Tänään Ylen tutkivan journalismin ohjelmassa puhutaan mansikkatiloista. Niistä, joiden toimintaa JOKAINEN suomalainen veronmaksaja pitää yllä ja jotka ovat osa "vastuullista suomalaista maataloutta". 
https://areena.yle.fi/1-72470147
Eikä ne osaa edes hävetä!
Vastuullista suomalaista maataloustuotantoa - Katsokaa MOT!
10
117
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Kysykää jokainen ihminen itseltänne paljonko teet kuititonta kauppaan.. miten Ulkomailla riistetään ihmisten palkkatyötä, asiasta tulisi tehdä virallinen tutkimus niin voidaan verrata Suomen riistoa muiden maiden käytäntöön.
- AnonyymiUUSI
Maalainen hei: ei kaupungeissa käydä kuititonta kauppaa, kun ei täällä käytännössä käytetä käteistä.

- AnonyymiUUSI
Ostakaa VAIN suomalaisia mansikoita! Ne on laadukkaita ja turvallisia.
 - AnonyymiUUSI
Viranomaiset ottamassa rehottavan harmasn maatalouden suurennuslasin alle.
Epäselvyyksiä kuin kebabpaikoissa..- AnonyymiUUSI
Jep, ulkomailla asia on jo hoidettu! Ei rehota harmaa talous ei.
Kuitti kiitos. Mikä? 
 - AnonyymiUUSI
Radiosta kuulin, että tarkastettuja tiloja olikohan 5% kaikista mansikkatiloista, eli siis niistä oli joku ilmoitus tai muu syy mennä tarkistamaan. Näistä tiloista noin puolella oli jotakin huomautettavaa, eli esim. työvuorolistoja ei ollut, tai ajantasaista työaikasuunnitelmaa ei ollut näyttää. Työhönottamisessa saattoi olla epäselvyyksiä, jos mukana oli joku nk. 'välittäjä' joka sitten rahastikin laittomasti, se välittäjä oli järkiään ulkomailta tulleiden poimijoiden kotimaasta. Että mitenkähän isoa ja yleistä juttua aloittaja taas tästä,on yrittämässä vääntää, kun lähtötietojen perusteella ei ihan noihin mittakaavoihin päästä? Toki osa on räikeitä tapauksia ja pahasti on joitakin riistetty, eikä se tietenkään oikein ole. Mutta ilmeisesti heille ihan tuttua ja 'maan tapa' lähtömaassaan, luultavasti myös luvattu liikoja ja totuus on sitten ollut karumpi kuin kuvattiin.
 - AnonyymiUUSI
Vasemmistolaista liittojen kyttäystä. Sehän on ollut iät ja ajat ihan luonnollista, että alkutuotannossa tehdään töitä silloin kun niitä on. Ei niitä mansikoita talvella poimita, paitsi vasemmisto. Kun mansikat ovat kypsiä, niin tottakai ne pyritään poimimaan pois ja tehdään pitempää päivää. Ei niitä seuraavana päivänä vaikkapa sateen homehduttamana poimita ja myydä. Paitsi vasemmistolainen. Maatöissä olen itsekin ollut klo7-21.30 ja isäntä itse teki vielä pitemmän päivän. Toimittaja ihmetteli, että palkka ei tule, jos pitää vapaata... Olen ollut myös vasemmistolaisessa liittojen vahtimassa työpaikassa, jossa esimerkiksi jäädytettiin luistinrata kahdeksan tuntia, vaikka lumet olivat sulaneet ja vettä tuli saavista. Odoteltiin lämpöhuoneessa, että jos pakastuisi. Samoin olen ollut vsemmistolaisessa liiton tehtaassa, jossa oltiin kahdeksan tuntia töissä odottamassa, tuleeko koneet kuntoon. Sitä tultiin odottamaan seuraavakin päivä.
 - AnonyymiUUSI
Mun mielestä lähtökohta on ihan eri kuin tavallisessa työnteossa.
Mansikat on saatava tiettynä aikana, siellä voi olla kiire, joten pitkiä päiviä voi tulla. Mutta toki siitä sitten korvaus sovitun mukaan.
Tuntipalkasta on kai huono jälkikäteen valittaa, jos on sinne lähtenyt.
Jos palkka on työstä, niin onko sovittu kuuluuko majoitus tms. etu sopimukseen.- AnonyymiUUSI
Jep, nauratti MOTin toimittaja kun oli tohkeissaan LIITON POMON soitosta ;-DD

- AnonyymiUUSI
Ulkomaisten työntekijöiden riisto on levinnyt myös metsäalalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa1285295Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu1935007"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste863486Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa1093008Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta
Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan282368Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua2511820Vanhat miehet eivät muista
Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan41435- 1081374
 Toivottavasti odotat minua
Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.821355Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä
Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.1391075