Vatsa turpoaa palloksi useimmiten liiallisen suolikaasun vuoksi, joka voi johtua ruokavaliosta, niellystä ilmasta, ruokailutavoista ja stressistä. Yleisimpiä syitä ovat hiilihydraatit, joita on esimerkiksi vehnässä, rukiissa, sipuleissa ja joissakin hedelmissä.
Turvotus voi olla myös oire ärtyvän suolen oireyhtymästä, keliakiasta tai laktoosi-intoleranssista.
Turvotuksen yleisimmät syyt:
-Ruokavalio: Tietyt ruoka-aineet, kuten palkokasvit, sipulit, kaalit ja sokerit, voivat tuottaa enemmän kaasua suolistossa. Myös kahvi, hiilihapotetut juomat ja jotkut makeutusaineet, kuten sorbitoli ja ksylitoli, voivat turvottaa.
-Syömistavat: Nopea syöminen ja suurten aterioiden nauttiminen voi lisätä ilman nielemistä, mikä johtaa turvotukseen.
-Stressi: Stressi voi pahentaa vatsavaivoja ja turvotusta.
-Ruokailun jälkeen: Ruoansulatuskäynnistyy ja suolistonesteet ja bakteerit reagoivat ruokaan, mikä voi aiheuttaa lievää turvotusta.
-Liikunnan puute: Paikallaanolo voi hidastaa suoliston toimintaa ja lisätä kaasun kertymistä.
Jos vatsa on usein turvoksissa kuin pallo
28
302
Vastaukset
- Anonyymi
Pierukävely on naisten suosiossa.
- Anonyymi
Oletteko kokeilleet reseptitöntä Simetikonia ilmavaivojen ja vatsan turvotuksen hoitoon ? Se kuulemma toimii alentamalla kaasukuplien pintajännitystä suolistossa, jolloin ne yhdistyvät suuremmiksi kupliksi ja poistuvat kehosta helpommin. Simetikoni pienentää suolikaasun tilavuutta ja helpottaa näin kipua, joka johtuu suolen venymisestä.
Vai onko muita lääkkeitä tai konsteja ? - Anonyymi
Ilmavaivat voivat aiheuttaa vatsakipuja varsinkinn ärtyneessä suolistossa.
- Anonyymi
Pika-apuna voi toimia ns. rektaaliputki. Myydään apteekeissa.
Makuu-kylkiasento. On hyvä varalta laittaa vaikka pyyheliina kyljen alle, jos putkesta valuu kakkaa sängylle.
- Muoviputken päähän laitetaan hiukan rasvaa ja se työnnetään peräsuoleen. Sitä voi liikutella, että löytää ilmakuplia sieltä, täältä. Asentoaan voi vaihdellä: kyljellä, selällään, toisella kyljellä. Ah autuutta, kun ilmaa alkaa tulla ulos!
Olin aikoinaan vatsan alueen leikkauksessa ja sen seuraukseni vatsani nousi ja laski kuin täpötäysi ilmapallo. Kaverini sanoi, että hän voisi tökätä minua neulalla ja nauroimme kuinka sitten tyhjetessäni pyörisin pitkin seiniä!
Sain osastolta rektaaliputken ja tyhjentelin sillä ilmoja itsestäni kun piereskelyt eivät oikein onnistuneet. Putken voi pestä hanan alla ja käyttää aina uudestaan. - Anonyymi
Apteekista saa KUPLATON nimellä, pienen helmen kokoisia kapseleita, helposti nieltäviä ja todella tehokkaita piereskelyn estäjiä.
100 kappaleen rasia eri maksa paljon, minun piereskelyyni auttaa.
Ilmavaivat johtuu niin monesta seikasta, että monen asian, hedelmät, maito, sokeri, olut, hiiva, tuore leipä, vehnä, kokojyvätuotteet, juustot, jne. nautitut ravintoaineet, niiden yhteinen vaikutus, toinen sotii toista vastaan, ja kaiken takana kova vatsa.
Pegorion, makrogoli, liikunta, ruoansulattaja entsyymit (apteekista) ja runsas nesteiden juonti.
Kuinka kova vatsa on, kun vaatii puhumista ja ohjeita joka viikolle?
Minä olen oppinut oman tapani piereskellä salaa muilta ihmisiltä, ja kun menen ihmisjoukkoon, otan sen jo ennakolta huomioon.
Kaikki piereskelevät, ilmatuhnuja tulee huomaamatta. Kahvia join ja taas tulee noita tuhnuja, en ottanut estoksi mitään, kun olen yksin kotona ;)))) ja taas tulee tuhnuja!- Anonyymi
Piereskelyhän juuri päästäisi niitä ilmoja ulos vatsasta! Jos lääkkeellä estät piereskelyä, ei ihme, että vatsasi on täynnä ilmaa. Anna pierujen tulla!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Piereskelyhän juuri päästäisi niitä ilmoja ulos vatsasta! Jos lääkkeellä estät piereskelyä, ei ihme, että vatsasi on täynnä ilmaa. Anna pierujen tulla!
Kova vatsa!
Ilmavaivat liittyvät kovaan vatsaan, mutta eivät toki aina.
kuten yllä, ruoka on suurin syy .
Kova vatsa/ kova uloste!
Minä annankin pierun tulla katson toki missä?
- Anonyymi
Piereminen ja äänekäs röyhtäily auttaa.
- Anonyymi
Olen uteliaisuuttani kokeillut Kuplatonta kun sitä käyttivät istumatyöntekijät. En huomannut mitään muutosta.
- Anonyymi
Suurenna annosta, sanoi lääkäri minulle.
Toinen turvotukseen ja ilmavaivoihin Apteekista saatava - i say - edellistä kalliimpi, kasviperäinen kapseli.
Eivätkä nämä ole edes ainoita lääkemerkkejä, apteekissa niitä on esillä useita.
On pureskeltavia, joita käytin Usassa, mutta en muista merkkiä, on kuulemma samaa myynnissä myös Suomessa.
Ostan yleensä halvimman ja hyvin auttaa Kuplaton.
Viimeinen kommenttini tähän juttuun, Kiitos. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurenna annosta, sanoi lääkäri minulle.
Toinen turvotukseen ja ilmavaivoihin Apteekista saatava - i say - edellistä kalliimpi, kasviperäinen kapseli.
Eivätkä nämä ole edes ainoita lääkemerkkejä, apteekissa niitä on esillä useita.
On pureskeltavia, joita käytin Usassa, mutta en muista merkkiä, on kuulemma samaa myynnissä myös Suomessa.
Ostan yleensä halvimman ja hyvin auttaa Kuplaton.
Viimeinen kommenttini tähän juttuun, Kiitos.En minä enää kokeile mitään lääkettä enkä lisää Kuplatonta. Minä piereskelen ja liikun, menee sillä ohi.
- Anonyymi
Pajupilli pyllyyn ja alkaa soittelee.
- Anonyymi
entä mikä sitten vaivaa
kun kaiken turvotuksen lisäksi on maha jatkuvasti kuin pipee
joka tuntuu painelessaki kipeeltä
kipeä maha on ollu jo kauan ehkä useamman vuoden, en edes muista milloin maha vaivat alkoi.- Anonyymi
Eikö ole mieleen juolahtanut, että pitäisi ihmetellä asiaa lääkärille.
- Anonyymi
Jos sinulla on laktoosi-intoleranssi ? Minulle poltteli vatsaa vuosikausia ja
kerran testattiin laktoosi-intoleranssi ja tulos oli, että se on keskivaikea minulla.
Siirryin laktoosittomiin tuotteisiin. Polttelu lakkasi vähitellen.
Jo parin viikon päästä oli parempi olo.
Pitää myös huomioida esimerkiksi eineksissä, ettei ole maitoproteiiniakaan.
Eikö myös keliakia aiheuta vatsavaivoja ?
- Anonyymi
Eipä ole tarvinnut piereskellä sen jälkeen kun lisäsin kuituja ruokaan ja jätin kaikki kuumentamattomana (salaattien lehdet, kurkku, tomaatti yms) syötävät pois lautaselta. Syön vain sellaisia kasviksia ja juureksia mitkä voi kuumentaa. Samoin laktoosi-intoleranssista johtuen en käytä maitotuotteita joka päivä, en edes joka viikko, muita kuin kovia juustoja. Rahkat, jugurtit yms jää kauppaan samoin valmisruuat. Vatsavaivat pysyneet näillä eväillä pois jo muutaman vuoden itse ruokani tehden.
Ennen muutosta oli lähes jatkuvia vatsakipuja, turvotusta ja sain välillä suoranaisia kramppeja kun olin syönyt jotain salaattia missä myös jotain raakaraasteita ym kuumentamattomia kasviksia.
terv. hiukan nuorempi palstavierailija- Anonyymi
Yliherkkyys voi aiheuttaa vaivoja, niin on.
- Anonyymi
Mitenkä vatsanne voi tänään, tai huomenna aamiaisen jälkeen ?
- Anonyymi
Kiitos hyvin, toivottavasti kaikkien vatsat.
- Anonyymi
Mainiosti joka-aamuisen uniikin kaurapuuroannoksen ja kahvin + voileivän jälkeen :)
- Anonyymi
Vatsa on taas aivan sekaisin. Ripulia. Ei tuhnua uskalla yrittää.
- Anonyymi
Vatas ei ole millonkaan kunnossa , vaikk kuinka yrittäisi syödä vain
sopivia ruokia. Kuuluuko se ikääntymiseen ?- Anonyymi
Ei kuulu. Lääkäriin kuuluu mennä, jos joku kehon osa ei ole kunnossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kuulu. Lääkäriin kuuluu mennä, jos joku kehon osa ei ole kunnossa.
Helpommin sanottu kuin tehty kun ei saa aikoja lääkäriin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helpommin sanottu kuin tehty kun ei saa aikoja lääkäriin.
Kyllä pitää saada. Nosta meteli, tee reklamaatio, hoida asia - ja vatsasi.
- Anonyymi
Olen saanu mahani melkein jo tasapinoon
olen juonu ETIKKAA noin 3 tee lusikallista etikkaa juomalasiin
mahan on selkeästi normalisoitunu, luulempa että on jo terve,
aijo silti vielä jatkaa kerran päivässä ETKKAA juomalla
myös nyt olen syöny maitohappo pakteereja melkein joka päivä 1 pillerin pureskellu,
nyt voi paljon paremmin,
ja maha on melkein normaali !- Anonyymi
Hianoo! Niin sitä pitää.
- Anonyymi
Lehtisalaatit turvottaa pahasti, kivulias on, samoin jos porkkanaa syö liikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"889247Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo1645819Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset1465163Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El124543Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään384138Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m863509Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta583444Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html1102821En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk102811Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä442790