Minkälaisia hyviksikoettuja aineita tai keinoja teillä on eri tarkoituksiin ja
tilanteisiin arjessanne ?
Viimeisen vinkkini sain jalkahoitajalta. Kysyin häneltä, mikä ihme auttaisi jalkojeni kuivaan ihoon ja etenkin kantapäihini, jotka ovat karkeat ja kuivat kuin raastinrauta,
vaikka niitä yritän hoidella. Sukatkin hajoavat kantapäistä alta aikayksikön.
Jalkahoitaja täräytti: "Eihän noihin auta muu kuin vaseliini !
Rasvaa sillä joka päivä !"
Minua vähän nauratti ja kysyinkin häneltä "Ootko tosissas ?"
Kyllä hän oli.
Se osoittautui parhaaksi saamistani ohjeista. Ostin apteekista vaseliinia
ja ongelma on poissa. Eikä maksa paljon.
Olen ihan turhaan maksanut eri merkkisistä jalkavoiteista, jotka eivät mitään auttaneet. Minulla on erikseen halvat nilkkasukat, jotka laitan rasvauksen
jälkeen jalkaan ja kun vaseliini on imeytynyt laitan sitten vasta toiset sukat.
Vaseliini imeytyy yllättävän nopeasti ja hyvin.
Vinkkiketju - jaettaisko arjen apuja ja kikkoja ihan mihin tarkoitukseen vaan ?
87
866
Vastaukset
- Anonyymi
Hauska idea - kahdeksankymppisten ikioma Niksi-Pirkka !
- Anonyymi
Ei usein synny mitään oivalluksia. Vahingossa ehkä niinkuin kerran,
kun olin laittanut pikakaurahiutaleet valmiiksi lautaselle mikropuuroa
varten ja unohdin sen.
Puolen tunnin päästä muistin, että minunhan piti syödä puuroa.
Laitoin puuron mikroon ja yllätyksekseni se ei ollutkaan lennellyt niin paljon
kupuun kuin tavallisesti. Päättelin sen johtuvat siitä, että hiutaleet olivat
turvonneet jo lautasella "puuromaiseksi". Sen jälkeen olen aina antanut
hiutaleitten turvota (vaikka kaksi tuntia) ennen mikroon laittoa.
Aamupuuro voisi kai turvota yön yli ? En ole kokeillut.
Monelle ehkä kattilassa keitetty puuro on se ainoa oikea ?- Anonyymi
Keitän puuron kattilassa. Yhtä annosta varten 1 dl ryynejä, ripaus suolaa ja
voinokare ja silmämäärällä sopivasti vettä. Sitten levy täysillä päälle. Kun
puuro alkaa "rupatella" äänekkäästi, laitan levyn pois päältä, hämmentelen
kattilaa, kunnes rupattelu alkaa loppua. Siihen menee yhteensä n 3 minuuttia.
Uin paljon altaissa, ja niiden vesi kuivattaa ihoa, samoin ahkera saunominen. Käytän useimmiten ihon kosteutukseen apteekista saatavia ihoöljyjä suihkepulloissa., on helppo levittää. Ne imeytyvät nopeasti ja käyvät ”kiireestä kantapäähän.” Kasvoihin on kyllä erillisiäkin tuotteita, josko niissä jotain erityistaikaa olisi.
Kuluneita tekstiilejä minäkin uusiokäytön, revin lakanoista kertakäyttöisiä siivousräsyjä ja kulahtaneet pyyhkeet kelpaavat tyttären koiran tassujen putsaukseen. 🐾🐾🐾Vanhoja pieniä lasten sukkia on käytetty tassusuojina.
Sukkahousut harjan päällä imevät hyvin pölyä, pääsee hankaliin paikkoihin, aina ei viitsi imuria ottaa esiin. Nyt on ajankohtaista munakennojen uusiokäyttö sytykeruusuihin , teemme niitä diakoniamyyjäisiin.- Anonyymi
Kerro, mitä tarkoittaa munakennojen uusiokäyttö sytykeruusuihin ?
Mikä on sytykeruusu ?
Kysyy urbaani-urpo Anonyymi kirjoitti:
Kerro, mitä tarkoittaa munakennojen uusiokäyttö sytykeruusuihin ?
Mikä on sytykeruusu ?
Kysyy urbaani-urpoMunakennoista leikataan suikaleita ja asetellaan kuppimaisiin kennon osiin sisäkkäin , muistuttaa ruusun kukkaa. Ne kastetaan sulatetussa steariinissa, jota saadaan kynttilöiden pätkistä , väriaineilla saa kauniita värejä.. Pakkaamme ne vielä kauniisti.
Takkapuut, saunan pesä ja nuotio saadaan hyvin syttymään näillä, korvaavat kaupasta ostettavat sytykepalat ja tuohen.- Anonyymi
Ramoona kirjoitti:
Munakennoista leikataan suikaleita ja asetellaan kuppimaisiin kennon osiin sisäkkäin , muistuttaa ruusun kukkaa. Ne kastetaan sulatetussa steariinissa, jota saadaan kynttilöiden pätkistä , väriaineilla saa kauniita värejä.. Pakkaamme ne vielä kauniisti.
Takkapuut, saunan pesä ja nuotio saadaan hyvin syttymään näillä, korvaavat kaupasta ostettavat sytykepalat ja tuohen.Kiitos tiedosta ! Kiva idea !
- Anonyymi
Kuiva iho vaatii paljon hoitoa. Ceridal on myös hyvä suihke iholle ja suihkuun on
loistava Sebamed Shower Oil herkälle ja kuivalle iholle.
Vaikka nimessä on "oil" eli öljy se ei tunnu öljyiseltä, vaan vaan vaahtoaa hyvin ja
jättää iholle suojaavan "öljyisen" pinnan, mikä ei siis tunnu kuitenkaan öljyiseltä.
Se on apteekin tuote ja voi tuntua ostaessa hiukan kalliilta, mutta se riittää kauan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuiva iho vaatii paljon hoitoa. Ceridal on myös hyvä suihke iholle ja suihkuun on
Vaikka nimessä on "oil" eli öljy se ei tunnu öljyiseltä, vaan vaan vaahtoaa hyvin ja
jättää iholle suojaavan "öljyisen" pinnan, mikä ei siis tunnu kuitenkaan öljyiseltä.
Se on apteekin tuote ja voi tuntua ostaessa hiukan kalliilta, mutta se riittää kauan.Kuiva iho voi olla seurausta väärästä ravinnostakin, eli pitäisi hoitaa aiheuttajaa eikä seurausta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuiva iho voi olla seurausta väärästä ravinnostakin, eli pitäisi hoitaa aiheuttajaa eikä seurausta.
Jokainen käyttää kosteusvoiteits, ihan normaali ihoinenkin. Käsiin ja jalkoihin rasvaisempaa . Miten se ruoka muka vaikuttaa? Juoko liian vähän vettä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuiva iho voi olla seurausta väärästä ravinnostakin, eli pitäisi hoitaa aiheuttajaa eikä seurausta.
Minäkin otin jo vinkkejä ja kirjasin tuotteita muistiin. Sitten huomasin kirjoituksesi. Millaista ruokavaliota suosittelet.
Minulla on kesäisin ihan hyvä iho vaikka uin paljon luonnonvesissä sekä vesissä missä käytetään puhdistavia aineita.
Nyt syksyn tullen iho kuivuu. Johtunee keskuslämmityksestä, jota tosin en ole juurikaan vielä käyttänyt. Ehkä myös siitä, että ulkoillessa enemmän vaatteita eikä iho pysty "hengittämään".
Kiitos ketjun kaikista vinkeistä, osaa varmasti käytän. Valitettavasti nyt en muista vastalahjaksi antaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen käyttää kosteusvoiteits, ihan normaali ihoinenkin. Käsiin ja jalkoihin rasvaisempaa . Miten se ruoka muka vaikuttaa? Juoko liian vähän vettä?
"Jokainen käyttää kosteusvoiteita" Tuo on kyllä ns. väärä todistus, ei takuulla jokainen käytä, miehistä ei juuri kukaan, eikä naisistakaan läheskään kaikki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on apteekin tuote ja voi tuntua ostaessa hiukan kalliilta, mutta se riittää kauan.Normaali perusvoide, esim. Ceralan pestäessä toimii myös ja on edullisempaa, kun ostaa ison pumppupullon.
Harmi, kun Orion lopetti Ceralan pesuöljyn, oli loistava tuote.
- Anonyymi
Jokaisella on omat tapansa toimia eri asioissa, eikä niitä pidetä minään erityisinä ideoina ja keksintöinä. Ne on vain käytännössä toimivia, eikä tule ajatelleeksi, ettei muut toimi samoin luonnollisesti.
- Anonyymi
Mikä oli sinun ideasi tähän aiheeseen ?
- Anonyymi
Kuljen paljon metsissä yksin, asioilla ja huvikseni. Mistähän saisi pippurisumutteen karhuja vastaan? Olen suunnitellut teese itse juttua, vesipyssy ladattuna tabaskolla. En ole vielä löytänyt sopivan kokoista ja tukevaa.
- Anonyymi
Jos karhu tulee vastaan, tekeydy kuolleeksi .
Taidat olla nero, ´´vesipyssy ladattuna tabaskolla´´ purskahdin nauramaan. Mainio idea.
Tuli mielikuva pojantyttärenpojan isohkosta vesipyssystä. No siellä on onneksi ollut vaan pelkkää vettä.
Mitähän karhu tykkäisi pippurisumutteesta, taitaisi vaan suuttua pahanpäiväisesti.- Anonyymi
Vaari kertoi, että naisilla oli ennen vanhaan hyvä keino, joka tepsi karhuihinkin.
Nostivat hameensa korviin ja näyttivät karhulle takapuolensa - jo lähti karhu käpälämäkeen.
Mutta nyt on muoti niin muuttunut, ettei taida enää onnistua? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos karhu tulee vastaan, tekeydy kuolleeksi .
" Jos karhu tulee vastaan, tekeydy kuolleeksi"
Miten niin, tekeyde. Olen jo saanut sydärin. Koirakin lähti livohkaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Jos karhu tulee vastaan, tekeydy kuolleeksi"
Miten niin, tekeyde. Olen jo saanut sydärin. Koirakin lähti livohkaan👍😊
- Anonyymi
Useimmiten ruokaa liedellä tehdessä sitä roiskuu vähän ympäriinsä
kuumalle liedelle ja sivupöydillekin.
Äärettömän laiskana säästän itseäni lieden pesulta.
Käytän vain yhtä neljästä levystä, koska sen halkaisija on sopiva
kattiloihini ja pannuihini suhteessa ruuan menekkiin.
Muun osan liettä peitän foliolla aina, kun liedellä ruokaa teen.
Roiskeet jäävät folioon. Folio saa mennä hiukan lieden reunojen ylikin
sivupöytien päälle.
Kun ruoka on valmista otan folion pois ja laitan sen jemmaan seuraavaa käyttöä
vasten ja kas ! Lieden kansi ja levyt ovat ihan puhtaita !- Anonyymi
Hyvä idea! Folio kyllä on aika kallista, en viitsisi likaantunutta säilytellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytän etikkaa ikkunanpesuun, kahvinkeittimen puhdistukseen, pyykkikoneen pesuun.
Jos allas vähän krohinoi, laitan ruokasoodaa ja etikkaa altaaseen ja valutan kuumaa vettä päälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtä vahvan folion pätkää voi käyttää kauan eikä folio kallista ole.
Minulla on tiskiallaskaapissa sille hylly, jolle ei ole oikein muuta käyttöä.
Taitan folion kahtia., "likainen" puoli sisälle päin, kun en käytä sitä.
Maksaa hankaussienet, rätit ja puhdistusaineetkin jotain,
mutta laiskana annan painoarvon helppoudelle, liesi pysyy siistinä,
mikään rasva tai ruoka ei leviä viereisille levyille. Minulla on vanhanaikainen
liesi. Ei keraaminen, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtä vahvan folion pätkää voi käyttää kauan eikä folio kallista ole.
Minulla on tiskiallaskaapissa sille hylly, jolle ei ole oikein muuta käyttöä.
Taitan folion kahtia., "likainen" puoli sisälle päin, kun en käytä sitä.
Maksaa hankaussienet, rätit ja puhdistusaineetkin jotain,
mutta laiskana annan painoarvon helppoudelle, liesi pysyy siistinä,
mikään rasva tai ruoka ei leviä viereisille levyille. Minulla on vanhanaikainen
liesi. Ei keraaminen,Ok, induktioliettähän ei saa peittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ok, induktioliettähän ei saa peittää.
Ja miksei? en tarkoita että pitäisi peittää mutta folio on alumiinia
eikä se ole ferromagneettinen
induktion lähellä ei saa pitään MITÄÄN ferromagneettista ainetta
koska hajakenttä ulottuu laajalle
ei siis
rauta koboltti nikkeli maametallit näiden seokset eli siis teräs alnico permalloy = nikkelirauta luonnon mangnetiitti = rautaoksidi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja miksei? en tarkoita että pitäisi peittää mutta folio on alumiinia
eikä se ole ferromagneettinen
induktion lähellä ei saa pitään MITÄÄN ferromagneettista ainetta
koska hajakenttä ulottuu laajalle
ei siis
rauta koboltti nikkeli maametallit näiden seokset eli siis teräs alnico permalloy = nikkelirauta luonnon mangnetiitti = rautaoksidivielä
magnetiitti on siis eräs tiiviimpi ruostelaji eli ruoste reagoi induktioliesiin myös Anonyymi kirjoitti:
Käytän etikkaa ikkunanpesuun, kahvinkeittimen puhdistukseen, pyykkikoneen pesuun.
Jos allas vähän krohinoi, laitan ruokasoodaa ja etikkaa altaaseen ja valutan kuumaa vettä päälle.Täältä palstoilta sain vuosia sitten erittäin hyvän ohjeen yleispuhdistusaineeksi: kolmasosa etikkaa, kolmasosa fairya ja kolmasosa vettä suihkepulloon ja esim. induktiolieden puhdistus onnistuu sillä hyvin. Olen tosin vähentänyt tiskiaineen osuutta. (Oliskohan ollut sini-sirkun vinkki?)
Kahvinkeittimen pesen myös etikkaliuoksella ja ruokasoodaa on aina keittiössäni myös, paistinpannut ja kattilat puhdistuvat kätevästi kuumentamalla ruokasooda-vesiseosta niissä.Paloma.se01 kirjoitti:
Täältä palstoilta sain vuosia sitten erittäin hyvän ohjeen yleispuhdistusaineeksi: kolmasosa etikkaa, kolmasosa fairya ja kolmasosa vettä suihkepulloon ja esim. induktiolieden puhdistus onnistuu sillä hyvin. Olen tosin vähentänyt tiskiaineen osuutta. (Oliskohan ollut sini-sirkun vinkki?)
Kahvinkeittimen pesen myös etikkaliuoksella ja ruokasoodaa on aina keittiössäni myös, paistinpannut ja kattilat puhdistuvat kätevästi kuumentamalla ruokasooda-vesiseosta niissä.Tuo Fairy on kyllä hyväksi havaittu.
Tuolla maallakin, kun kaimenmailman touhuja harrastaa, niin esim. bensan ja öljyn hajuakaan ei saa pois käsistään muulla, kun Fairyllä.
Mulla on keraaminen liesi, sen puhdistukseen käytän puhdistuskiveä. Hyvin toimii.- Anonyymi
Käytän peittämiseen keräykseen menossa olevia viikko- ja sanomalehtiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keraamisia ja induktioliesiä ei saa peittää millään, koska se
häiritsee lieden elektroniikkaa. Ei pidä myöskään käyttää uunissa
"roiskesuojana" samasta syystä.
Sinisirkulta saatiin hyviä ohjeita myös ruuanlaittoon, jääkellarin lohta olen hänen reseptillään valmistanut. Keittiössä minulla on yleispuhdistukseen laimennettua fairyä suihkepullossa. Kahvinkeittimeen en mitään muuta kuin soodaa uskaltaisi käyttääkään, ja sen puhdistustarve vähenee, kun lisää veden aina erillisellä puhtaalla astialla, kahvipannuunhan jää aina hiukan kahvin rasvaa. Etikkaa en juurikaan käytä, mutta sitä vastoin sitruuna on luottotarvikkeeni. Puristan sitä salaattiin, veteen, maustan kaloja ja lisään vielä lohkoina pöytään. Puristetuilla sitruunanpuolikkailla saa kalan ja sipulin tuoksun, vihannesten ja hedelmien tummat läikät pois käsistä . Niillä saa myös teräksisen tiskipöydän hohtamaan.
Alumiinifolio on kätevää, kun laitan kesäisin ulkogrillissä tai nuotiopaikoilla nyyttiruoka-annoksia. Hiukan öljyä foliopalan pohjalle, vihannes-ja juuressuikaleita, lihaa, kalaa (voi olla kypsiä rippeitä) , yrttejä ja tuorejuustoa, nyytti suljetaan tiiviiksi paketiksi. Sopivan ajan kuluttua nyyttiä avatessa tulvahtaa ihanat aromit nenään. Foliota käytän myös, jos uuniruuat alkavat liikaa ruskistua. Olen kuullut, ettei metalliastia ja alumiinifolio saa olla kosketuksissa, voi liueta alumiinia. Paisti kannattaa kääriä uunista tultua folioon, lämpö tasoittuu ja mehukkuus säilyy. Tuoreita yrttejä on helppo pakastaa pieniin tiiviisiin foliopaketteihin, aromit säilyvät hyvin ja voi litistää pieneen ilmattomaan tilaan, sama sopii kanttarelleille.
No, eipä nämä nyt varmaan mitään niksipirkkaan kelpaavia tai teille kokeneille emännille uusia juttuja ole, mutta marttailu aina välillä nousee pintaan. :)- Anonyymi
Olen saanut saman neuvon, että rasvaaminen on tehokkaampaa kuin
raspaaminen (joka vaan lisää kovettumista).
Toinen hyvä vihje jalkahoitajalta oli varpaankynsien hoidossa, että on
huolehdittava, että kynsien sivutkin ovat puhtaat ja siihen paras pesuri
on kynsiharja.- Anonyymi
Paras pesuri olisi hammasharja. Ylläolevassa kirjoitin kynsiharja kun
se tuli ensimmäisenä mieleeni jalkahoitajan luona. Hänen mielestään
hamamsharja olisi yliveto. :) Anonyymi kirjoitti:
Paras pesuri olisi hammasharja. Ylläolevassa kirjoitin kynsiharja kun
se tuli ensimmäisenä mieleeni jalkahoitajan luona. Hänen mielestään
hamamsharja olisi yliveto. :)Tuo hammasharja on moneen ahtaaseen paikkaan hyvä pesuapu.
Kun mietin millä ihmeellä saisi tuon kahvinkeittimen vesiosan puhdistettua, löysin kaupasta ihan ohuen pulloharjan, joka mahtuu pieniin tiloihin.
- Anonyymi
elämisvinkki, sydänkohtauksen saaneilla on lähes kaikilla jokin näistä + tupakkihuulessa
(kolesterolinumero on eurooppalaisita 5,2 ja sokeri 5,6 lukujen ero kol/sok johtuu molekyylipainosta
ja usa/eurooppa yksiköstä mg tai mooleja)
Tutkimuksessa käytettiin American Heart Associationin ihanteellisen sydän- ja verisuoniterveyden kriteerejä, jotka määrittelevät neljä tärkeintä riskitekijää: aiempi tai nykyinen tupakointi, verenpaine vähintään 120/80 mmHg, kolesterolitaso vähintään 200 mg ja paastoverensokeritaso vähintään 100 mg/dl
https://www.msn.com/en-gb/health/other/almost-all-heart-attack-victims-have-one-of-these-four-warning-signs/ar-AA1Obai5 - Anonyymi
Kun värjään hiukseni, laitan hiukset foliokääreeseen odottamaan värin vaikutusta.
Altaan pohjalle laitan folion, kun kuorin tai raastan vihanneksia.
On helppo laittaa kuoret siitä biojätepussiin, eikä allas tukkeudu. - Anonyymi
Kysyn teiltä ninksiä.
Millaisen kukan laittaisin ampeliin talveksi lasitetulle parvekkeelle. Mistä aineksista rustaisin? Valkoinen ja sininen sopisi. Ei vaan aivoissa sytytä vaikka joskus luulen olevani idearikas. (Ei kuusen eikä mannyn oksia kun metsää näkyy pilvin pimein.)
Kovin olisin kiitollinen toteutettavasta ideasta. Ostaakin voin aineksia, ei tarvitse olla mikään ilmainen tuote.- Anonyymi
Itsekin olen juuri suunnittelemassa talvi-istutuksia ulos. Sinisistä ei tule mieleen muuta kuin sinisiksi värjätyt callunat, niitä on myös valkoisina. Valkeita on esimerkiksi marjakanervissa, minulla on punaisia. Myös lumimarjapensaan oksissa on valkeita marjoja, säilyvät aika pitkään . Vaalea hopealankakin on kaunista ja sopii reunustamaan muita kasveja. Koristekaaleissa on monenvärisiä, valkeitakin, mutta ei ole kokemusta miten kovemmilla pakkasilla pärjäävät.
Paljon on havupuita minunkin ympäristössäni, mutta laitan kyllä talviasetelmiin pieniä havukasvien oksiakin, eri sävyjä saa tuijista, marjakuusista ja hemlokeista. Minulla kasvaa niitä tontilla , mutta kukkakaupoistakin saa. Voi ostaa myös pieniä ruukkuhavukasveja antamaan asetelmiin korkeutta, tuijia ja kiinankatajia esimerkiksi. Jos ei havuja halua, vihreää saa myös puolukan- ja mustikanvarvuista ja riidenliekoista. Sammalkin on kaunista.
Ramoona - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsekin olen juuri suunnittelemassa talvi-istutuksia ulos. Sinisistä ei tule mieleen muuta kuin sinisiksi värjätyt callunat, niitä on myös valkoisina. Valkeita on esimerkiksi marjakanervissa, minulla on punaisia. Myös lumimarjapensaan oksissa on valkeita marjoja, säilyvät aika pitkään . Vaalea hopealankakin on kaunista ja sopii reunustamaan muita kasveja. Koristekaaleissa on monenvärisiä, valkeitakin, mutta ei ole kokemusta miten kovemmilla pakkasilla pärjäävät.
Paljon on havupuita minunkin ympäristössäni, mutta laitan kyllä talviasetelmiin pieniä havukasvien oksiakin, eri sävyjä saa tuijista, marjakuusista ja hemlokeista. Minulla kasvaa niitä tontilla , mutta kukkakaupoistakin saa. Voi ostaa myös pieniä ruukkuhavukasveja antamaan asetelmiin korkeutta, tuijia ja kiinankatajia esimerkiksi. Jos ei havuja halua, vihreää saa myös puolukan- ja mustikanvarvuista ja riidenliekoista. Sammalkin on kaunista.
RamoonaCallunat ovat kauniita, se on selvä. Mutta tuossa aloituksessa en hoksannut sanoa että se pitää vähän roikkua. Calluna tököttää suoraan ylöspäin, parvekkeen pöydällä on kyllä sellaienen iso monivärinen, aika upea.
- Anonyymi
Askarteluliikkeistä - kellä sellainen vielä on lähellä - löytää kivaa "roinaa"
kaikenlaiseen askarteluun. Kun Tiimarissa oli loppuunmyyntiale keräsin
pari kassillista erilaista tavaraa askarteluun, joka on aina ollut harrastukseni.
Tein parvekkeelle talveksi kaksi erikokoista kranssia ja yhden kranssipallon roikkumaan
ja heilumaan hiljaa ilmavirrassa.
Itse kranssit on punottu pajusta. Niihin voi kiertää puolukanvarpua, heinää,
havunoksaa, käpyjä tai mitä kivaa vaan sattuu eteen tulemaan luonnossa.
Koristeeksi ja väriksi voi kiinnittää marjoja, vaikka pihlajanmarjatertttuja.
Eri värisiä nauhoja voi myös käyttää koristeluun ja ihan kaikkea mitä mielikuvitus
keksii.
Minulla on muun muassa erehdyttävän aidon näköisiä omenoita ja marjoja kransseissa,
ne olen ostanut vuosikymmeniä sitten askarteluliikkeestä. Ne eivät ole mitään halvannäköistä muovikrääsää. Luonnosta voi joka vuosi kerätä uutta materiaalia ja
vanhoista askartelutarpeista voi aina luoda uusia, ei tarvitse uusia ostaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
pari kassillista erilaista tavaraa askarteluun, joka on aina ollut harrastukseni.
Tein parvekkeelle talveksi kaksi erikokoista kranssia ja yhden kranssipallon roikkumaan
Eri värisiä nauhoja voi myös käyttää koristeluun ja ihan kaikkea mitä mielikuvitus
keksii.
Minulla on muun muassa erehdyttävän aidon näköisiä omenoita ja marjoja kransseissa,
ne olen ostanut vuosikymmeniä sitten askarteluliikkeestä. Ne eivät ole mitään halvannäköistä muovikrääsää. Luonnosta voi joka vuosi kerätä uutta materiaalia ja
vanhoista askartelutarpeista voi aina luoda uusia, ei tarvitse uusia ostaa.Minusta ainakin tekokukat on rumia ja luonnottomia, varsinkin muoviset. Kangaskukissa on melko aidon näköisiä, mutta kukan pitää mielestäni elää. Ei niiden kranssienkaan tarvii kestää ikuisesti, vaan yhden sedongin ajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta ainakin tekokukat on rumia ja luonnottomia, varsinkin muoviset. Kangaskukissa on melko aidon näköisiä, mutta kukan pitää mielestäni elää. Ei niiden kranssienkaan tarvii kestää ikuisesti, vaan yhden sedongin ajan.
Ei ollut tekokukista puhekaan, ei minullakaan niitä ole, mutta askartelutarkoituksiin
on kivoja juttuja. Minä säilytän kranssien perusainekset, pajukehikon ja muun
ja kerään luonnosta uutta lisäksi, kun uusi sesonki tulee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut tekokukista puhekaan, ei minullakaan niitä ole, mutta askartelutarkoituksiin
on kivoja juttuja. Minä säilytän kranssien perusainekset, pajukehikon ja muun
ja kerään luonnosta uutta lisäksi, kun uusi sesonki tulee.Lisään vielä, että tykkään askarrella, "luomistyö" ja pikku näprääminen antaa
mielihyvää, siksi teen itse talven "koristeet" ja myös siksi, koska joka pihan ja
parvekkeen eriväriset kanervat ja callunat on jotenkin tylsiä ja mielikuvituksettomia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään vielä, että tykkään askarrella, "luomistyö" ja pikku näprääminen antaa
mielihyvää, siksi teen itse talven "koristeet" ja myös siksi, koska joka pihan ja
parvekkeen eriväriset kanervat ja callunat on jotenkin tylsiä ja mielikuvituksettomia.Minulla on callunaa jasen lisäksi havuja ja muutama käpy, ei yhtään tylsää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
keksii.
vanhoista askartelutarpeista voi aina luoda uusia, ei tarvitse uusia ostaa.Kun en osaa rustata, ihan tönkköjä tulee, yritin kerran joulu-ovikranssia, ihan torso ja sitten menin kauppaan ja ostin.
On krääsäkauppa Kaisaniemessä, jospa sinne. Viimeksi ostin valkoisen silkkihuivin joka todellisuudessa on tarkoitettu pohjaksi huivivärjäykseen. Mutta kun tykkään lumivalkoisesta ja silkistä, ja myynnissä olevat silkkihuivit Stockalla (ei niitä monessa liikkeessä enää olekaan) ovat liian kirjavia.
- Anonyymi
Teen koruja.
On paljon kirjoja jossa annetaan tekovihjeitä ja Juutuupissakin ihan videoita.
Harrastuksia on monta, tuo vain yksi.
Venäläisillä käsityösivuilla on kyllä parhaat ohjeet. - Anonyymi
Täytyypä kokeilla!
- Anonyymi
Pari siivousvinkkiä: Ensinnäkin keraaminen induktioliesi. Aina ennen aloittamista on varmistettava, ettei liedellä ole kiinni palavaa moskaa, eikä myöskään kattilan tai paistinpannun pohjassa. Aina roiskuu, kun rapataan, saanotaan, mutta se ei haittaa. Kun liesi on jäähtynyt pyyhitään moskat pois ja sen jäkeen lopullinen phdistus, vaikka seuraavana päivänä.- Ei mitään kemikaleja, ainoastaan vettä suihkupullosta hienoinen kerros, ja se pyyheliinalla pois. 20 vuotta näillä ohjeilla, ja levy on kuin uusi.
Ja toinen vinkki: VC:n pesulavuaari. Käytön jälkeen pyyhkäistään roiskeet pois mikrokuituliinalla. Jos sekoittajan juureen jää vettä aina, niin se vähitellen pinttyy siihen kiinni, eikä lähde ilman happoja pois. Se kannattaa pitää kuivana, vaikka vc-paperin palalla. Tuo allas on ollut n. kymmenen vuotta, ja kuin uusi, näillä ohjeeilla. Kertaakaan ei ole pesty millään aineilla, ja aina joka käytön jälkeen kuin uusi.- Anonyymi
Hyvä tietää, kiitos !
- Anonyymi
Varmasti tiedät kun levysi on hyvänä pysynyt mutta silti ihmettelen, eikö siihen roisku pannusta paistaessa rasvaa ja lähteekö se pelkällä vedellä.
Laitan sihkepullosta fairy-vettä ja sutaan kauttaaltaan pehmeällä tiskiharjalla. Sen jälkeen rätillä ja pelkällä vedellä. Oma levyni ei ole täysin virheetön enää, oli jo vähän laikkuja kun muutin asuntoon mutta ihan ok. se on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti tiedät kun levysi on hyvänä pysynyt mutta silti ihmettelen, eikö siihen roisku pannusta paistaessa rasvaa ja lähteekö se pelkällä vedellä.
Laitan sihkepullosta fairy-vettä ja sutaan kauttaaltaan pehmeällä tiskiharjalla. Sen jälkeen rätillä ja pelkällä vedellä. Oma levyni ei ole täysin virheetön enää, oli jo vähän laikkuja kun muutin asuntoon mutta ihan ok. se on.Roiskuu rasvaa, ja induktioliedessä voi suojata vaikka pyyheliinalla se vapaan osan ja jos tarvii ruoanvalmistuksessa useampia levyjä, niille voi laittaa kattilan valmiiksi.
Tuossa suihkepullovedessä ei tarvi olla fairya, vaan ihan pelkkää vettä. Idea niissä pienenpienissä pisaroissa, joita fairyvedessä ei ole. Ihan samaa, kuin hönkäisee silmälaseihin, ja pyyhkii puhtaaksi. Ei kastella, vaan ihan ohut suihkaus. Ja pyyheliinalla pois.
- Anonyymi
Ja vielä vinkki, joka liittyy siivoamiseen: Jos olette uusimassa leivinuunia, ja voitte asiaan vaikuttaa, ehdottomasti pyrolyysipuhdistus. Sitä ei saa muuten puhtaaksi, eikä se puhdistaminen muutenkaan ole ikäihmisten hommaa.
Vain napin kääntö, ja se on sitten se työ tehty. - Anonyymi
Uunini on asennettu 1997 ja on edelleenkin kuin uusi
Käytän sitä kaikkeen, leipomisesta pizzan paistoon,
Uunin pesukaan ei maailmoja kaada.
Käyttäjä kun huolentii ruokien ylikuohumisesta ja rasvojen roiskeista jo ruokia uuniin laittaessaan, suojaa pinnat ja laittaa kannet vuokiin,
ei tarvii uunissa kontata olkapäitä myöten.
Jokaisen käytön jälkeen lautanenkin tiskataa, ei sitä jätetä likaisena odottamaan seuraava käyttöä!
Siis käytä ja siivoa, uunit ja ja muut tarpeet.
Keraamisen lieteen on olemassa omat puhdistusaineet, käytän sellaista kerran viikossa, se tekee pinnat loistaviksi. vaikka mitään suuria putsauksia ei lieteni ole vielä tarvinnut. Sekin on jo vanhaa mallia.
Paikkojen puhdistamin on yhtä tärkeää kuin käsien pesu, kun niissä on pienikin syy pestä, ne pestään. Vessapaperilla en ole vielä lavuaariani siivonnut, aina on rättejä!
Mukavaa vinkki viikkoa.- Anonyymi
Lavuaarin pesuin on tiskiharja kätevä, omat harjat ja omat rätit vessaan ja keittiöön.
Huom! Keraaminen liesi on eri kuin induktioliesi, erilaiset pinnat. aNille on omat puhdistustavat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lavuaarin pesuin on tiskiharja kätevä, omat harjat ja omat rätit vessaan ja keittiöön.
Huom! Keraaminen liesi on eri kuin induktioliesi, erilaiset pinnat. aNille on omat puhdistustavat.Minulla on liesi, jossa on kaksi iduktioliettä ja kaksi hehkuvastuksilla. Kaksikymmentä vuotta vanha, kuin uusi. Itse pidän sen puhtaana, ilman "aineita"
- Anonyymi
Laiskan puhdistusvinkki: Älä käytä uunia ollenkaan.
Olen lopettanut kaikki uuniruokien laitot.
Syön enimmäkseen valmiseineksiä.
Joskus saatan jonkun helpon keiton tehdä.- Anonyymi
Airfryer eli kiertoilmakypsennin on monipuolinen keittiölaite, joka valmistaa ruokaa kuuman ilmavirran avulla, jolloin ruoasta tulee rapeaa vähällä tai ilman öljyä. Se on nopeampi ja energiatehokkaampi kuin uuni ja soveltuu erinomaisesti esimerkiksi ranskalaisille perunoille, kasviksille, kanalle ja kalalle. Laitteessa voi myös paistaa, grillata ja jopa leipoa.
- Anonyymi
Antaakaapas vinkki tulppaaninsipulien istutukseen.
En ole koskaan elämässäni istuttanut, koska ei ole ollut puutarhaa,
nyt on kukkapenkki.
Ostin pussillisen tulppaaninsipuleita kevääksi.
Missään ei sanota, että sipuli pitäisi kastella hetken ennen istutusta,
mutta naapurin mummo kiirehti antamaan sellaisen ohjeen.
Pitääkö sipuli kastella ennen istutusta vai ei ? Multa on kosteaa.
Jos ei kastele eivätkö sipulit kasva ?En ole koskaan kastellut. Ne nukkuvat maan sisällä talven ja heräävät kasvuun keväällä kun routa sulaa, maa kastuu ja lämpenee. Syksyillä maassa on aivan riittävästi kosteutta muutenkin
Sipulia en ole kastellut. Maata sitten vähän, kun sipuli on istutettu, Sitten vaan antanut olla.
Kyllä ne keväällä nousee.
Tärkeää on istutussyvyys, se löytyy paketista.
- Anonyymi
En kastele, vettä tulee satamallakin, koska kukkatarha on avomaalla.
- Anonyymi
Tulppaaninistuttaja kiittää !
- Anonyymi
Minulla on paljon tummuneita hopea esineitä, joita olisi kiva ottaa joskus esille. Onko keinoa helppoon puhdistukeen ilman hirveitä myrkkyjä?
- Anonyymi
Onhan niitä kaikenlaisia puhdistusliinoja ja joku soodalla puhdistusohjekin.
Olen itse käyttänyt hopeankiillotusmönjää, jolla kiillotetaan pehmeän liinan kanssa.
"Mönjiä" saa marketeista, mutta niitä et ilmeisesti halua ? - Anonyymi
Pesin ihan tiukalla astianpesuaineella ja kirkastui.
- Anonyymi
Helppo tapa puhdistaa tummunut hopea on sooda-folio-metodi, jossa hopeaesineet laitetaan alumiinifolion päälle laakeaan astiaan, peitetään kiehuvalla vedellä, johon on lisätty ruokasoodaa ja suolaa, ja annetaan liota hetken, jolloin kemiallinen reaktio palauttaa kiillon, jonka jälkeen esineet vain huuhdellaan ja kuivataan.
Sooda-folio-metodi on Marttojen suosittelema:
1. Valmistelu: Laita alumiinifoliota laakean astian pohjalle kiiltävämpi puoli ylöspäin.
2. Aseta esineet: Asettele tummuneet hopeaesineet folion päälle niin, että ne koskettavat sitä.
3. Lisää aineet: Ripottele esineiden päälle ohut kerros ruokasoodaa ja ripaus suolaa.
4. Kaada vesi: Kaada päälle kiehuvaa vettä niin, että hopeat peittyvät kokonaan.
5. Anna vaikuttaa: Anna esineiden liota seoksessa muutama minuutti tai kunnes tummuma irtoaa.
6. Huuhtele ja kuivaa: Huuhtele hopeat huolellisesti runsaalla vedellä ja kuivaa ne pehmeällä, nukkaamattomalla liinalla. - Anonyymi
Mitä välttää hopean puhdistuksessa?
Hopean puhdistuksessa on tärkeää välttää liian voimakkaita kemikaaleja ja hankaavia materiaaleja, jotka voivat vahingoittaa hopean pintaa. Vältä seuraavia:
Hankaavat puhdistusaineet: Nämä voivat naarmuttaa hopeaa ja poistaa sen kiillon.
Klooripitoiset aineet: Kloori voi aiheuttaa pysyviä vaurioita hopealle.
Liian kova harjaus: Käytä aina pehmeää liinaa tai harjaa, jotta et vahingoita esineen pintaa.- Anonyymi
Onneksi en omista hopeaa en kultaa, vain ruusupelargonini purkin multaa, sitä välillä kastelen ja kohta taas kaduilla astelen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi en omista hopeaa en kultaa, vain ruusupelargonini purkin multaa, sitä välillä kastelen ja kohta taas kaduilla astelen.
Korjaan, se on tietysti ruusubegonia, mun floristitaidot on yhtä vaatimattomat kuin runoilutkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaan, se on tietysti ruusubegonia, mun floristitaidot on yhtä vaatimattomat kuin runoilutkin.
Ruusupelargoniakin on olemassa.
Minä ostin oranssin tulilatvan , jouluksi punasen , pääsiäisenä keltasen. Ne kukkii monta kuukautta ja niistä saa viherkasvin, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä ostin oranssin tulilatvan , jouluksi punasen , pääsiäisenä keltasen. Ne kukkii monta kuukautta ja niistä saa viherkasvin,Tulilatva on erehdyttävästi muovikukkasen näköinen, en oikein tykkää siitä.
Upein joulukukka on amaryllis. Se on kestävä ja upea,
sitä voisi olla myynnissä muulloinkin.
Sen kukinnon saa kestämään noin 1,5 kuukautta, kun ostaa sen ihan matalana
ja kastelee hyvin niukasti. Liika kastelu kasvattaa sen varren nopeasti
pitkäksi ja kaatuvaksi ja kukinnon lyhytaikaiseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulilatva on erehdyttävästi muovikukkasen näköinen, en oikein tykkää siitä.
Upein joulukukka on amaryllis. Se on kestävä ja upea,
sitä voisi olla myynnissä muulloinkin.
Sen kukinnon saa kestämään noin 1,5 kuukautta, kun ostaa sen ihan matalana
ja kastelee hyvin niukasti. Liika kastelu kasvattaa sen varren nopeasti
pitkäksi ja kaatuvaksi ja kukinnon lyhytaikaiseksi.Minustakin amaryllis on upea. Joulutähtiä on nykyisin eri värisiä, itse tykkään valkoisesta eniten. Se kestää pitkään kunhan ei saa vetoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä ostin oranssin tulilatvan , jouluksi punasen , pääsiäisenä keltasen. Ne kukkii monta kuukautta ja niistä saa viherkasvin,No hyvä, alkaa kyl kuihtumaan tuo tuossa.
Tulilatva on matala ja kiiltävälehtinen, hyvin kestäväkin, laitan sitä mielelläni asetelmiin, joissa on myös korkeita kukkia ja oksia, pieniä keraamisia eläinhahmoja pääsee mukaan, sammalta, käpyjä jne . Joulun aikaan tulee lahjoina ja tuliaisina yksittäisiä ruukkukukkia, joista saa näyttäviä istutuksia isompiin astioihin. Minulla esimerkiksi vanha iso posliininen soppakulho, pilkkumiksi sanottu, palvelee tässä tarkoituksessa, myös korit käyvät kun varustaa vettä pitäviksi.
Amaryllis taitaa minullakin voiton viedä joulukukissa, mutta kyllä jouluruusukin on suloinen , eikä rumaa kukkaa olekaan. Joskus kasvatan itse kaupan sipulista amarylliksen, jos silmiin osuu erikoisempi väritys esimerkiksi puna-valkoraidallinen. Aina ei ajoitus osu jouluun, mutta ei se haittaa. Tämä sipuli neuvotaan kastelemaan ennen istutusta, muuten kastelun kanssa pitää olla kohtuullinen, ettei varsi veny hujopiksi. Voi se silti venyä ja ellei tukikeppikään auta, leikkaan vanan ja laitan maljakkoon. Ostan pian nuppuisen valkean amarylliksen, kukinta osuu itsenäisyyspäivään.- Anonyymi
Syklaami on kiva nimi kukalle.
- Anonyymi
Onko keksitty laitetta/kikkaa/keinoa, joka siistisi asunnon asukkaan tekemättä
mitään kuin simsalabim ja puhdasta tuli !
Ei jaksaisi itse enää siivota eikä siivoojaankaan ole varaa, kun hallitus
pienensi kotitalousvähennystä.
Sitä ennen tilasin siivoojan silloin tällöin, koska omavastuu jäi niin pieneksi.
Jostain "ylellisyydestä" saa kai vanhakin nauttia - mutta ei enää.- Anonyymi
Siivoaminen on tylsää. Haluaisi vähät voimansa säästää muuhun.
- Anonyymi
robotti imuri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siivoaminen on tylsää. Haluaisi vähät voimansa säästää muuhun.
Se oli tylsää nuorena, ja se on tylsää yhä....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se oli tylsää nuorena, ja se on tylsää yhä....
Wc-pytyn pesukin on ikävää, ja mitä harvemmin tekee, sitä pahempaa.
- Anonyymi
Yksinkertainen ja tarkka tapa mitata kahvinporot suodattimelle, kun nuo mittalusikat ovat, mitä ovat.
Talousvaaka, jonka päälle se suodatin asetetaan, nollataan, ja laitetaan sen verran kun on tarkoitus laittaa. Minulla se vaaka on siinä aina käytettävissä. - Anonyymi
Jollekin sopii punnitseminen. Mittalusikka toimii ihan hyvin. Niitähän on olemassa monta kokoa. On helppo löytää sopiva. Minä en ala kahvinporoja punnitsemaan.
Ei haittaa yhtään jos tulee voimakasta kahvia, mutta laiha kahvi on aivan kamalaa.
Esim. aromiton JuhlaMokka.- Anonyymi
Se on totta, liiallinen täydellisyyteen pyrkiminen on stressaavaa, ei kaikkien asioiden tartte olla tismalleen just, ei haittaa jos joskus kahvikin on liian laihaa tai mustaa, sehän saa arvostamaan mielikahviaan enemmän.
- Anonyymi
Kerran täällä pyysin apuja talvisen amppelin saamiseksi parvekkeelle valkoisilla tai sinisillä kukilla. En halunnut havupuuta koska sitä on jo paljon ympärillä. No kun en mitään muutakaan keksinyt, ostin sitten valkoisen kanervan ja etsin pienten mäntyjen oksia. Ne ovat ohuita ja taipuvat kivasti alkaspäin, eli ei se rustinki nyt sitten hassumpi olekaan valkoisessa ampeliruukussa.
- Anonyymi
Sepä kiva että löytyi kuitenkin jotain silmän iloa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
Jotenkin se harmittaa
Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian46700Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti
Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os2652Haluan kysyä vain yhden asian
Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs39579- 73562
- 22512