En ole yhtään ajatellut vielä jouluhössötystä, oletko sinä ?

Anonyymi-ap

Pieneläkeläisenä olen antanut pienet joululahjarahani jo vuosia hyväntekeväisyyteen eli köyhien lapsiperheitten jouluun. Lapsille joulu on tärkeä. Jokaisen lapsen tulisi saada edes yksi lahja ja jokaisen köyhän lapsiperheen jouluateria. Lapsiperheköyhyys on lisääntynyt valtavasti, syyn tiedämme. Muitakin ryhmiä on, joita voisi jouluna muistaa, mutta olen valinnut näin. Joku toinen toisen vaihtoehdon. Vietän joulua yksin. On se ja sama mitä syön. Saatan keittää pari perunaa ja syödä silliä. Olen kasvissyöjä, mutta lasken sillin ja silakan kasvikseksi :)))
Ja itseni. Olen jo melkein vihannes. Vanhus on. Monen mielestä.

81

614

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Moni jää joulusta ulkopuolelle. Tuntuu pahalta ja muulloinkin kuin jouluna.

• Anonyymi

Jokainen voi rakentaa omanlaisensa Joulun.

- Joululiinoiksi kelpaa esim. jouluiset paperiserveetit, eivät maksa paljon. Niitä pöydille.
        - Esim. pari, eriväristä pöytäkynttilää.
        - Ulkoa voi kerätä käpyjä koristeiksi (huuhtoo ne ensin hanan alla).
        - Laseihin pieniä, kasteltuja esim. männyn tai kuusen oksia. Näihin jotain koristuksia.
        - Jouluisia ruokia. Itselleen voi ostaa suklaata ja karkkeja.

- Telkkarista tulee jouluohjelmia.
        - Netistä löytää muita, yksin Jouluaan viettäviä.
        - Youtubelta voi kuunnella joululauluja ja laulaa itsekin mukana.
        - Voi muistella lapsuutensa hyviä aikoja ja mahd. kauniita joulumuistoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

- Joululiinoiksi kelpaa esim. jouluiset paperiserveetit, eivät maksa paljon. Niitä pöydille.
        - Laseihin pieniä, kasteltuja esim. männyn tai kuusen oksia. Näihin jotain koristuksia.

Miten köyhä lapsiperhe onnistuu tuossa ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" Jouluisia ruokia. Itselleen voi ostaa suklaata ja karkkeja."

Onko tuo ohje köyhälle lapsiperheelle ?
        Voi olla, että köyhää ottais päähän kerätä käpyjä
        ja mistä niitäkin löytäisi ? Ei kaikki asu havumetsän keskellä.

• Anonyymi

Kamalaa oli kuulla eilen taas uutisista lasten ahdinko. Kunpa olisi suora kanava auttaa. Lapsiperheitä lisää köyhyysrajan alapuolelle.
      Muutenkin tämä maailmanmeno on ahdistavaa.
      Eipä se joulumieli taida hössöttämällä tulla.

• Anonyymi

Minulle tulee kännyyn lahjoituspyyntö. Se on 20 euroa vai olisiko siinä vaihtoehtokin.
        Siihen on helppo vastata eli lahjoittaa. Se on "Pelastakaa Lapset" järjestön viesti.
        Kotimaan köyhien lasten ja lapsiperheitten jouluun.
        Sen lahjoituksista menee suurin osa kohteisiin. Olikohan se Punaisen Ristin
        alainen, nyt en muista.

• Anonyymi

Olen ajoissa suunnitellut kalenteriin kaiken tekemiseni ja menemiseni. Pitää nyt muistaa tilata vähemmän ruokaa. Ei tässä muutoin kummempaa hössötystä.

Milloinkahan Jouluradio avautuu?

Senaatintorin Tuomaan markkinoilla aion käydä, ihan tunnelman vuoksi. Alkaa tämän kuun lopussa.

• Anonyymi

Joulun vietän muutoin yksin. On mahd. puhelin- ja nettiyhteys sukulaisiin.

• Anonyymi

• Anonyymi

Ainakin televisiosta kaapelikanavilta kuulee jo monta jouluradion kanavaa. Sitä en tiedä kuuluuko nuo antennitalouksissa. Itse kuuntelen Rouhea joulu kanavaa, kun en kestä kuunnella niitä korkealta ja kovaa kimeästi laulettuja .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainakin televisiosta kaapelikanavilta kuulee jo monta jouluradion kanavaa. Sitä en tiedä kuuluuko nuo antennitalouksissa. Itse kuuntelen Rouhea joulu kanavaa, kun en kestä kuunnella niitä korkealta ja kovaa kimeästi laulettuja .

Minä tykkään perinteisistä joululauluista, myös hengellisistä.

• Anonyymi

Aika vähällä hössötyksellä päästään,kun on vaan aikuisia ihmisiä keskenään,valopuu laitetaan pikkujouluna parvekkeelle,joluksi tuodaan olohuoneeseen aitokuusi,joka on niin pitkälle tammikuuhun,kunnes alkaa neulaset enempi varisemaan.
      Viiimejoluksi hankitut viinatkin on vielä jäljellä,paitsi yhdestä pullosta on otettu,kun on tehty "Irihs Coffeeta".

• Anonyymi

Menemme kylpylään joulun ajaksi. Kaikki valmiina, ei hössötystä. En kyllä ole hössöttänyt kotijoulujakaan, miksi olisin kun kaiken voi tehdä järkevästi.

• Anonyymi

Ateistina en vietä joulua.

• Anonyymi

Jehovat uskoo, mut eivät vietä joulua?

• Anonyymi

Vietän joulua vain joka toinen vuosi lapseni perheen kanssa, joka toinen joulu olen itsekseni kun ovat toisessa mummilassa. Tämä toiminut meillä jo yli 10 vuotta ilman hössötyksiä. Kakut leivon ja teen laatikot lapseni perheelle ja vien aattona mennessäni.
      Isoista sukujouluista en ole koskaan tykännyt, tosin niitäkin aikoinaan joutui jokusen viettämään ja kamala sitä meteliä.

t. hiukan nuorempi palstavierailija.

• On herännyt hieman joulutunnelmaa. Oastan enkä jo tänään ensimmäisen joululahjan. Se on mieheni vanhimmalle tyttärelle, jonka saamme jouluna vieraaksemme. Se on ihana uusi Juhla aika muumimuki ; )

• Anonyymi

Itse pidän kotoisasta joulusta, vaikka vaatimattomastakin, mutta se pitää viettää kotona!

Olen joskus ollut jouluna muualla, esim. sairaaloissa (työssä tai potilaana) tai muualla vieraissa. Kylpylässä en ole koskaan ollut. Ja aina tuolloin on ollut ikävä kotiin.

Jouluuni ovat kuuluneet vain omat perheenjäsenet. Enää heitä ei ole kuin yksi, johon pidän skype-yhteyttä. En tykkää olla jouluna vieraiden seurassa.

Taloyhtiön joulusaunassa, jos haluan. voin tavata joitain naapureita. Saunan jälkeen on mukava istua pihalla viileässä, kylpytakissa. Joka jouluna yritän ikkunasta "bongata joulupukin", vaikken joulupukeista noin muutoin välitä.

Olen kerran ollut joulupukin muorina. Voi luoja! Mulla oli juoppo, työtön miesystävä ja minulta meni joulu hänen kanssaan ihan pipariksi, kun mies jo keskipäivästä lähtien juoksi muiden ihmisten ovilla. Sai viinaryyppyjä ja humaltui iltaa kohti. (Minä en ollenkaan käytä.) Minä istuin yksin hänen asunnossaan ja tuijotin telkkua. Näin sitäkin tragediaa.

Kun lähdin illalla hänen mukaansa erääseen osoitteeseen, löysimme kadunkulmasta humalaisen, itkevän joulupukin, oli hukannut lapsen osoitteen. Lohdutimme häntä ja neuvoimme jo menemään kotiin.

Itse raitis (-tunut) ei vuosikausia kestä alkoholismi-rääkkiä, erosimme sittemmin.

• Anonyymi

Lastemme itsenäistyttyä lopetimme kuusiperinteen.
      Vaimoni hoiti korttimuistamiset ja vähät lahjomiset.
      Viimeisen kotijoulun vietimme yli 20-vuotta sitten.
      1969 alkaneen aviomme aikana on pöydässämme ollut kinkku kahtena jouluna ja niistäkin toinen työnatajani lahjuksena.
      Urheiluopistot, kylpylät, jouluiset kiertomatkat ja jokunen joulu Espanjassa. Siinä joululumme.
      Tuleva joulu poikkeaa kaikista edellisistä ikävällä tavalla. Palvelutalon ahtaassa kaksiossa. Toivottavasti!

• Anonyymi

Teillä on kuitenkin toisenne <3
        Olen itse ollut omaishoitaja.
        Vaikka keskusteluja ei enää ollut läheiseni sairauden takia hän oli. Olemassa.
        Joulut sen jälkeen ovat olleet murheellisia ja yksinäisiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Teillä on kuitenkin toisenne <3
        Olen itse ollut omaishoitaja.
        Vaikka keskusteluja ei enää ollut läheiseni sairauden takia hän oli. Olemassa.
        Joulut sen jälkeen ovat olleet murheellisia ja yksinäisiä.

Ikävä puoli on vaimoni sidonnaisuus sairaalamallin sähkösänkyyn ja pyörätuoliin.
        Hassu sanoa mutta minä todella kaipaan 52 vuotista tapaamme käyttää parisänkyä ja tuplalakanoita sekä tuplaleveää pussilakanaa.
        Kaipaan todella vaimoni läheisyyttä kosketus- ja hyväilyetäisyydellä.

• Anonyymi

Pieniin pihakuusiin ym led tuikkuvaloja paljon ajastuksella n pikkujoulun aikoihin, eli viikko ennen joulukuun alkua molemmin puolin taloa ja yläparvekkeelle. Toimivat ajastuksella, koska näyttää typerällältä auringon paisteessa. Valot pois tammikuun 10 p
      Tienoilla.
      Aito suuri joulukuusi sisälle viikkoa ennen joulua ihanasti koristeltuna. Vanhoja (60v ) hienokuntoisia nostalgisia paperitauluja seinille.
      Puoliso ei asian suhteen ole tehnyt rikkaa ristiin koko 50 vuoden avioliiton aikana, eikä tietystivieläkään. Minä rakastan laittaa joulutunnelmaa.kauneimmat joululaulut käyn kirkossa laulamassa,,, ja laulan kotonakin spotyfyn mukana.
      Kinkku paistuu potkalla, tortut ja pullat . Se on siinä ,ihanaa ! Tottakai lanttu-porkkana -ja perunalaatikot valmiina ja höystettynä.yms yms.

• Anonyymi

Ilman muuta olen jo kysäissyt perheeni jäseniltä, vieläkö tulevat perinteiselle jouluaaton aamupalalle. Yksi on töissä ja vain yksi on epävarma, muut tulevat.
      Pitää tietää jos vaikka näen pakastekinkun halvalla, ostan omaan pakastimeeni valmiiksi. Kinkkua otetaan puuron kanssa ja loppu jää minulle. Ostin jo luumuhilloa torttuja varten, vain itselleni en tekisi lainkaan. Sekahedelmiä ostan heti kun näen tarjouksessa. Ja laitan pöytään myös graavilohta, sen ostan pakkaseen odottamaan niin ikään tarjouksesta. Ennen joulua nuo kaikki ovat vähintään normaalihinnalla, tuntuu että ainakin kala on korotetulla hinnalla. Säästän aika hyvin kun varaudun ja silti on lähes gurmee-aamupala.

• Anonyymi

Köyhien kurittaminen hallituksen taholta tekee niin pahaa,
      etten saisi mitään jouluruokaa alas, kun ajattelen, että köyhyysrajalle
      tai sen alapuolelle on ajettu kymmeniätuhansia ihmisiä tarkoituksella,
      vaikka isotuloisille on ollut antaa pari miljardia verohelpotuksia.
      Mikä hätä niillä on ?

Ei olisi edes tarvinnut antaa köyhille mitään, KUNHAN EI OLISI OTETTU
      POIS SIITÄKIN VÄHÄSTÄ MITÄ HEILLÄ ON.
      Sekin olisi jo ollut armoteko tältä hyytävän julmalta hallitukselta.

• Anonyymi

Itsekin elän köyhyysrajan alapuolella, mutta silti on varaa jouluruokaan. Kyse on jokaisen omista valinnoista, mihin on rahansa käyttänyt ja käyttää.

Köyhän on suunniteltava elämänsä, ei elää kädestä suuhun kuin typerys. Kaikkea ei voi saada. On valittava.

• Anonyymi

Höpö höpö 😫

• Anonyymi

Ei köyhä ole typerys.
        Hän on köyhä.
        Useimmilla köyhillä ei ole valintoja.
        Hallituksen köyhdyttämissä perheissä ei riitä aina arkiruokakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei köyhä ole typerys.
        Hän on köyhä.
        Useimmilla köyhillä ei ole valintoja.
        Hallituksen köyhdyttämissä perheissä ei riitä aina arkiruokakaan.

En väittänyt köyhiä typeryksiksi.

Kerroin itsekin olevani köyhä, eläväni alle toimeentulorajan. Pitkäaikainen köyhyys on kasvattanut pärjäämään sillä vähällä mitä on. Kaikkea en voi saada. On valittava se mikä on tärkeintä, muuhun ei ole varaa.

• Anonyymi

Hössöttelen jouluani varovasti. Ei ole voimia kovasti touhuta.

• Anonyymi

Toistan, vuodeta toiseen, ateistina en vietä joulua.

• Anonyymi

Ihan sama, vietä tai ole viettämättä.

• Anonyymi

Jäät paljosta vaille. Joulussa on lämmin tunnelmansa.

• Anonyymi

En minäkään vietä. Olen allerginen joululle. Joululauluja en halua kuulla yhtäkään.
        Niitä on saanut kuulla kyllästymiseen asti kymmeniä vuosia 1,5, kuukauden ajan joulun kieppeillä. Joulu on pikkulasten juhla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En minäkään vietä. Olen allerginen joululle. Joululauluja en halua kuulla yhtäkään.
        Niitä on saanut kuulla kyllästymiseen asti kymmeniä vuosia 1,5, kuukauden ajan joulun kieppeillä. Joulu on pikkulasten juhla.

Itselleni Joulu on sekä hengellinen että perinnesuomalainen juhla. Se ei katso ikää vaan on kaikkia varten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan sama, vietä tai ole viettämättä.

Samoin sinulle. Ihan sama, vietä tai ole viettämättä.

• Anonyymi

Ihmettelen suuresti, kun kasikymppinen ihminen ei ole sen vertaa euroja elämänsä aikana saanut säästöön , että pystyisi laittamaan itselleen juhlavan joulun. Kaikki ulkoiset joulukoristeet ovat taatusti köyttökelpoisia ja upeita jopa kyydenkymmenen vuoden takaa,,, näin ainakin meillä , samoin kuusen valot,, pari kolme poytäkynttilää maksaa yht 6e. Torttutaikina +täyte+ laatikot ja kinkkua tai lohta maksaa yhteensä 40-50e. Jos tuon verran ruokarahaa ole joulupäiviksi kertynyt niin korvien välissä on paha vika.

• Anonyymi

Samaa mieltä ja tätä edelläkin tarkoitin. Ei joulu maksa juuri enempää kuin arkipäiväkään, syödä pitää ja ruuat ovat hiukan erilaisia, mutteivät juuri kalliimpia. Kinkku tietenkin maksaa ja mahd. suklaat, mutta ne eivät ole pakollisia. Kanakin voi kelvata joulupöytään.

Suomessa on sosialiturva, lapsilisät ja näillä pitää opetella tulemaan toimeen.

Joulukoristeeni samoin ovat kymmeniä vuosia vanhoja, monen sukupolven perintöä. Ei todellakaan joka jouluksi uusia!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa mieltä ja tätä edelläkin tarkoitin. Ei joulu maksa juuri enempää kuin arkipäiväkään, syödä pitää ja ruuat ovat hiukan erilaisia, mutteivät juuri kalliimpia. Kinkku tietenkin maksaa ja mahd. suklaat, mutta ne eivät ole pakollisia. Kanakin voi kelvata joulupöytään.

Suomessa on sosialiturva, lapsilisät ja näillä pitää opetella tulemaan toimeen.

Joulukoristeeni samoin ovat kymmeniä vuosia vanhoja, monen sukupolven perintöä. Ei todellakaan joka jouluksi uusia!

Hallitus on. leikannut kaikkia, koska Purra totesi: Suomessa on liian vähän köyhiä !

• Anonyymi

Elämä ei aina taivu kaikkeen. Voi esimerkiksi sairastua työkyvyttömäksi.
        Matalasta palkasta ei paljon eläkettä tule, edes työkyvyttömyyseläkettä.

• Anonyymi

Lohi maksaa jo vähintään 30 euroa kilo. Vaikka ostaisi puoli kiloa jos myydään paloina,
        kalliiksi tulee. Lohi ja yleensä ja kala on hupaa.
        Ei ole varaa ostaa mitään mikä maksaa 30 euroa ja ylikin kilo !!!
        Tortut on muuten pahvin makuisia.

• Anonyymi

Mene selittämään tuo köyhille !!!

• Anonyymi

Ai vielä JUHLAVA pitäisi joulun olla ? Olkoot niillä, jotka satuja uskovat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lohi maksaa jo vähintään 30 euroa kilo. Vaikka ostaisi puoli kiloa jos myydään paloina,

Täällä on kirjolohi 6.90 kilo ollut jo pitempään. Voi ostaa pakkaseen. Juureksia lastikoihin saa noin 1 euron kilo,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riippuu lohesta, sekunda lohta saa alle 5 € kilo, hyvä kirjolohi maksaa n. 25 € kilo ja maussa sen huomaa.

• Anonyymi

Kiinalaiseksi krääsäjuhlaksi on joulu muuttunut.

• Anonyymi

Joulurauha on sydämessämme sitä rikkaus eikä köyhyys voi viedä minulta. Hyvää yötä.

• Anonyymi

Aivan tai ostetaan lahjoja, joita ei edes tarvita ! Ennen oli joku järki joulussa.

• Anonyymi

Afrikassa ei vietetä joulua, rahasi ovat menneet Kankkulan kaivoon.

• Anonyymi

Etkö osaa lukea persu ? Kotimaan köyhistä on puhe, mutta täällä miljonäärien

80 palstalla porukka yhtä rikasta Purra ja Orpo, hallitus ja rahaeliitti,

ei ne ole köyhää nähneetkään eikä tiedä köyhän elämästä mitään, vaikka Suomessa on

ainakin 600000 köyhyysrajalla tai sen alla elävää ihmistä ja ennätystyöttömyys,

joka lisää köyhyyttä.

• Anonyymi

Heräsin klo 3 ja aloitin koulu siivon tekemisen. Nyt on olohuoneen.katto ja seinät pesty. Sohva ja nojatuolit imuroitu ja matto ulkona tuulettumadda.
      Välillä toki taukoja pidin ja vähän kahvia ja voileipiä, hedelmää. Että jaksaa! On tehokasta hyöty liikuntaa. Tarpeeksi kun olen huomannut pesen lattian ja hänaton raikkaana ulkoilmasta.
      Huominen lepopäivä. Urakka jatkuu maanantaina ja silloin vuorossa maikkari.
      Näin käyn koko huushollin läpi.
      Ja sitten kelpaa joulu hiipiä puhtoiseen kotiini

• Anonyymi

Huh. Tulipas kirjoitusvirheitä. Kyse siis Joulu siivouksesta, ei koulu siivouksesta :)

• Anonyymi

Herran juuumala ! Onko tuo tarpeellista nykypäivänä ?
        Ennen kuurattiin kaikki jouluksi, mutta nykyään siivotaan siivousta helpottavilla välineillä (esim. pölynimuri) noin viikottain.
        En ole koskaan kuurannut kattoja, niistähän putoaa rappaukset, kun niitä märällä kuuraa !
        Pitkävartisella pölyhuiskalla joskus harvoin vetelen katot.

"Siivoushulluuden" sanotaan olevan oire ahdistuksesta.

• Anonyymi

Ennen kuurattiin kaikki jouluksi, mutta nykyään siivotaan siivousta helpottavilla välineillä (esim. pölynimuri) noin viikottain.
        En ole koskaan kuurannut kattoja, niistähän putoaa rappaukset, kun niitä märällä kuuraa !

• Anonyymi

• Anonyymi

Itse siivoan hitaammin, päivittäin alueet ja huoneet kerrallaan. En jaksaisi noin huhkia,.

• Anonyymi

Hei ,nyt on vasta 8. Marraskuuta. Ei sinulla enää jouluaattona puhdasta ole! Ehtii nääs pölyyntyä ja likaantua huusholli 6:ssa viikossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei ,nyt on vasta 8. Marraskuuta. Ei sinulla enää jouluaattona puhdasta ole! Ehtii nääs pölyyntyä ja likaantua huusholli 6:ssa viikossa.

No, sitten siivoan lisää. Rupesinki jo nyt siivoa tekemään olkkarissa. Seinät ja katto pesty ja verhot vaihdettu.
        Nyt kahvia ja voileipiä, hedelmiä kans, vähän huilitaukop. Tänään piti olla huhkimisessa lepopäivä, mutta taas innostuin,,..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yhtään ei ahista. Jos vaan kököttäsin paikallaan. Sitte vaikka kuin ahistais !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, sitten siivoan lisää. Rupesinki jo nyt siivoa tekemään olkkarissa. Seinät ja katto pesty ja verhot vaihdettu.
        Nyt kahvia ja voileipiä, hedelmiä kans, vähän huilitaukop. Tänään piti olla huhkimisessa lepopäivä, mutta taas innostuin,,..

Itsellänikin menossa tuo alustava, laajempi talvi- / joulusiivous. Ennen joulua vielä nopeasti huiskin pölyt ja ehkä imuroin tai "mattomikkoilen".

Teen rauhallisesti, ehdin kyllä valmiiksi ennen adventtia.

• Anonyymi

Ja kuka hönö täällä jaksaa lässyttää monta päivää siivouksistaan.
      Kuule, ei meitä kiinnosta.

• Anonyymi

Sinua ei kiinnosta. Itseäni kiinnostaa myös muiden, tuttujen foorumistien elämä.

Puhutko itse aina vain itsestäsi?

• Anonyymi

Tänään jaksoin vain jotain pientä, mm. raahasin roskat ulos: seka- ja muovijäte, bio, metalli ja lasit.

Nyt huomenna, maanantaina, pitäisi jaksaa taas jotain vähän isompaa. Laittaa makuuhuone tulevaan adventtikuntoon.

Jossain vaiheessa olisi tuunattava vanhaa joulu-ovikoristettani, se on seikkaillut mukanani pitkään. Pitääpä merkitä allakkaan, muuten kaikki tällaiset pikkuhommelit unohtuvat.

• Anonyymi

Huuhdoin vanhan ovikoristeen pölyistä.

Tuo muistoja ensimmäisestä omasta kunnon kodistani, josta lähes 40 vuotta sitten rutiköyhänä, raitistuneena alkoholistina aloitin jotakuinkin tyhjästä. Raittiina, myös tupakan jättäneenä (sorruin kyllä myöhemmin joiksikin vuosiksi uudestaan tupakkaan) on sitten kertynyt jonkinlaista "omaisuuttakin" ympärilleni.

Olenkin jo aiemmin tuunannut tuohon vanhaan, vaatimattomaan ovikoristeeseeni jotain lisäkoristettakin. On ihan nätti adventtina laittaa oveen.

• Anonyymi

Omaan joulusiivoon kuuluu myös patjan, peittojen, tyynyjen pesu.
      Kyllä jouluna pitää olla puhasta.

• Anonyymi

Kyllä, itsekin pesen peiton ja kaikki tyynyt.
        Patjoja en sentään pese. Kuinkahan sekin onnistuisi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, itsekin pesen peiton ja kaikki tyynyt.
        Patjoja en sentään pese. Kuinkahan sekin onnistuisi?

Täällä nyt rätin kanssa hissukseen touhuilen. Laittelen pöytiä jo adventtikuntoon. Rojuja järjestykseen. Pikku mattoja laitan vielä, muun pyykin jälkeen pesukoneeseen.

• Olen kyllä aina pitänyt joulun juhlimisesta ja valmisteluista, mutten mielestäni hössöttänyt. Vietimme nuorena perheenä yleensä joulut mummolassa , siellä kun oli aina luntakin , ihana hämäläinen pitopöytä ja lapset pääsivät viemään joulutervehdykset sukulaistalon navetan ja tallin asukeille. Kun anoppi sitten leskeydyttyään tuli meille jouluksi, minulla oli aikamoiset paineet valmistaa oikeaoppista imellettyä perunalaatikkoa, muut tarjoomukset osasin äitini opeilla.

En pidä perinteisiä jouluruokia erityisen kalliina tai monimutkaisina, laatikkoruuat ovat edullisia ja ne voi keventää , suurin osa lähiruokaa, riisipuuronkin voi vaihtaa ohraan. Pakastimen avulla voi valmistella pikkuhiljaa ja jakaa eri päiville ei kaikkea kerralla pöytään. Joulun aikaan ollaan lomilla, on mukava kokoontua yhteen ja jotain pitää syödä, miksei sitten jouluisissa puitteissa. Pimeä vuodenaika kaipaa valoja ja värejä, joulun teema niitäkin tuo. Adventin ajan alkaessa joulu alkaa kodissani näkyä, ensin ulkovaloissa, sitten jouluanajan kukissa. Tunnelmointi on tärkeää, varsinkin joulukonsertit , yhteislaulut ja joulutorit. Kortteihin laitan ajatusta, yleensä teen itse valokuvista.

• Anonyymi

Pakastin on kyllä tosi tärkeä keittiölaite. Voi jakaa ruokia annoksiin ja ottaa sieltä aina tarpeen tullen. Leipäsiivuja voi ottaa sulamaan muutaman kerrallaan. Iso joulukinkku säilyy paloiteltuna pitkään... Ei tarvii pelätä pilaantumista. Laatikkoruuatkin annosrasioissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pakastin on kyllä tosi tärkeä keittiölaite. Voi jakaa ruokia annoksiin ja ottaa sieltä aina tarpeen tullen. Leipäsiivuja voi ottaa sulamaan muutaman kerrallaan. Iso joulukinkku säilyy paloiteltuna pitkään... Ei tarvii pelätä pilaantumista. Laatikkoruuatkin annosrasioissa.

Näin se minullakin menee kautta vuoden, eikä tule hävikkiä. Jos tulee vieraita, ei tarvii hössöttää tai dyressata, kun voi etukäteen laittaa ruokiajaleivonnaisia pakkaseen. Sitten vaan perunat keittää.

• Anonyymi

Otse tehty kortti onkin kiva saada. Minulla on ystävä joka virkkasi pieniä lumitähtiä ja parilla liimatipalla liimasi pahville. Sain useampana vuonna, poistin varovasti, tärkkäsin ja niidtä tuli hienoja kuusen koristeita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Otse tehty kortti onkin kiva saada. Minulla on ystävä joka virkkasi pieniä lumitähtiä ja parilla liimatipalla liimasi pahville. Sain useampana vuonna, poistin varovasti, tärkkäsin ja niidtä tuli hienoja kuusen koristeita.

Tuo oli hauskasti keksitty. 🙂

• Anonyymi

Makuuhuoneen jouluhössötys kesti 2 päivää, kun hössötin perusteellisemmin. En viitsi pestä lattiaa, ihan turhaa, se on aivan puhdas, taisin pestä = pyyhkiä rätillä, viime keväänä. Nyt se on jotakuinkin selvä, tulevassa adventtikunnossa.

"Henkeä hiukan ahistaa." Lepään, katselen Isä Browneja. Huomenna hössötän - jos Herra suo - olohuoneessa.

• Anonyymi

Kyllä lattia on likainen, jos keväällä viimeksi pesty. Kannattaa mopata edes vedellä.
        Itse pesen moppaan lattiat kahdesti viikossa, laitan ihan vähän pesuainetta veteen, toinen viikon moppaus voi olla pelkällä vedellä. Keväällä varsinkin sisään ikkunoista tulee runsaasti siitepölyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä lattia on likainen, jos keväällä viimeksi pesty. Kannattaa mopata edes vedellä.
        Itse pesen moppaan lattiat kahdesti viikossa, laitan ihan vähän pesuainetta veteen, toinen viikon moppaus voi olla pelkällä vedellä. Keväällä varsinkin sisään ikkunoista tulee runsaasti siitepölyä.

On ollut matot päällä, joten likaa ei ole tullut itse lattioille.

Ehkä pyyhinkin niitä tänään ja sitä mukaa kuin otan mattoja pyykkiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On ollut matot päällä, joten likaa ei ole tullut itse lattioille.

Ehkä pyyhinkin niitä tänään ja sitä mukaa kuin otan mattoja pyykkiin.

Kun ottaa eteisessä ulkokengät pois, ei lattiat likaannu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun ottaa eteisessä ulkokengät pois, ei lattiat likaannu.

Näin teen. En kulje kotona kengillä.

• Anonyymi

Eihän se ole mitään 'hössötystä', jos hieman joulumieltä harrastaa ja hyvää oloa levittää.

• Anonyymi

Kokeile laittaa puhtaat valkoiset sukat jalkaan ja kävelet paljailla lattioilla pari päivää..

• Anonyymi

Siksikö, et huomaa lattian olevan likainen? So what!

• Anonyymi

En vietä joulua ollenkaan. Muutamia jouluruokia ostan punalaputettuina heti kun tulevat tarjolle mutta itse joulun ohitan kokonaan ulkoillen ja nukkuen.

• Anonyymi

Olen aina rakastanut joulua kaikkine ihanine joulukoristeineen ,kuusineen, kinkkuineen, torttuineen ja lahjoineen. Edeleen meillä on sellainen joulu kotona ja aattona lapsen perheen luona.
      Hiukan harmittaa ,kun ei se joulun laittaminen enää innosta niin paljon ,kun vielä esim kuusikymppisenä. Voimia kyllä on , ei johdu siitä,,,mutta. Kyllä minä sen laitan .on niin upeaa vaihtelua kolmeksi viikoksi.
      Sekin ajatus minulle tullee ,että touhuan nyt ,kun hyvin jaksan, koska yht äkkiä kaikki voi olla toisin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      194
      2675
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      57
      2645
    3. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

💕💕💕💕
      Ikävä
      184
      2615
    4. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      70
      2262
    5. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      74
      2134
    6. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      41
      2125
    7. Riikka Purra on ihana, jämpti

Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      2
      2015
    8. Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)

Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la
      Sysmä
      73
      1616
    9. Onko sulla jotain

Suunnitelmia?
      Ikävä
      146
      1477
    10. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      1
      1370
    Aihe