Tuleekohan siitä mitään. Sak alkaa heti keväällä lakkoilemaan kun murtajat meneekin USA:han, eikä Neuvostoliittoon.
Jäänmurtajat
7
171
Vastaukset
- Anonyymi
Vielä ei ole edes päätetty missä ne jäänmurtajat valmistetaan. Nyt on vasta allekirjoitettu yhteisymmärryspöytäkirja jäänmurtajien hankkimiseksi, mutta ei ole vielä neuvoteltu näiden laivojen hinnoista eikä valmistumisaikatauluista.
- Anonyymi
Taisit olla unessa kun asioista päätettiin.
Ymmärrän kyllä, että tämä on hankala asia vasemmistolle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisit olla unessa kun asioista päätettiin.
Ymmärrän kyllä, että tämä on hankala asia vasemmistolle.milloin persumollikka ymmärrät asioita niin kuin muutkin ihmiset? Tuskin koskaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisit olla unessa kun asioista päätettiin.
Ymmärrän kyllä, että tämä on hankala asia vasemmistolle.Jani Kuusela:
Tämä kirjoitus on jatkoa aiemmin tekemälleni analyysille, jossa käsittelin jäänmurtajakauppaa, jonka arvoksi on uutisoitu 6,1 miljardia dollaria.
Kirjoitus on sinällään ollut oikea, mutta tuolloin olin pelkästään uutisten varassa, jotka loivat valheellisen kuvan kaupan todellisista summista ja erityisesti Suomen osuudesta.
On nimittäin harhaanjohtavasti uutisoitu, että Suomi olisi saanut 6,1 miljardin dollarin arvoisen jäänmurtajakaupan Yhdysvaltojen kanssa.
Todellisuudessa Suomen valtio ei ole kaupassa osapuolena lainkaan.
Kyse on Yhdysvaltojen ja yksityisen, kanadalaisomisteisen telakkayhtiön, eli Davie Shipbuildingin, välisestä sopimuksesta.
Jos koko tilauksen – eli 11 jäänmurtajan – yhteishinnaksi on sovittu 6,1 miljardia dollaria (noin 5,5 miljardia euroa), silloin yhden aluksen hinnaksi tulee noin 0,5 miljardia euroa.
Tämä tarkoittaa, että neljän Suomessa rakennettavan aluksen osuus olisi yhteensä noin 2 miljardia euroa.
Sekään ei ole “Suomen osuus”, vaan kanadalaisomisteisen Helsinki Shipyard Oy:n osuus kaupasta.
Suomen osuudeksi jäävät mahdolliset alihankintasopimukset suomalaisten yritysten kanssa,
telakalle palkattava suomalainen työvoima sekä niistä kertyvät verot ja työeläkemaksut.
Käytännössä valtaosa telakan työvoimasta ja alihankkijoista on kuitenkin ulkomaisia,
ja he maksavat veronsa omiin kotimaihinsa, eivät Suomeen.
Näin ollen Suomen todellinen hyöty tästä niin sanotusta “kaupasta” kutistuu entistä pienemmäksi.
Onko tässä tehty vain niin sanottu “lehmänkauppa”, jossa lehmää ei todellisuudessa ole lainkaan?
Poliitikot ja presidentti ovat saaneet patsastella hankkeen keulakuvina – kuin jäänmurtajan keulakoristeet konsanaan –
mutta käytännössä Suomen valtiolle, saati suomalaisille, kaupasta ei jää mitään.
Korkeintaan Helsinki Shipyardin osakkeenomistajille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jani Kuusela:
Tämä kirjoitus on jatkoa aiemmin tekemälleni analyysille, jossa käsittelin jäänmurtajakauppaa, jonka arvoksi on uutisoitu 6,1 miljardia dollaria.
Kirjoitus on sinällään ollut oikea, mutta tuolloin olin pelkästään uutisten varassa, jotka loivat valheellisen kuvan kaupan todellisista summista ja erityisesti Suomen osuudesta.
On nimittäin harhaanjohtavasti uutisoitu, että Suomi olisi saanut 6,1 miljardin dollarin arvoisen jäänmurtajakaupan Yhdysvaltojen kanssa.
Todellisuudessa Suomen valtio ei ole kaupassa osapuolena lainkaan.
Kyse on Yhdysvaltojen ja yksityisen, kanadalaisomisteisen telakkayhtiön, eli Davie Shipbuildingin, välisestä sopimuksesta.
Jos koko tilauksen – eli 11 jäänmurtajan – yhteishinnaksi on sovittu 6,1 miljardia dollaria (noin 5,5 miljardia euroa), silloin yhden aluksen hinnaksi tulee noin 0,5 miljardia euroa.
Tämä tarkoittaa, että neljän Suomessa rakennettavan aluksen osuus olisi yhteensä noin 2 miljardia euroa.
Sekään ei ole “Suomen osuus”, vaan kanadalaisomisteisen Helsinki Shipyard Oy:n osuus kaupasta.
Suomen osuudeksi jäävät mahdolliset alihankintasopimukset suomalaisten yritysten kanssa,
telakalle palkattava suomalainen työvoima sekä niistä kertyvät verot ja työeläkemaksut.
Käytännössä valtaosa telakan työvoimasta ja alihankkijoista on kuitenkin ulkomaisia,
ja he maksavat veronsa omiin kotimaihinsa, eivät Suomeen.
Näin ollen Suomen todellinen hyöty tästä niin sanotusta “kaupasta” kutistuu entistä pienemmäksi.
Onko tässä tehty vain niin sanottu “lehmänkauppa”, jossa lehmää ei todellisuudessa ole lainkaan?
Poliitikot ja presidentti ovat saaneet patsastella hankkeen keulakuvina – kuin jäänmurtajan keulakoristeet konsanaan –
mutta käytännössä Suomen valtiolle, saati suomalaisille, kaupasta ei jää mitään.
Korkeintaan Helsinki Shipyardin osakkeenomistajille.SUURKIITOS KERTOMASTASI. Toivottavasti ei poisteta .
- Anonyymi
Mihin niitä jäänmurtajia tarvitaan, kun maapallolla lämpenee koko ajan eikä mitään jäitä kohta enää ole? Entäs jos Suomessa tehdään eikä Trumppi lunastakaan niitä ?
- Anonyymi
Siinä käy niin, että Trump pakottaa Suomen ostamaan aseita ja ohjuksia USA:sta, jotka sitten pitää toimittaa Ukrainalle. Eli käytännössä Suomi valmistaa ja maksaa amerikkalaisten tilaamat jäänmurtajat. Joten se kaksi miljardia euroa menee USA:n aseteollisuudelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.1804097Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,983407SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.1002746Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.2992655Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a392346Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv1592107Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,02060Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k141716- 441117
- 951058