Hyvin kauan sitten maissihiutalepakkauksessa oli kylkiäisenä muovisia kiekkoja. Niissä oli sisä- ja ulkopuolisia hammasrattaita, levyissä oli kohdistusreikiä kynän terää varten. Sisäpuolista levyä pyörittämällä saatiin piirretyksi kuvioita. Pidin sitä lapsena tekniikan huippuna. Koin teknisen kehityksen uhkaavana.
Mielestäni uhkakuva ei ollut liioiteltu. Nykynuorille mittakaava uusissa asioissa suurenee. Tekniikka yhdistettynä johonkin kulkuvälineeseen tuo uutta merkitystä. Ehkä nyt on jo opittu, junan katolle ei ole kiipeämistä. Voimakas sähköjännite tappaa tai aiheuttaa vakavan vammautumisen.
Vanhana on tottunut perinteiseen tekniikkaan. Ihmettelin kuukausikaupalla, miksi kahvikannun kaataminen ei onnistunut ilman pöydälle tulevaa lätäkköä. Aikaa myöten oli tapahtunut jotain. Viimein äkkäsin: kannun nokka ja kahva eivät olleet suorassa linjassa. Korjaussuunnitelma vei pari päivää. Kyseisessä mallissa alavanne on kiristetty kahvassa olevalla ruuvilla. Siihen olisi tarvinnut erikoistyökalua. Ruuvin höllentäminen onnistui kuitenkin meisselillä, jota käytin muinoin lampun kiinnityksen sokeripalassa.
Aikuisten maailma (tekniikka) pettää nuoret. Muilla perusasiat ovat joten kuten hallinnassa
Aikuisten maailma pettää nuoret
7
160
Vastaukset
- Anonyymi
En oikein ymmärtänyt pointtiasi mutta tosiasiassahan nuoret ovat teknisesti taitavampia kuin me vanhat ja me vanhat olemme aina taivastelleen nykytekniikkaa olipa vuosi tai aikakausi mikä tahansa
- Anonyymi
Missä asioissa koet nuorten olevan teknisesti taitavampia?
Itse olen ihmetellyt nuorten ymmärtämättömyyttä vaikka juuri junan katolle kiipeämisestä. Tai mastoihin kiipeilystä. Puuttuu tietoa selvistä vaaroista joten nähtävästi ainakaan peruskoulussa ei asiaa ole käsitelty.
Samoin asioiden selvittely netistä ei onnistu enää. Ei osata hakusanoja ja hakutapoja. Kaikki pitää tuoda valmiina eteen, ja lyhyesti koska pidempää selostetta ei pystytä lukemaan. Luetun ymmärtäminen, ja isompien asiakokonaisuuksien käsittäminen on puutteellista.
Tästä olen huolissani tulevaisuudenkin kannalta. Jos vain pieni joukko ihmisiä osaa asiat ja ymmärtää isot kokonaisuudet ja niiden vaikutukset, on helppoa saada ihmiset valtaansa.
Helppo manipuloida, aivopestä, ja johtaa ne tekemään mitä tahansa.
Esimerkkejä on jo näkyvissä, tästä tilanne vain pahenee.
Aloittajalle kerron, että minulla on samanlainen kahvipannu, ja sama ongelma ollut kuin sinulla. Lasipannu liikkuu pikkuhiljaa siellä vanteen sisällä. Korjaantuu meisselillä ähräämällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä asioissa koet nuorten olevan teknisesti taitavampia?
Itse olen ihmetellyt nuorten ymmärtämättömyyttä vaikka juuri junan katolle kiipeämisestä. Tai mastoihin kiipeilystä. Puuttuu tietoa selvistä vaaroista joten nähtävästi ainakaan peruskoulussa ei asiaa ole käsitelty.
Samoin asioiden selvittely netistä ei onnistu enää. Ei osata hakusanoja ja hakutapoja. Kaikki pitää tuoda valmiina eteen, ja lyhyesti koska pidempää selostetta ei pystytä lukemaan. Luetun ymmärtäminen, ja isompien asiakokonaisuuksien käsittäminen on puutteellista.
Tästä olen huolissani tulevaisuudenkin kannalta. Jos vain pieni joukko ihmisiä osaa asiat ja ymmärtää isot kokonaisuudet ja niiden vaikutukset, on helppoa saada ihmiset valtaansa.
Helppo manipuloida, aivopestä, ja johtaa ne tekemään mitä tahansa.
Esimerkkejä on jo näkyvissä, tästä tilanne vain pahenee.
Aloittajalle kerron, että minulla on samanlainen kahvipannu, ja sama ongelma ollut kuin sinulla. Lasipannu liikkuu pikkuhiljaa siellä vanteen sisällä. Korjaantuu meisselillä ähräämällä.Nuoret ovat syntyneet tietotekniikkamaailmaan ja heille on ihan luonnollista ymmärtää ja sisäistää esim. tabletin käyttö tai nettikuviot. Kai olet nähnyt miten nuoret osaavat hyödyntää nettiä tai osaavat asioida netissä huomattavasti paremmin kuin me, ainakin keskimäärin.
Se, että nuori kiipeää junan katolle ei liity mitenkään tekniseen ymmärrykseen vaan nuoruuden huimuuteen, kokeilunhaluun ja hölmöyteen.
En todellakaan allekirjoita, tai sitten tunnen vain erilaisia nuoria, tuota kakkoskappaleesi väitettä. Niuorethan etsivät tietoa jo alakouluissa nettiä hyödyntäen ja jopa joissain pääsykokeissakin voi jo nettiä hyödyntää. Minun tuntemiani nuoria ei voi aivopestä tai saada "ne" tekemään mitä vain. Erikoinen väite vai perustuuko tämä ihan luuloon, siis ennakkoluuloon
Nuoret ovat aina fiksumpia kuin edellinen sukupolvi, halusipa sitä tai ei. Keski-ikäisyyden huono puoli on se, että moni keskittyy vain taivastelemaan ja näkemään nuorison uhkana ja pöhkönä; kuten meidän näki meitä aikaisempi sukupolvi, ainakin ne vanhat jäärät
- Anonyymi
Otsikko pitää kyllä paikkansa, mutta muuten juttu on täysin käsittämätön. En ummarra. Nykyajan nuoret tietävät kyllä enemmän kuin entisaikain nuoret, mutta osa on yltiö- ja uhkarohkeita ja / tai kokeilunhaluisia.
Johtuneeko niistä liian lapsena nähdyistä toimintaelokuvista, joista heille ei ole selvinnyt, että kaikesta kohelluksesta ei selviä hengissä.- Anonyymi
Siellähän on netissä nuorille niitä haasteita missä yllytetään tekemään mitä hullua tahansa. Kiipeämään junan katolle, mastoihin, syömään käsittämättömän tulisia sipsejä, juomaan milloin mitäkin, jne. Juuri niissä sovelluksissa mitä nuoret seuraavat. Ympäri maailmaa kiertää nämä haasteet.
Monelle on käynyt huonosti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siellähän on netissä nuorille niitä haasteita missä yllytetään tekemään mitä hullua tahansa. Kiipeämään junan katolle, mastoihin, syömään käsittämättömän tulisia sipsejä, juomaan milloin mitäkin, jne. Juuri niissä sovelluksissa mitä nuoret seuraavat. Ympäri maailmaa kiertää nämä haasteet.
Monelle on käynyt huonosti.Vain pieni osa ottaa osaa näihin päättömyyksiin mutta ne saavat niin paljon huomiota esim. sinultakin, että kuvitellaan että se on isommankin populan ongelma
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monelle on käynyt huonosti.Keikun samoilla aalloilla klo 12:53 kommentin kanssa. Idioottijuttuihin osallistuvat juuri ne lapset ja nuoret, joilta on ohjaus kotona ja koulun opit jääneet väliin. Fiksut alaikäiset(kään) eivät päättömiin juttuihin ala ja sekoa ollenkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait233123Hei! Halusin vain kertoa.
En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso3753Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän
Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 68750Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?
Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani3660Mistä tietää, onko hän se oikea?
Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha35597Miten voitkin olla aina niin fiksu
...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä32591- 40521
Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen
Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es19520Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."
Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve3519- 36505