Rastaan kokoinen ja pyrstökin kuin rastaalla pituuden puolesta. Lintu harmahtava/ruskea selkä (vähän epävarma ) ja vaalean harmaa koko vatsapuoli. Siivissä valkeat täplät lähellä siipien kärkiä yläpinnassa. Nähty puutarhan pihlajan oksilla jonne palasi uudelleen ja uudelleen eilen illalla noin klo 22. Peltoaukea, metsän reunaan muutama sata metriä.
lintu
9
537
Vastaukset
- Kiikari käteen!
Iltahämärässä väri ja koko voi vähän hämätä. Sepelkyyhkyltä kyllä vaikuttaa vaikka se onkin vähän isompi ja kokoharmaa siiven valkoista täplää lukuun ottamatta. Aika yleinen lintu!
- mikä,,
No joo ei ollut sepelkyyhky. En huomannut sanoa, että näköhavaintoetäisyys oli alle kymmenen metriä ja katsoin talon sisältä ikkunan läpi. Pilvinen ilma > hämärä joten värit kyllä on voinut sekaantua.
Ja lintu söi ilmeisesti hyönteisiä tai jotain, kun se nokki oksan runkoa. Niin olen yli 40v ja ikäni asustanut maaseudulla ja metsästellytkin, mutta tuollaista lintua en ole nähnyt. Niin EP:n eteläinen alue.
Selkäpuoli oli selvästi tummenpi kuin vatsapuoli ja vatsapuolen näin tarkemmin, se oli vaaleanharmaa (noissa olosuhteissa.) Samoin siiven pilkut erotin selvästi.
- Glapas
Jos linnun kokoluokka on todella rastaan kokoa, ei siipipilkullisia lajeja kovin montaa ole (tosin hämäryys voi tehdä tepposia linnun koon arvioinnissa). Närhi on isohko lintu ja sillä on vaalea selvä pilkku siivessä, mutta se lienee tuttu laji sinulle. Vähän rastasta isompi on lapinharakka eli isolepinkäinen, jolla myös selvä laikku siivessä. Harvinaisemmista isohkoista lajeista tulee mieleen nokkavarpunen, joka olisi EP:n alueella harvinaisuus.
Mutta jos lintu olikin selvästi rastasta pienempi niin sitten mahdollisuuksia onkin jo paljon enemmän...- mikä,,
Toi isolepinkäinen on ollu yhtänä mielessä. Lintu jonka näin, oli närheä selvästi pienempi ja mieluummin pienempi kuin rastas kuin suurempi. Kirjosieppo olisi muuten mutta jää pieneksi. Se niin pisti silmään kun vatsapuoli näytti olevan yksivärinen ja vaalea.
- mikä,,
Katsoin netin kautta valokuvia, niin kyllä se tuo isolepinkäinen eli lapinharakka oli.
- tuon
sehän on tietenkin veltto lirputin
- tarkat
onko tarkka toi kellonaika.se vaikuttaa aika paljon tohon lajimääritykseen.entä se matka pellonlaidalta? ettei vaan ois ollutkin kolmisensataa metriä? olkaapas tarkempia näitten aikojen ja mittojen suhteen niin määritys on paljon helpompaa
- mikä,,
nyt niitä isolepinkäisiä on kaksi. ikkunasta näin kolmen metrin päästä.
terve ja onnittelut hienosta havainnosta. nämä lapinharakat esiintyvät yleisimmin vasta syyskuun puolella. pesivät isoilla hakkuuaukoilla ja soilla lähinnä pohjoissuomessa mutta melkein etelä-suomeen asti ulottuu pieni pesimäkanta. tänä vuonna olen keskisestä suomesta löytänyt jo kolme pesintää (olisikohan sama ilmiö kuin suopöllöllä, eli lapissa suli lumet keväällä myöhään ja suopöllöt ja isolepinkäiset pesivät runsaammin etelässäkin tänä vuonna?). itse asiaan eli kannattaa kuitenkin tarkastaa ettei kyseessä ollut mustaotsalepinkäinen. Kuvan löydät www.tarsiger.com osoitteesta. Se olisi sellainen rari joka tähän vuodenaikaan on mahdollista nähdä... kannattaa tarkistaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup437091Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1125941Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233702- 543680
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1173317Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252975Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.412815Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla322441- 492214
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?291932