Unohdetut vanhukset,
onko kyseessä " vihasauhde " vanhempiin,
puolisoni oli alzhaimerin takia loppuvaiheessa laitos hoidossa,
samassa laitoksessa sattui eräs vierailu samaan aikaan
vanhusta oli tytär tullu tervehtimään, heidän suhteensa oli hyvin kipeä kiree.
tytär pyyteli äidiltään anteeksi loputtomasti, vanhus ei vastannu tyttären anteeksipyyntöihin, oli lähinnä kylmä piittaamaton,
ei suostunu puhumaan,
sivusta katsottuna tilanne oli hyvin surullinen,
raamatussa sanotaan,
lapset vihaa nousee vanhempiaan vastaan, onko pakko,
kysymys :
onko viha suhde syynä nyky unohdettujen vanhusten suureen määrää ,
koululuissa on unohdettu yhteikunta kasvatus oppiaineitten joukosta ,
yhteiskuntaoppi oli sodan jälkeisten sukupolvien yksi tärkeä oppiaine,
opettaa vastuuta ja yhteisöllisyyden tärkeyttä yhteiskuntaan ?
VIHASUHDE VANHEMPII !
20
224
Vastaukset
- Anonyymi
Sodan jälkeen heti oli kouluissa yhteiskunta oppi
jossa opetettiin konkreetisesti vastuuta esimerki luonnon muodossa
pitämään huolta omista vanhuksistaan,
nyky koiuluissa on karsittu rankalla kädellä oppiaineita aineita pois
opetusohjelmista.
seuraukset ovatki nyt karseita kuten nyt nähdään ihan konkreettisesti
vanhukset ovat nyt heikoin lenkki yhteikunassamme,
jokin helpotus tilanteeseen pitää keksiä,
ennenoli vastuulisia vanhain koteja,
neki on karsittu pois yhteiskunnastamme. - Anonyymi
Kipeä aihe avuttomien vanhusten keskustelun aiheeksi
mutta hyvin ajankohtainen yksin jääneille vanhuksille,
joilla on ilmenny jo vaikeuksia ,
suuret ikäplvet ovat tottuneet omatoimiseen elämään itse huolehtimaan kaikista asioistaan,
nyt vanhuus yllättää
monet asiat onki outoja vanhuksen itsensä hoidettavaksi,
sairaus on saattanu yllättää
toiminta kyky äkisti muuttunu avun tarvitsijaksi,
ongelma on todellinen niille joilla ei ole hyvät suhteet jälkeläisiin, tai jälkeläisiä ei ole ollenkaan, - Anonyymi
Ei ole harvinaista, että tyttäret ovat kylmän äitinsä vihan kohteita.
Varsinkin jos tytär on ensimmäinen lapsi.
Tytär alistetaan nöyräksi ja häntä syytetään vanhempien omista
virheistä. ja epäonnistuneesta avioliitosta.
Lopulta tytär alkaa puoliksi itsekin uskoa omaan syyllisyyteensä.
Eli voi tapahtua kuten kerroit:
"tytär pyyteli äidiltään anteeksi loputtomasti, vanhus ei vastannu tyttären anteeksipyyntöihin, oli lähinnä kylmä piittaamaton,
ei suostunu puhumaan"- Anonyymi
Sivusta katsottuna tilanne näytti hyvin oudolta,
itse olisin hallanu rakastani ja itkeny yhdessä ,
-- olisko vanha äiti ollut jotenki dementikko,
koska hän oli samassa laitoksessa hoidossa kuin puolisoni,
puolisoni kuoli alzhaimeriin,
- Anonyymi
Olisi varmasti hyvä jos jotenki alettaisiin tutkia
miksi jälkeläiset hylkää vanhat vanhuhuksensa mieluummin yhteiskunnan vastulle,
enne oli toisin vielä sotaveterrnit hoidettiin hyvin vastuulisesti,
saivat kuntoutus jopa viikon loman kerran vuodessa kylpylään,
ym, huolenpitoa yleisesti yhteiskunnassamme,
ei ollut yksinäisyyteen kuolevia vanhuksia,
hankin omillekki vanhemmilleni kotipalvelu ja käytin lääkärissä kaverina mukana
vaikka itsekki olin työelämässä,
mutta silloin oli paremmin,
minne ovat kadonneet sotaveteraanien rahastot,
niitä keräsi jopa armeija kerran vuodessa, niissä oli paljon rahaa sotaveteraanien hoivaan, - Anonyymi
Etulohkodementia muuttaa persoonallisuuden kätevästi
- Anonyymi
Oli se vaikeaa aikaa. Äitivainaa alkoi heti sättimään ja riitaa haastamaan kun tapasimme. Hoidin pankki- ja kauppa-asiat. Joskus jopa pysäytin auton tienvarteen ja sanoin, että jos se suu ei pysy kiinni, saat kävellä loppumatkan. Eli neljä viimeistä kuukauttaan sairaalassa...ilman diaknoosia. Juosta kipitti portaat mennessään, jonkin ajan kulutua oli liikuntakyvytön.
- Anonyymi
En koskaan sanonut mitään äitiäni vastaan, vaikka hän oli ilkein ihminen mitä
olen ikinä tuntenut, mutta vain minua kohtaan, joka olin hänen ainoa auttajansa.- Anonyymi
Ihmisen arvo mitataan myös siinä, miten antaa toisten itseään kohdella!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisen arvo mitataan myös siinä, miten antaa toisten itseään kohdella!
Mitä sanot raivohullulle, joka alkaa vaan huutaa eikä kuuntele järkipuhetta ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mä annan sen huutaa en sano yhtikäs mitään
sitten se lopettaa kun huomaa että itte huutaa, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko sinä(kään) koskaan miettinyt, mikä tekee ihmisestä raivohullun?
- Anonyymi
Meillä ainakin oli se, että äiti oli ilkeä ja inhottava. Nolasi aina kuin voi ja suosi vain yhtä meistä lapsista.
Sain lähtiäisiksi huonon itsetunnon ja ajattelin, että olen ruma ja epämuodostunut; äitin arvosteli myös vartaloani ja tietenkin muiden kuulleen
KUNNES tapasin mieheni, joka sai vahvistettua itsetuntoani ja sai minut ymmärtämään, että itseasiassa olin kaunis ja hoikka nainen sekä myös fiksu, olen ainoa akateemisesti koulutettu meidän sisarparvesta.
Äitiä ei käynyt katsomassa enää edes tämä lellikkilapsikaan kun ei saanut ihan kaikkea mitä halusi
Äitini synnytti minut mutta äiti hän ei koskaan ollut - Anonyymi
Mun äiti oli maailman kiltein äiti,
silti me riideltiin,
kun aina tuntui että hän tietää kaikesta kaiken
kerran sanoin että huomaa minäki tiedän elämästä jotain ehkä jopa enemän kuin sinä,
ei hän pahuuttaa neuvounu päinvastoi luuli vain etten ole asioista niin perillä kuin hän, ssiii s minussa oli se vika minä olin se joka räyhäösi hänelle, '
ÄITINI OLI Maalman KILTEIN IHMINEN auttoi aina kun lapset oli pieniä, raksitin ja rakasta edeleen ÄITIÄNI ja kaipaan suuresti varsinki nyt vanhuksena vaikka hän on kuollu jo lähes neljäkymmentä vuotta sitten,
kaipaan molempia ÄITIÄNI ja ISÄÄ edeleen usein harmittaa kun eivät ole enään olleet pitkiin aikoihin maanpäällä, he olivat ja on edeleen minulla maailman tärkeimmät ihmiset kuten oli puolisoniki,
ym elämääni vaikuttaneet ihmiset olivat .- Anonyymi
Ihanaa lukea kiltistä äidistä. Ymmärrän, että kaipaat häntä ja isääsi suuresti.
- Anonyymi
Minulla oli lestadion uskontoa tunnustava äiti ja täytyy myöntää, että en halua taivaaseen hänen kanssaan.
Manipulointia, valehtelua, keksittyjä syytöksiä jne. Monet kerrat selässä pitkät veriset kohoumat. Yleensä en tiennyt syytä mutta viattomien lasten päivänä kuului antaa selkäsauna, vaikka ei syytä ollutkaan. Kesisin monet yöt vietin lähimetsässä nukkumassa, kun en uskaltanut mennä kotiin.
13 v. lyöminen loppui, kun olin niin voimakas, että otin käsistä kiinni ja pakotin kontalleen. Siitä alkoi loputon valehtelu ja syyllistäminen kunnes muutin kotoa 16 v.
No, elämä on tullut elettyä ja 84 vuotta täytettyä mutta usko ihmisiin ei koskaan ole palautunut. Olen aina varuillani tuttujen ja tuntemattomien suhteen.
Henkisiä vaurioita on varmasti jäänyt mutta ei valiteta. - Anonyymi
Vanhemmat voivat olla tosi hirveitä, vaikka täälläkin haukutaan
nykyajan vanhempia. Itse ollaan niin "hyviä", lähes pyhimyksiä. - AnonyymiUUSI
Entisaikaan oli kasvatus uskonnollisella pohjalla.
Sanonnat: "Joka kuritta kasvaa kunniatta kuolee" ja "Tuska jalostaa ihmistä".
Nyt on ohjeena toisenlaiset oletukset. Onko nykytulos sitten se oikea, en tiedä.- AnonyymiUUSI
sanoisimpa vain
tärkeintä olisi kavatuksessa opettaa TOTUUDEN merkitys kaikessa elämän vaiheissa,
jos ihminen EI tauja hyvän ja pahan eroa siis
mikä on OIKEIN ja mikä VÄÄRIN ,
eikä puhu totta asioista
ei semmosesta ikinä kehity kunnon ihmistä,
silloin on kaikilla paha olla ja yhteiskunta sekasi kun valehdelaan tärkeissäki asioissa,
kouluihin PITÄÄ PALAUTTAA yhteiskunta oppi jopa 10 käskyä selityksineen, muuten EI yhteiskunnasta ikinä kehity rehellistä kaikkikille hyvä elämää,
koulut on tehneet suuren vahingon oman yteiskuntamme vahingoksi, lopettamalla tärkeät aineet ja yhteisöllisyyden tärkeyden. - AnonyymiUUSI
Entisajan "kasvatus" oli hirveää. Lapsi on pieni ihminen, mutta ymmärtää puhetta.
Miksi lapsia hakataan ? Jos aikuinen tekee jotain vahingossa tai tarkoituksella
väärin ei sille turpiin anneta, vaan asiasta puhutaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja17722352Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant769564Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.357551Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va846365SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1876047Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot445041HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.1084676Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1014426Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo922141Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa
Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k821429