Kertokaas oletteko huomanneet mitään yhteyttä lapsem puheen tuottamisen ja lukutaidon välillä? Jos lapsi oppii varhain puhumaan, oppiiko hän myös varhain lukemaan? Jos 2-3-vuotias lapsi ei vielä puhu niin onko oletettavissa oppimisvaikeuksia myös lukemisessa ja kirjoittamisessa?
Lapseni on nyt vuosi ja kahdeksan kuukautta. Puhetta ei tule, mutta kaikissa mahdollisissa muissa asioissa matkii sekä minua että muita. Esim. jos yskäisen, tulee lapselta pari tekoyskäisyä, jos aivastan, sama juttu jne. jos ilveilen tai tanssin tai teen kotitöitä, hän pyrkii kaikkeen mukaan ja seuraa tarkoin miten asiat teen. Ja AINA kerron hänelle mitä teen ja miksi teen sitä ja tätä jne, mutta lapsi ei puhu sanaakaan (paitsi omaa tätätätä-nänänänä-kieltään) .
Missä tapauksissa on syytä epäillä dysfasiaa?
Puhe ja lukeminen
10
1170
Vastaukset
- katsot täältä
netistä ja tai soita neuvolaan.Mun eka lapseni oppi puhumaan aikaisin ja lukeemaan 6v,mut en kyllä osaa yhdistää sitä ett sillä jotain merkitystä olisi.
Meillä kans toka lapsi puhuu omaa kieltään 1,5v.Ja itsekin epäilen et oisko jo dysfasiaa,mut rauhoittelen itseäni,ett eihän tässä vielä tarvitse huolestua.Se vaan on kyl niin et meidän yhteiskunnassa pitäis osata melkein kävellä ja puhua jo syntyessään ja jos tädit vielä ihmettelee siinä vieressä,et eikö se teidän lapsi vielä puhu ja sit alkaa puhe mut meillä sitä ja tätä.Tsemppiä. - eräs tapaus
Se, että oppii aikaisin lukemaan, ei sulje pois oppimisvaikeuksien mahdollisuutta. Minä itse olen elävä esimerkki tästä. En tiedä, minkä ikäisenä olen oppinut puhumaan ja lukemaan, mutta kun aloitin peruskoulun ekaluokan, osasin jo lukea, vaikka en ollut edes eskaria käynyt. Siitä huolimatta minulla todettiin kolmannella luokalla lukihäiriö.
Ei ole vielä syytä huoleen, jos 1v8kk ikäinen ei vielä puhu. Tuttavani poika ei puhunut mitään 2 vuotiaana. Neuvolassa sovittiin, että jos ei 3 vuotiaana vielä puhu, aletaan asiaa tutkimaan. No, poika kertoi 3 vuotiaana jo pitkiä tarinoita, ja 4 vuotiaana keksi itse arvoituksia.- minkä nuorena oppii..
Lukihäiriöön voi olla monia syitä. Yksi voi olla se, kuinka oppii lukemaan. Meillä oli luokalla yksi lukihäiriöinen jonka ongelma oli se, että hän luki hahmottamalla sanoja. Hän ei siis oikeasti tavannut sanaa vaan hahmotti sen samalla tavalla kuin tavikset erottavat mukin lasista. Tutut tekstit onkin helppo lukea näin "silmäilemällä".
Kun tekstit monimutkaistuivat, tämä "hahmotusmenetelmä" ei enää toiminutkaan. Sanat muistuttivat liikaa toisiansa.
Itse olen miettynyt sitä, että onko hyvä jos kohta eskari-ikäinen tyttäremme oppii lukemaan jo ennen koulua. Mitä jos hän oppiikin väärin kun opettajana on omat vanhemmat tai epäpätevä eskariopettaja? Toisekseen, jos koulussa ei ekavuonna tule mitään uutta (kun osaa jo lukea ja laskea) niin oppiiko lapsi opiskelemista ollenkaan? - äitee +4
minkä nuorena oppii.. kirjoitti:
Lukihäiriöön voi olla monia syitä. Yksi voi olla se, kuinka oppii lukemaan. Meillä oli luokalla yksi lukihäiriöinen jonka ongelma oli se, että hän luki hahmottamalla sanoja. Hän ei siis oikeasti tavannut sanaa vaan hahmotti sen samalla tavalla kuin tavikset erottavat mukin lasista. Tutut tekstit onkin helppo lukea näin "silmäilemällä".
Kun tekstit monimutkaistuivat, tämä "hahmotusmenetelmä" ei enää toiminutkaan. Sanat muistuttivat liikaa toisiansa.
Itse olen miettynyt sitä, että onko hyvä jos kohta eskari-ikäinen tyttäremme oppii lukemaan jo ennen koulua. Mitä jos hän oppiikin väärin kun opettajana on omat vanhemmat tai epäpätevä eskariopettaja? Toisekseen, jos koulussa ei ekavuonna tule mitään uutta (kun osaa jo lukea ja laskea) niin oppiiko lapsi opiskelemista ollenkaan?ei ole opittua vaan on aivojen virhe jonka seurauksena kyseinen henkilö ei hahmota kirjaimia ja joskus numeroita samoin kuin muut. lisäksi merkitykset ja samankaltaisuudet sekottuu jne.. häiriö ei parane vaan vikaa voidaan kuntouttaa, mutta kyseinen henkilö jouttuu sen kanssa elämään ikänsä ja virheitä tulee aina joskus.
älä opeta lasta lukemaan jos et osaa nykyistä tapaa. on ongelmia edessä.. toiseksi ekaluokalla opetellaan kolme asiaa; koulussa oloa, lukemista ja laskemista niin ja neljäs eli kirjoitus tulee siinä sivussa.. - kahdenäitee
äitee +4 kirjoitti:
ei ole opittua vaan on aivojen virhe jonka seurauksena kyseinen henkilö ei hahmota kirjaimia ja joskus numeroita samoin kuin muut. lisäksi merkitykset ja samankaltaisuudet sekottuu jne.. häiriö ei parane vaan vikaa voidaan kuntouttaa, mutta kyseinen henkilö jouttuu sen kanssa elämään ikänsä ja virheitä tulee aina joskus.
älä opeta lasta lukemaan jos et osaa nykyistä tapaa. on ongelmia edessä.. toiseksi ekaluokalla opetellaan kolme asiaa; koulussa oloa, lukemista ja laskemista niin ja neljäs eli kirjoitus tulee siinä sivussa.."älä opeta lasta lukemaan jos et osaa nykyistä tapaa. on ongelmia edessä.."
Mikähän se nykyinen tapa on..? Siskoni juuri nimittäin valmistui opettajaksi (helsingistä) ja sanoi, että heille ei opetettu mitään erityistä ja yleispätevää tapaa lukemaan opettamisesta! Ihmetteli itsekin asiaa, mutta näin tosiaan!
Ja tuohon edelliseen viestiin kommentoisin, että olen lukenut monesta lehdestä opettajien haastatteluja (nyt kun koulut taas alkamassa on ollut paljon aiheesta) ja niissä kaikki sanovat, että tehtäviä (lisätehtäviä)löytyy kyllä kaikentasoisille! Ei tarvitse siis turhautua oppilaan vaikka osaisi jo lukea, tehtäviä riittää.. minkä nuorena oppii.. kirjoitti:
Itse olen miettynyt sitä, että onko hyvä jos kohta eskari-ikäinen tyttäremme oppii lukemaan jo ennen koulua. Mitä jos hän oppiikin väärin kun opettajana on omat vanhemmat tai epäpätevä eskariopettaja? Toisekseen, jos koulussa ei ekavuonna tule mitään uutta (kun osaa jo lukea ja laskea) niin oppiiko lapsi opiskelemista ollenkaan?Minäkin opettelin lukemaan tuttuja kirjoja, joita äiti oli minulle lukenut. Tiesin sadut ulkoa, mutta muistin silti että tavasin kirjaimia ja joskus kysyin että miten joku kirjain sanotaan tai että onko tämä sana oikein. Vanhempani eivät minua opettaneet, olin vain niin kiinnostunut kirjoista että halusin alkaa lukea niitä itsekin.
Silloin kun minä menin kouluun 13 vuotta sitten, ei ollut mitään eskareita ainakaan täällä päin.
- äitee +4
sekä että ja jokotai..
lapsi voi olla kielellisesti lahjakas ja oppia puhumaan ja kirjoittamaan ja lukemaan tavallista aiemmin. lapsella voi olla kielellisiä häiriöitä ja hän oppii puhumaan myöhemmin samoin nuo muut taidot vaikeita oppia. tai hän voi olla sitä ja tätä ja oppia puhumaan, mutta ei lukemaan jne. nämä taidot kun ovat tietysti yhteydessä toisiinsa, mutta eivät sama asia ollenkaan.
unohda dysfasia toistaiseksi.
jos lapsi muodostaa tavuja alkaa tulla sanojakin. toisaalta ei ole haittaa eikä syytä vetkutella jos puheessa ongelmaa joten parivuotiaana olisi hyvä päästä ammattilaisen jutteille jos ei mitään puheenomaista suusta tule!- Helmi 70
Meillä poika alkoi puhumaan täytettyään 2v. alkuun puhe oli hyvin epäselvää.Ehdin jo vähän huolestua. Mutta, sanoja hän alkoi hahmottamaan mainoksista, logoista ym. reilu kaksi vuotiaana. Lukemaan hän oppi juuri täytettyään 4v.Alkuun en edes tajunnut että poika lukee. Hän kun sanoi ettei osaa mutta vaan tietää mitä siinä lukee.
Syksyllä poika täyttää 7v. ja aloittaa koulun. On lukenut kesän aikana useita kirjoja mm.4 harry potteria.Kukaan ei häntä ole opettanut lukemaan. Eli ei haittaa vaikka puhetta alkaa tulemaan myöhempään.
Eikä meillä ainakaan pojan lukutaidossa ole moittimisen sijaa vaikka ei ole tavaamisen kautta sitä oppinutkaan. - kahdenäitee
Helmi 70 kirjoitti:
Meillä poika alkoi puhumaan täytettyään 2v. alkuun puhe oli hyvin epäselvää.Ehdin jo vähän huolestua. Mutta, sanoja hän alkoi hahmottamaan mainoksista, logoista ym. reilu kaksi vuotiaana. Lukemaan hän oppi juuri täytettyään 4v.Alkuun en edes tajunnut että poika lukee. Hän kun sanoi ettei osaa mutta vaan tietää mitä siinä lukee.
Syksyllä poika täyttää 7v. ja aloittaa koulun. On lukenut kesän aikana useita kirjoja mm.4 harry potteria.Kukaan ei häntä ole opettanut lukemaan. Eli ei haittaa vaikka puhetta alkaa tulemaan myöhempään.
Eikä meillä ainakaan pojan lukutaidossa ole moittimisen sijaa vaikka ei ole tavaamisen kautta sitä oppinutkaan.Ihan näin! Niinkuin tosi usein käy niillekin jotka tavallista myöhemmin oppivat kävelemään; sen opittuaan he jo juoksevatkin!
Minä opin puhumaan varmaankin aika keskimääräiseen ikään, vain r-kirjain oli hukassa vähän pidempään. Minulle on luettu koko lapsuuteni tosi paljon kirjoja ja kaikkea mahdollista. Opin itse lukemaan 6-vuotiaana samoista kirjoista, ja kouluun mennessäni 6v4kk osasin jo lukea sujuvasti.
Pikkuveljelleni on luettu yhtä paljon kuin minulle, mutta hän oppi lukemaan vasta koulussa eikä se tainnut ihan niin helppoa olla silloinkaan. Eikä tainnut veljen puhe kuitenkaan myöhässäkään olla vaikka oli useampi kirjain hukassa ja puheterapiassakin käytiin että opitaan ne ääntämään oikein.
Eli en usko yhteyteen, erot on varmaan tosi yksilöllisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391