Kynttilät lyhdyissä tuovat valoa pimenevään iltaan

Laitoin tämän syksyn ensimmäiset kynttilät parvekkeelle lyhtyihin. Kynttilän (vaikka ledinkin) tuo lämmintä tunnelmaa.

Miltä syksy tuntuu? Pimenevät illat ja syksyinen ruskistuva luonto?

17

237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Valoa on niin monen erilaista. Valossa on jotain hyvin erikoista, se ei jää pelkäksi silmin havaittavaksi ilmiöksi, valo vaikuttaa myös sisimpään.

https://youtu.be/14OBDcDAalo

• Juuri näin. Valaisee myös mielen ja sydämen.

• Anonyymi

VOISIN KERTOA
        meidän kerrostalossa on jo kaksi parveketta ja toisessa palossa kotikin palanut parvekkeella olevan palavan kynttilän aiheuttamana.

Molemmat talven pakkasella.
        Toisesta seurasi yli 2 vuoden riitely kuka maksaa, ja lähinaapuri joutui majoittumaan muualle. En tiedä kuka sen maksoi .

• Anonyymi

Hyvää pimeää syksyä ei pitäisi pilata liialla valosaasteella.

• Anonyymi

Sisäisen valon voi aistia jokainen joka kohtaa sellaisen. On myös niitä tapauksia joista sisäinen valo ei loista, pelkästään pimeyttä säteilevät.

• Mulle sattui sellanen tapaus josta olen kuullutkin, nimittäin viime viikolla taas sytytin pienen kynttilän sytkärillä joka vähän vaikea sytytettävä, sytkärikin vähän kuumeni. Hetken kuluttua sytkäri räjähti pöydällä yli puolen metrin liekkeihin, talouspaperi rulla sai tulta alleen, sain pyyhkästyä liekehtivän sytkärin lattialle jossa se jatkoi palamista polttaen keittiö kaapin ovea. Hätä keinot keksii sai heitettyä vähän vettä liekkeihin, piti heittää lisää vettä ennen kuin se sammui.
      Tulitikut on turvallisempia, ettei tule vipinää.

• Anonyymi

Minulla taas kerran oli tuikkuja Iittalan Kivi-tuikkukupissa ja olin itse toisessa huoneessa. Kun palasin tuikkuhuoneeseen, oli yksi tuikkukuppi haljennut ja pelkkä tuikku oli kallellaan palamassa hyllyn päällä. Olisi voinut käydä hassusti myös, jos olisi ollut jotain syttyvää lähellä.
        Sen jälkeen poltan vain led-kynttilöitä, niitä saa todella aidon näköisellä tulella ja ajastimella. On muuten halvempiakin.

• Anonyymi

• No hyi!
        Minä en enää polta lainkaan oikeita kynttilöitä sisällä enkä parvekkeella. Vain haudalla lyhdyssä öljykynttilää jos ei lediä.

• Siili25 kirjoitti:

No hyi!
        Minä en enää polta lainkaan oikeita kynttilöitä sisällä enkä parvekkeella. Vain haudalla lyhdyssä öljykynttilää jos ei lediä.

Aivan samoin. Toki on muutama kynttilä ja on kerrostalossa takka jossa voisi polttaa.
        poltan vain äärimmäisessä hädässä jos sähkökatkos.

• ju-h kirjoitti:

Aivan samoin. Toki on muutama kynttilä ja on kerrostalossa takka jossa voisi polttaa.
        poltan vain äärimmäisessä hädässä jos sähkökatkos.

Aiemmin poltin eläviä kynttilöitä jää- tai lumilyhdyissä. Niihin ihan omiaan.

• Anonyymi

Jo kuunvaihteessa perinteisesti ledivalosarjat terassille ja lyhtyyn, vaikka kirkas numerovalokin valaisee, ovestani kun on kulku terassin kautta ulos. Ei ole kukaan vielä tullut valittamaan että liikaa valoa, kun ei näy kenenkään ikkunaan. Vastapäätä on vain pihatie, nurmikkokaistale ja metsää.

• Anonyymi

Olen syksyihminen. Jotenkin herään eloon helteisen ja uuvuttavan kesän jälkeen; tykkään toki kesästäkin ja nautiskelen siitä pitkään ja hartaasti kesämökillä, mutta syksy on <3

Poltan mökillä lyhtyjä pimenevinä iltoina ja oikeita kynttilöitä sitten kaupungissa kodissani. Kylläkyllä, monet eivät voi sietää oikeiden kynttilöiden hajua tai mitä liene, ihan sama, minusta ei ole ihanampaa kuin pimeänä syksyaamuna herään ja sytytän kynttilät, keitän kahvit, teen voileivät ja istahdan rauhalliselle aamupalahetkelle.

Iltaisin taas syömme puolisoni kanssa usein ihan huvin vuoksi kynttilän valossa; antaa ihan tarpeeksi valoa kun niitä on useampia, ja on kivaa.

• Elävässä kynttiläliekissä on hohtonsa kuten tulen liekissä yleensäkin.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Elävässä kynttiläliekissä on hohtonsa kuten tulen liekissä yleensäkin.

Tulen liekkiin mä luotin kerran...

Tulenliekkinä: https://youtu.be/-3YcPIK0k1o

• Anonyymi kirjoitti:

Tulen liekkiin mä luotin kerran...

Tulenliekkinä: https://youtu.be/-3YcPIK0k1o

Jaa. No miten kävi? Kannattiko? :).

• Anonyymi

Minä polttelen kynttilöitä ympäri vuoden. Edesmenneille sytytän muistoksi kynttilän pöydälle jos olen kotona nimipäivänään. Usein iltaisin laitan kynttilään tulen kun telkkaria katson ja muut valot pimeiksi. En tykkää kirkkaista valoista kun tarkkaa käsityötä tehdessä ja ommellessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2497
    2. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      3
      1518
    3. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1373
    4. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1323
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1211
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      959
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      124
      843
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      771
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      25
      623
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      58
      596
    Aihe