Palkka toimistotyöhön?, tradenomi, p-p.maa

vuotta vaille valmis

Mitä palkkaa voi pyytää työhaastattelussa?

Koulu kesken, ylioppilas, tradenomiksi valmistumassa.

Työpaikka kuitenkin haussa, koska olen harjoittelijana viereisessä yrityksessä ja "tunnen" työntekijää hakevan pomon. Paikka olisi vakituinen, että ei huonompi vaihtoehto näin työttömyyden aikana... Koulu ajattelin jaksottaa vaikka parille vuodelle jos työpaikkaan pääsen.

Ainiin: Työpaikka olisi kotipaikkakunnalla, joka sijaitsee Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan välimaastossa.

Erittäin kiitollinen pikaisista vastauksista: vuotta vaille valmis

27

8178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toimistotyöntekijä

Hei!

Palkkaus riippuu aivan työtehtävien laadusta ja vaativuudesta. Mitä laajempi ja vastuullisempi työ, sitä enemmän luonnollisesti palkkaa. Millaisia tehtäviä hoidat ja kuinka iso vastuu sinulla on? Entä aikaisempi kokemus vastaavista tehtävistä.

• jos voisin

Kerrotko vähän tarkemmin.. eli minkä alan yritys, vai virasto yms? Kaupunki vain pienempi paikkakunta? Monet asiat, ja jopa pienetkin seikat vaikuttaa palkkaan.

• Nimetön

Eli:

Työkokemusta ei ole, paitsi tämänhetkinen harjoittelupaikkani tilitoimistossa. Täällä teen töitä laidasta laitaan: reskontrasta, kahvinkeiton kautta heilpoinpiin kirjanpitohommiin. Itseasiassa hoidan jo nyt lähes samoja asioita, joita hakemassani työpaikassa tulisin tekemään.

Työtehtävät olisivat luultavasti pääasiassa laskutuksen ja ostoreskontran hoitamista, sekä asiakaspalvelua.

Yritys on jätehuollon alalla ja 20 kunnan omistuksessa.

Kotipaikkakunta on Ylivieska eli ei kovin suuri kaupunki.

t. vuotta vaille valmis

• Toimistotyöntekijä

Kyllä mielestäni voisit pyytää 1700-1800, kokemusta kuitenkin jo vähän on. Sitten kun työt sujuvat niin mahdollisesti korotusta. Toisaalta tehtävät eivät kovin vaativia, joten jää varmasti alle 2000 euron. Ja ainahan voi pyytää enemmänkin, eri asia on se mitä maksetaan. Kuitenkin jos yritys on kuntien omistama, ei mitään huippupalkkoja ole syytä odottaa.

• vvv
        Toimistotyöntekijä kirjoitti:

Kyllä mielestäni voisit pyytää 1700-1800, kokemusta kuitenkin jo vähän on. Sitten kun työt sujuvat niin mahdollisesti korotusta. Toisaalta tehtävät eivät kovin vaativia, joten jää varmasti alle 2000 euron. Ja ainahan voi pyytää enemmänkin, eri asia on se mitä maksetaan. Kuitenkin jos yritys on kuntien omistama, ei mitään huippupalkkoja ole syytä odottaa.

Itse ajattelin alunperin että jos pyytäisi jotain 1700, mutta sitten ajattelin, että se voi olla liian paljon, kouluakin kun pitäisi vielä käydä..

Nyt aion kuitenkin pyytää sitä 1700 €.

• vvv
        vvv kirjoitti:

Itse ajattelin alunperin että jos pyytäisi jotain 1700, mutta sitten ajattelin, että se voi olla liian paljon, kouluakin kun pitäisi vielä käydä..

Vain 1600 € !! Kirjanpitäjälle, jolla on vähän enemmän vastuutakin!

Jospa sitä sittenkin pyytäisi vähän vähemmän...

• puhut
        vvv kirjoitti:

Vain 1600 € !! Kirjanpitäjälle, jolla on vähän enemmän vastuutakin!

Jospa sitä sittenkin pyytäisi vähän vähemmän...

Ehkä 1700 on liikaa pyydetty, koska et ole vielä valmistunut. Monet valmistuneetkaan eivät heti yllä samoihin summiin. Haarukaksi voisit pistää 1500-1700, koska opiskelut ovat kesken. Tutkinto on aina tutkinto.

• mie
        vvv kirjoitti:

Aina kun pyydät palkankorotusta, niin jos tyytyisit esim. 1700 euroon, niin älä missään nimessä paljasta pomolle sitä heti, muuten neuvottelut lähtevät siitä alaspäin...eli aina kannattaa laittaa 200-300 euroa "neuvotteluvaraa" ylöspäin. Lisäksi kannattaa miettiä etukäteen hyvät perustelut palkankorotukselle. Jokainen saa sen palkan, jonka pystyy neuvottelemaan itselleen!

• Jonttu
        mie kirjoitti:

Aina kun pyydät palkankorotusta, niin jos tyytyisit esim. 1700 euroon, niin älä missään nimessä paljasta pomolle sitä heti, muuten neuvottelut lähtevät siitä alaspäin...eli aina kannattaa laittaa 200-300 euroa "neuvotteluvaraa" ylöspäin. Lisäksi kannattaa miettiä etukäteen hyvät perustelut palkankorotukselle. Jokainen saa sen palkan, jonka pystyy neuvottelemaan itselleen!

Hommissa firmassa vastaavissa hommissa hesassa, valmis tradenomi. Palkkani n. 1400 e/kk ja ihan tyytyväinen.

• vvv
        Jonttu kirjoitti:

Hommissa firmassa vastaavissa hommissa hesassa, valmis tradenomi. Palkkani n. 1400 e/kk ja ihan tyytyväinen.

Lähetin hakupaperit eilen ja päädyin loppujen lopuksi 1650 €... toivottavasti en hinnoitellut itseäni ulos. no työ olisi kuitenkin raskas hoitaa koulun ohella, joten kyllä tahdon siitä kunnon palkan vastineeksi.

toisaalta ehtiihän sitä etsiä töitä sitten kun valmistun vuoden päästä, jos nyt ei tärpännyt.

ilmottelen vielä, miten kävi. tällä tai ensviikolla pitäisi selvitä.

• Minä

Hei! Teen samanlaista hommaa yksityisellä Tampereella. Eli osto- ja myyntireskontra, palkanlaskenta, verkon ylläpito jne. Työkokemusta reilu 2 vuotta. Palkkani on 1450 €, tosin olen vasta aloittanut maaliskuussa. Olen suht. tyytyväinen.

• Päivi
        Jonttu kirjoitti:

"Vastavalmistuneiden palkkasuositus on 2000 - 2600 €/kk."
        "Suositus koskee koulutusta vastaavissa tehtävissä toimivia."
        http://www.tradenomiliitto.fi/asp/system/empty.asp?P=31&VID=default&SID=525392887075974&S=0&C=20705

Kai te tradenomit tajuatte että se on korkeakoulututkinto!? Olen itse tradenomi ja pyydän palkkaa yleensä 2300-2500 €. Työkokemusta on tosin yli 10 vuotta. Alkupalkkana ei mielestäni missään nimessä saa pyytää alle 2000 € kun ottaa huomioon neuvotteluvaran jolloin lopullinen palkka voi olla hieman sen alle. 1400 €:lla työskentely on mielestäni törkeää itsensä alihinnoittelua ja tradenomin tutkinnon aliarvostamista sekä toisten tradenomien työpaikan viemistä tekemällä työt puoli-ilmaiseksi.

• höhhöh
        Päivi kirjoitti:

"Vastavalmistuneiden palkkasuositus on 2000 - 2600 €/kk."
        "Suositus koskee koulutusta vastaavissa tehtävissä toimivia."
        http://www.tradenomiliitto.fi/asp/system/empty.asp?P=31&VID=default&SID=525392887075974&S=0&C=20705

Kai te tradenomit tajuatte että se on korkeakoulututkinto!? Olen itse tradenomi ja pyydän palkkaa yleensä 2300-2500 €. Työkokemusta on tosin yli 10 vuotta. Alkupalkkana ei mielestäni missään nimessä saa pyytää alle 2000 € kun ottaa huomioon neuvotteluvaran jolloin lopullinen palkka voi olla hieman sen alle. 1400 €:lla työskentely on mielestäni törkeää itsensä alihinnoittelua ja tradenomin tutkinnon aliarvostamista sekä toisten tradenomien työpaikan viemistä tekemällä työt puoli-ilmaiseksi.

Ja ilmeisesti olet vielä työtön, enkä ihmettele noilla palkkapyynnöillä. Liitothan sanovat mitä sanovat, todellisuus on toista. Kirjoituksestasi paistaa myös kateus siitä että toiset vievät paikkansa, hei haloo, nyt on työnantajien markkinat.

• Päivi
        höhhöh kirjoitti:

Ja ilmeisesti olet vielä työtön, enkä ihmettele noilla palkkapyynnöillä. Liitothan sanovat mitä sanovat, todellisuus on toista. Kirjoituksestasi paistaa myös kateus siitä että toiset vievät paikkansa, hei haloo, nyt on työnantajien markkinat.

Liiton palkkasuositukset on toki hieman yläkannttin mutta sen vuoksihan pyydänkin vähemmän. Kerroin että minulle on yli 10 vuoden työkokemus, en ole vasta valmistunut. Tietysti palkkatoiveeni riippuu myös monista muista asioista kuin liiton suosituksesta, se on tarkkaan mietitty ja jos sen verran ei saa mitä pyytää niin mielestäni kannattaa mieluummin jäädä odottamaan toista työpaikkaa kun mennä töihin puoli-ilmaiseksi. Töitä olisi kyllä ollut tarjolla minullekin, sitä paitsi olen tälläkin hetkellä töissä mutta vaihtamassa työpaikkaa (en palkan vuoksi), mutta ei sellaista mihin olisin ollut riittävän tyytyväinen. Kannattaa päättää miten itsensä hinnoittelee ja pysyä siinä päätöksessä. Nyt on työnantajien markkinat mutta jos ihmiset eivät mene liian halvalla töihin niin pakkohan työnantajien on maksaa enemmän jos saavat liian pienellä palkalla vain kouluttamattomia henkilöitä töihin. Kyllä ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneelle pitää maksaa kunnon palkkaa, pitäähän se koulutus palkassa näkyä. Tietysti pitää olla silloin osaamistakin. Itselläni ratkaisu huonoon työttömyyteen on lisäkoulutus (iltaisin) ja yrittäjyyden miettiminen.

• Magistär
        Minä kirjoitti:

Hei! Teen samanlaista hommaa yksityisellä Tampereella. Eli osto- ja myyntireskontra, palkanlaskenta, verkon ylläpito jne. Työkokemusta reilu 2 vuotta. Palkkani on 1450 €, tosin olen vasta aloittanut maaliskuussa. Olen suht. tyytyväinen.

Joo, työntarjonta alalla on tällä hetkellä sellaisessa tilanteessa, että jos heität torilla pallon ilmaan se osuu työntöntä tradenomia kuuppaan, kimpoaa siitä työttömän merkonomin nenuun ja pomppaa lopulta työttömän KTM:n leukaan. Sisäänottomääriä pitäisi laskea ainakin 25-30% eikä haaveilla USA-tyyppisestä 110% kansasta "korkeakoulutettuja" meiningistä. Pelimies tai nainen hakeutuisi tällä hetkellä ammattikouluun ja 2 vuoden tutkinnon jälkeen palkat alkaa vähintään kahdesta tonnista, koska työntekijöistä on huutava pula.

• Ansku
        Magistär kirjoitti:

Joo, työntarjonta alalla on tällä hetkellä sellaisessa tilanteessa, että jos heität torilla pallon ilmaan se osuu työntöntä tradenomia kuuppaan, kimpoaa siitä työttömän merkonomin nenuun ja pomppaa lopulta työttömän KTM:n leukaan. Sisäänottomääriä pitäisi laskea ainakin 25-30% eikä haaveilla USA-tyyppisestä 110% kansasta "korkeakoulutettuja" meiningistä. Pelimies tai nainen hakeutuisi tällä hetkellä ammattikouluun ja 2 vuoden tutkinnon jälkeen palkat alkaa vähintään kahdesta tonnista, koska työntekijöistä on huutava pula.

Hmm..Itselläni taitaa olla suhteellisen hyvä palkka,hoidan puhelinvaihdetta ja laskutusta 1500/kk.Koulutusta ei ole,ylioppilastutkinto ainoastaan.Työkokemusta oli tätä ennen ehkä viidestä paikasta,tosin pääosin lyhyitä työsuhteita..Miten valmiit tradenomit voivat saada noin vähän palkkaa? Pitäisihän sitä nyt saada vähintään 1700/kk jos kouluttautunut, kun minäkin saan jo nyt ton verran..

• hki26
        Ansku kirjoitti:

Hmm..Itselläni taitaa olla suhteellisen hyvä palkka,hoidan puhelinvaihdetta ja laskutusta 1500/kk.Koulutusta ei ole,ylioppilastutkinto ainoastaan.Työkokemusta oli tätä ennen ehkä viidestä paikasta,tosin pääosin lyhyitä työsuhteita..Miten valmiit tradenomit voivat saada noin vähän palkkaa? Pitäisihän sitä nyt saada vähintään 1700/kk jos kouluttautunut, kun minäkin saan jo nyt ton verran..

.. ja ansaitsen 1760€/kk pk-seudulla keskisuuressa yrityksessä.
        Koulutukseltani olen yo.

• Ansku
        hki26 kirjoitti:

.. ja ansaitsen 1760€/kk pk-seudulla keskisuuressa yrityksessä.
        Koulutukseltani olen yo.

Ohhoh,sulla onkin melkosen hyvä palkka..Oletko aatellut jatkokouluttautua? Itse meinaan vaikkei toisaalta yhtään huvittaisi..Ja jos tietäsin että palkkani jopa tippuis sen jälkeen kun olisin vaikkapa valmis tradenomi niin en tosiaan aikaani tuhlais :P Mutta sellanen "turva" koulutus kuitenkin on tulevaisuudelle, eikä tämä homma nyt kuitenkaan sellanen ole mitä loppuelämän tekis.

• hki26
        Ansku kirjoitti:

Ohhoh,sulla onkin melkosen hyvä palkka..Oletko aatellut jatkokouluttautua? Itse meinaan vaikkei toisaalta yhtään huvittaisi..Ja jos tietäsin että palkkani jopa tippuis sen jälkeen kun olisin vaikkapa valmis tradenomi niin en tosiaan aikaani tuhlais :P Mutta sellanen "turva" koulutus kuitenkin on tulevaisuudelle, eikä tämä homma nyt kuitenkaan sellanen ole mitä loppuelämän tekis.

Aion todellakin harkita jatko-opintoja vakavasti. Tradenomiksi en aio kouluttautua vaan luultavasti haen suoraan kauppikseen. Tarkoitus olisi opiskella työssäkäynnin ohella. Voi olla, et tulee vaatimaan venymistä paljonkin tulevina vuosina.
        Nykyinen työtehtäväni ei haasteellisuuden puutteen vuoksi houkuttele pitkällä aikavälillä. Palkka ja kivat työkaverit ei kompensoi sentään ihan kaikkea..

• Ansku
        hki26 kirjoitti:

Aion todellakin harkita jatko-opintoja vakavasti. Tradenomiksi en aio kouluttautua vaan luultavasti haen suoraan kauppikseen. Tarkoitus olisi opiskella työssäkäynnin ohella. Voi olla, et tulee vaatimaan venymistä paljonkin tulevina vuosina.
        Nykyinen työtehtäväni ei haasteellisuuden puutteen vuoksi houkuttele pitkällä aikavälillä. Palkka ja kivat työkaverit ei kompensoi sentään ihan kaikkea..

Minä kanssa vähän palloilen tässä amk:n ja kauppiksen välillä..Täällä pk-seudulla ei ole ainakaan vielä opiskelupaikkaa herunut amk:ssa, joten luultavasti joutusin lähtemään kauemmas opiskelemaan.Kuitenkin pelkään sitä, että opiskelu ei kiinnostakaan, ja oisin turhaan lähteny ties minne..Siksi olen miettinyt että menisin kauppikseen yo-linjalle,eipä kestäis opiskelu kun pari vuotta joten eiköhän sen jaksais läpi vetää.Työllistymistäkään kun ei tuo tradenomin nimike tunnu mitenkään paremmin takaavan.Ovat täällä töissä kyllä vihjailleet oppisopimuksesta, mutta itse mietin sitä että olisinko valmis uhraamaan niin paljon vapaa-aikaa opiskeluihin.

• merkonomi
        Minä kirjoitti:

Itse olen tällä hetkelle vuokrayhtiön kautta suuren konsernin palveluksessa. Työtehtäviini kuuluvat mm. matkajärjestelyt, matkalaskujen teko, kokousjärjestelyt (ei kahvinkeittoa ja pullanostoa, vaan delegointi) sekä ulkomaalaistan myyntikonttoreihin yhteydenpito lähinnä matkustusjärjestelyiden osalta. Ja palkkani on n. 1900€ kuussa, riippuen, kuinka paljon tunteja kertyy.

Ensi viikolla tulen käymään keskusteluja jos siirryn yhtiön palvelukseen virallisesti (pääkonttorille Helsinkiin), palkkaa tulen pyytämään vähintääkin yli 2000€, alle en tule lähtemään. (minun täytyy ajatella matkakustannuksia, jotka tulisivat olemaan 250€/kk).

Ystäväni, joka on tradenomi, saa lakitoimiston sihteerinä palkkaa n. 2000€ lounas- ja puhelinetu.

• peppi

Mulla ei oo ihan noinkaan laaja toimenkuva ja saan merkonomina 1600 € kuukaudessa lounasetu. Tosin nyt syksyllä aloitan tradenomin opinnot, ja sen jälkeen en enää noin halvalla lähde minnekkään.. Mun mielestä toi on aika huono palkka täällä Helsingissä!

• a.k.
        Ansku kirjoitti:

Minä kanssa vähän palloilen tässä amk:n ja kauppiksen välillä..Täällä pk-seudulla ei ole ainakaan vielä opiskelupaikkaa herunut amk:ssa, joten luultavasti joutusin lähtemään kauemmas opiskelemaan.Kuitenkin pelkään sitä, että opiskelu ei kiinnostakaan, ja oisin turhaan lähteny ties minne..Siksi olen miettinyt että menisin kauppikseen yo-linjalle,eipä kestäis opiskelu kun pari vuotta joten eiköhän sen jaksais läpi vetää.Työllistymistäkään kun ei tuo tradenomin nimike tunnu mitenkään paremmin takaavan.Ovat täällä töissä kyllä vihjailleet oppisopimuksesta, mutta itse mietin sitä että olisinko valmis uhraamaan niin paljon vapaa-aikaa opiskeluihin.

Se on täysin totta, että tradenomin (tai minkään muunkaan) tutkintonimike ei TAKAA työpaikaa. Siihen asiaan ei lapsikullat ole olemassa mitään takeita, paitsi jos isänne on toimitusjohtaja. Työllistyminen on monesta asiasta kiinni, eikä työkokemus ja oikea persoonallisuus ole vähäisimpiä. Älkää luottako koulujen mainospuheisiin ja pelkän tutkinnon suorittamisen voimaan, vaan tutustukaa tosimaailmaan ja TEHKÄÄ TÖITÄ, nirsoilematta. Vähän alan vierestä olevakin työkokemus on parempi kuin ei kokemusta lainkaan. Tämä voi kuulostaa vanhanaikaiselta, mutta pätee mielestäni: enempää ei voi tehdä kuin olla ahkera ja yrittää parhaansa, hyvä työntekijä saa kyllä töitä.

• vvv

Tulin siis juuri äsken työhaastattelusta, joten ei palkkatoiveeni ainakaan heti säikäyttänyt työnantajaa..

Huomenna tai viim. ensi viikolla pitäisi selvitä, sainko paikan..

• hmm

luen toista vuotta kv-liiketaloutta ja olen kesätyössä toimistohommissa, lähinnä laskutusta perus-toimistojuttujen lisäksi, aiemmin kaupan kassalla, palkka 1600€. ja opintoja tosiaan vielä n. puolitoista vuotta jäljellä (sisältyen vaihto, internshippi ja thesis)

• vvv

Niin siinä sitten kävi, töihin en päässyt.

Toisaalta ei kovin edes harmita, jääpähän nyt aikaa suorittaa opinnot loppuun lyhyemmässä ajassa. Ehtiihän sitä vielä ensivuonnakin etsiä työpaikkaa.

Työhön valittiin vankalla kokemuksella varustetut ihmiset. opiskelija ilman työkokemusta ei siis kelvannut. =)

Mutta ehkä parempi näin.

onnea kaikille työnhakuun, ja kiitos hyvistä neuvoista!

• vaan

Ihmettelen miten pienillä palkoilla ihmiset suostuu tekemään töitä? Ja vielä koulutetetut ammattilaiset! Itse olen yksityisellä puolella assarina (Hki) ja hoidan samalla avustavaa kirjanpitoa ja maksuliikennettä. Palkkani on 2300e/k peruskoulupohjalla. Enkä koe että tämä olisi vielä mitenkään ihmeellisen hyvä palkka, päinvastoin varaa ylöspäin on ja palkankorotus onkin tulossa.

Minulla on ikää 30v ja alan työkokemusta takana kymmenisen vuotta. Työkokemusta on paljon vaativammistakin tehtävistä. Ohitan usein työhaussa merkonomit ja tradenomit mennen tullen, koska olen jo näyttänyt kynteni työelämässä ja taskussa on painavat suositukset suurista firmoista.

Kaikki on siis tyypistä itsestään kiinni, ei se pelkkä tutkinto tai pelkkä työkokemus mitään takaa!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      95
      1877
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1330
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe