Minulle sattui mukavasti, lauantai illan päivystys Hammasläärillä, tikkien poistoon, että oli ulkomaalainen hammaslääkäri. Ja hammashoitaja.
Hän ymmärsi kieltä riittävästi. Varmasti ammattitaitoinen. Mutta hän käskytti ja kohteli minua kuin koiraa.
Mene nurkkaan ja istu hiljaa. Ei saa puhua eikä kysyä mitään.
Kun hampaasi on katsottu, se on kuin turkkilainen parturi, että sen jälkeen et ole enää asiakas vaan kotiutuja.
Paitsi että hammaslääkäri ei saanut tulostettua antibioottikuuria. Kysyin suomalaiseen kohteliaaseen sävyyn, että tarvitseeko tulostinta etsiä (30 minuuttia, koska ajat olivat myöhässä jo valmiiksi 60 minuuttia).
Kysyin aivan nätisti: ”jos resepti on e-resepti eli sähköinen, tarvitseeko sitä tulostaa?”
Suomalainen hammaslääkäri olisi vastannut kysymykseeni.
Hammaslääkäri, iso kokoinen mies tulee nurkkaan, jonne hän on minut käskyttänyt, tulee uhkaavasti minua kohti ja nostaa molemmat kätensä minun naamaani vasten ja huutaa: ”vaiti” (vain sana vaiti ”nainen” puuttuu perästä).
Kysyin siis kohteliaasti kysymyksen, joka meidän kulttuurissamme on täysin normaali. Hyvä ettei hän lyönyt minua.
Hän antoi siis tavallisen reseptin, ei sähköistä reseptiä. Ei selityksiä tai muuta.
Tylysti löi paperin käteen. Eikä sanonut edes hei. Hän oli vihainen ja olin jotenkin onnistunut loukkaamaan hänen miehistä egoaan. Koska minun piti olla vaiti.
Yhtäkkiä ymmärsin kristallin kirkkaana miksi muslimi naiset puhuvat kuiskaamalla, aivan kuin anteeksi pyydellen olemassaoloaan.
Koska kohtelu on aivan toisenlaista, kuin miten suomalaiset miehet kohtelevat naisia.
Lähtiessäni en minäkään sanonut enää mitään. Kerroin miespuoliselle taksikuljettajalle tapahtumasta ja hän purskahti nauruun.
Suomalainen mies ei ikinä kohtelisi naista noin. Edes vihaisena ja väsyneenäkään. Suomalainen hammaslääkäri ei todellakaan käyttäytyisi töissä noin.
Maassa maan tavalla.
Kiitos! Tack! Thanks. 🙈
Edelleen arvostan valtavasti suomalaista työvoimaa, terveydenhuollossa, poliisissa, palokunnassa, kaikkialla. Meidän kulttuuri. Onko se niin kamala?
Hammaslääkäri ja kulttuuri
9
227
Vastaukset
- Anonyymi
Lääkäri kuin lääkäri. Koskaan et tiedä mitä siellä on vastassa. Missään muissa ammattiryhmissä ei näe niin erikoisia ja erilaisia persoonia.
- Anonyymi
Suomilääkäri ainakin menee rahastus edellä.
- Anonyymi
Oliko igan Kokkolassa vai mikä tarina tämä taas on.
Ja erikoisia vasta ovat suomalaiset mieshoitajat. Ei myöskään ikänä tiedä mitä tulee ja missä kunnossa. - Anonyymi
Muista tänään laittaa tänne uusi iltasatu.
- Anonyymi
Henna tyttökin aina kympin oppilas ja niin herttainen valmistui lääkiksestä ennätysajassa riistäjäksi!
- Anonyymi
Normikokemus hammaslääkäristä. Samanlaisia ne on kalevalaisetkin hammaslääkärit. Hammaslääkärit on suomen hermostunein ammattiryhmä, jolta on ihan turha odottaa mitään asiakaspalvelua hammaslääkärin 35 ikävuoden jälkeen.
- Anonyymi
Musta on paras. Ooh...
- AnonyymiUUSI
hammaslääkärit pitää itseään jumalina, ylempään kastin kuuluvina joilla on valta päättää kenen hampaat korjataan kerrasta kunnolla, vaiko jotain sinneppäin jolloin tulevaisuudessa hampaat tuhoutuu..
Alimman luokan kansalaiset ei näiden mielestä ansaitse kunnollisia hampaita.
sim. päihteidenkäyttäjien hampaat..Sehän on itse hampaansa tuhonnut huumeilla..
ihän toi elä enää pitkään.
Samaan aikaan jonon ohi päästetään viikon päästä syöpään kuoleva mummo.
Faktaa. Jokaisen hammaslääkärin pitäis joutua ittensä kaltaisen puoskarin hoidettavaks. - AnonyymiUUSI
Enpä hammaslääkäreissä ole ulkomaalaista vielä kohdannut, lienee harvinaisuus. Lääkäreissä kyllä niitä riittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!
Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem943156HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä
Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat732425Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet
Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k601424Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi
Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?901402Martina Aitolehti podcastissa: Ero
Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696184875Valkoinen Golf
Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.12870Kaikki ovat syntisiä!!!
Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N309863Moottorisahalla kauppaan
Missäs päin kaupunkia tämä yöllä moottorisahalla kauppaan yrittänyt asiakas askaroi? https://poliisi.fi/-/mies-yritti-s10787- 49785
Rillimiljonäärin eroriidassa suuri käänne.
Vaimo haluaa kokonaan yksinhuoltajuuden ja pitää entisen elintasonsa.142748