Olen etsimässä ulkoista kovalevyasemaa (esim. WD My Book) ja tuli mieleen, että jos ostaisikin NAS-aseman (NAS-palvelimen). Muutama vuosi sitten niitä oli tarjolla paljon, sai alkaen noin 200 euroa, sisältäen vain 1-2 kovalevyä ja alkaen jo koosta 2 TB. Nyt NAS-asemia ei löydy oikeastaan ollenkaan eikä edullisia ole ollenkaan. On vain monen sadan euron laitteita, joissa ei ole kovalevyjä valmiina, jolloin esim. 2 x 4 TB kovalevyjen kanssa kokonaishinta olisi luokkaa 400 euroa. Ovatko pilvipalvelut korvanneet NAS-asemat kokonaan, vai mistä on kyse?
Mihin NAS-asemat hävisivät?
2
61
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Ei NAS:it ole mihinkään hävinneet, eikä pilvipalvelut ole korvanneet niitä. Pilvitallennustila on verrattain kallista, mikäli sitä tarvitaan useampi teratavu. Itsellä maksaa 100 Gt Google Drivesta 20€/vuosi.
Kotiverkosta löytyy sit 2 kpl Asustorin NAS-laitteita, toisessa 2x4 TB:n levyt ja toisessa 4x2TB:n levyt. NAS-laitteita harvemmin myydään enää levyjen kanssa, vaan levyt pitää ostaa erikseen.
Osa noista valmislaitteista vaan olivat todella huonoja ja hitaita. WD My Bookista muistaakseni sanottiin, että siinä levyt hajoavat lämpöihin, laitteen jäähdytys oli heikko.
Mieluummin itse ostan NAS-rungon erillisenä, ja siihen haluamani levyt. Hintaa tälle tulee, mutta valinnanvara kasvaa.
Aloittelijaystävällinen 2:n levyn NAS voisi olla QNAP TS-216G. Hinta 305€ ProShopilla. Tuohon sit 2 kpl Seagate IronWolf 4 TB:n levyt 120,24€/kpl. Kokonaishinta 545,48€. IronWolfit ovat NAS-käyttöön tarkoitettuja levyjä, mitkä kestävät 24/7 käyttöä. Voi tietty käyttää vaikka WD:n Blue- sarjaa, mikä on huomattavasti halvempi, mutta ei välttämättä yhtä kestävä.
Välillä laitteita löytää käytettynä. Itse hankin tuon 4:n levyn Asustorin käytettynä, ilman levyjä, ja maksoin siitä 90€. - AnonyymiUUSI
NAS:in voi halutessaan rakentaa itsekin, tähän riittää, että itsellä on ylimääräinen tietokone. Tämän lisäksi tarvitaan haluttu määrä kiintolevyjä, ja väh. 2 kpl. SSD:tä, mihin järjestelmä asennetaan. Aloittelijaystävällinen NAS-käyttöjärjestelmä on OpenMediaVault, eli OMV. Tämä perustuu Debianiin. Järjestelmää hallitaan selaimella, ja käyttöliittymä on selkeä. Itse olen testannut OMV:tä ja todennut sen ihan käyttökelpoiseksi, oma valintani kuitenkin on TrueNAS. Tämän levyjärjestelmä on luotettavampi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O492478Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on602228- 492035
Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais2101738Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn681650- 201610
Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok891437Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s151419Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var121370Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti191354