Ajokortin uusiminen 85-vuotiaalla.

Anonyymi-ap

Jännittää, olen parin kuukauden kuluttua menossa 85-vuotiaana uusimaan ajokorttia.
Kertokaa kokemuksia. Olen liikuntaa harrastava ja näkö on hyvä, mutta millaisen muistitestin ne siellä tekee. Se vähän askarruttaa.

33

439

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Et saa korttia enää, muistisi on huono, olet jo monta tälläistä samaa aloitusta tehnyt ja lisää vaan pukkaat....!

• Anonyymi

Käly pekösi myös muistitestiä mutta se meni hänellä hyvin. Joten luulen että monta kertaa pelätään suotta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käly pekösi myös muistitestiä mutta se meni hänellä hyvin. Joten luulen että monta kertaa pelätään suotta

Käly pekösi.
        Bela Lugosi.

• Anonyymi

Kellotaulu pitää osata piirtää.

• Anonyymi

Kannattaa harjoitella!

• Anonyymi

Minä kävin yli vuosi sitten 85v uusimassa ajokortin,

heti ensimmäisenä sanoi jotensakki näin:
      kun olet ijäkkäämpi henkilö muistitesti tehdään nyt vaikeampi
      kuin ennen ,
      se kesti noin 1 tunnin,
      nyt ne piirrätti läpi näkyvän neliönmallisen laatikon,
      kello kuulemma oli liian helppo tehtävä ,

noooh,
      se onnistui vaikka itse en ollu tyytyväinen tulokseen
      mutta
      testin tekijä kehui sitä
      että oikein hyvä tuli
      ja että hyvin tunnistaa mikä se on, heh heh, ja huh huh,

laskutehtävä siis matikka meni virheettömästi läpi,

mutta
      sana testissä en muistanu kaikkia sanoja , enkä täysin lauseitakaa,

mutta kehui kokonaisuutenaan ja sain kortin 90vuotiaaksi asti,

sitten uudeleen jos olen vielä silloin elossa
      ja haluan ajella autolla,
      siihen on vielä reilut yli 3 vuotta aikaa,

sitten katsotaan missä kunnossa olen ja haluanko ja pystynkö vielä autolla ajeleen,
      vanhalle ihmisellle kun voi sattua jos huonosti käy mitä tahansa, toistaiseksi olen pirteä ja terve ajeleen autolla,
      käyn jopa kaukanaki ajelemassa jälkeliseni luona
      yli sata kilometrin päässä, vielä,
      en pärjäis ilman autoa, kaikki asiointi tapahtuu omalla autolla,
      en ole hankkinu minkäänlaista kotipalvelua vielä,
      olen vielä itseelinen omatoiminen kaikissa asioissani,
      luoja meitä vanhoja siunatkoon että pysymme terveenä kunnes
      lopullinen lähtö tulee.

ja alottajalle menestystä ajokortin uusinta tilaisuuteen.

• Anonyymi

Tuttava 88 meni 85 vuotiaana testiin ja joka ikinen tehtävä oikein. Kertoo sitä vieläkin ylpeänä. Kortti on vaikka autonkin myi jo pois eikä enää aja. On kyllä skarppi, smartti ja virkeä.

Toivon aloittajalle runsaasti zemppiä ajokokeeseen! Kirjoitathan sitten miten sujui!

• Anonyymi

Havannoi ympäristöä ja aikaa.

• Anonyymi

Pitkäaikaissairauden takia ei kynä pysy käsissä, sormet ei oikein toimi. Se hankaloittaa niitä piirtohommia. Ajamiseen se ei vaikuta mitään, mutta kynä ei pysy käsissä, nappeja, eikä kengännuhoja saa kiinni.
      Muistikoe oli niin, että testaaja sanoi alkajaisiksi kolme sanaa, jotka piti sitten testin loppupuolella muistaa.

• Anonyymi

Jos piirrättävät kellon ja pyytävät laittamaan numerot siihen
      järjestykseen kuin ne ovat kellossa, niin muista numerot 1-12!
      Tämä on tärkeätä siitä syystä, että muistisairas ei muista edes
      kaikkia numeroita, saatikka missä järjestyksessä ne ovat.

Joudut ehkä myös piirtämään tietyn ajan, esim. 11.10.

• Anonyymi

Valitettavasti aloittaja kuuluu jo rollaattorirykmentin reserviin!
      T. Ex doctor Kemistä.

• Anonyymi

aijaaa , mielenkiintoista kuulla saiko vielä ajokortin,

minä sain vielä
        olen hitusen vanhempi kuin kyseinen henkilö,
        saan ajella vielä 90 vuotiaaksi asti antoi ajo luvan,

• Anonyymi

Parasta ajella noilla kilometreillä vossikkakyydeillä.
      On edullista ja turvallisempaa.

• Anonyymi

Omalla kohdalla olen toistamieltä,
        sitten kun on pakko
        ehkä taksia tai jotain muuta,
        olen harkinnu mopo-autoa sitten jos,
        se on pienen auton näkönen
        vauhti vain jotain 40 km tunnissa
        tai en ole perillä niitten ajonopeudesta
        mutta
        kaupunki olosuhteissa ei paljoo kovempaa saa ajakaan,

en jaksa kävellä joten on pakko jotain kulkuvälinettä keksittävä sitten,
        kun sen aika tulee
        jos luoja suo elinpäiviä sitten vielä ,

• Anonyymi kirjoitti:

Omalla kohdalla olen toistamieltä,
        sitten kun on pakko
        ehkä taksia tai jotain muuta,
        olen harkinnu mopo-autoa sitten jos,
        se on pienen auton näkönen
        vauhti vain jotain 40 km tunnissa
        tai en ole perillä niitten ajonopeudesta
        mutta
        kaupunki olosuhteissa ei paljoo kovempaa saa ajakaan,

en jaksa kävellä joten on pakko jotain kulkuvälinettä keksittävä sitten,
        kun sen aika tulee
        jos luoja suo elinpäiviä sitten vielä ,

Mopoauto tarvii vähintäin mopokortin.
        Sitten on olemassa niitä jotain ´´kauppakassi-autoja´´ pieniä, jotka ei tarvitse.

• Anonyymi

Laskekaapa sitä, mitä maksaa auto+vakuutukset vuosittain+polttoaine+ katsastus+ mahdolliset remontit , joita tulee aina , jos ei ole uudehko auto .

Okei elon laskuopin mukaan: auto (nyt halpa) 8000e+ vakuutukset 1000e/ vuosi+ polttoaineet ( riippuu ajosta) 500e/ vuosi+katsastus 70e+ mahdolliset rempat 300 e minimi vuodessa. Yht n 10000 halpakin kulkuneuvo. Myy pois , niin tuolla rahalla ajat monta kertaa pirssillä komiasta ,jos ei ole julkista liikennettä ., siis tällä iällä.
      Oletko laskenut. Minä olen.
      Ai miten huoletonta ja mukavaa ajaa taksilla.👍😄

• Anonyymi

EN ala käyttämään taksia
        kuin vain pakosta,

oma auto on paras,

taksilla ajelu AHDISTAA
        eiyhtää tiedä minkälainen taksi kuski on !! ?????

• Anonyymi

Kiitos tuosta laskelmasta, An 10.32. Tuttuni on määrä uusia korttinsa ensi vuonna. Hän on polleata poikaa ja katsoo, että mikään ei estä häntä ajolupaa saamasta.

Hän onkin fyysisesti terve, mutta muistamisen vaikeudet on jokainen lähipiirissä huomannut. Niinpä olemme jo varovasti yrittäneet valmistella häntä "uuteen normaaliin" elämänvaiheeseen ja vakuutelleet, että taksilla pääsee ja kotiin saa joka sortin palveluja kun ei rahasta ole pulaa.

Toisen tutun miehen kohdalla kävi juuri niin: muistitesti ei mennyt putkeen ja kortti meni.
        Hän oli "vasta" 80. Asuu taajaman ulkopuolella kuten 84-vuotiaskin.
        Edemenneelle apelleni ajokortin menetys (samasta syystä) oli kyllä niin iso kolaus itsetunnolle, ettei hän oikein toipunut siitä ja tuntui, ettei hän sen jälkeen edes yrittänyt skarpata enää vaan antoi mennä...

Kun olen joskus itse teettänyt noita muistitestejä olen miettinyt, annetaanko niille sittenkin liian paljon painoa. Ihminen yleensä jännittää niissä tai sitten ei ota niitä olleenkaan tosissaan.
        Itsekin viimeksi hutiloin kellotaulun kanssa (vaikka testi muuten meni hyvin).

Siitäkin syystä enemmän tarveharkintaa voisi mielestäni käyttää ikääntyneiden kohdalla kun ajokortti kuitenkin heltiää helposti 17-vuotiaille vaikka he tunnetusti ovat liikennerikkomusten ja -turmien kärkipaikoilla.

P.s. Itse luovuin ajokortista jo 75-vuotiaana, kun huomasin reaktioiden hihastumisen enkä tahtonut olla "vaaraksi muille enkä itselleni". Ajoinkin ajokortin vasta 36-vuotiaana eikä henkilöauton omistaminen muutenkaan sopinut "imagooni"..))

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos tuosta laskelmasta, An 10.32. Tuttuni on määrä uusia korttinsa ensi vuonna. Hän on polleata poikaa ja katsoo, että mikään ei estä häntä ajolupaa saamasta.

Hän onkin fyysisesti terve, mutta muistamisen vaikeudet on jokainen lähipiirissä huomannut. Niinpä olemme jo varovasti yrittäneet valmistella häntä "uuteen normaaliin" elämänvaiheeseen ja vakuutelleet, että taksilla pääsee ja kotiin saa joka sortin palveluja kun ei rahasta ole pulaa.

Toisen tutun miehen kohdalla kävi juuri niin: muistitesti ei mennyt putkeen ja kortti meni.
        Hän oli "vasta" 80. Asuu taajaman ulkopuolella kuten 84-vuotiaskin.
        Edemenneelle apelleni ajokortin menetys (samasta syystä) oli kyllä niin iso kolaus itsetunnolle, ettei hän oikein toipunut siitä ja tuntui, ettei hän sen jälkeen edes yrittänyt skarpata enää vaan antoi mennä...

Kun olen joskus itse teettänyt noita muistitestejä olen miettinyt, annetaanko niille sittenkin liian paljon painoa. Ihminen yleensä jännittää niissä tai sitten ei ota niitä olleenkaan tosissaan.
        Itsekin viimeksi hutiloin kellotaulun kanssa (vaikka testi muuten meni hyvin).

Siitäkin syystä enemmän tarveharkintaa voisi mielestäni käyttää ikääntyneiden kohdalla kun ajokortti kuitenkin heltiää helposti 17-vuotiaille vaikka he tunnetusti ovat liikennerikkomusten ja -turmien kärkipaikoilla.

P.s. Itse luovuin ajokortista jo 75-vuotiaana, kun huomasin reaktioiden hihastumisen enkä tahtonut olla "vaaraksi muille enkä itselleni". Ajoinkin ajokortin vasta 36-vuotiaana eikä henkilöauton omistaminen muutenkaan sopinut "imagooni"..))

Mä aijon ajella autolla ysikymppiseksi, js sitten menen taas lääkärin tarkastukseen ja tunnin kestävään tavallista vaativampaan muistitestiin,
        niis kävin 85 vuoiaanaki
        vielä olen alle ysikymppinen, mutta näyttää siltä
        elän ikuisesti maanpäällä joten ajelen autollani ilokseni ja ajankuluksiki tietenki asoilla pitää käydä omalla autolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä aijon ajella autolla ysikymppiseksi, js sitten menen taas lääkärin tarkastukseen ja tunnin kestävään tavallista vaativampaan muistitestiin,
        niis kävin 85 vuoiaanaki
        vielä olen alle ysikymppinen, mutta näyttää siltä
        elän ikuisesti maanpäällä joten ajelen autollani ilokseni ja ajankuluksiki tietenki asoilla pitää käydä omalla autolla.

Lukeeko ajokortissasi ehto, jonka mukaan aina ajaessasi päivällä autoa, edelläsi pitää kävellä henkilö, joka heiluttaa punaista lippua, vastaavasti yöllä heiluttaa punaista valoa näyttävää lyhtyä!
        T. Bertil Perversson.

• Anonyymi

Ei vaikeuksia ajokortin uusimisessa. Liikennelaitokselta tuli kirje:
      Ajokorttinne voimassaoloaika umpeutuu xx.x.xxxx.
      Mukana oli lomake täytettäväksi ja paikka uudelle valokuvalle.
      Liitin uuden valokuvan ja täytin lomakkeen ja palautin liikenne-
      laitokselle. Viikon päästä tuli uusi ajokortti. Seuraavan kerran
      uusitaan kun olen 90 v. -

• Anonyymi

Outoa , miksi noin voi tehdä,

miksi ne minulta vaati lääkärissä käynnin
        ja vaaivan muistitestin, kun oli 85vuotias, ?

sain ajokortin 90 vuotiaaksi asti ?

• Anonyymi kirjoitti:

Outoa , miksi noin voi tehdä,

miksi ne minulta vaati lääkärissä käynnin
        ja vaaivan muistitestin, kun oli 85vuotias, ?

sain ajokortin 90 vuotiaaksi asti ?

Outoa tosiaan.
        Minä uusin viimeksi kortin, kun täytin 75 ja piti käydä ensin terveydenhoitajalla, joka teki testit ja täytti lomakkeen.
        Sitten piti mennä vielä lääkärille.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Outoa tosiaan.
        Minä uusin viimeksi kortin, kun täytin 75 ja piti käydä ensin terveydenhoitajalla, joka teki testit ja täytti lomakkeen.
        Sitten piti mennä vielä lääkärille.

Eri maissa eri säännöt.

Ei Ruotsissa tarvitse mitään lääkärissäkäyntejä ajokortin uusimiseen. Ensimmäistä korttia varten oli muistaakseni ainakin näkötarkastus, mutta sitten uusitaan joka kymmenes vuosi, kun lähettää vain ajankohtaisen kuvan (ja kukapa senkään todistaa, että on ajankohtainen) itsestään ja uuden allekirjoituksen.

Täällä kai sokeallekin uusitaan ajokortti, jos joku ohjaa kättä mihin kohtaan lomakkeessa kirjoittaa nimensä.

• Anonyymi kirjoitti:

Eri maissa eri säännöt.

Ei Ruotsissa tarvitse mitään lääkärissäkäyntejä ajokortin uusimiseen. Ensimmäistä korttia varten oli muistaakseni ainakin näkötarkastus, mutta sitten uusitaan joka kymmenes vuosi, kun lähettää vain ajankohtaisen kuvan (ja kukapa senkään todistaa, että on ajankohtainen) itsestään ja uuden allekirjoituksen.

Täällä kai sokeallekin uusitaan ajokortti, jos joku ohjaa kättä mihin kohtaan lomakkeessa kirjoittaa nimensä.

Siis taas ei kirjautuminen tarttunut ensimmäisellä yrityksellä, mutta minun tuo.

• Anonyymi kirjoitti:

Eri maissa eri säännöt.

Ei tuosta kommentista kyllä käynyt ilmi, että kirjoittaja olisi Ruotsista.
        Tietysti oletin, että on kysymys Suomesta.

Mullekin kävi kerran noin, ettei kirjautuminen näkynyt kommentissa, vaikka itsellä näkyi.

• Eliaana kirjoitti:

Ei tuosta kommentista kyllä käynyt ilmi, että kirjoittaja olisi Ruotsista.
        Tietysti oletin, että on kysymys Suomesta.

Mullekin kävi kerran noin, ettei kirjautuminen näkynyt kommentissa, vaikka itsellä näkyi.

No minä ainakin tunnistin, ettei ollut Suomessa asuva, sillä meillä Ruotsissa tapahtuu ajokortin uusiminen just noin, kun hän (kuka sitten olikin) kertoi.

Ammattikortin uusimiseen on olemassa eri säännöt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eri maissa eri säännöt.

Leväperäistä on ruottalaisten ajokorttitouhut.
        Olisiko niin, ettei vaan pahoiteta kenenkään mieltä.

• Anonyymi kirjoitti:

Leväperäistä on ruottalaisten ajokorttitouhut.
        Olisiko niin, ettei vaan pahoiteta kenenkään mieltä.

Onhan se holtitonta.
        Kaikenlaista dementikkoa liikenteessä, jotka eivät enää läpäisisi ajokoetta, jos laitettaisiin uusiksi. Eikä kirjallistakaan koetta. Liikennesääntöjäkin tullut uusia niitten kymmenien vuosien aikana siitä, kun on ensimmäisen kortin saanut.

• Anonyymi

Älä nyt höpöjäs puhu, kyllä sun on lääkärintodistus pitänyt sinne toimittaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Älä nyt höpöjäs puhu, kyllä sun on lääkärintodistus pitänyt sinne toimittaa.

Suomessa niin, mutta ruotsalaisen ajokortin uusimiseen ei tarvitse mitään lääkärintodistusta toimittaa.
        Miten muissa maissa lienee, niin ei ole tietoa.

• Anonyymi

Tuo on kyllä uutinen.

• Anonyymi

Ajotesti olis aina paikallaan, kun ikää on yli 80v.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      159
      10961
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      114
      6232
    3. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      170
      5577
    4. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      84
      5484
    5. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      166
      4435
    6. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      76
      4366
    7. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      39
      3846
    8. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      53
      3840
    9. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      17
      3504
    10. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      85
      3100
    Aihe