Eräästä kirjasta

a.v.a

Eräs kirja-arvostelu liittyen palstan teemaan (arvostelu koskee teosta Marianne Williamson: Palatkaamme rakkauteen. Suom. Pirkko Huhtanen. WSOY 1993):

>>>Marianne Williamson sekoili läpi itä- ja länsifilosofioiden ottaen vauhtia huumeista ja vasemmistolaisuudesta, pirstoi ihmissuhteensa ja syytti muita, kunnes hänen johtopäätöksensä elämäntapansa seurauksista yhdistyneenä hänen totuudenhaluunsa saivat riittävästi lisätukea hänen persoonalleen sopivasta tekstistä. Vuonna 1977 se käänsi hänen nuolensa lentoradan. Sen nimi on Ihmeiden oppikurssi (A Course in Miracles, ei suom.), kristillissävytteinen henkisen psykoterapian itseopiskeluohjelma. Se sisältää kolme kirjaa; tekstiosan, työkirjan opiskelijoille ja käsikirjan opettajille. Se syntyi amerikkalaisen psykologin Helen Schumanin "sisäisen äänen" sanelemana. Hermoromahduksen ja Jumalan apuun pyytämisen jälkeen alkoi Williamson luennoida siitä itse. 'Palatkaamme rakkauteen' on tavallaan sen selitysteos. Se on ollut Williamsonille kaikki kaikessa, mutta hän ymmärtää ettei se ole sitä kaikille: Ihmeiden oppikurssi on yksi tapa monien joukossa. Tunnet kyllä, jos se on sinun tapasi.

Williamsonin kirjan kristillisen sanaston läpi kuultaa Raamatussa roikkujien sitoutuneisuutta selvästi vapaampi henki. Melko tasapaksua kristillisesoteerisen filosofian vuotamista teksti on, mutta siinä on koko ajan kirjoittajan oman vajavaisuuden tunnustava lämmin ja henkilökohtainen sävy ja pyrkimys rehellisyyteen. Se jättää miellyttävän jälkimaun. Sen verran hyvin Williamson näkee kaiken yläpuolelle kohottamansa rakkauden nimissä kylvettävän vihan ovelat naamioitumiset, että hänen sitoutumansa rakkauteen ei maistu patologiselta, eikä hänen pyrkimyksensä löytää pahan hyvä puoli maistu Pollyannismilta.

Jumalan Sotureille ei kirja sovi, sillä Williams ei suosi säkkiin ja tuhkaan pukeutuvaa MinäSuuriSyntinen-metelöintiä; tuota itsensä tarkoituksellista alentamista taivastikkarin toivossa. Raamattutautiset eivät tule sietämään Williamsonin näkemystä siitä että yksikään uskonto ei omaa yksinoikeutta totuuteen, tai että muutkin kuin Jeesus voivat ilmentää Pyhää Henkeä yhtä puhtaasti. - - - >>>>



(arvostelun lähde: http://www.netlife.fi/users/msiivola/kri/lennossaan_kaantynyt_nuoli.html)

2

536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Qadesha

      >Jumalan Sotureille ei kirja sovi, sillä Williams ei suosi säkkiin ja tuhkaan pukeutuvaa MinäSuuriSyntinen-metelöintiä; tuota itsensä tarkoituksellista alentamista taivastikkarin toivossa.

      Hauskasti sanottu. Ns. Oikean Uskon airueet pitävät usein siitä Oikeasta Uskostaan niin kovaa meteliä että vähän arempi ihminen alkaa heitä tosissaan uskoa ja kuvitella että tuo se nyt sitten on se Oikea Usko. Mutta minkä takia omahyväinen näkemys siitä että "meidän porukat" pääsevät taivaaseen ja muut joutuvat helvettiin jos eivät osaa luritella täsmälleen samoja sanoja kuin me itse olisi jotakin niin erinomaista että sen edessä pitäisi niiailla? Miksi näitä itse itsensä pylvään päähän voihkimaan nostaneita, omalla kurjuudellaan ja syntisyydellään YLVÄSTELEVIÄ ihmisiä pitäisi katsoa yläviistoon ja hävetä omaa itseään ja omia ajatuksiaan?

      IOK:ssa, josta luin osan kesän alussa, on erittäin positiivista se että se ei masenna, alenna, hauku, arvostele, riistä lukijaansa. Se itseasiassa antaa ihmiselle hänen ihmisarvonsa takaisin. Kuinkahan moni teos tai oppi tekee niin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe