Junien ikkunoiden laserointi?

Anonyymi-ap

Voiko joku selittää, mitä tarkoittaa, jos junanvaunujen ikkunat "laseroidaan? Miten se tehdään ja miten se parantaa matkapuhelimien kuuluvuutta vaunujen sisällä?

3

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tällä tavalla ChatGPT tekoäly tarinoi vastauksena kysymyksiisi:

      Mitä on ikkunoiden laserointi:

      Yksinkertaisesti sanottuna: vaunujen ikkunoihin tehdään laser­käsittely, joka polttaa tai kaivertaa hyvin hienoja kuvioita tai rakenteita lasin pintaan (tai lasin metallisessa heijastus-/lämmöneristys­pinnoitteessa) niin, että ikkuna muuttuu paremmin läpäiseväksi radiosignaaleille.

      Esimerkiksi: Nu Glass‑yritys kehitti menetelmän, jossa junan ikkunoihin tehtiin laserilla mikrolinjoja metallipinnoitteeseen, jotta mobiilisignaalit pääsevät paremmin sisään.

      Myös VR Group (Suomessa) kertoi, että ikkunoiden laseroinnilla parannetaan puheluiden ja mobiilidatan kuuluvuutta junissa.

      Mikä on ongelma:

      Junavaunujen rakenteessa on useita tekijöitä, jotka heikentävät mobiili‑ tai radioviestinnän toimivuutta:

      Vaunun runko on usein metallia ja se toimii säteilyn esteenä (radiosignaalit ulkoa sisään).

      Ikkunat voivat olla eristettyjä, ja niissä on metallipinnoitteita (lämmöneristys, UV‑suoja), jotka heikentävät radiosignaalien läpäisyä.

      Junan nopeus, liike ja radan varrelle sijoittuneiden tukiasemien etäisyydet voivat lisätä signaalin katve‑ ja vaihtotilanteita.

      Tämän takia vaunujen sisällä mobiiliverkon yhteydet voivat olla heikot, katkolla tai signaali voi olla niin huono, että netin käyttö tai puhelu häiriintyy.

      Mitä laserointi tekee:

      Kun ikkunoihin tehdään mikroskooppisia kuvioita/leikkauksia metallipinnoitteeseen tai lasiin laserilla, metallinen kerros ei enää estä signaalia niin tehokkaasti. Esimerkiksi metallikerroksen läpinäkyvyyttä radiosignaaleille parannetaan.

      Näin ikkunoista tulee “antennimaisia” kohtia, joiden kautta signaali voi tulla vaunun sisälle paremmin.

      Tämä vähentää sitä vaimennusta (signal attenuation), jonka ikkuna tai metallipinnoite aiheuttaa, jolloin sisällä oleva mobiililaite saa vahvemman signaalin.

      Miten toimenpide käytännössä tehdään:

      Laserkäsittely voi olla joko osana uuden vaunun ikkunoiden valmistusta tai retrofit‑ratkaisu, jossa jo olemassa oleviin ikkunoihin käsittely tehdään paikan päällä. Esimerkiksi Nu Glassin mukaan heidän järjestelmänsä voi käsitellä yhden ikkunan n. 15 minuutissa ja koko vaunun ikkunat muutamassa tunnissa.

      Suomessa VR on kertonut, että he laseroivat noin 10 000 ikkunaa kahden vuoden aikana osana huoltotoimenpidettä.

      Käsittelyssä ei välttämättä vaihdeta koko ikkunaa, vaan laserilla tehdään kuviot pinnalle. Signaalit läpäisevät lasit paremmin ja operaatio kuitenkin säilyttää lasin lämmöneristys‑ ja muutkin eristysominaisuudet.

      Miten tämä parantaa matkapuhelinten kuuluvuutta vaunujen sisällä:

      Kun radiosignaalit (esim. matkapuhelinverkkojen 4G/5G, puheluiden GSM/UMTS/NR taajuudet) voivat päästä paremmin vaunun sisälle ikkunoista, laitteet (matkapuhelimet, tabletit) saavat vahvemman signaalin. Se parantaa puheluiden onnistumista, datayhteyden vakautta ja nopeutta.

      Vahvempi signaali tarkoittaa myös vähemmän paksuja virityksiä laitteilta (-> parempi vastaanotto) ja vähemmän virheitä/häiriöitä.

      Koska ikkuna on yksi merkittävimmistä “ikkunoista” ja aukko signaalille metallisen vaunun sisällä, parannus ikkunoiden kohdalla voi merkittävästi lisätä signaalin sisäänpääsyä.

      Lisäksi tämä voi vähentää riippuvuutta erillisistä toistimista (repeaters) vaunussa, mikä voi olla kustannustehokkaampi ja energiatehokkaampi ratkaisu.

      Mitä tämä EI automaattisesti ratkaise:

      Jos radan varrella on verkkokatve (eli ei ole tukiasemia tai ne ovat kaukana), laserointi ei yksinään riitä – signaalia ei vain ole lähellä.

      Jos vaunun rakenne muuten (metalliset seinät, katto) on erittäin hyvin suojattu, ikkunoiden kautta tuleva signaali voi silti olla rajallinen.

      Nopeus, tukiaseman vaihtuvuus, kapasiteetti (paljon käyttäjiä samassa vaunussa) ja operaattorin verkon tilanne vaikuttavat edelleen. Laserointi on yksi tekninen parannus mutta ei kokonaisratkaisu.

      Miksi termi “laserointi” on käytössä:

      Koska käsittelyssä käytetään laseria polttamaan tai kaivertamaan erittäin hienoja kuvioita tai linjoja metallin/lasin pinnalle, termi “laserointi” on osuva. Käytännössä ikkunan metallipinnoitteeseen tai lasiin tehdään mikroskooppinen verkko tai kaista‑patteri, joka ei silmältä juurikaan erotu mutta mahdollistaa signaalin läpäisyn.

      https://chatgpt.com/?hints=search

    • Anonyymi

      Kattava vastaus. Heikentääkö tuo laserointi lasin lujuutta?

      • Anonyymi

        Ei vaikuta lasiin, vaan lasin pinnalla olevaan ohueen & läpinäkyvään metalli/metalliokdikalvoon, jonka tehtävä on heijastaa lämpösäteilyä (=selektiivi/aurinkosuojapinnoite). Tämä pinnoite kun varsinaisen virkansa ohella blokkaa myös lyhytaaltoiset radiosignaalit.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8746
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      48
      4771
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4451
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      47
      2659
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1526
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1316
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1266
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1182
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1160
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1110
    Aihe