Olen etsimässä ulkoista kovalevyasemaa (esim. WD My Book) ja tuli mieleen, että jos ostaisikin NAS-aseman (NAS-palvelimen). Muutama vuosi sitten niitä oli tarjolla paljon, sai alkaen noin 200 euroa, sisältäen vain 1-2 kovalevyä ja alkaen jo koosta 2 TB. Nyt NAS-asemia ei löydy oikeastaan ollenkaan eikä edullisia ole ollenkaan. On vain monen sadan euron laitteita, joissa ei ole kovalevyjä valmiina, jolloin esim. 2 x 4 TB kovalevyjen kanssa kokonaishinta olisi luokkaa 400 euroa. Ovatko pilvipalvelut korvanneet NAS-asemat kokonaan, vai mistä on kyse?
Mihin NAS-asemat hävisivät?
9
159
Vastaukset
- Anonyymi
Ei NAS:it ole mihinkään hävinneet, eikä pilvipalvelut ole korvanneet niitä. Pilvitallennustila on verrattain kallista, mikäli sitä tarvitaan useampi teratavu. Itsellä maksaa 100 Gt Google Drivesta 20€/vuosi.
Kotiverkosta löytyy sit 2 kpl Asustorin NAS-laitteita, toisessa 2x4 TB:n levyt ja toisessa 4x2TB:n levyt. NAS-laitteita harvemmin myydään enää levyjen kanssa, vaan levyt pitää ostaa erikseen.
Osa noista valmislaitteista vaan olivat todella huonoja ja hitaita. WD My Bookista muistaakseni sanottiin, että siinä levyt hajoavat lämpöihin, laitteen jäähdytys oli heikko.
Mieluummin itse ostan NAS-rungon erillisenä, ja siihen haluamani levyt. Hintaa tälle tulee, mutta valinnanvara kasvaa.
Aloittelijaystävällinen 2:n levyn NAS voisi olla QNAP TS-216G. Hinta 305€ ProShopilla. Tuohon sit 2 kpl Seagate IronWolf 4 TB:n levyt 120,24€/kpl. Kokonaishinta 545,48€. IronWolfit ovat NAS-käyttöön tarkoitettuja levyjä, mitkä kestävät 24/7 käyttöä. Voi tietty käyttää vaikka WD:n Blue- sarjaa, mikä on huomattavasti halvempi, mutta ei välttämättä yhtä kestävä.
Välillä laitteita löytää käytettynä. Itse hankin tuon 4:n levyn Asustorin käytettynä, ilman levyjä, ja maksoin siitä 90€. - Anonyymi
NAS:in voi halutessaan rakentaa itsekin, tähän riittää, että itsellä on ylimääräinen tietokone. Tämän lisäksi tarvitaan haluttu määrä kiintolevyjä, ja väh. 2 kpl. SSD:tä, mihin järjestelmä asennetaan. Aloittelijaystävällinen NAS-käyttöjärjestelmä on OpenMediaVault, eli OMV. Tämä perustuu Debianiin. Järjestelmää hallitaan selaimella, ja käyttöliittymä on selkeä. Itse olen testannut OMV:tä ja todennut sen ihan käyttökelpoiseksi, oma valintani kuitenkin on TrueNAS. Tämän levyjärjestelmä on luotettavampi.
- Anonyymi
Kiitos paljon todella hyvistä vastauksista. Menee vähän liian kalliiksi minulle, kun en välttämättä tarvitse NAS-asemaa. Taidan tyytyä tavalliseen ulkoiseen kovalevyyn (WD My Book, 8 TB, noin 200 e).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos paljon todella hyvistä vastauksista. Menee vähän liian kalliiksi minulle, kun en välttämättä tarvitse NAS-asemaa. Taidan tyytyä tavalliseen ulkoiseen kovalevyyn (WD My Book, 8 TB, noin 200 e).
Vanhasta koneesta riittää, kun asentaa siihen Linuxin. Löytyy jopa valmiina kombo, jossa reititin softat samassa eli OpenWRT. Käytin tähän aikanaan 40€ - siis koneeseen. Teran levyn saa halutessaan melko halvalla jos tarvii lisätilaa -mitään SSD:tä ei kannata laittaa, koska kyseessä on tietovarasto eikä kone steroideilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
NAS:lle valitettavasti tulee hintaa, mikäli ei satu löytämään käytettynä laitetta, missä tulee levyt mukana. Uusi NAS ja siihen levyt erikseen, niin hinta asettuu sinne 400-550€:n tietämille. Näiden kohdalla edes ulkomailta tilaaminen ei tee hommasta halpaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhasta koneesta riittää, kun asentaa siihen Linuxin. Löytyy jopa valmiina kombo, jossa reititin softat samassa eli OpenWRT. Käytin tähän aikanaan 40€ - siis koneeseen. Teran levyn saa halutessaan melko halvalla jos tarvii lisätilaa -mitään SSD:tä ei kannata laittaa, koska kyseessä on tietovarasto eikä kone steroideilla.
Joo, periaatteessa riittää. Tosin, mikäli laitteesta haluaa rakentaa NAS:in tapaan toimivan kokonaisuuden, se vaatii aika paljon asetuksien tekemistä. NAS:in idea on tuoda tallennukseen myös vikasietoisuus, siksi niissä on on väh. 2 levyä, koska data peilataan toiselle levylle. Levyjen on oltava yhtä isoja tallennustilan osalta, koska muuten peilaus ei toimi. Siihen ei voi kuitenkaan tuudittautua, että tämä olisi riittävä varmuuskopio.
- Anonyymi
nyt saa koneeseen heti vaikka 28G
- Anonyymi
Varmaan siis 28T ja yksi levy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan siis 28T ja yksi levy.
Näyttäisi löytyvän jo 30 Tt:n levyjä Seagatelta. Hinnat vaihtelevat välillä 640-700€. Malleja on tarjolla ainoastaan kaksi, Seagate IronWolf Pro 30 ja Seagate Exos M 30. Mikäli noin isoja levyjä tarvitsee, on tallennustarve todella suurta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 392447
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381333- 841313
- 631201
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40939Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.122828- 31761
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi23616Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan58586Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa
76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d6820529