Sähköautoista ei ole ralliautoiksi

Anonyymi-ap

Rallicrossissa kävi näin:

Lyhyesti: rallicrossin MM-sarja (FIA World RX) siirtyi sähköautoihin vuonna 2022, mutta palasi polttomoottoriautoihin kaudelle 2024. Syyt muutokselle olivat sekä taloudellisia, käytännöllisiä että urheilullisia.

Tässä tärkeimmät syyt:

1. Kustannukset karkasivat käsistä

Sähköautojen rakentaminen ja ylläpito osoittautui erittäin kalliiksi.

Akustot, turvallisuusvaatimukset ja huolto tekivät autoista moninkertaisesti kalliimpia kuin perinteiset polttomoottoriautot.

Pienemmät tiimit eivät enää pystyneet osallistumaan, ja osallistujamäärät romahtivat.

2. Infrastruktuurin ongelmat

Akkujen lataus vaati isoja generaattoreita ja logistiikkaa, joka oli vaikeaa rallityyppisissä olosuhteissa.

Kilpailut käytiin usein syrjäseuduilla, missä latausinfrastruktuuri oli rajallinen.

Latausajat olivat myös haaste aikataulujen kannalta.

3. Katsojakokemus

Monet fanit kokivat, että sähköautot olivat “liian hiljaisia” eikä niissä ollut samaa tunnelmaa ja ääntä kuin polttomoottoriautoissa.

Ääni ja savut ovat iso osa rallicrossin vetovoimaa. Sähköautot eivät kiinnosta yleisöä.

4. Sarjan eloonjääminen

Kun sähköinen RX1e-luokka menetti tiimejä ja kilpailijoita, FIA ja promootioyhtiö (Rallycross Promoter GmbH, WRC:n taustataho) päättivät sallia jälleen polttomoottorit, jotta osallistujamäärät ja kiinnostus elpyisivät.

Useat kansalliset sarjat olivat myös pysyneet polttomoottoreissa, joten paluu helpotti yhtenäistämistä.

5. Tekniset ja urheilulliset ongelmat

Joissakin kilpailuissa sähköautot kärsivät ylikuumenemisesta ja teknisistä vioista.

Polttomoottoriautot ovat helpompia ja halvempia korjata ja ne ovat huomattavasti luotettavampia.

Eli käytännössä:

Sähköistys oli kunnianhimoinen kokeilu, mutta reaalimaailman kustannukset ja olosuhteet tekivät siitä vaikeasti kestävän.
Nyt paluu polttomoottoreihin (ja joissain tapauksissa myös biopolttoaineisiin) on nähty pelastusliikkeenä, joka palauttaa sarjaan elinvoimaa ja kilpailijoita.

Ralliin sähköautot sopivat vielä huonommin:

Rallissa sähköautojen haasteet olisivat vielä moninkertaisesti suuremmat kuin rallicrossissa, joka kuitenkin ajetaan suljetulla radalla ja lyhyissä erissä.

Tässä tarkemmin, miksi sähköautot eivät ole vielä realistisia rallissa (kuten WRC:ssä):

1. Pitkät erikoiskokeet ja vaihtelevat olosuhteet

Rallissa yksi erikoiskoe voi kestää 20–40 km, ja koko päivän aikana ajetaan jopa 200 km erikoiskokeita + siirtymät.

Sähköauton akku ei tällä hetkellä pysty tarjoamaan riittävää toimintamatkaa ja suorituskykyä näissä olosuhteissa.

Sähkön kulutus kasvaisi valtavasti, koska nopeudet ja korkeuserot vaihtelevat jatkuvasti.

2. Latausinfrastruktuurin puute

Rallit ajetaan usein syrjäseuduilla, vuoristoissa ja metsäalueilla, joissa ei ole latauspisteitä.

Nopeaa pikalatausta ei voi järjestää keskelle metsäpätkää turvallisesti tai aikataulullisesti järkevästi.

Akkupaketin vaihto olisi teknisesti mahdollista, mutta rallissa huoltoaika on rajallinen ja sääntöjen puitteissa vaikea toteuttaa.

3. Turvallisuus ja huolto

Sähköauton korkeajännitejärjestelmä tuo pelastus- ja sammutustilanteisiin uusia riskejä (esim. jos auto suistuu ojaan tai syttyy tuleen).

Ralliautoissa kolhut ja pohjakosketukset ovat arkipäivää — ja akuston suojaaminen tällaisissa olosuhteissa on haastavaa ja painavaa.

4. Paino ja tasapaino

Akku painaa paljon.
Tämä nostaisi auton kokonaispainoa ja heikentäisi ketteryyttä sekä jousituksen toimintaa.
Rallissa painojakauma ja ajettavuus ovat erittäin kriittisiä.

5. Kustannukset ja kehityksen suunta

Rallitiimit, etenkin yksityiset, eivät pystyisi investoimaan täysin uuteen sähköteknologiaan.

6. Katsojakokemus

Sama kuin rallicrossissa: sähköauton hiljaisuus veisi paljon pois rallin “sielusta”.

Rallifanit odottavat moottorin ääntä, pauketta ja savua – se on iso osa tunnelmaa. Sähköautojen myötä yleisö katoaisi kokonaan. Sähköautot eivät kiinnosta kuljettajiakaan. Kaikki haluavat hienoa tekniikkaa - mikään hihnakuljettimen tyylinen tylsä sähkömoottori ei kiinnosta ihmisiä.

Eli yhteenvetona:

Jos rallicrossissa sähköautot osoittautuivat hankaliksi, rallissa ongelmat olisivat vielä paljon suuremmat – erityisesti toimintamatkan, logistiikan, kestävyyden ja kiinnostavuuden vuoksi.

8

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jaksoit kopioida tänne pitkät liirumlaarumit. Kiteyttäisin tämän lyhyesti näin:

      sähköauton törmääminen kiveen aiheuttaa heti matkan tyssäämisen. Akkuja ei pysty suojelemaan kolhuilta. Jo sinällään raskas akkupaketti tulee tuplapainavaksi jos se koteloidaan iskunkestäväksi.

    • Anonyymi
      UUSI

      Pari vuotta niin kaikki autot on sähköautoja ja hyvä niin

      • Anonyymi
        UUSI

        Parin vuoden päästäkin sähköautoja on erittäin vähän ja hyvä niin. Ralliin ne romut eivät kelpaa.


      • Anonyymi
        UUSI

        Tuon kun kertoo kymmenellä, niin voidaan olla aika lähellä....


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Parin vuoden päästäkin sähköautoja on erittäin vähän ja hyvä niin. Ralliin ne romut eivät kelpaa.

        Haluaisin että sähköautoista tehtäisiin ralliautoja. Sprinttiin olisi kova laite.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisin että sähköautoista tehtäisiin ralliautoja. Sprinttiin olisi kova laite.

        No muut eivät halua. Sprintinkin järjestäminen on niin kallista, ettei sinne haluta palkata "erikoispelastusjoukkoja".


    • Anonyymi
      UUSI

      Olen sähköautojen fani. Ja kyllä kuljettajatkin tykkäisi kun on voimaa

      • Anonyymi
        UUSI

        Ihan sama voima on polttomoottoriautossa ja sähköautossa. Polttomoottoriautoissa voima on RAJOITETTU kuristimella, joku 350-380 hp on turvallinen määrä. Sähköautoista ei ole ralliautoiksi useasta syystä johtuen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      1
      4072
    2. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      45
      4023
    3. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      80
      3281
    4. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      30
      3085
    5. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

      Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      14
      2927
    6. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      163
      2821
    7. Tuntuuko ettet tiedä

      Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      25
      2389
    8. Onnettomuus

      Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      4
      2250
    9. Kirjotan ikävää ulos

      Haluaisin kuulla mitä ajattelet minusta. ihan mitä vaan mitä mietit. Voisit kertoa minulle, tai sitten kirjoittaisit run
      Ikävä
      14
      1828
    10. Sinä se vaan jaksat

      Suosittelen lopettamaan hyvissä ajoin, tuo toimintas ei auta unohtamiseen. Jossain vaiheessa asia julkistuu enkä usko et
      Ikävä
      23
      1737
    Aihe