkeleita on vähemmän. Kahden, kolmen ryhmiä.
Vaikka olen terve seurustelu-upseeri halb¨vaantuneelle ja puhekyvyttömälle vaimolleni niin olen osallistunt kerran viikossa järjestetylle, todella ammattitaitoiselle ja yksilöt huomioon ottavalle tunnin liikkuvuusjumpalle. Eipä ole mukana kuin 6 mummelia eikä minun lisäkseni yhtään ukkoa.
Sopii kaiken kuntoisille.
On yhteisiä, kesäisiä ulkotilaisuuksia ja huonommalla ilmalla ja talvisin sisätilaisuuksia.
Vaimoni ei voi osallistua koska halvausta pahempi haitta on puheen tuottamisen mahdottomuus ja ulkoisten ärsykkeiden ymmärtäminen on hakusessaan. Sen verran pahaa tuhoa aivojen verisuonet aiheuttivat.
Ainakin osa noista ryhmämummeleista on varsin pirteitä eikä heillä pyörätuolisidonnaisuus ole pahasti vaikuttanut yläpään toimintaan eikä sosiaalisuuteen. - Anonyymi
Liittyen viimeiseen virkkeeseesi.
Muutin halvaantuneen ja puhekyvyttömän vaimoni kanssa alle kilometrin päässä sijaitsevaan palvelutaloon.
Oma kolmiomme oli moneltakin osalta sopimaton kotihoidon varaan laskettavaksi.
Ilmeisesti minun asumiseni vuokraamassamme kolmiossa on vaikuttanut henkilökunnan toimintaan. Sekaannun puuhiin. Hoidan ruokialun enkä turhankin pitkälle. Samoin jätehuollon, tiskauksen, satunnaisen lakaisun, imuroinnin ja harvoin tapahtuvan moppauksen.
Tiedän vaimoni allergiat ja makutottumukset. Olin kotona ollessa hoitanut ravitsemuspuolen yli 20 vuotta oma-aloitteisesti ja siksi, että olin paremmin perillä ravintofysiologiasta kuin vaimoni.
Rättien hallinta on minulle ylivoimaista. Omista ulkovaatteitani lukuun ottamatta, ja osasta niitäkin, minun ei tarvinnut koskaan välittää mistään mitään.
Uskomattoman vaikeaa.
Nykyään hodan pyykit. Hoitsut panostavat pyykit kerkitsemääni lujaan pahvilaatikkoon pyykkiin menevät ja minä hoidan pyykit. Vien autolla laatikon läheiseen, kaupalliseen pesulaan ja noudan pois joskus ilmoitetun noutopäivän jälkeen.
Pikainen muutto tilavasta 22 vuotta asumastamme kolmiosta pieneen palvelutalon kaksioon jossa on sairaan vähän mitään säilytys- tai työtiloja, oli yhtä kaaosta.
Muutimme toukokuun alussa mutta en ole kotiutunut vieläkään. Tuskin kotiudunkaan.
Vaikka etäisyyttä omistuskolmioomme on vain alle kilometri niin hetkeäkään en harkinnut vaihtoehtoa jättää monikymmenvuotinen ja lasteni äiti palvelutaloon pelkästään käyntieni varaan.
Vaikka ei pysty puhumaan niin ymmärtää läsnäoloni ja huolenpitoni kaikessa karussa "kodikkuudessaan" ja, ainakin haluan uskoa läsnäoloni vaikuttavan ehkä myös henkilökunnan toimintaan. Suuntaan taikka toiseen! Valtaosa hoitaa hommansa nähdäkseni mallikkaasti.
Naapurikaupungin yrityksen kirjoilla olevia kotihoitsuja ilmeisesti juoksutetaan paikasta toiseen ja sekin on ymmärrettävää, etteivät he ole vain minun vaimoani varten!
Hoitsuilla on ilmeisen tiukka aikataulu joten minun on ymmärettävä, ettei heillä ole aikaa vaihtaa viisauksia minun kanssani.
Pyrin vaatimattomalta osaltani helpottavaan heidän työtään karuilla apupuuhilla.
Kodikseni tämä pe ---pi ei muutu koskaan.- Anonyymi
Ei "myöhemmällä iällä" kotiudu enää mihinkään.
Sinulla on suuri vastuu, raskasta ja surullistakin sanoisin.
Mistä saat henkiset voimasi ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei "myöhemmällä iällä" kotiudu enää mihinkään.
Sinulla on suuri vastuu, raskasta ja surullistakin sanoisin.
Mistä saat henkiset voimasi ?Menneiden vuosikymmenten harmoninen yhteiselämä on kaiken perusta.
Kuuden viikonpäivän rutiinit rytmittävät elämää. Asioinnit kaupungilla. Viitenä viikonpäivänä jähyäminen kuntosalilla ja loppusilaus kiirettömän maailmanparantamisen muodossa salin kahviossa jähyämisen jälkeen.
Lauantai on huilipäiväni ja sunnuntaisin on kahvio kiinni mutta salin puolella on muutama kaverini joiden kanssa voi sarjojen väleissä vaihtaa muutaman sanan muustakin kuin jähyämisestä.
Pahinta on avuttomuuteni tunne! Puhekyvyttömyys on raskain taakka.
Hyvinvoitialueen sekava organisatio pahentaa asioita.
- Anonyymi
Laitos ei ole koti, mutta minkäs teet, jos sinne joudut. Toivottavasti kuolisi ennen.
- Anonyymi
mä toivon niitä eutanasia pillereitä yleiseen jakoon
menisin heti ostamaan kaappiin jo valmiiksi, joku ilta nukkumaan mennessä nielaseisin sen, eipä aamulla tarvis enään herätä näihin vanhuuden vaivoihin, ne kun vaan lisääntyy päiä päivältä elämä on hankalampaa,
nyt mahaki oikuttelee,
pierut paukkuu ja paska lentää
mihinkähän tämäki vielä johtaa,
no koitetaan jaksaa vielä tämä päivä
hengitellään ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mä toivon niitä eutanasia pillereitä yleiseen jakoon
menisin heti ostamaan kaappiin jo valmiiksi, joku ilta nukkumaan mennessä nielaseisin sen, eipä aamulla tarvis enään herätä näihin vanhuuden vaivoihin, ne kun vaan lisääntyy päiä päivältä elämä on hankalampaa,
nyt mahaki oikuttelee,
pierut paukkuu ja paska lentää
mihinkähän tämäki vielä johtaa,
no koitetaan jaksaa vielä tämä päivä
hengitellään !Usko jo, ei ole mitään eutanasiapillereitä.
- Anonyymi
Kitulias loppuaika on jonninjoutavaa ihmiselle. Kuolema on armahdus.
- Anonyymi
samaa mieltä
kuhan sasi noi päättäjät järkiinsä
että vahvihtaisivat lakipykälät niin että eutapillerit saa jokainen
yli kahdeksankymppin joka i t s e sitä pyytää,
ei vanhuksilla yli kahdeksankymppisillä ole enään muuta tulevaisuutta kuin sairaana kituminen
ja sitä ei kymmeniä vuosia enään kukaan vahus halua kohdalleen,
p a r r i k a a d e i l l e kaikki vanhukset
eutanasia pillerit yleiseen jakoon, kuten oli HITLERIN aikakaudellaki kaikilla sotilailla taskussa pilleri jos joutu vangiksi niin sotilas itse nelasi salaa pillerin ja heti kuolla kupsahati, se sama pilleri jokaisen apteekin hyllylle jokaisen halukkaan saatavaksi,
vanhuksilla ei ole tulevaisuutta on vain työteliäs menneisyys ja tulevaisuuden sairudet kitumisineen ilman hoivaa,
vanhuus on ihmiselämän maanpäällinen helvetti,
siksipä pillerit yleiseen jakoon kaikille jotka ITSE sitä pyytää !
mielipide !
- Anonyymi
Vaimoni oli 52v ikäinen kun hänellä paljastui luuydinsyöpä. Elinikäennuste oli 3 -12 vuotta.
Laadimme kaikki mieleen tulevat tastamentit ja tahdot.
Minäkin lopetin palkkatyössä käymisen ja kotiuduin kokoaisesti. Vaimon kontrollien sallimissa puitteissa matkustelimme. Otimme kiitollisuudella vastaan jokaisen lisävuoden.
Spekuloimme myös mahdollisen leskeytymiseni aiheuttamaa tilannetta.
Se oli molemmille selvää, etten useammastakaan syystä ryhtyisi etsimään uutta elämäni sulostuttajaa.
Vaimoni ennuste kohdalleni oli masentava. Hän arveli leskivuosieni jäävän vähiin.
Arveli loppuelämäni lyhyyden syyksi kaksi vaihtoehtoa. Joko treenaisin tai ryyppäisin itseni hengiltä.
Nyt 81v / 77v olemme yrittäneet kotiutua palvelutaloon 5,5 kuukautta.
Minä muutin mukana seurustelu-upseeriksi. Huoltopäällikön vakanssi on sivutoimi. - Anonyymi
Moni ikänainen rohkenee tulmaan iltapäivätansseihin
- Anonyymi
Moni ihminen on todella yksin palvelutalossanin. Vanhempana on vaikeampi solmia uutta tuttavuutta josta kehittyy ystävyys
Toivomus oli tietysti kun palvelutalo muotoa suunniteltiin että vanhukset saisivat seuraa toisistaan .vaan vaikka miten ehdottaa jollekkin että menisi naapurikuoneen asukkaan luo kahville kun hön on pyytänyt niin monta kertaa, niin ei mennä vaan ennemmin kyhjötetään yksin. Istuen ikkunan ääressä . Joten on niitäkin jotka piristyvät kun pääsevät asumaan palvelutaloon- Anonyymi
Palvelutalon tarkoitus ei ole marttakerhon kahvikekkerit, seurustelu,
vaan huonokuntoisten auttaminen. Seura tulee siinä sivussa jos tulee. Anonyymi kirjoitti:
Palvelutalon tarkoitus ei ole marttakerhon kahvikekkerit, seurustelu,
vaan huonokuntoisten auttaminen. Seura tulee siinä sivussa jos tulee.Onko palvelutalon nimikkeellä enää mitään paikkoja? Lienee vain yhteisöllinen asuminen,m tehostettu ympärivuorokautinen palveluasuminen ja viimeisimpänä raskain laitoshoito josta pyritään eroon.
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Onko palvelutalon nimikkeellä enää mitään paikkoja? Lienee vain yhteisöllinen asuminen,m tehostettu ympärivuorokautinen palveluasuminen ja viimeisimpänä raskain laitoshoito josta pyritään eroon.
On palvelutalot, mutta ei vanhainkoteja - tai palvelutalot ovat olevinaan niitä
nykyään, vaikka vanhainkodit olivat yleensää pieniä ja edes vähän kotoisia.
Palvelutalot ovat laitoksia. Tämä on vain minun käsitykseni. Anonyymi kirjoitti:
On palvelutalot, mutta ei vanhainkoteja - tai palvelutalot ovat olevinaan niitä
nykyään, vaikka vanhainkodit olivat yleensää pieniä ja edes vähän kotoisia.
Palvelutalot ovat laitoksia. Tämä on vain minun käsitykseni.Aiemmin oli palvelutalo ja ja palvelukoteja. Eri alueilla palvelutalo saattoi tarkoittaa ympärivuorokautista palvelua eli hoivia tai asumismuotoa jossa hlökunta on paikalla vain päivisin.
Nykyisin nimikkeet muuttuvat, sillä verukkeella saadaan asukkaita maksamaan enemmän hoidostaan ja hoivastaan. Palvelutalo on sama kuin yhteisöllinen asuminen. Palvelukoti ympärivuorokautinen tehostettu palveluasuminen tai raskain hoito josta ollaan pääosin luopumassa laitoshoito.
- Anonyymi
TV: sarja EHTOOLEHTO
oli hyvä mielenkiintoinen suppea näkemys vanhusten yhteisöölisestä palvelutalo asummisesta,
samalla siinä oli huumorin muodossa seikkailua ja jonkinverran asiaaki tuli jlki, mitä pavelutalon siälle voi pesiytyä ,
tosi hyvä esitys siinä mielessä,
kun kaikki näyttelijät oli tuttuja
ammatilaisia, ja kaikki yli 80++ ++ siis ikäisiämme,
kuten Sela Sella, hänellä sattu kyllä tälläketaa olemaan vaatimaton sivurooli,
mutta muut heillä oli vauhti päällä , ja tapahtumia,
kaverit autto toisiaan,
omana näkemyksenä
en usko että vanhusten yhteisöllinen asuminen palvelutaloissa onnistuu monekaa kohdalla lopulta,
mun omaiset aina tähdetää minulle,
että koti on minulle paraspaikka viettää vanhuuttani, turvallisinki !
pakko kai on uskoa,
vai mitä mieltä olette ? - Anonyymi
Eihän ihmsellä ole juuri koskaan hyvä olo, on joko liian yksin, tai liikaa väkeä, aina pitää valittaa.
- AnonyymiUUSI
Ei ole totta. Ei kaikki valita eikä kaikki ole valittamista.
- Anonyymi
Samaa miektä. Ka, pitkinä toivat vaikka kunnalla on kaksi sirkkeliä. Sanoi aikoinaan kunnan elätti polttopuista.
- Anonyymi
Kunnalliskodeissa oli ja on paljon tietoa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kunnalliskodeissa oli ja on paljon tietoa.
Juu kaikki tunsivat toisensa ja toistensa asiat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,1724049Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv3912978Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,12259Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k502170Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll171877No onneks ei tartte sit olla
Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....111805Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1671401- 931273
Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue
"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel21266Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä
Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu971138