Kevythirren liimaaminen

Nyt iski oikein kunnon pellepelottomuus...

Mietin tässä saunamökin rakentamista kevythirrestä (70mm). Aika edukkaasti saisi raakatavaraa, johon itse pitäisi tehdä enää pätkimistä, salvausta, tiivistämistä ja tapitusta...

Mutta mitäs jos nuo liimaisi yhteen? Tekisi ikään kuin seinän kokoisen lamellihirsielementin? Eläminen vähentyisi, mikä voisi tehdä nurkkien käyttäytymisestä arvaamatonta, mutta onko muita haasteita? Liimaksi ei varmaan ihan perus motonetin puuliimaa viitsisi laittaa, mutta jos sen hommaisi kunnollisena... Liimasaumat tulisivat vaakaan, joten hengittävyyteen ei olisi isompaa vaikutusta. Ei vääntyilisi eikä tuuli pahemmin tuivertaisi.

Kertokaas palstan asiantuntijat, miksi tämä on tuhoontuomittu idea.

17

486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mihin ihmeen hengittävyyteen. Selitä mitä se hengittävyys on kun tunnut tietävän. Selitä niin että ymmärrän.

      • Hengittävyys tarkoittaa hirren kykyä sitoa (ja vapauttaa) itseensä ilmankosteutta. Monet pelkäävät, että pystysuuntainen liimaus katkaisee hirren hengittävyyden liiman kohdalta, ja koska siitä ei tässä missään nimessä ole kyse, mainitsin sen erikseen, ettei asiasta tarvitsisi vääntää.

        Tietysti en tajunnut kirjoittavani Suoli24:lle, jossa juurikin tuohon asiaan tartutaan ensimmäisenä. Tyhmä minä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Hengittävyys tarkoittaa hirren kykyä sitoa (ja vapauttaa) itseensä ilmankosteutta. Monet pelkäävät, että pystysuuntainen liimaus katkaisee hirren hengittävyyden liiman kohdalta, ja koska siitä ei tässä missään nimessä ole kyse, mainitsin sen erikseen, ettei asiasta tarvitsisi vääntää.

        Tietysti en tajunnut kirjoittavani Suoli24:lle, jossa juurikin tuohon asiaan tartutaan ensimmäisenä. Tyhmä minä.

        Kuinka syvälle puuhun tuo "hengittävyys"vaikutus, eli kosteus tunkeutuu ennen kuin se palaa sisäilmaan? Meneekö yli 1cm syvyyteen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka syvälle puuhun tuo "hengittävyys"vaikutus, eli kosteus tunkeutuu ennen kuin se palaa sisäilmaan? Meneekö yli 1cm syvyyteen?

        Yleinen nyrkkisääntö on että muutama sentti riittää. Edelleenkään se ei tähän asiaan minusta vaikuta, joten olisi kiva kuulla miksi haluat siitä puhua?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Yleinen nyrkkisääntö on että muutama sentti riittää. Edelleenkään se ei tähän asiaan minusta vaikuta, joten olisi kiva kuulla miksi haluat siitä puhua?

        Ei mene kosteus kuin millejä puun sisään. Millään lamellien välisillä liimoilla ei ole tähän mitään merkitystä. Lamellit ovat senttien paksuisia vähintään. Aivan höpöä koko hengittävyys. Talon tekstiilitkin, kuten sohva ja verhot hengittävät enemmän kuin hirsiseinä. Hirsimyyjien keksimää humpuukia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene kosteus kuin millejä puun sisään. Millään lamellien välisillä liimoilla ei ole tähän mitään merkitystä. Lamellit ovat senttien paksuisia vähintään. Aivan höpöä koko hengittävyys. Talon tekstiilitkin, kuten sohva ja verhot hengittävät enemmän kuin hirsiseinä. Hirsimyyjien keksimää humpuukia.

        Liimoilla ei ole merkitystä hengittämiseen koska liimakalvo on verkkomainen. Ei olisi kyllä muutenkaan mutta hirttä hengittävät pysyvät vahvana uskossaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liimoilla ei ole merkitystä hengittämiseen koska liimakalvo on verkkomainen. Ei olisi kyllä muutenkaan mutta hirttä hengittävät pysyvät vahvana uskossaan.

        Onko P. Kaila näiden hirsiuskovaisten Jeesus? "Inhale we trust". Kymmenen käskyä hirsiuskovaiselle:
        1. Minä olen Hengittävä Seinäsi, älä pidä muita rakennusmateriaaleja minun rinnallani.
        2. Älä koskaan kysy U-arvoa, sillä se on paholaisen keksintö eikä mitata hengellä.
        3. Muista homekatastrofit ja pitäkää niitä muiden syntinä, ei hirsien.
        4. Älä mainitse sanaa höyrynsulku, älä edes leikilläsi, se on kuin Beetlejuice – se ilmestyy.
        5. Usko ilman dataa on vahvin usko, älä turmele mieltäsi rakennusfysiikalla.
        6. Hengittävä ei tarkoita ilmavuotoinen, mutta älä anna tämän häiritä tarinaa.
        7. Vanhoja taloja älä koskaan kyseenalaista, ne ovat erehtymättömiä eikä niillä ole rakennusfysiikkaa.
        8. Jos joku puhuu energiatehokkuudesta, sano: ”Meillä ei tarvita koneellista ilmanvaihtoa, me LUOTAMME.”
        9. Hirsiseinä parantaa stressin, flunssan ja ehkä avioeronkin, näin on kerrottu johonkin tutkimukseen viitaten.
        10. Ja muista: hengittävä talo ei ole pelkkä koti – se on elämäntapa, filosofinen manifesti ja hengellinen kokemus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko P. Kaila näiden hirsiuskovaisten Jeesus? "Inhale we trust". Kymmenen käskyä hirsiuskovaiselle:
        1. Minä olen Hengittävä Seinäsi, älä pidä muita rakennusmateriaaleja minun rinnallani.
        2. Älä koskaan kysy U-arvoa, sillä se on paholaisen keksintö eikä mitata hengellä.
        3. Muista homekatastrofit ja pitäkää niitä muiden syntinä, ei hirsien.
        4. Älä mainitse sanaa höyrynsulku, älä edes leikilläsi, se on kuin Beetlejuice – se ilmestyy.
        5. Usko ilman dataa on vahvin usko, älä turmele mieltäsi rakennusfysiikalla.
        6. Hengittävä ei tarkoita ilmavuotoinen, mutta älä anna tämän häiritä tarinaa.
        7. Vanhoja taloja älä koskaan kyseenalaista, ne ovat erehtymättömiä eikä niillä ole rakennusfysiikkaa.
        8. Jos joku puhuu energiatehokkuudesta, sano: ”Meillä ei tarvita koneellista ilmanvaihtoa, me LUOTAMME.”
        9. Hirsiseinä parantaa stressin, flunssan ja ehkä avioeronkin, näin on kerrottu johonkin tutkimukseen viitaten.
        10. Ja muista: hengittävä talo ei ole pelkkä koti – se on elämäntapa, filosofinen manifesti ja hengellinen kokemus.

        Melkolailla kokolailla oleelliset tiivistettynä. Erityisesti psalmi nro 6 lämmitti mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko P. Kaila näiden hirsiuskovaisten Jeesus? "Inhale we trust". Kymmenen käskyä hirsiuskovaiselle:
        1. Minä olen Hengittävä Seinäsi, älä pidä muita rakennusmateriaaleja minun rinnallani.
        2. Älä koskaan kysy U-arvoa, sillä se on paholaisen keksintö eikä mitata hengellä.
        3. Muista homekatastrofit ja pitäkää niitä muiden syntinä, ei hirsien.
        4. Älä mainitse sanaa höyrynsulku, älä edes leikilläsi, se on kuin Beetlejuice – se ilmestyy.
        5. Usko ilman dataa on vahvin usko, älä turmele mieltäsi rakennusfysiikalla.
        6. Hengittävä ei tarkoita ilmavuotoinen, mutta älä anna tämän häiritä tarinaa.
        7. Vanhoja taloja älä koskaan kyseenalaista, ne ovat erehtymättömiä eikä niillä ole rakennusfysiikkaa.
        8. Jos joku puhuu energiatehokkuudesta, sano: ”Meillä ei tarvita koneellista ilmanvaihtoa, me LUOTAMME.”
        9. Hirsiseinä parantaa stressin, flunssan ja ehkä avioeronkin, näin on kerrottu johonkin tutkimukseen viitaten.
        10. Ja muista: hengittävä talo ei ole pelkkä koti – se on elämäntapa, filosofinen manifesti ja hengellinen kokemus.

        Aivan mahtava... 5. Niin totta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko P. Kaila näiden hirsiuskovaisten Jeesus? "Inhale we trust". Kymmenen käskyä hirsiuskovaiselle:
        1. Minä olen Hengittävä Seinäsi, älä pidä muita rakennusmateriaaleja minun rinnallani.
        2. Älä koskaan kysy U-arvoa, sillä se on paholaisen keksintö eikä mitata hengellä.
        3. Muista homekatastrofit ja pitäkää niitä muiden syntinä, ei hirsien.
        4. Älä mainitse sanaa höyrynsulku, älä edes leikilläsi, se on kuin Beetlejuice – se ilmestyy.
        5. Usko ilman dataa on vahvin usko, älä turmele mieltäsi rakennusfysiikalla.
        6. Hengittävä ei tarkoita ilmavuotoinen, mutta älä anna tämän häiritä tarinaa.
        7. Vanhoja taloja älä koskaan kyseenalaista, ne ovat erehtymättömiä eikä niillä ole rakennusfysiikkaa.
        8. Jos joku puhuu energiatehokkuudesta, sano: ”Meillä ei tarvita koneellista ilmanvaihtoa, me LUOTAMME.”
        9. Hirsiseinä parantaa stressin, flunssan ja ehkä avioeronkin, näin on kerrottu johonkin tutkimukseen viitaten.
        10. Ja muista: hengittävä talo ei ole pelkkä koti – se on elämäntapa, filosofinen manifesti ja hengellinen kokemus.

        Itkunaurua!!! Tää on ihan hemmetin hyvä ja niin totta ettei paremmin voisi sanoa. Kiteyttää koko hirsitoimialan yhteen. Ihan parasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itkunaurua!!! Tää on ihan hemmetin hyvä ja niin totta ettei paremmin voisi sanoa. Kiteyttää koko hirsitoimialan yhteen. Ihan parasta!

        Mun mielestä kiteyttää enemmänkin hengittämislahkolaisuuden. Hirsi on toimialana ja rakenteena ihan ok kunhan pysytään tosiasioissa.


    • Anonyymi

      Millä ajattelit liimata rungollisen höylähirttä? Kerro varsinkin miten kohdistat kalikat, puristat toisiinsa ja jälkikäsittelet virheelliset kohdistukset, liimatahrat ym. Ja kerro myös miksi puu lopettaa elämisen kun se liimataan isoksi palikaksi.
      Kerro myös miten korjaat kun repeämiä ilmestyy myöhemmin.

      • > Millä ajattelit liimata rungollisen höylähirttä?
        Jollain puuliimalla. Varmaankin PU:lla, ei millään erikeepperillä.

        > miten kohdistat kalikat
        Eikös ne siinä kohdistu, kun niitä päällekkäin pinoaa? Onhan noissa jonkinlaiset urat, jotka ohjaavat asentumista...

        > puristat toisiinsa
        Painovoimalla? Joo, ylimmät ovat ongelma. Pitäisi varmaan pistää painoa päälle, kunnes ovat liimautuneet kunnolla.

        > jälkikäsittelet virheelliset kohdistukset
        Lähden siitä ettei niitä tule. :D

        > liimatahrat
        Pyyhitään ennen kuin kuivuvat toivottavasti.

        > miksi puu lopettaa elämisen kun se liimataan isoksi palikaksi
        Ei kai se lopeta, mutta elää sitten yhtenä isona palikkana.

        > Kerro myös miten korjaat kun repeämiä ilmestyy myöhemmin.
        Tämä kuulostaa nyt siltä mitä haettiin. Eli tulee repeämään myöhemmin? Kyllähän noita paikkailisi, mutta ei varmaan mitenkään hirveän helposti / siististi.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Millä ajattelit liimata rungollisen höylähirttä?
        Jollain puuliimalla. Varmaankin PU:lla, ei millään erikeepperillä.

        > miten kohdistat kalikat
        Eikös ne siinä kohdistu, kun niitä päällekkäin pinoaa? Onhan noissa jonkinlaiset urat, jotka ohjaavat asentumista...

        > puristat toisiinsa
        Painovoimalla? Joo, ylimmät ovat ongelma. Pitäisi varmaan pistää painoa päälle, kunnes ovat liimautuneet kunnolla.

        > jälkikäsittelet virheelliset kohdistukset
        Lähden siitä ettei niitä tule. :D

        > liimatahrat
        Pyyhitään ennen kuin kuivuvat toivottavasti.

        > miksi puu lopettaa elämisen kun se liimataan isoksi palikaksi
        Ei kai se lopeta, mutta elää sitten yhtenä isona palikkana.

        > Kerro myös miten korjaat kun repeämiä ilmestyy myöhemmin.
        Tämä kuulostaa nyt siltä mitä haettiin. Eli tulee repeämään myöhemmin? Kyllähän noita paikkailisi, mutta ei varmaan mitenkään hirveän helposti / siististi.

        Joku puuliima..
        Pontit kohdistaa mutta ei ole liimaukseen tiivis.
        Ei taida painovoima riittää. Virheet lähtee kertautumaan.
        Lähde siitä että kaikkea ja muutakin tulee.
        Kuivuu aika äkkiä pyyhimistä kestäväksi.
        Elää yhtenä ja halkeaa yhtenä.
        Sahataan auki ja täytenään. Käytännössä ei.

        Unohda...


    • Anonyymi00013

      Mielestäni hyvä ides. Kokeile ja kerro miten meni

    • Anonyymi00014

      Tekoälyltä saa yllättävän fiksuja vastauksia, suosittelen pellepelottomiakin testaamaan. Toki vastauksen osaa antaa ko. hommia ammatikseen tekevätkin...

      • Tekoälyalan ammattilaisena en kyllä ihan hirveästi tekoälyn antamiin vastauksiin luottaisi...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      94
      1145
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe