Uusi, mutta vanhannäköinen talo-linkkejä firmoihin?

Anonyymi

Eli etsitään vanhaa hirsitaloa, mutta sopivaa ei meinaa löytyä, kun ei ole ikuisuutta aikaa haeskella.
Joku vasta kysyikin täällä, että miten saisi uuden, mutta vanhannäköisen hirsitalon. Minulle ei kelpaa nämä uusvanhat "massatuotantomallit". Pelkkahirrestä pitäisi siis tehdä. Mistä voisin lähteä kyselemään? Tuleeko tosi kalliiksi?

12

4279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko kellään tiedossa kirjaa, jossa olisi esitelty kuvien avulla erinäköisiä vanhoja hirsitaloja ympäri Suomen? Jos kuvien perusteella voisi piirrättää omansa.
      Välillä olen miettinyt rintamamiestaloakin, joka tehtäisiin ihan oikeasti vanhaan malliin. Samoin niistä haluaisin kuvia. Eli etsiskelen kirjaa, josta löytyisi kuvia suomalaisista "perinnetaloista". Haluaisin kartoittaa, että mitä kaikkia malleja on ollut/on olemassa. Modernit talopaketit eivät tule kysymykseen.

      • Wendela

        Viime ykköset lehdessä oli ainakin pari hirsitalonrunkoa myynnissä. Ilmoitukset löytynevät myös nettisivuilta www.ykkoset.fi

        Oikeasti vanhaa taloa tai edes sen näköistä ei saa uusista hirsistä. Siinä olen samaa mieltä. Vanhojen hirsien viehätys on juuri niiden käsinveistetyssä ulkonäössä. Koneella höylätyt ovat tasaista ja samanpaksuista. Käsinveistetyt ovat pinnaltaan eläviä.

        Vanhojen talojen kuvia löytyy kotiseutukirjoista ja maakunta-arkistossa saattaa olla hyvää kuvamateriaalia. Panu Kaila on kirjoittanut jonkin toisen hemmon kanssa Pohjalaistalo kirjan. Siinä on pohjapiirrustuksia ja kuvia vanhoista pytingeistä.


    • Ci-Tikka

      Ei millään pahalla mutta kiire on myrkkyä näissä hirsitaloasioissa. Hirsitalot löytyy yleensä vain tuurilla, ja suosittelen että jos landeseutu kelpaa niin ajelkaa siellä ja katselkaa sopivia kohteita ja tehkää tarjouksia. Tosin tätä kysely-menetelmää suosittelen lähinnä autioituneisiin kohteisiin, ihmiset voivat ottaa nokkiinsa jos menet kysymään asutusta talosta että paljolla myyt. Olin rivien välistä havaitsevinani että ette ihan kunnon projektia etsi sillä sellaiset ihmiset yleensä sulkevat uudisrakentamisen pois laskuista.

      Ps. En minä tietenkään ota nokkiin vaan sanon että 500 000 egeä käteen ni tää on sun :)

      • Anonyymi

        Ei ollakaan varsinaisesti etsimässä "kunnon projektia". Eli emme harrasta restaurointitöitä. Meille kelpaisi vallan hyvin uudesta materiaalista tehty talo, jos arkkitehtuuri on tasan tarkalleen vanhanmallinen. Itse asiassa sisältä talo ei tule olemaan vanhanaikainen. Näin ollen olemme nyt alkamassa miettimään rintamamiestaloa, mutta malli voisi olla hieman erilainen kuin se neliömäinen. Pohjalaistalon ulkonäkö viehättäisi.


      • Honkatalot
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollakaan varsinaisesti etsimässä "kunnon projektia". Eli emme harrasta restaurointitöitä. Meille kelpaisi vallan hyvin uudesta materiaalista tehty talo, jos arkkitehtuuri on tasan tarkalleen vanhanmallinen. Itse asiassa sisältä talo ei tule olemaan vanhanaikainen. Näin ollen olemme nyt alkamassa miettimään rintamamiestaloa, mutta malli voisi olla hieman erilainen kuin se neliömäinen. Pohjalaistalon ulkonäkö viehättäisi.

        Suunnittelemme mielellämme vanhankin mallisen talon teille. Mihin päin rakennatte?
        Käväiskääpä www.honkatalot.fi ja lähin myyjä
        löytyy sieltä.


    • haamu

      Kivaa, että muillakin on samanlaisia haaveita, kuin minulla (kirjoittelin aiemmin siitä uudesta, vanhannäköisestä talosta)! Voisin allekirjoittaa lähes kaiken kirjoittamasi, joten ei muuta kuin onnea projektillenne! Kannattanee käydä esim. Perinnehirren tai Hirsiperinnekeskuksen sivuilla (netistä voi löytyä muitakin vastaavia). Olisi kivaa kuulla työn etenemisestä vaikka tällä palstalla, jos todellakin lähdette "uusvanhaa" rakentamaan. Meidän suunnitelmat sijoittuvat vasta muutaman vuoden päähän, joten muiden kokemuksista olisi hyvä ottaa oppia.

    • oli joku

      aihkitalot tai aihkihirsi

      • www.aihkitalo.fi

        niiltä löytyy pelkkahirsi taloja


    • haamu

      Netistä löytyi myös tällainen firma kuin Greenlife. Jos sinulla on kuvaa (edes käsin piirrettyä) rakennuksesta, jollaisen haluat, niin pääset vähän vertailemaan eri firmojen kustannusarvioita. Yhden mainitsemani firman karkea kustannusarvio (ei millekään tietylle talolle vaan ihan keskimäärin) oli muistaakseni n. 1800€ neliöltä.

    • jh2

      Miksi kaikki ehdottelevat talotehtaita? Kyllä
      Suomesta vielä löytyy käsinveistäjiäkin,
      jotka tekevät talon kunnollisista piilutuista
      hirsistä eivätkä talotehtaiden käyttämistä
      pyöreistä tai kantikkaista lankuista.

      Ihan halvaksi se ei tule, mutta olen nähnyt
      hienoja perinteisillä menetelmillä tehtyjä
      uusia hirsitaloja, osa niistä oli jopa aika
      moderneja arkkitehtuuriltaan.

    • Haba

      siirrettäviä hirsitaloja. Osa purettuja osan joutuu itse purkamaan ja kokojakin 50-250 m2.

      www.metsankylannavetta.fi

    • Aihkih

      Aihkitalot.fi sieltä löydätte.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      106
      1982
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1460
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      99
      1403
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1327
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1154
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      479
      1085
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      49
      961
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      933
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      882
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      846
    Aihe