Voiko joku selittää, mitä tarkoittaa, jos junanvaunujen ikkunat "laseroidaan? Miten se tehdään ja miten se parantaa matkapuhelimien kuuluvuutta vaunujen sisällä?
Junien ikkunoiden laserointi?
2
60
Vastaukset
- Anonyymi
Tällä tavalla ChatGPT tekoäly tarinoi vastauksena kysymyksiisi:
Mitä on ikkunoiden laserointi:
Yksinkertaisesti sanottuna: vaunujen ikkunoihin tehdään laserkäsittely, joka polttaa tai kaivertaa hyvin hienoja kuvioita tai rakenteita lasin pintaan (tai lasin metallisessa heijastus-/lämmöneristyspinnoitteessa) niin, että ikkuna muuttuu paremmin läpäiseväksi radiosignaaleille.
Esimerkiksi: Nu Glass‑yritys kehitti menetelmän, jossa junan ikkunoihin tehtiin laserilla mikrolinjoja metallipinnoitteeseen, jotta mobiilisignaalit pääsevät paremmin sisään.
Myös VR Group (Suomessa) kertoi, että ikkunoiden laseroinnilla parannetaan puheluiden ja mobiilidatan kuuluvuutta junissa.
Mikä on ongelma:
Junavaunujen rakenteessa on useita tekijöitä, jotka heikentävät mobiili‑ tai radioviestinnän toimivuutta:
Vaunun runko on usein metallia ja se toimii säteilyn esteenä (radiosignaalit ulkoa sisään).
Ikkunat voivat olla eristettyjä, ja niissä on metallipinnoitteita (lämmöneristys, UV‑suoja), jotka heikentävät radiosignaalien läpäisyä.
Junan nopeus, liike ja radan varrelle sijoittuneiden tukiasemien etäisyydet voivat lisätä signaalin katve‑ ja vaihtotilanteita.
Tämän takia vaunujen sisällä mobiiliverkon yhteydet voivat olla heikot, katkolla tai signaali voi olla niin huono, että netin käyttö tai puhelu häiriintyy.
Mitä laserointi tekee:
Kun ikkunoihin tehdään mikroskooppisia kuvioita/leikkauksia metallipinnoitteeseen tai lasiin laserilla, metallinen kerros ei enää estä signaalia niin tehokkaasti. Esimerkiksi metallikerroksen läpinäkyvyyttä radiosignaaleille parannetaan.
Näin ikkunoista tulee “antennimaisia” kohtia, joiden kautta signaali voi tulla vaunun sisälle paremmin.
Tämä vähentää sitä vaimennusta (signal attenuation), jonka ikkuna tai metallipinnoite aiheuttaa, jolloin sisällä oleva mobiililaite saa vahvemman signaalin.
Miten toimenpide käytännössä tehdään:
Laserkäsittely voi olla joko osana uuden vaunun ikkunoiden valmistusta tai retrofit‑ratkaisu, jossa jo olemassa oleviin ikkunoihin käsittely tehdään paikan päällä. Esimerkiksi Nu Glassin mukaan heidän järjestelmänsä voi käsitellä yhden ikkunan n. 15 minuutissa ja koko vaunun ikkunat muutamassa tunnissa.
Suomessa VR on kertonut, että he laseroivat noin 10 000 ikkunaa kahden vuoden aikana osana huoltotoimenpidettä.
Käsittelyssä ei välttämättä vaihdeta koko ikkunaa, vaan laserilla tehdään kuviot pinnalle. Signaalit läpäisevät lasit paremmin ja operaatio kuitenkin säilyttää lasin lämmöneristys‑ ja muutkin eristysominaisuudet.
Miten tämä parantaa matkapuhelinten kuuluvuutta vaunujen sisällä:
Kun radiosignaalit (esim. matkapuhelinverkkojen 4G/5G, puheluiden GSM/UMTS/NR taajuudet) voivat päästä paremmin vaunun sisälle ikkunoista, laitteet (matkapuhelimet, tabletit) saavat vahvemman signaalin. Se parantaa puheluiden onnistumista, datayhteyden vakautta ja nopeutta.
Vahvempi signaali tarkoittaa myös vähemmän paksuja virityksiä laitteilta (-> parempi vastaanotto) ja vähemmän virheitä/häiriöitä.
Koska ikkuna on yksi merkittävimmistä “ikkunoista” ja aukko signaalille metallisen vaunun sisällä, parannus ikkunoiden kohdalla voi merkittävästi lisätä signaalin sisäänpääsyä.
Lisäksi tämä voi vähentää riippuvuutta erillisistä toistimista (repeaters) vaunussa, mikä voi olla kustannustehokkaampi ja energiatehokkaampi ratkaisu.
Mitä tämä EI automaattisesti ratkaise:
Jos radan varrella on verkkokatve (eli ei ole tukiasemia tai ne ovat kaukana), laserointi ei yksinään riitä – signaalia ei vain ole lähellä.
Jos vaunun rakenne muuten (metalliset seinät, katto) on erittäin hyvin suojattu, ikkunoiden kautta tuleva signaali voi silti olla rajallinen.
Nopeus, tukiaseman vaihtuvuus, kapasiteetti (paljon käyttäjiä samassa vaunussa) ja operaattorin verkon tilanne vaikuttavat edelleen. Laserointi on yksi tekninen parannus mutta ei kokonaisratkaisu.
Miksi termi “laserointi” on käytössä:
Koska käsittelyssä käytetään laseria polttamaan tai kaivertamaan erittäin hienoja kuvioita tai linjoja metallin/lasin pinnalle, termi “laserointi” on osuva. Käytännössä ikkunan metallipinnoitteeseen tai lasiin tehdään mikroskooppinen verkko tai kaista‑patteri, joka ei silmältä juurikaan erotu mutta mahdollistaa signaalin läpäisyn.
https://chatgpt.com/?hints=search - AnonyymiUUSI
Kattava vastaus. Heikentääkö tuo laserointi lasin lujuutta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1594253
- 153142
Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1352690- 252288
SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.552183Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!
Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää191838Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s391695Mitä tapahtuu?
Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?301684Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.581286Murtautuminen uimahalliin
17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?341151