3-v matkapahoinvointi APUA!!!

Apua kaipaava

3-vuotias poika, oirehtinut ja matkapahoinvoinut koko ikänsä. Ensimmäiset auto oksennukset noin vuoden iässä. Vaiva katosi, kun käänsimme hänet matkustamaan kasvot meno suntaan päin. Viime kesänä ikää 2v 3 kk okseni sitten taas, luki autossa kirjaa ja laatta lensi. Kirjat autossa kiellettiin. Nyt sitten tänä kesänä alkanut taas voida pahoin.

Lääkärin aika varattu, mutta olisin kiinnostunut tietämään onko joku kokeillut menestykseekäästi jotain muita konsteja. Oisko jotain luontaislääkitystä, homeopatiaa tai muita keinoja/konsteja.

En halua kuulla "että lakatkaa matkustamasta", sitä emme aio tehdä.Pahaolo kun tulee jo 8 kilometrin markettireissutakin.

8

3803

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äippä3

noin pienelle lapselle. Ne ovat vaikutuksiltaan yhtä vahvoja kuin oikeatkin lääkkeet ja sivuvaikutuksia ei ole tutkittu. Nenä menosuuntaan, katse tiehen ja ilma niin raikkaaksi kuin autossanne saa. Pieni ihminen voi pahoin siitä heilumisesta ja kääntyilystä. Kun näkee tien, voi vähän hallita oloaan. Olin itse pienenä samanlainen. Tosin en paljoa yrjönnyt, mutta olo oli kamala. Samoin huvipuistot ovat aina olleet minulle täynnä "helvetinkoneita", joista tulee vain kipeäksi.

• poo-p

liikkumaan luonnossa, tasapainoelin saa harjaannusta, kun kiipeilee ylös ja alas ja vähän vinoonkin. Pikkupuihin kiipeilyä isin/äidin avustuksella (tai leikkipuiston kiipeilytelineeseen).
      Nykyisin liikutaan niin paljon tasaisella. Käyttämättömiä osasia ihmisen sisuksissa.
      Joku lääkäri käyttää asentohoitoa mm. lukihäiriöihin. En muista nimeä, mutta etsikää vaikka "Akuutti"-ohjelman arkistoista.

• tätä

Apteekista saa ilman reseptiä matkapahoinvointilääkkeitä, ne ainakin auttaa.

Siirtäkää istuin apukuskinpaikalle, niin taatusti helpottaa, parempi näkyvyys.

• 3:n äiti

EI mitään makeaa, (esim. karkkia, limpparia) juuri ennen matkaa eikä matkan aikana. Joillakin tekee juuri ennen matkaa syöty tomaatti huonon olon autossa.

Ja sitten aina autoon hätävaraksi ohkennuspussi lapselle käteen. Se on ikäänkuin muistutus hänelle siitä, että saattaa tulla huono olo, ja hän muistaa olla autossa niin, että olo pääse pahenemaan.

• Minttu

Ensinnäkin, apteekista EI SAA noin pienelle mitään matkapahoinvointilääkettä ilman reseptiä! Näin minulle ainakin on sanottu, kaikki on yli 6-vuotiaille.

Meillä sama ongelma, alle 1 v alko oksentelu autossa, sekä talvella että kesällä. Kesällä helpommin, 5 km matka riitti. Lapsi siirrettiin aika aikaisin kasvot menosuuntaan takapenkille, mutta ei auttanut yhtään. Autoa ja istuinta on pesty.. Me saatiin neuvolalääkäriltä Ataraxia, joka on antihistamiini, mutta vaikuttaa kuulema kuten matkapahoinvointilääke. Rauhoittaa ja väsyttää, se siinä on vähän huono puoli, voi sitten väsyttää koko päivän. Olen antanut vain pidemmille matkoille.

Me ollaan tehty automatkat niin, että ei lähdetä heti syötyä, mieluiten niin, että ei olla syöty piiitkään aikaan. Se tuntuu kurjalta ja julmalta, mutta ei lapsesta tunnu kivalta oksentaakaan. Pyrimme liikkumaan niin, että lapsi nukahtaa autoon, jolloin oksentaminen ei ole niin todennäköistä. Olen myös huomannut että pimeällä ajaessa ei oksenna niin helposti, eikä tule edes paha olo. Ilmeisesti ei näe sitä vilinää niin hyvin. Neuvolalääkäri neuvoi ajamaan aina öisin. No, eihän se ole aina mahdollista, eikä vanhemmille niin mukavaa.

Vielä: autossa ei mitään syömistä eikä mitään juomista, meillä riitti mehuhörpyt ja taas oksennettiin. Ikkunoita auki aina kun vauhti sallii ja tuuletusta muutenkin. Pysähtelyä usein, jaloittelua ja varjossa olemista. Sen oppii kuulemaan milloin alkaa oksettamaan, viimeistään silloin tauko, jos mahdollista. Minä olen yrittänyt olla puhumatta koko pahoinvoinnista, etten sillä provosoisi pahaa oloa. Lisäksi olemme opetelleet huomioimaan kaikkea edessä näkyvää, "ooh, katso punainen auto, rekka, bussi, iso talo, hieno puu" jne. Lapsi on jo oppinut itsekin ihmettelemään kaikkea mitä näkyy kun autossa istuu. Katse pysyy tiessä eikä tule niin helposti paha olo. Minä olen itsekin pahoinvoiva autossa, lienee periytyvää? Positiivisena asiana täytyy kertoa, että lapsi on nyt vajaan 4 v eikä tänä kesänä ole oksentanut kertaakaan! Jospa tämä siis iän myötä helpottaa.

Toivottavasti teilläki kohta helpottaa, jospa ensi kesänä jo matkustamine on mukavaa!

• 35 v

en voi lukea autossa mitään, tulee heti paha olo! Siis tekstiviestinkin lukeminen tai näpyttely tekee pahaa. Mutta. Kun ajan itse, näin ei käy. Johtuuu varmaan siitä että katseen on nopeasti palattava pitkälle eteen. Eli luen ajaessani vain lyhyitä pätkiä teksistä tms.

• Eve

Kärsin itsekin pahoinvoinnista melkein teini-ikään asti. En sentään oksennellut mutta paha olo oli. Katse pitää pitää kaukana. Ei saa katsoa tietä tai mitään mikä vilistää tuhatta ja sataa ohi. Mieluusti puiden latvoja, pilviä ym. kaukaista.

• saborap

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2473
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1668
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1396
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      163
      1247
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      143
      1209
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1145
    7. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      117
      1109
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      113
      1106
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1081
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      969
    Aihe