Lenovo päivitti väkisin BIOSin

Anonyymi-ap

1. Lenovon läppäri (Windows 11) ilmoitti, että BIOSille on päivitys, tietokone käynnistetätään uudelleen ja päivitys asennetaan. Tätä ei voinut estää, vaan päivityksen pystyi vain siirtämään 2 tuntia myöhemmäksi. Ei ole vastaavaa tapahtunut minulle koskaan.

Paljon puhutaan BIOSin päivittämisestä. Olen tullut johtopäätökseen, että päivittäminen on turhaa, jos koneessa ei ole mitään vikaa, mutta jos sen tekee, niin se tehdään itse manuaalisesti.

Lenovo näköjään päättää käyttäjän puolesta, että BIOS päivitetään. Erittäin outoa ja voisi varmaan johtaa käyttöjärjestelmän ongelmiin.

2. Tietääkö joku, miksi tällainen päivitys tehtiin? Lenovon nettisivulla on julkaistu päivityksiä BIOSiin kolme kuukautta sitten, mutta ne pitää ladata ja asentaa itse. Oma läppärini päivitti BIOSin yhtäkkiä tänään ja ilman lupaani.

3. Mistä näkisi, mitä muutoksia päivitys on tehnyt koneeseen? Windowsin päivityshistoriasta ei löydy mitään mainintaa (ilmeisesti siksi, koska kyseessä ei ollut Windowsin päivitys, vaan laitteen päivitys).

4. Miten Lenovon läppärissä saisi estettyä Lenovon omat automaattiset päivitykset?

50

439

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vedätys.

• Anonyymi

Tietoturva varoitukset kuuroille korville!
        Ihmiset suhtautuvat todella leväperäisesti tietoturvaansa. Ihan liian helposti he ovat hyväksymässä vakoilua tietokoneissa ja puhelimissa sekä muissa moibile laitteissa.

Win 11 on pahin järjestelmä vakoileen ja saastuun.

෴෴
        🧿🧿
        ∖👅∕

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietoturva varoitukset kuuroille korville!
        Ihmiset suhtautuvat todella leväperäisesti tietoturvaansa. Ihan liian helposti he ovat hyväksymässä vakoilua tietokoneissa ja puhelimissa sekä muissa moibile laitteissa.

Win 11 on pahin järjestelmä vakoileen ja saastuun.

෴෴
        🧿🧿
        ∖👅∕

Totta, vakoilee ja kyttää koko ajan tämä Win 11 :((

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta, vakoilee ja kyttää koko ajan tämä Win 11 :((

Asus ja Intel teki saman mun koneille. biospäivitys tuli ruutuun

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asus ja Intel teki saman mun koneille. biospäivitys tuli ruutuun

No päivititkö vai pystyikö tuon perumaan? Jos päivitit menikö hyvin? Tuliko tuo windows updaten kautta vai koneen omista sovelluksista?

• Anonyymi

Tervetuoa vaan tälle vuosituhannelle.

• Anonyymi

Avaaja pääsi tälle vuosituhannelle vounna 2025 vasta!

• Anonyymi

Jaa, että Lenovollakin on tuo sama ominaisuus, kuin Dellillä. Dellissä piti ottaa yksi asetus pois käytöstä koneen UEFIS:ssa. Varmasti Lenovossakin tällainen asetus löytyy.

• Anonyymi

ei se mitään pysty automaattisesti päivittämään - biosin suojaus estää sen. Tietysti, jos se on jäänyt auki, niin luultavasti on virukset biosissa asti jo.

• Anonyymi

Pystyy kyllä päivittämään. Tuon päivityksen mukana latautuu todennäköisesti päivityksen mahdollistava softa. Ainakin Dellin yritysmallin koneissa BIOS:in pystyi päivittämään Windows Updaten kautta, mikäli tietty asetus oli päällä. Eri asia sitten on, mikäli BIOS on salasanalla suojattu, niin päivitys ei ole mahdollinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pystyy kyllä päivittämään. Tuon päivityksen mukana latautuu todennäköisesti päivityksen mahdollistava softa. Ainakin Dellin yritysmallin koneissa BIOS:in pystyi päivittämään Windows Updaten kautta, mikäli tietty asetus oli päällä. Eri asia sitten on, mikäli BIOS on salasanalla suojattu, niin päivitys ei ole mahdollinen.

Ei pysty. Vai luulitko, että biosin pystyy päivittämään katkaistun johdon yli? Sen se jumpperi nimittäin tekee. Ja jos ei ole jumpperin takana - älä osta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei pysty. Vai luulitko, että biosin pystyy päivittämään katkaistun johdon yli? Sen se jumpperi nimittäin tekee. Ja jos ei ole jumpperin takana - älä osta!

Aika harvalla se BIOS on kirjoitussuojattuna lähtökohtaisesti, ja kaikissa koneissa tuollaista mahdollisuutta ei edes löydy. Itse en kannettavia koneita käytä, vaan kasaan tarvitsemani koneet erillisosista. Tässä Gigabyten Aorus B550 Elite V.2 emossa ainoa jumpperi on clear_cmos.

• Anonyymi

Oma HP-läppärini päivitti myös viime keväänä BIOSin ihan omia aikojaan. Hieman tuota kummastelin, mutta arvelin sen johtuneen siitä, että olin poistanut koneelta monia HP:n omia sovelluksia, mistä kone ei ehkä pitänyt.

Aion tulevaisuudessa vältellä HP:n tuotteita. Kun läppärilläni oli ikää kolme kuukautta, HP ilmoitti, että sen 6 kuukauden takuu on päättymässä ja tarjosi pidennystä. Ostokuitin mukaan takuu on vuoden mittainen.

Kesästä lähtien kone kysyi aina käynnistyessään sallinko jonkin Omen Helperin tehdä muutoksia kiintolevyyn. Vastauksesta riippumatta kysymys esitettiin aina uudestaan. Tiedustelut päättyivät, kun poistin tuon "avustajan" kokonaan.

• Anonyymi

Ja koska kyseessä on läppäri, takuu on minimissään voimassa 2 vuotta suomessa ostetulle tuotteelle - tätä ei voi rajoittaa.

• Anonyymi

Itsellekin alkoi ilmaantua Lenovon kannettavaan tuota BIOS-päivitysilmoitusta. Olen painanut Peruuta-painiketta, koska en tiedä, mikä semmoinen on, eikä mihinkään muuhun koneeseen ole ikinä tuommoista tullut.

Luulin, ettei sillä Peruutus-painikkeella ei enää ilmoitusta tulisi, mutta tuli taas noin viikon päästä.

Itse en osaa sellaista asentaa ja tehdä, enkä tiedä, onko se edes tarpeen. Netissä on vain neuvoja siitä, ettei BIOS-päivitystä kannata turhaan tehdä ja että pitää osata valita oikein asennuksen eri vaiheissa eli pitää tietää, mitä tekee, jos sen BIOS-päivityksen tekee.

Jos kone itse tekee sen puolesta, niin silloin ei siihen sitten voi itse edes vaikuttaa. Silloin kai se on edes oikein tehty.

• Anonyymi

Vieläkö sulle tulee tuo ilmoitus?

• Anonyymi

Katos kun Avaaja pääsi tälle vuosituhannelle vounna 2025 vasta!

• Anonyymi

Mitä tämä kommentti tarkoittaa? Päivittääkö valmistaja nykyään käyttäjän puolesta BIOSin? Jos näin on - kyseessä ei siis ole virus tms. haitallinen prosessi - niin eihän päivitystä kannata jättää tekemättä eikä varsinkaan ottaa pois päältä automaattisia päivityksiä.

Jos valmistaja "pakottaa" päivittämään BIOSin, niin kyseessä on todennäköisesti jokin välttämätön päivitys, kuten tietoturvaan liittyvä Firmware/UEFI/BIOS-päivitys, jota ei kannata jättää tekemättä.

Itselläni Lenovon BIOS-päivitys ei aiheuttanut mitään ongelmia eikä virusohjelma löydä viruksia C-asemalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä tämä kommentti tarkoittaa? Päivittääkö valmistaja nykyään käyttäjän puolesta BIOSin? Jos näin on - kyseessä ei siis ole virus tms. haitallinen prosessi - niin eihän päivitystä kannata jättää tekemättä eikä varsinkaan ottaa pois päältä automaattisia päivityksiä.

Jos valmistaja "pakottaa" päivittämään BIOSin, niin kyseessä on todennäköisesti jokin välttämätön päivitys, kuten tietoturvaan liittyvä Firmware/UEFI/BIOS-päivitys, jota ei kannata jättää tekemättä.

Itselläni Lenovon BIOS-päivitys ei aiheuttanut mitään ongelmia eikä virusohjelma löydä viruksia C-asemalta.

Päivititkö itse Lenovon sivuilta vai tuliko pakkopäivitys?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Päivititkö itse Lenovon sivuilta vai tuliko pakkopäivitys?

Itse se sen päivitti, kannipaissään vaan ei muista hyväksyneen tai muuten viiraa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tästä vuosituhannesta en tiedä, mutta nykyaikaan kuitenkin. Biosin automaattiset päivitykset ovat nykyaikaa.
        Biosissa on paljon muutakin kuin mitä "biosin käyttöliittymä" näyttää. Oikeastaan suurelta osaltaan kaikkea muuta. Ja osa siitä muusta on päivitettävä, jotta osa kriittisistä windows-päiviytksistä voi edes mennä maaliin asti.

• Anonyymi

Nykyään bioksetkin päivittyy!

• Anonyymi

No eikös Lenovon kone sitten kysy Bitlocker-avainta biosin päivityksen jälkeen jos on esim. Windows11 Pro?

Miten teillä on mennyt tuo biosin päivityksen jälkeen? Olen siinä uskossa että sitä ei tavan kuluttaja saisi tehdä edes itse! Tuliko jotain ongelmia?

Mullakin on Lenovon kone enkä kyllä ole saanut tuollaisia ilmoja ainakaan vielä.

• Anonyymi

Win11:ssa Bitlocker ei ole automaattisesti päällä, se pitää ihan itse käydä laittamassa päälle. Nämä Windowssin päällä toimivat flasherit osaavat pyytää käyttäjää sammuttamaan Bitlockerin/antamaan sen salasanan. En tosin näe mitään järkeä pitää levynkryptausta päällä kotikäytössä. Yrityskäyttö on asia erikseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Win11:ssa Bitlocker ei ole automaattisesti päällä, se pitää ihan itse käydä laittamassa päälle. Nämä Windowssin päällä toimivat flasherit osaavat pyytää käyttäjää sammuttamaan Bitlockerin/antamaan sen salasanan. En tosin näe mitään järkeä pitää levynkryptausta päällä kotikäytössä. Yrityskäyttö on asia erikseen.

Kyllä se on automaattisesti päällä jos Microsoftin tilillä on kirjautunut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se on automaattisesti päällä jos Microsoftin tilillä on kirjautunut.

Ei mene päälle. Asensin Win11:sta Home- version joskus virtuaalikoneeseen, niin BitLocker ei mennyt päälle. Voi olla, että tuokin on muuttunut jossain välissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mene päälle. Asensin Win11:sta Home- version joskus virtuaalikoneeseen, niin BitLocker ei mennyt päälle. Voi olla, että tuokin on muuttunut jossain välissä.

WIndows Prossa on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

WIndows Prossa on.

Ei mene edes Pro- versiossa automaattisesti päälle. Asentanut useita kertoja, ja ei ole oletuksena päällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mene edes Pro- versiossa automaattisesti päälle. Asentanut useita kertoja, ja ei ole oletuksena päällä.

Kyllä mulla on. Ehkä uusissa koneissa on. Mulla lenovo elokuulta 2024. En edes tiennyt että on joku bitlocker mutta kun tarkastin hiljattain niin on päällä. En ole ottanut pois kun se kuulemma kestää tunteja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä mulla on. Ehkä uusissa koneissa on. Mulla lenovo elokuulta 2024. En edes tiennyt että on joku bitlocker mutta kun tarkastin hiljattain niin on päällä. En ole ottanut pois kun se kuulemma kestää tunteja.

Vastaa itselleen ja keksii satuja!

• Anonyymi

Mikä Lenovo? Mulla Lenovo V17 Gen 4 eikä ole tullut biosin tuputtamista.

• Anonyymi

Ap:n viesti jättää enemmän kysymyksiä, kuin antaa vastauksia. Hän ei kerro sitä, että tuliko päivitys Windows Updaten kautta, tai oliko koneelle asennettuna joku Lenovon oma hallintasofta, minkä kautta päivitys tuli tarjolle. Windows Updaten kautta on mahdollista ladata BIOS-päivitykset ainakin Dellin koneisiin. Tässäkin yhteydessä tietyn BIOS- asetuksen pitää olla käytössä. Aiemmalla työpaikalla tämä asetus piti poistaa muutamasta koneesta, koska koneet jäivät käynnistysluuppiin/jäätyivät totaalisesti, kun yrittivät asentaa BIOS- päivitystä. Hyvä tuuri sinänsä, että varsinainen päivitys ei ollut alkanut. Kesti vaan hetken aikaa löytää tämä kyseinen asetus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ap:n viesti jättää enemmän kysymyksiä, kuin antaa vastauksia. Hän ei kerro sitä, että tuliko päivitys Windows Updaten kautta, tai oliko koneelle asennettuna joku Lenovon oma hallintasofta, minkä kautta päivitys tuli tarjolle. Windows Updaten kautta on mahdollista ladata BIOS-päivitykset ainakin Dellin koneisiin. Tässäkin yhteydessä tietyn BIOS- asetuksen pitää olla käytössä. Aiemmalla työpaikalla tämä asetus piti poistaa muutamasta koneesta, koska koneet jäivät käynnistysluuppiin/jäätyivät totaalisesti, kun yrittivät asentaa BIOS- päivitystä. Hyvä tuuri sinänsä, että varsinainen päivitys ei ollut alkanut. Kesti vaan hetken aikaa löytää tämä kyseinen asetus.

Lenovolla on Lenovo Vantage tms. jonka kautta näitä voi päivittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se Windows vaan niin vaikea! Taas se nähtiin.

🂫

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se Windows vaan niin vaikea! Taas se nähtiin.

🂫

Vaikea tunnut olevan sinäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lenovolla on Lenovo Vantage tms. jonka kautta näitä voi päivittää.

Hyvin todennäköisesti päivitys on tullut tuota reittiä, mutta täällähän on ihan turha yrittää kysyä mitään tarkentavia kysymyksiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin todennäköisesti päivitys on tullut tuota reittiä, mutta täällähän on ihan turha yrittää kysyä mitään tarkentavia kysymyksiä.

Kyllä, mm miksi se avaajaa niin potuttaa kysymys yksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, mm miksi se avaajaa niin potuttaa kysymys yksi.

Sitäpä sopii kysyä. Mahtaako hän edes itse tietää?

• Anonyymi

Muistimpa tossa:

Windows 11 ei sovellu aloittelijoille
      Koska Windows on nykyään hirveän vaikea OS

• Anonyymi

Hyvin helppokäyttöinen, jopa Bios päivittyy tarvittaessa automaattisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin helppokäyttöinen, jopa Bios päivittyy tarvittaessa automaattisesti.

Tuleeko se Windows updaten kautta sitten?

• Anonyymi

Eläköitynyt Microsoftin insinööri puhuu suunsa puhtaaksi
      "Siksi Windows 11 on niin kamala”

• Anonyymi

Win11, käyttäjän osattava ohjemoida tietokonetta

• Anonyymi

Täällä kanssa ihmettely ei lopu kun otin uuden Lenovo läppärin käyttöön ja Windows 11 on shokki kympin jälkeen.

Ikkunoita ponnahtelee tuon tuosta ja häiriköi noiden tallennetaanko juttujen kanssa : (

Paskin käyttis koskaan ja enpä tiedä Lenovostakaan?

• Anonyymi

Eiköhän se syy ole ihan käyttäjän omassa osaamisessa? Itsellä ei tule Win11:sta kanssa mitään tuollaista. Voisi olla hyvä opetella tuntemaan se käyttämänsä kone & järjestelmä edes jollain tasolla. Mikäli on peukalo keskellä kämmentä ja sormi sieraimessa, niin en ihmettele, mikäli uuden oppiminen ei onnistu.

• Anonyymi

Ensimmäinen tehtävä mitä tehdään uudelle läppärille, on Windowsin uudelleen asennus.
      Näin päästään niistä turhanpäiväisistä laitevalmistajan pop up ilmoituksista ja McAfeen turhasta suojauksesta, mikä jää kumminkin koneelle 30 päivän ilmaisen käytön jälkeen vakoileen.

• Anonyymi

Joo ! Ekalla käynistyksellä asennan siihen Linuxin.

• Anonyymi

Eikös ne ilmoitukset saa muutakin kautta pois? Jostain asetuksista? Ja McAfeen voi poistaa.

• Anonyymi

Vai tuliko tuo päivitys Lenovo Vantagen kautta?

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      52
      4337
    2. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      110
      4164
    3. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      37
      4077
    4. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      65
      3917
    5. Mitä meidän välillä

Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      85
      3364
    6. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      64
      3248
    7. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      152
      3221
    8. Kun aika on oikea niin

Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �
      Ikävä
      17
      1582
    9. Ei me taideta

Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      45
      1521
    10. Jos sulla ei olis ollut tunteita

Tuskin olisit reagoinut niin voimakkaasti, mies? Vai oliko vetäytymiseen jokin muu syy kuin luulit ettei mua kiinnosta?
      Ikävä
      129
      1120
    Aihe