Jäänmurtajat

Anonyymi-ap

Tuleekohan siitä mitään. Sak alkaa heti keväällä lakkoilemaan kun murtajat meneekin USA:han, eikä Neuvostoliittoon.

7

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vielä ei ole edes päätetty missä ne jäänmurtajat valmistetaan. Nyt on vasta allekirjoitettu yhteisymmärryspöytäkirja jäänmurtajien hankkimiseksi, mutta ei ole vielä neuvoteltu näiden laivojen hinnoista eikä valmistumisaikatauluista.

      • Anonyymi

        Taisit olla unessa kun asioista päätettiin.
        Ymmärrän kyllä, että tämä on hankala asia vasemmistolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit olla unessa kun asioista päätettiin.
        Ymmärrän kyllä, että tämä on hankala asia vasemmistolle.

        milloin persumollikka ymmärrät asioita niin kuin muutkin ihmiset? Tuskin koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit olla unessa kun asioista päätettiin.
        Ymmärrän kyllä, että tämä on hankala asia vasemmistolle.

        Jani Kuusela:
        Tämä kirjoitus on jatkoa aiemmin tekemälleni analyysille, jossa käsittelin jäänmurtajakauppaa, jonka arvoksi on uutisoitu 6,1 miljardia dollaria.
        Kirjoitus on sinällään ollut oikea, mutta tuolloin olin pelkästään uutisten varassa, jotka loivat valheellisen kuvan kaupan todellisista summista ja erityisesti Suomen osuudesta.

        On nimittäin harhaanjohtavasti uutisoitu, että Suomi olisi saanut 6,1 miljardin dollarin arvoisen jäänmurtajakaupan Yhdysvaltojen kanssa.
        Todellisuudessa Suomen valtio ei ole kaupassa osapuolena lainkaan.
        Kyse on Yhdysvaltojen ja yksityisen, kanadalaisomisteisen telakkayhtiön, eli Davie Shipbuildingin, välisestä sopimuksesta.

        Jos koko tilauksen – eli 11 jäänmurtajan – yhteishinnaksi on sovittu 6,1 miljardia dollaria (noin 5,5 miljardia euroa), silloin yhden aluksen hinnaksi tulee noin 0,5 miljardia euroa.
        Tämä tarkoittaa, että neljän Suomessa rakennettavan aluksen osuus olisi yhteensä noin 2 miljardia euroa.

        Sekään ei ole “Suomen osuus”, vaan kanadalaisomisteisen Helsinki Shipyard Oy:n osuus kaupasta.
        Suomen osuudeksi jäävät mahdolliset alihankintasopimukset suomalaisten yritysten kanssa,
        telakalle palkattava suomalainen työvoima sekä niistä kertyvät verot ja työeläkemaksut.

        Käytännössä valtaosa telakan työvoimasta ja alihankkijoista on kuitenkin ulkomaisia,
        ja he maksavat veronsa omiin kotimaihinsa, eivät Suomeen.
        Näin ollen Suomen todellinen hyöty tästä niin sanotusta “kaupasta” kutistuu entistä pienemmäksi.

        Onko tässä tehty vain niin sanottu “lehmänkauppa”, jossa lehmää ei todellisuudessa ole lainkaan?
        Poliitikot ja presidentti ovat saaneet patsastella hankkeen keulakuvina – kuin jäänmurtajan keulakoristeet konsanaan –
        mutta käytännössä Suomen valtiolle, saati suomalaisille, kaupasta ei jää mitään.
        Korkeintaan Helsinki Shipyardin osakkeenomistajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jani Kuusela:
        Tämä kirjoitus on jatkoa aiemmin tekemälleni analyysille, jossa käsittelin jäänmurtajakauppaa, jonka arvoksi on uutisoitu 6,1 miljardia dollaria.
        Kirjoitus on sinällään ollut oikea, mutta tuolloin olin pelkästään uutisten varassa, jotka loivat valheellisen kuvan kaupan todellisista summista ja erityisesti Suomen osuudesta.

        On nimittäin harhaanjohtavasti uutisoitu, että Suomi olisi saanut 6,1 miljardin dollarin arvoisen jäänmurtajakaupan Yhdysvaltojen kanssa.
        Todellisuudessa Suomen valtio ei ole kaupassa osapuolena lainkaan.
        Kyse on Yhdysvaltojen ja yksityisen, kanadalaisomisteisen telakkayhtiön, eli Davie Shipbuildingin, välisestä sopimuksesta.

        Jos koko tilauksen – eli 11 jäänmurtajan – yhteishinnaksi on sovittu 6,1 miljardia dollaria (noin 5,5 miljardia euroa), silloin yhden aluksen hinnaksi tulee noin 0,5 miljardia euroa.
        Tämä tarkoittaa, että neljän Suomessa rakennettavan aluksen osuus olisi yhteensä noin 2 miljardia euroa.

        Sekään ei ole “Suomen osuus”, vaan kanadalaisomisteisen Helsinki Shipyard Oy:n osuus kaupasta.
        Suomen osuudeksi jäävät mahdolliset alihankintasopimukset suomalaisten yritysten kanssa,
        telakalle palkattava suomalainen työvoima sekä niistä kertyvät verot ja työeläkemaksut.

        Käytännössä valtaosa telakan työvoimasta ja alihankkijoista on kuitenkin ulkomaisia,
        ja he maksavat veronsa omiin kotimaihinsa, eivät Suomeen.
        Näin ollen Suomen todellinen hyöty tästä niin sanotusta “kaupasta” kutistuu entistä pienemmäksi.

        Onko tässä tehty vain niin sanottu “lehmänkauppa”, jossa lehmää ei todellisuudessa ole lainkaan?
        Poliitikot ja presidentti ovat saaneet patsastella hankkeen keulakuvina – kuin jäänmurtajan keulakoristeet konsanaan –
        mutta käytännössä Suomen valtiolle, saati suomalaisille, kaupasta ei jää mitään.
        Korkeintaan Helsinki Shipyardin osakkeenomistajille.

        SUURKIITOS KERTOMASTASI. Toivottavasti ei poisteta .


    • Anonyymi

      Mihin niitä jäänmurtajia tarvitaan, kun maapallolla lämpenee koko ajan eikä mitään jäitä kohta enää ole? Entäs jos Suomessa tehdään eikä Trumppi lunastakaan niitä ?

      • Anonyymi

        Siinä käy niin, että Trump pakottaa Suomen ostamaan aseita ja ohjuksia USA:sta, jotka sitten pitää toimittaa Ukrainalle. Eli käytännössä Suomi valmistaa ja maksaa amerikkalaisten tilaamat jäänmurtajat. Joten se kaksi miljardia euroa menee USA:n aseteollisuudelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      4097
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      98
      3407
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      100
      2746
    4. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      299
      2655
    5. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      39
      2346
    6. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      159
      2107
    7. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2060
    8. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      14
      1716
    9. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      44
      1117
    10. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      1058
    Aihe