Nyt iski oikein kunnon pellepelottomuus...
Mietin tässä saunamökin rakentamista kevythirrestä (70mm). Aika edukkaasti saisi raakatavaraa, johon itse pitäisi tehdä enää pätkimistä, salvausta, tiivistämistä ja tapitusta...
Mutta mitäs jos nuo liimaisi yhteen? Tekisi ikään kuin seinän kokoisen lamellihirsielementin? Eläminen vähentyisi, mikä voisi tehdä nurkkien käyttäytymisestä arvaamatonta, mutta onko muita haasteita? Liimaksi ei varmaan ihan perus motonetin puuliimaa viitsisi laittaa, mutta jos sen hommaisi kunnollisena... Liimasaumat tulisivat vaakaan, joten hengittävyyteen ei olisi isompaa vaikutusta. Ei vääntyilisi eikä tuuli pahemmin tuivertaisi.
Kertokaas palstan asiantuntijat, miksi tämä on tuhoontuomittu idea.
Kevythirren liimaaminen
14
254
Vastaukset
- Anonyymi
Mihin ihmeen hengittävyyteen. Selitä mitä se hengittävyys on kun tunnut tietävän. Selitä niin että ymmärrän.
Hengittävyys tarkoittaa hirren kykyä sitoa (ja vapauttaa) itseensä ilmankosteutta. Monet pelkäävät, että pystysuuntainen liimaus katkaisee hirren hengittävyyden liiman kohdalta, ja koska siitä ei tässä missään nimessä ole kyse, mainitsin sen erikseen, ettei asiasta tarvitsisi vääntää.
Tietysti en tajunnut kirjoittavani Suoli24:lle, jossa juurikin tuohon asiaan tartutaan ensimmäisenä. Tyhmä minä.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Hengittävyys tarkoittaa hirren kykyä sitoa (ja vapauttaa) itseensä ilmankosteutta. Monet pelkäävät, että pystysuuntainen liimaus katkaisee hirren hengittävyyden liiman kohdalta, ja koska siitä ei tässä missään nimessä ole kyse, mainitsin sen erikseen, ettei asiasta tarvitsisi vääntää.
Tietysti en tajunnut kirjoittavani Suoli24:lle, jossa juurikin tuohon asiaan tartutaan ensimmäisenä. Tyhmä minä.Kuinka syvälle puuhun tuo "hengittävyys"vaikutus, eli kosteus tunkeutuu ennen kuin se palaa sisäilmaan? Meneekö yli 1cm syvyyteen?
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka syvälle puuhun tuo "hengittävyys"vaikutus, eli kosteus tunkeutuu ennen kuin se palaa sisäilmaan? Meneekö yli 1cm syvyyteen?
Yleinen nyrkkisääntö on että muutama sentti riittää. Edelleenkään se ei tähän asiaan minusta vaikuta, joten olisi kiva kuulla miksi haluat siitä puhua?
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Yleinen nyrkkisääntö on että muutama sentti riittää. Edelleenkään se ei tähän asiaan minusta vaikuta, joten olisi kiva kuulla miksi haluat siitä puhua?
Ei mene kosteus kuin millejä puun sisään. Millään lamellien välisillä liimoilla ei ole tähän mitään merkitystä. Lamellit ovat senttien paksuisia vähintään. Aivan höpöä koko hengittävyys. Talon tekstiilitkin, kuten sohva ja verhot hengittävät enemmän kuin hirsiseinä. Hirsimyyjien keksimää humpuukia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mene kosteus kuin millejä puun sisään. Millään lamellien välisillä liimoilla ei ole tähän mitään merkitystä. Lamellit ovat senttien paksuisia vähintään. Aivan höpöä koko hengittävyys. Talon tekstiilitkin, kuten sohva ja verhot hengittävät enemmän kuin hirsiseinä. Hirsimyyjien keksimää humpuukia.
Liimoilla ei ole merkitystä hengittämiseen koska liimakalvo on verkkomainen. Ei olisi kyllä muutenkaan mutta hirttä hengittävät pysyvät vahvana uskossaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liimoilla ei ole merkitystä hengittämiseen koska liimakalvo on verkkomainen. Ei olisi kyllä muutenkaan mutta hirttä hengittävät pysyvät vahvana uskossaan.
Onko P. Kaila näiden hirsiuskovaisten Jeesus? "Inhale we trust". Kymmenen käskyä hirsiuskovaiselle:
1. Minä olen Hengittävä Seinäsi, älä pidä muita rakennusmateriaaleja minun rinnallani.
2. Älä koskaan kysy U-arvoa, sillä se on paholaisen keksintö eikä mitata hengellä.
3. Muista homekatastrofit ja pitäkää niitä muiden syntinä, ei hirsien.
4. Älä mainitse sanaa höyrynsulku, älä edes leikilläsi, se on kuin Beetlejuice – se ilmestyy.
5. Usko ilman dataa on vahvin usko, älä turmele mieltäsi rakennusfysiikalla.
6. Hengittävä ei tarkoita ilmavuotoinen, mutta älä anna tämän häiritä tarinaa.
7. Vanhoja taloja älä koskaan kyseenalaista, ne ovat erehtymättömiä eikä niillä ole rakennusfysiikkaa.
8. Jos joku puhuu energiatehokkuudesta, sano: ”Meillä ei tarvita koneellista ilmanvaihtoa, me LUOTAMME.”
9. Hirsiseinä parantaa stressin, flunssan ja ehkä avioeronkin, näin on kerrottu johonkin tutkimukseen viitaten.
10. Ja muista: hengittävä talo ei ole pelkkä koti – se on elämäntapa, filosofinen manifesti ja hengellinen kokemus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko P. Kaila näiden hirsiuskovaisten Jeesus? "Inhale we trust". Kymmenen käskyä hirsiuskovaiselle:
1. Minä olen Hengittävä Seinäsi, älä pidä muita rakennusmateriaaleja minun rinnallani.
2. Älä koskaan kysy U-arvoa, sillä se on paholaisen keksintö eikä mitata hengellä.
4. Älä mainitse sanaa höyrynsulku, älä edes leikilläsi, se on kuin Beetlejuice – se ilmestyy.
7. Vanhoja taloja älä koskaan kyseenalaista, ne ovat erehtymättömiä eikä niillä ole rakennusfysiikkaa.
8. Jos joku puhuu energiatehokkuudesta, sano: ”Meillä ei tarvita koneellista ilmanvaihtoa, me LUOTAMME.”
9. Hirsiseinä parantaa stressin, flunssan ja ehkä avioeronkin, näin on kerrottu johonkin tutkimukseen viitaten.
10. Ja muista: hengittävä talo ei ole pelkkä koti – se on elämäntapa, filosofinen manifesti ja hengellinen kokemus.Melkolailla kokolailla oleelliset tiivistettynä. Erityisesti psalmi nro 6 lämmitti mieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
10. Ja muista: hengittävä talo ei ole pelkkä koti – se on elämäntapa, filosofinen manifesti ja hengellinen kokemus.Aivan mahtava... 5. Niin totta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
10. Ja muista: hengittävä talo ei ole pelkkä koti – se on elämäntapa, filosofinen manifesti ja hengellinen kokemus.Itkunaurua!!! Tää on ihan hemmetin hyvä ja niin totta ettei paremmin voisi sanoa. Kiteyttää koko hirsitoimialan yhteen. Ihan parasta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itkunaurua!!! Tää on ihan hemmetin hyvä ja niin totta ettei paremmin voisi sanoa. Kiteyttää koko hirsitoimialan yhteen. Ihan parasta!
Mun mielestä kiteyttää enemmänkin hengittämislahkolaisuuden. Hirsi on toimialana ja rakenteena ihan ok kunhan pysytään tosiasioissa.
- Anonyymi
Millä ajattelit liimata rungollisen höylähirttä? Kerro varsinkin miten kohdistat kalikat, puristat toisiinsa ja jälkikäsittelet virheelliset kohdistukset, liimatahrat ym. Ja kerro myös miksi puu lopettaa elämisen kun se liimataan isoksi palikaksi.
Kerro myös miten korjaat kun repeämiä ilmestyy myöhemmin.> Millä ajattelit liimata rungollisen höylähirttä?
Jollain puuliimalla. Varmaankin PU:lla, ei millään erikeepperillä.
> miten kohdistat kalikat
Eikös ne siinä kohdistu, kun niitä päällekkäin pinoaa? Onhan noissa jonkinlaiset urat, jotka ohjaavat asentumista...
> puristat toisiinsa
Painovoimalla? Joo, ylimmät ovat ongelma. Pitäisi varmaan pistää painoa päälle, kunnes ovat liimautuneet kunnolla.
> jälkikäsittelet virheelliset kohdistukset
Lähden siitä ettei niitä tule. :D
> liimatahrat
Pyyhitään ennen kuin kuivuvat toivottavasti.
> miksi puu lopettaa elämisen kun se liimataan isoksi palikaksi
Ei kai se lopeta, mutta elää sitten yhtenä isona palikkana.
> Kerro myös miten korjaat kun repeämiä ilmestyy myöhemmin.
Tämä kuulostaa nyt siltä mitä haettiin. Eli tulee repeämään myöhemmin? Kyllähän noita paikkailisi, mutta ei varmaan mitenkään hirveän helposti / siististi.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
> Millä ajattelit liimata rungollisen höylähirttä?
Jollain puuliimalla. Varmaankin PU:lla, ei millään erikeepperillä.
> miten kohdistat kalikat
Eikös ne siinä kohdistu, kun niitä päällekkäin pinoaa? Onhan noissa jonkinlaiset urat, jotka ohjaavat asentumista...
> puristat toisiinsa
Painovoimalla? Joo, ylimmät ovat ongelma. Pitäisi varmaan pistää painoa päälle, kunnes ovat liimautuneet kunnolla.
> jälkikäsittelet virheelliset kohdistukset
Lähden siitä ettei niitä tule. :D
> liimatahrat
Pyyhitään ennen kuin kuivuvat toivottavasti.
> miksi puu lopettaa elämisen kun se liimataan isoksi palikaksi
Ei kai se lopeta, mutta elää sitten yhtenä isona palikkana.
> Kerro myös miten korjaat kun repeämiä ilmestyy myöhemmin.
Tämä kuulostaa nyt siltä mitä haettiin. Eli tulee repeämään myöhemmin? Kyllähän noita paikkailisi, mutta ei varmaan mitenkään hirveän helposti / siististi.Joku puuliima..
Pontit kohdistaa mutta ei ole liimaukseen tiivis.
Ei taida painovoima riittää. Virheet lähtee kertautumaan.
Lähde siitä että kaikkea ja muutakin tulee.
Kuivuu aika äkkiä pyyhimistä kestäväksi.
Elää yhtenä ja halkeaa yhtenä.
Sahataan auki ja täytenään. Käytännössä ei.
Unohda...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El1266683MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!
Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny595806Orpon hallitus paskoi kaikki hommat
ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.864490NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu
narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun984405Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois
Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja1574221Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?
Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.901564- 3871426
HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a301315- 811307
Onko kaivattusi muuttunut sinä aikana
Kun olet hänet tuntenut? Jos, mihin suuntaan? Mistä epäilet muuttumisen johtuneen?411094