Viimeaikoina on ollut trendikästä haukkua Kiinan tuotteita.
Trendin aloitti USA, jonka ulkopoliittinen strategia oli siirtää tuotanto kotimaahan. Tällä perusteella Suomen poliitikkojen plagiointi ei toimi, ei tuotantoa voi kannattavasti siirtää Suomeen.
Varsinainen asia on moralisoinnin kaksinaamaisuus.
Jos unohdetaan, että monia tuotteita, laitteita, välineitä ja auton osia ei edes rahalla saa Euroopasta tai Suomesta.
On kaksinaismoralistista tuomita Kiinan myyjät. Osittain täysin samaa tavaraa voi ostaa suomslaisista liikkeistä 2-5 kertaiseen hintaan.
Jos tuontia rajoitetaan, myös suomlainen kauppa kärsii, sillä kauppa ostaa yhtä lailla tuotteensa Kiinasta.
Onko edes moraalisesti kovin jaloa toisaalta liikkeiden antaa myydä suomalaisille ja eurooppalaisille samaa halpatavaraa kovaan hintaan? Ikään kuin kyse olisi paremmasta tuotteesta.
Kuten Corollakuskit, jotka pitävät Toyotaa hyvänä, koska se maksaa auton verran Suomessa, mutta Japanissa se on köyhien halpakamaa. Verot ja katteet välistä antavat väärän kuvan tuotteesta.
Kiinan tuotteet
Anonyymi-ap
1
140
Luetuimmat keskustelut
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.368848- 100842
- 76630
- 50625
- 65605
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38599- 30576
Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta
Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei134569En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä
Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.25550Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48547