Sähköautoista ei ole ralliautoiksi

Anonyymi-ap

Rallicrossissa kävi näin:

Lyhyesti: rallicrossin MM-sarja (FIA World RX) siirtyi sähköautoihin vuonna 2022, mutta palasi polttomoottoriautoihin kaudelle 2024. Syyt muutokselle olivat sekä taloudellisia, käytännöllisiä että urheilullisia.

Tässä tärkeimmät syyt:

1. Kustannukset karkasivat käsistä

Sähköautojen rakentaminen ja ylläpito osoittautui erittäin kalliiksi.

Akustot, turvallisuusvaatimukset ja huolto tekivät autoista moninkertaisesti kalliimpia kuin perinteiset polttomoottoriautot.

Pienemmät tiimit eivät enää pystyneet osallistumaan, ja osallistujamäärät romahtivat.

2. Infrastruktuurin ongelmat

Akkujen lataus vaati isoja generaattoreita ja logistiikkaa, joka oli vaikeaa rallityyppisissä olosuhteissa.

Kilpailut käytiin usein syrjäseuduilla, missä latausinfrastruktuuri oli rajallinen.

Latausajat olivat myös haaste aikataulujen kannalta.

3. Katsojakokemus

Monet fanit kokivat, että sähköautot olivat “liian hiljaisia” eikä niissä ollut samaa tunnelmaa ja ääntä kuin polttomoottoriautoissa.

Ääni ja savut ovat iso osa rallicrossin vetovoimaa. Sähköautot eivät kiinnosta yleisöä.

4. Sarjan eloonjääminen

Kun sähköinen RX1e-luokka menetti tiimejä ja kilpailijoita, FIA ja promootioyhtiö (Rallycross Promoter GmbH, WRC:n taustataho) päättivät sallia jälleen polttomoottorit, jotta osallistujamäärät ja kiinnostus elpyisivät.

Useat kansalliset sarjat olivat myös pysyneet polttomoottoreissa, joten paluu helpotti yhtenäistämistä.

5. Tekniset ja urheilulliset ongelmat

Joissakin kilpailuissa sähköautot kärsivät ylikuumenemisesta ja teknisistä vioista.

Polttomoottoriautot ovat helpompia ja halvempia korjata ja ne ovat huomattavasti luotettavampia.

Eli käytännössä:

Sähköistys oli kunnianhimoinen kokeilu, mutta reaalimaailman kustannukset ja olosuhteet tekivät siitä vaikeasti kestävän.
Nyt paluu polttomoottoreihin (ja joissain tapauksissa myös biopolttoaineisiin) on nähty pelastusliikkeenä, joka palauttaa sarjaan elinvoimaa ja kilpailijoita.

Ralliin sähköautot sopivat vielä huonommin:

Rallissa sähköautojen haasteet olisivat vielä moninkertaisesti suuremmat kuin rallicrossissa, joka kuitenkin ajetaan suljetulla radalla ja lyhyissä erissä.

Tässä tarkemmin, miksi sähköautot eivät ole vielä realistisia rallissa (kuten WRC:ssä):

1. Pitkät erikoiskokeet ja vaihtelevat olosuhteet

Rallissa yksi erikoiskoe voi kestää 20–40 km, ja koko päivän aikana ajetaan jopa 200 km erikoiskokeita + siirtymät.

Sähköauton akku ei tällä hetkellä pysty tarjoamaan riittävää toimintamatkaa ja suorituskykyä näissä olosuhteissa.

Sähkön kulutus kasvaisi valtavasti, koska nopeudet ja korkeuserot vaihtelevat jatkuvasti.

2. Latausinfrastruktuurin puute

Rallit ajetaan usein syrjäseuduilla, vuoristoissa ja metsäalueilla, joissa ei ole latauspisteitä.

Nopeaa pikalatausta ei voi järjestää keskelle metsäpätkää turvallisesti tai aikataulullisesti järkevästi.

Akkupaketin vaihto olisi teknisesti mahdollista, mutta rallissa huoltoaika on rajallinen ja sääntöjen puitteissa vaikea toteuttaa.

3. Turvallisuus ja huolto

Sähköauton korkeajännitejärjestelmä tuo pelastus- ja sammutustilanteisiin uusia riskejä (esim. jos auto suistuu ojaan tai syttyy tuleen).

Ralliautoissa kolhut ja pohjakosketukset ovat arkipäivää — ja akuston suojaaminen tällaisissa olosuhteissa on haastavaa ja painavaa.

4. Paino ja tasapaino

Akku painaa paljon.
Tämä nostaisi auton kokonaispainoa ja heikentäisi ketteryyttä sekä jousituksen toimintaa.
Rallissa painojakauma ja ajettavuus ovat erittäin kriittisiä.

5. Kustannukset ja kehityksen suunta

Rallitiimit, etenkin yksityiset, eivät pystyisi investoimaan täysin uuteen sähköteknologiaan.

6. Katsojakokemus

Sama kuin rallicrossissa: sähköauton hiljaisuus veisi paljon pois rallin “sielusta”.

Rallifanit odottavat moottorin ääntä, pauketta ja savua – se on iso osa tunnelmaa. Sähköautojen myötä yleisö katoaisi kokonaan. Sähköautot eivät kiinnosta kuljettajiakaan. Kaikki haluavat hienoa tekniikkaa - mikään hihnakuljettimen tyylinen tylsä sähkömoottori ei kiinnosta ihmisiä.

Eli yhteenvetona:

Jos rallicrossissa sähköautot osoittautuivat hankaliksi, rallissa ongelmat olisivat vielä paljon suuremmat – erityisesti toimintamatkan, logistiikan, kestävyyden ja kiinnostavuuden vuoksi.

9

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jaksoit kopioida tänne pitkät liirumlaarumit. Kiteyttäisin tämän lyhyesti näin:

      sähköauton törmääminen kiveen aiheuttaa heti matkan tyssäämisen. Akkuja ei pysty suojelemaan kolhuilta. Jo sinällään raskas akkupaketti tulee tuplapainavaksi jos se koteloidaan iskunkestäväksi.

    • Anonyymi

      Pari vuotta niin kaikki autot on sähköautoja ja hyvä niin

      • Anonyymi

        Parin vuoden päästäkin sähköautoja on erittäin vähän ja hyvä niin. Ralliin ne romut eivät kelpaa.


      • Anonyymi

        Tuon kun kertoo kymmenellä, niin voidaan olla aika lähellä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parin vuoden päästäkin sähköautoja on erittäin vähän ja hyvä niin. Ralliin ne romut eivät kelpaa.

        Haluaisin että sähköautoista tehtäisiin ralliautoja. Sprinttiin olisi kova laite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisin että sähköautoista tehtäisiin ralliautoja. Sprinttiin olisi kova laite.

        No muut eivät halua. Sprintinkin järjestäminen on niin kallista, ettei sinne haluta palkata "erikoispelastusjoukkoja".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisin että sähköautoista tehtäisiin ralliautoja. Sprinttiin olisi kova laite.

        Kyllä ne sinne tulee jos tullakseen...mutta älä pitkästy, ei tule ihan hetkeen....


    • Anonyymi

      Olen sähköautojen fani. Ja kyllä kuljettajatkin tykkäisi kun on voimaa

      • Anonyymi

        Ihan sama voima on polttomoottoriautossa ja sähköautossa. Polttomoottoriautoissa voima on RAJOITETTU kuristimella, joku 350-380 hp on turvallinen määrä. Sähköautoista ei ole ralliautoiksi useasta syystä johtuen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      134
      2704
    2. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      259
      2284
    3. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      22
      1403
    4. Voi mies olit taas niin komea

      Olet silmäkarkkia ❤️ Sua vois katsella vaikka koko päivän. ❤️
      Ikävä
      115
      1062
    5. Kadutko koskaan

      Sitä mun iskiyritystä?
      Ikävä
      96
      1011
    6. Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa

      Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar
      Kaste
      204
      1003
    7. Ryöstö Punkaharjulla

      Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee
      Savonlinna
      13
      902
    8. Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla

      Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La
      Lieksa
      55
      798
    9. Mistä juttelit viimeisen kerran

      Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      50
      751
    10. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      277
      732
    Aihe