Uskosta uskoon valhe, jonka jokainen vl-teologi tekee tiettensä!

Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".

Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)
Jer. 23:6 Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa. Ja tämä on hänen nimensä, jolla häntä kutsutaan: 'Herra on meidän vanhurskautemme'.
Hab. 2:4 Katso, sen kansan sielu on kopea eikä ole suora; mutta vanhurskas on elävä uskostansa.
Joh. 3:36 Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."
Room. 3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
Room. 3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
Gal. 3:11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
Fil. 3:9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
Hebr. 10:38 mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen".

Tiedän että tämä yritetään poistattaa heti ja jos se ei onnistu, niin ketjuun laitetaan valtavasti roskapostia, oikean sanoman hukuttamiseksi piiloon.

47

372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskosta uskoon ei tarkoita "minun uskostani sinun uskoosi", vaan Aabrahamin uskosta (joka kohdistui Jumalan lupaukseen) jokaisen kristityn uskoon (joka kohdistuu Jeesukseen, joka on kaikkien Jumalan lupausten täyttymys).

Tämän jokainen teologi tietää, mutta jättää sen kertomatta!!!

• Ennenkaikkea myös jokainen vl-teologi tietää tuon em totuuden.
        Mutta maallikkopuhujista ei kukaan,-he uskovat vilpittömästi kertomansa valheen/t.

• Anonyymi

Sanoista "uskosta uskoon" on kristikunnan historiassa noiden lisäksi muitakin tulkintoja. Vertailu näiden kahden tulkinnan välillä:

- "Vanhatestamentillisesta lupaususkosta uusitestamentilliseen täytetyn lupauksen uskoon" ->Tulkinta toimii Messias-lupaukseen uskoneiden juutalaisten kohdalla, jotka uskovat evankeliumin Kristuksesta, mutta ei Messias-lupauksesta tietämättömien pakanoiden kohdalla.
        - "Evankeliumin julistajan uskosta sen uskovan kuulijan uskoon"->Toimii sekä Messiasta odottaneiden juutalaisten että Messiaasta aiemmin tietämättömien pakanoiden kohdalla.

Vl-tulkinta sopii täydellisesti siihen, että kaikki uskoontulot Raamatussa tapahtuvat siten, että uskova julistaa evankeliumia ja kuulijat (juutalaiset tai pakanat) uskovat kuulemansa evankeliumin, eli evankeliumissa Jumalan vanhurskaus ilmestyy/ilmoitetaan uskosta uskoon. Esim. Filippus->Kandaken hoviherra (Apt. 8:35-37), Pietari->Kornelius perhekuntineen (Apt. 10:43-44), Paavali ja Barnabas->pakanat (Apt. 13:46-48).

• Anonyymi

Tuo selitys ei kuulosta kovin uskottavalle, koska edeltävistä jakeista ilmenee, että Jumalan vanhurskaus ilmestyy evankeliumissa uskosta uskoon juutalaisten lisäksi kreikkalaisille, joilla ei pakanoina ollut Abrahamin lupaususkoa:

15 omasta puolestani minä siis olen altis teillekin, Roomassa asuvaisille, julistamaan evankeliumia.
        16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
        17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".

Yksi kristikunnassa yleinen selitys on myös "heikosta uskosta vahvaan uskoon". Siinä on ongelma, että evankeliumihan synnyttää uskon, mutta tuon tulkinnan mukaan ihmisellä olisi heikko usko jo ennen evankeliumin kuulemista ja sitten evankeliumi vain vahvistaisi tämän heikon uskon vahvaksi. Toinen ko. selityksen ongelma on se, että ko. selityksessä heikossa uskossa ei olisi Jumalan vanhurskautta ennen kuin se ilmestyy evankeliumissa.

Vl-selitys on ehdottomasti loogisin ja parhaiten perusteltu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo selitys ei kuulosta kovin uskottavalle, koska edeltävistä jakeista ilmenee, että Jumalan vanhurskaus ilmestyy evankeliumissa uskosta uskoon juutalaisten lisäksi kreikkalaisille, joilla ei pakanoina ollut Abrahamin lupaususkoa:

15 omasta puolestani minä siis olen altis teillekin, Roomassa asuvaisille, julistamaan evankeliumia.
        16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
        17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".

Yksi kristikunnassa yleinen selitys on myös "heikosta uskosta vahvaan uskoon". Siinä on ongelma, että evankeliumihan synnyttää uskon, mutta tuon tulkinnan mukaan ihmisellä olisi heikko usko jo ennen evankeliumin kuulemista ja sitten evankeliumi vain vahvistaisi tämän heikon uskon vahvaksi. Toinen ko. selityksen ongelma on se, että ko. selityksessä heikossa uskossa ei olisi Jumalan vanhurskautta ennen kuin se ilmestyy evankeliumissa.

Vl-selitys on ehdottomasti loogisin ja parhaiten perusteltu.

näin on

• Test yourself Vellu!

Joh. 3:36 Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."

Uskotko Poikaan, vai Uskotko syntisi anteeksi toiselta vellulta?

• Anonyymi

Uskon Poikaan, mutta en pidä sitä elävän uskon osoituksena, sillä moni kuolleessa uskossa elänyt on viimeisenä päivänä aidosti hämmästynyt, että emmekö me sinun nimessäsi profetoineet, ajaneet pois riivaajia ja tehneet monta voimatekoa...

Matt. 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Yksi hyvä elävän uskon tuntomerkki onkin aloitukseen liittyen, että se ilmoitetaan evankeliumissa uskosta uskoon. Toinen, mihin kannattaa kiinnittää kriittisesti huomiota, jos ihminen kertoo ottaneensa Jeesuksen vastaan yksinäisyydessä, koska siitä Jeesus sanoo: "Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko." (Matt. 24:26.) Sen sijaan seurakunnasta Jeesusta kannattaa etsiä:
        "Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä." (Matt. 18:20.)
        "En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne" (Joh. 14:18).
        "...näin minä seitsemän kultaista kynttiläjalkaa, Ja kultaisten kynttiläjalkain keskellä Ihmisen Pojan..." (Ilm. 1:12-13).

• Anonyymi

Toiset kivitettiin, toiset sahattiin kahtia, toiset kuolivat miekan suussa, toiset kiertelivät pukeutuneena
      lampaiden ja vuohien nahkoihin, ja olivat puutteessa ja ahdistettuja ja pahoinpideltyjä.
      Ihmisiä, joille tämä maailma ei ollut arvollinen, ja he olivat kuin eksyneet, erämaissa ja vuorilla, ja luolissa ja
      maan kuopissa.

• Anonyymi

Kirjoitin yli 10v sitten samasta aiheesta:
      =========================
      Tälläkin palstalla usein perustellaan ihmisen roolia uskon synnyttämisessä (ja sillä ainoalla oikealla tavalla) Raamatun kohdalla Room: 1:17, joka on käännetty niin Bibliassa, 1938 ja 1992 käännöksissä;
      ................
      > Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: ’’Vanhurskas on elävä uskosta’’.
      ..............
      Huomasin ’THE LIVING BIBLE’ amerikkalaisessa käännöksessä, ja siinä sanotaan
      vastaava kohta Room: 1:17;

> This Good News tells us that God makes us ready for heaven. makes us
      right in God’s sight – when we put our faith and trust in Christ to
      save us. This is accomplished from start to finish by faith.
      As the Scripture says it, ‘’The man who finds life will find it through
      > trusting God.’’
      -----------------------
      Siis alusta loppuun uskosta – joka on aivan eri asia kuin uskosta
      uskoon siis siinä mielessä, että se siirtyisi ihmiseltä toiselle.

Tarkistin asian erään vuosikymmeniä Raamattua ja nimenomaan alkukieltä tutkineelta optettajalta ja seuraavassa hänen kommenttinsa;
      .................................
      ´´
      Kreikaksi se on ek pisteoos eis pistin.

Paavali käyttää alkutekstissä vastaavaa ilmaisua myös muualla. Esim. 2 Kor 2:16:ssa ek thanantou eis thanatou. Siellä ilmaisu on käännetty: ”Se on toisille kuoleman haju, joka tuou kuoleman.” Jatko on seuraava: ek zooees eis zooees eli ”toisille elämän tuoksu, joka tuo elämän.”

Näissa kohdissa on siis asia ymmärretty siten, että ilmaisun kaksinkertaisuus vahvistaa sitä. Sellainen toisto on tavallista VT:lle ja sitä voi kutsua semitismiksi ja taustalla on heprean prepositiot min ja al. Niitä prepositioita käytetään esim. Ps. 84:8:ssa: ”he käyvät voimasta voimaan.” (vuoden 1933 käännös)

Näin ymmärrettynä Paavalin ilmaisussa on ”vain” kysymyksessä uskon korostaminen. Ihminen pelastuu uskosta, ei tekojen kautta. Siksi vapaasti käännetty Room 1:17 saisi muodon: ”Evankeliumissa paljastuu Jumalan
      vanhurskaus: se on saatavilla vain uskosta ja yksin uskosta.” Sitä korostaa myös jatkon lainaus Habakukin kirjasta.

Tässä ei ole siis kysymys siitä, että yksi antaa uskon toiselle vaan siitä, että pelastus on yksin uskosta. ´´
      ..........................................
      Siis tällä kohdalla ei mielestäni pysty perustelemaan sitä, että usko siirtyy vain toiselta uskovaiselta toiselle, koska sitä se ei alkukielessä tarkoita.
      ===================

• Anonyymi

"vapaasti käännetty Room 1:17 saisi muodon: ”Evankeliumissa paljastuu Jumalan vanhurskaus: se on saatavilla vain uskosta ja yksin uskosta.”"

Tuo on pelkkää tulkintaa, "yksin/ainoastaan uskosta" esiintyy Raamatussa Jaakobin kirjeessä ja se ilmaistaan "ek pisteōs monon". "Uskosta uskoon" on "ek pisteoos eis pistin"

Monet ovat kristikunnan historiassa pitäneet Paavalin ilmausta arvoituksellisena, mutta uskon kautta se aukenee sellaisille, joille Jumalan vanhurskaus on elävässä evankeliumissa ilmestynyt uskosta uskoon.

• Kiitos, tämä on arvokasta tietoa!

• SaaleminPastori-ko kirjoitti:

Kiitos, tämä on arvokasta tietoa!

#####Kirjoitin yli 10v sitten samasta aiheesta:####
        Kiitokset menivät hänelle!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"vapaasti käännetty Room 1:17 saisi muodon: ”Evankeliumissa paljastuu Jumalan vanhurskaus: se on saatavilla vain uskosta ja yksin uskosta.”"

Tuo on pelkkää tulkintaa, "yksin/ainoastaan uskosta" esiintyy Raamatussa Jaakobin kirjeessä ja se ilmaistaan "ek pisteōs monon". "Uskosta uskoon" on "ek pisteoos eis pistin"

Monet ovat kristikunnan historiassa pitäneet Paavalin ilmausta arvoituksellisena, mutta uskon kautta se aukenee sellaisille, joille Jumalan vanhurskaus on elävässä evankeliumissa ilmestynyt uskosta uskoon.

Etkö ymmärrä yhtään lukemaasi. Uskosta ja vain uskosta...kuten siihen liitetty Hababkukin sama opetus on lisätty.

Kyllä evankeliumia vievät Jeesukselle uskolliset uudestisyntyneet Pyhjän Hengen omaavat kristityt tukka putkella ja ja Jumalan armosta kun pakana saa piston sydämeensä ja lain saarna paljastaa syntisyyden ja ja haluaa uskoa niin hänelle julistetaan syntien anteeksiantamus.

Vl:t eivät ota riskejä ja mene kaikkeen maailmaan Vapahtajamme käskyn mukaan.

Aimokin sanoi että he menee vasta kun joku pyytää.

No mistä pakanat Jeesuksesta tietämättömät osaisivat pyytää.

Sekonomi tohua on srk touhu.

Kaikki liikkuva kuva ja tv saaranttiin synniksi. Nyt sitä tehdään srk:ssa paljon,

Jumala on järjestyksen jumala, mutta paholaisen työt ovat sekaannusta.

Tuo Room. 1:17 puhuu että vain uskosta ja yksin uskosta pelastuu.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Etkö ymmärrä yhtään lukemaasi. Uskosta ja vain uskosta...kuten siihen liitetty Hababkukin sama opetus on lisätty.

Kyllä evankeliumia vievät Jeesukselle uskolliset uudestisyntyneet Pyhjän Hengen omaavat kristityt tukka putkella ja ja Jumalan armosta kun pakana saa piston sydämeensä ja lain saarna paljastaa syntisyyden ja ja haluaa uskoa niin hänelle julistetaan syntien anteeksiantamus.

Kaikki liikkuva kuva ja tv saaranttiin synniksi. Nyt sitä tehdään srk:ssa paljon,

Jep ja uskon kohde on Jeesus. Syntien anteeksiuskominen syntiseltä vellulta on "saatanan suuri valhe",

####Aimokin sanoi että he menee vasta kun joku pyytää.

No mistä pakanat Jeesuksesta tietämättömät osaisivat pyytää.###

Mietin ,että onkohan Aimollla savolaiset sukujuuret, vaikka onkin kotoisin Merijärveltä

Jos kysyt savolaiselta:"Miksi et kertonut" hän vastaa:-et kysynyt!

###julistetaan syntien anteeksiantamus.###

Voit julistaa, muistaen, -ettei sinulla ole siihen anteeksiantoon osaa,-eikä arpaa.

Kun Jeesus kuoli syntiemme takia ristillä ja-Jumala hänet kuolleista herätti . Silloin kukistettiin synnin-kuoleman-ja perkeleen valta.!

Siitä voitosta pääset osalliseksi uskomalla Jeesukseen!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"Etkö ymmärrä yhtään lukemaasi. Uskosta ja vain uskosta"

Vaikka pelastus tapahtuu yksin elävästä uskosta Kristukseen, Room. 1:17:ssä ei lue "uskosta ja vain uskosta" ("ek pisteōs kai monon ek pisteōs"), vaan "uskosta uskoon" ("ek pisteōs eis pistin"). Ei ole tuosta käännökseksi. Ollaan lähtötilanteessa, että mitä "uskosta uskoon" tarkoittaa. Saarnaajan uskosta evankeliumin kuulijan uskoon kuulostaa loogisimmalle, ottaen huomioon, että evankeliumi on Jumalan voima niin juutalaisille kuin kreikkalaisille.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"Etkö ymmärrä yhtään lukemaasi. Uskosta ja vain uskosta"

Vaikka pelastus tapahtuu yksin elävästä uskosta Kristukseen, Room. 1:17:ssä ei lue "uskosta ja vain uskosta" ("ek pisteōs kai monon ek pisteōs"), vaan "uskosta uskoon" ("ek pisteōs eis pistin"). Ei ole tuosta käännökseksi. Ollaan lähtötilanteessa, että mitä "uskosta uskoon" tarkoittaa. Saarnaajan uskosta evankeliumin kuulijan uskoon kuulostaa loogisimmalle, ottaen huomioon, että evankeliumi on Jumalan voima niin juutalaisille kuin kreikkalaisille.

Vellujen "evankeliumi"on väärenmös ja Paavali sanoi ,että vaikka enkeli tulisi taivaasta sasrnaamaan väärennettyä evankeliumia niin hän olkoot kirottu.

Te vellut luulette julistavanne toinen toisllenne evankeliumia, mutta oikeasti kiroatte lähimmäisenne! -itsenne ohella!

• Anonyymi

"Uskosta uskoon" voi Pyhän Hengen vaikutuksessa toimia myös luetun sanan kautta: Raamatun, hartauskirjojen, katekismuksen, minkä tahansa Pyhän Hengen vaikuttaman sanan kautta.

Ei tuon sanan kirjanneen ihmisen tarvitse minua suoraan puhutella: Paavali ja apostolit, Martti Luther ovat kaikki kuolleita, mutta heidän Pyhässä Hengessä kirjoittamat sanansa, heidän uskonsa, voi näin siirtyä myös heidän lukijaansa. Haluan uskoa kuten he sanaa opettavat, Raamatun Kristus ja apostolit tietenkin etusijalla. Sitten Luther.

Jeesus Kristus Itse sanansa ja Henkensä kautta on noihin ihmisiin verraten tietenkin vielä paljon enemmän, Hänhän on itse Sana.

Itse koen tällaista: Jumalan sana elää paperille painettuna, jopa tietokoneella satojen, tuhansien vuosien ajan. En tarvitse Lihan korvin kuultavaa sanaa, kun sana itse voi luettunakin suoraan Hengessä vaikuttaa saman, jopa enemmänkin. Sillä Liha on aina Liha, aina ei voi tietää minkä hengen sanaa kunkin puhuja aina todellisuudessa puhuu.

• Anonyymi

En ole vl vaan tunnustan "vanhanajan lutherilaisuutta" (= M. Lutherin opetuksia).
        Olen eronnut kirkosta (sen jumalattomuuden vuoksi).

• Anonyymi

Mitä sanoo vl-papisto tästä, yksittäisen kristityn "uskosta uskoon"-käsityksestäni?

Tuo opinkappale tuli tässä ketjussa itselleni aivan uutena, joten kirjoitin vain sen heti aikaansaamia, omia mielikuviani asiasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä sanoo vl-papisto tästä, yksittäisen kristityn "uskosta uskoon"-käsityksestäni?

Tuo opinkappale tuli tässä ketjussa itselleni aivan uutena, joten kirjoitin vain sen heti aikaansaamia, omia mielikuviani asiasta.

Ymmärrän kyllä, että myös seurakuntayhteys noin muutoin on tärkeä.

• Anonyymi

Vl-käsityksen mukaan kirjoitettu sana ei ole sellaista elävää evankeliumia, jossa Jumalan vanhurskaus ilmestyy evankeliumin julistajan uskosta sen vastaanottavan kuulijan uskoon. Vl-käsityksen mukaan seurakunta on äiti, joka synnyttää evankeliumin sanalla Pyhän Hengen voimasta kristityn. Jotta Pyhä Henki on synnytystapahtumassa läsnä, Pyhän Hengen on oltava evankeliumin julistajan sydämen asukas. Ulkonaisesti seurakuntaan kuuluvan, mutta ilman Pyhää Henkeä olevan ihmisen saarnaamassa evankeliumissa ei ole elävää uskoa synnyttävää Pyhän Hengen voimaa. Yksinäisyydessä lukiessa seurakunta ei ole läsnä. Luettu sana voi herättää tunnon ja vahvistaa uskoa, mutta kristityn synnyttää elävä seurakunta. "Kuolleen uskoneen uskosta luetun sanan uskovan uskoon" ei siis vastaa vl-käsitystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vl-käsityksen mukaan kirjoitettu sana ei ole sellaista elävää evankeliumia, jossa Jumalan vanhurskaus ilmestyy evankeliumin julistajan uskosta sen vastaanottavan kuulijan uskoon. Vl-käsityksen mukaan seurakunta on äiti, joka synnyttää evankeliumin sanalla Pyhän Hengen voimasta kristityn. Jotta Pyhä Henki on synnytystapahtumassa läsnä, Pyhän Hengen on oltava evankeliumin julistajan sydämen asukas. Ulkonaisesti seurakuntaan kuuluvan, mutta ilman Pyhää Henkeä olevan ihmisen saarnaamassa evankeliumissa ei ole elävää uskoa synnyttävää Pyhän Hengen voimaa. Yksinäisyydessä lukiessa seurakunta ei ole läsnä. Luettu sana voi herättää tunnon ja vahvistaa uskoa, mutta kristityn synnyttää elävä seurakunta. "Kuolleen uskoneen uskosta luetun sanan uskovan uskoon" ei siis vastaa vl-käsitystä.

Et puhu Jeesuksesta ja Uskosta Häneen, mitään,-vaikka se on pelastuksen A ja O!

Johanneksen evankeliumi:
        15:1 "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
        15:2 Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
        15:3 Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
        15:4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
        15:5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
        15:6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat

####Vl-käsityksen mukaan seurakunta on äiti, joka synnyttää evankeliumin sanalla Pyhän Hengen voimasta kristityn###

Sanon tämän sävyisästi:
        Vaikuttaa siltä ,että te vellut olette käsitysesteellisiä,-eikä mitenkään lievästi!

• Anonyymi kirjoitti:

Johanneksen evankeliumi:
        15:2 Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
        15:4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
        15:5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
        15:6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat

####Vl-käsityksen mukaan seurakunta on äiti, joka synnyttää evankeliumin sanalla Pyhän Hengen voimasta kristityn###

Sanon tämän sävyisästi:
        Vaikuttaa siltä ,että te vellut olette käsitysesteellisiä,-eikä mitenkään lievästi!

Unohdin kirjautua!

• Anonyymi kirjoitti:

Johanneksen evankeliumi:

Sanon tämän sävyisästi:

synnytystapahtumassa läsnä, Pyhän Hengen on oltava evankeliumin julistajan sydämen asukas. Ulkonaisesti seurakuntaan kuuluvan, mutta ilman Pyhää Henkeä olevan ihmisen saarnaamassa evankeliumissa ei ole elävää uskoa synnyttävää Pyhän Hengen voimaa. Yksinäisyydessä lukiessa seurakunta ei ole läsnä. Luettu sana voi herättää tunnon ja vahvistaa uskoa, mutta kristityn synnyttää elävä seurakunta. "Kuolleen uskoneen uskosta luetun sanan uskovan uskoon" ei siis vastaa vl-käsitystä.

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi
        2025-11-14 11:58:57

Anonyymi kirjoitti:

Lue lisää

Johanneksen evankeliumi:

Sanon tämän sävyisästi:

• SaaleminPastori-ko kirjoitti:

synnytystapahtumassa läsnä, Pyhän Hengen on oltava evankeliumin julistajan sydämen asukas. Ulkonaisesti seurakuntaan kuuluvan, mutta ilman Pyhää Henkeä olevan ihmisen saarnaamassa evankeliumissa ei ole elävää uskoa synnyttävää Pyhän Hengen voimaa. Yksinäisyydessä lukiessa seurakunta ei ole läsnä. Luettu sana voi herättää tunnon ja vahvistaa uskoa, mutta kristityn synnyttää elävä seurakunta. "Kuolleen uskoneen uskosta luetun sanan uskovan uskoon" ei siis vastaa vl-käsitystä.

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi

Anonyymi kirjoitti:

Lue lisää

Johanneksen evankeliumi:

Sanon tämän sävyisästi:

No siinä tuli kommenttini kohdekin vahingossa mukaan,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Johanneksen evankeliumi:

Sanon tämän sävyisästi:

Oma käsitykseni ei myöskään vastaa yksin vl-käsitystä. Olen samaa mieltä, että sanan tulee sisältää Pyhä Henki, joko Hänen uskovassa kirjoittamana sanana (kuten Raamattu, ym. hengellinen kirjoitus), mutta myös PH:n vaikuttaman uskovan puheen kautta (= vl-käsitys).

"Seurakunta äitinä" kuulostaa samalta kuin katolilainen "äiti-kirkko", enkä muista UT:ssa tällaista oppia. Uskon, että seurakunnalla, suurempana uskovien joukkona, on oma merkityksensä, mutta seurakuntaan / kirkkoon kuuluu aina myös omat juudaksensa = uskovaa teeskentelevät jumalattomansa, eikä tällaisen, hengettömän lumekristityn sana voi olla pelastavaa (ellei satunnaisessa PH:n vaikutuksessa, kuten Bileamin aasi), eikä yksin nk. "äiti-seurakunnan" jäsenyys tee hänestä Jumalan sanan julistajaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

seura kunta voi erehtyy alkojholin suhteen yksinäisyydessä nautittu alkoholi tilkka maha lääkkeeksi auttaa mahdollisesti paremmin kuin vääristyneet seura kunnan neuvot

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

seura kunta voi erehtyy alkojholin suhteen yksinäisyydessä nautittu alkoholi tilkka maha lääkkeeksi auttaa mahdollisesti paremmin kuin vääristyneet seura kunnan neuvot

Jaaha. Tässäkö ensisijainen oppikäsityksesi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

en usko niin kuin vääristyneen seura kunta äidin opetukset alkoholi parantaa monta vaivaa mutta väärä seura kunta tulkitsee monet kaltoin kohtelunsa väärin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

en usko niin kuin vääristyneen seura kunta äidin opetukset alkoholi parantaa monta vaivaa mutta väärä seura kunta tulkitsee monet kaltoin kohtelunsa väärin

esim helvettiä ei ole se on tksi väärän seura kunnan tunto merkki

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

vituttaako sua lesta apina

• Anonyymi

joku saatanan seko pää olet et käy edes kirkossa ja muutenkin uskon elämäsi on päin helvettiä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oma käsitykseni ei myöskään vastaa yksin vl-käsitystä. Olen samaa mieltä, että sanan tulee sisältää Pyhä Henki, joko Hänen uskovassa kirjoittamana sanana (kuten Raamattu, ym. hengellinen kirjoitus), mutta myös PH:n vaikuttaman uskovan puheen kautta (= vl-käsitys).

"Seurakunta äitinä" kuulostaa samalta kuin katolilainen "äiti-kirkko", enkä muista UT:ssa tällaista oppia. Uskon, että seurakunnalla, suurempana uskovien joukkona, on oma merkityksensä, mutta seurakuntaan / kirkkoon kuuluu aina myös omat juudaksensa = uskovaa teeskentelevät jumalattomansa, eikä tällaisen, hengettömän lumekristityn sana voi olla pelastavaa (ellei satunnaisessa PH:n vaikutuksessa, kuten Bileamin aasi), eikä yksin nk. "äiti-seurakunnan" jäsenyys tee hänestä Jumalan sanan julistajaa.

Paavali vertaa seurakuntaa ("Jerusalemia ylhäältä") äitiin: "Mutta se Jerusalem, ylhäältä on, on vapaa, joka on kaikkein meidän äitimme" (Gal. 4:26). Myös Luther kutsuu Isossa katekismuksessa seurakuntaa äidiksi: "Pyhällä Hengellä on maailmassa sitä varten erityinen yhteisö, äiti, joka Jumalan sanalla synnyttää jokaisen kristityn ja kantaa häntä." Seurakunnan tunnuspiirteistä hän kirjoittaa samassa teoksessa: "... maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta."

Kirkkopostillassa Luther kirjoittaakin järjestyksestä: "Sen siis jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta. Kuinka tiedettäisiin, missä on Kristus ja hänen uskonsa, ellei tiedettäisi, missä hänen uskovaisensa ovat? Ei myöskään se, joka tahtoo tietää jotakin Kristuksesta, saa luottaa itsehensä; hän ei saa oman järkensä avulla rakentaa omatekoista siltaa taivaaseen, vaan hänen pitää menemän seurakuntaan ja siltä etsien kyselemän. Seurakunta, kirkko, ei olekaan puuta ja kiveä, vaan joukko Kristukseen uskovia ihmisiä. Heihin on pitäydyttävä ja tarkattava heidän uskoansa, heidän elämäänsä ja heidän opetustansa. Heidän keskuudessansa Kristus varmasti on, sillä kristillisen seurakunnan ulkopuolella ei ole olemassa mitään totuutta, ei mitään Kristusta, ei mitään autuutta."

Avaimista-teoksessa Luther kirjoittaa: "Älä anna tässä asiassa johtaa itseäsi harhaan tuolla farisealaisella lörpötyksellä, jolla muutamat pettävät itseään, että ihminen nimittäin muka voisi antaa anteeksi syntejä, vaikkei hän kuitenkaan voi antaa armoa enempää kuin Pyhää Henkeäkään. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tavalla anna syntejä anteeksi, kuin suullisella sanalla, kuten hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantoa sanasta, niin turhaan katsoa töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai, niin kuin he sanovat, sisällistä anteeksiantoa."

Luettu sana voi tosiaan herättää tunnon ja vahvistaa olemassaolevaa uskoa, mutta elävä usko Kristukseen syntyy, kun seurakunnasta julistetaan elävä evankeliumi uskosta osattomalle ihmiselle, joka uskoo evankeliumin. Elävä usko ei siten ole vain "tiedollista" uskoa Kristukseen - sellaisen uskon voi hyvin saada lukemalla ja rukoilemalla erämaassa tai kammiossa.

Ja kun Luther kirjoittaa: "Sen siis jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta", niin vertaapa tätä, mitä Johannes näki Patmos-luodolla: "...näin minä seitsemän kultaista kynttiläjalkaa, Ja kultaisten kynttiläjalkain keskellä Ihmisen Pojan..." (Ilm. 1:12-13). Ensin Johannes näki kultaiset kynttilänjalat ja niiden keskellä Kristuksen.

• Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi

Anonyymi kirjoitti:

Lue lisää

Johanneksen evankeliumi:

Sanon tämän sävyisästi:

Tarkoitan, että elävän uskon Kristukseen synnyttää seurakunta Pyhän Hengen voimasta. Voidaan ilmaista niinkin päin, että Jumala synnyttää elävän uskon seurakunnassa/-sta saarnatun elävän evankeliumin kuulemisen ja uskomisen kautta. Pointti on siinä, Henki tekee saarnatun evankeliumin sanan eläväksi, kun taas ilman henkeä se jää kuolleeksi kirjaimeksi. Elävä uudestisynnyttävä sana on saarnattua sanaa (Piet. 1:23, 25).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paavali vertaa seurakuntaa ("Jerusalemia ylhäältä") äitiin: "Mutta se Jerusalem, ylhäältä on, on vapaa, joka on kaikkein meidän äitimme" (Gal. 4:26). Myös Luther kutsuu Isossa katekismuksessa seurakuntaa äidiksi: "Pyhällä Hengellä on maailmassa sitä varten erityinen yhteisö, äiti, joka Jumalan sanalla synnyttää jokaisen kristityn ja kantaa häntä." Seurakunnan tunnuspiirteistä hän kirjoittaa samassa teoksessa: "... maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta."

Kirkkopostillassa Luther kirjoittaakin järjestyksestä: "Sen siis jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta. Kuinka tiedettäisiin, missä on Kristus ja hänen uskonsa, ellei tiedettäisi, missä hänen uskovaisensa ovat? Ei myöskään se, joka tahtoo tietää jotakin Kristuksesta, saa luottaa itsehensä; hän ei saa oman järkensä avulla rakentaa omatekoista siltaa taivaaseen, vaan hänen pitää menemän seurakuntaan ja siltä etsien kyselemän. Seurakunta, kirkko, ei olekaan puuta ja kiveä, vaan joukko Kristukseen uskovia ihmisiä. Heihin on pitäydyttävä ja tarkattava heidän uskoansa, heidän elämäänsä ja heidän opetustansa. Heidän keskuudessansa Kristus varmasti on, sillä kristillisen seurakunnan ulkopuolella ei ole olemassa mitään totuutta, ei mitään Kristusta, ei mitään autuutta."

Avaimista-teoksessa Luther kirjoittaa: "Älä anna tässä asiassa johtaa itseäsi harhaan tuolla farisealaisella lörpötyksellä, jolla muutamat pettävät itseään, että ihminen nimittäin muka voisi antaa anteeksi syntejä, vaikkei hän kuitenkaan voi antaa armoa enempää kuin Pyhää Henkeäkään. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tavalla anna syntejä anteeksi, kuin suullisella sanalla, kuten hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantoa sanasta, niin turhaan katsoa töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai, niin kuin he sanovat, sisällistä anteeksiantoa."

Luettu sana voi tosiaan herättää tunnon ja vahvistaa olemassaolevaa uskoa, mutta elävä usko Kristukseen syntyy, kun seurakunnasta julistetaan elävä evankeliumi uskosta osattomalle ihmiselle, joka uskoo evankeliumin. Elävä usko ei siten ole vain "tiedollista" uskoa Kristukseen - sellaisen uskon voi hyvin saada lukemalla ja rukoilemalla erämaassa tai kammiossa.

Ja kun Luther kirjoittaa: "Sen siis jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta", niin vertaapa tätä, mitä Johannes näki Patmos-luodolla: "...näin minä seitsemän kultaista kynttiläjalkaa, Ja kultaisten kynttiläjalkain keskellä Ihmisen Pojan..." (Ilm. 1:12-13). Ensin Johannes näki kultaiset kynttilänjalat ja niiden keskellä Kristuksen.

Itse olen eri aikana kuulunut kahteen eri seurakuntaan, kummastakin sitten eronnut, kun luottamus meni. Molempien "piti olla" oikeaoppisia Jumalan seurakuntia, mut ei ne sit ollukkaan.

En ole ylpeä, mutta olen tarkka mihin seurakuntaan alan enää uskoa, siis: nimettyyn seurakuntaan. Tunnustan Lutherin opetuksia, mutta kirkko itse ei tunnu niitä tunnustavan, vaikka hänen nimeään kirkossaan käyttävätkin. Luin toiselta foorumilta, että Saksassa "luterilainen naispappi" oli jopa vihkinyt neljä miestä avioliittoon!

Minä uskon Lutherin sanaan, mutten enää tuohon valhekirkkoon.

Entä vl:t sitten? No, tämä foorumi kyllä antaa kummallista kuvaa tästäkin "pyhien seurakunnasta". Uskon kylläkin, en niinkään nimettyyn, mutta nk. näkymättömään Isä Jumalan / Kristuksen / Pyhän Hengen seurakuntaan. Tuossa näkymättömässä Kristuksen seurakunnassa ei ole harhaopettajia, ei juudaksia. Sen jäseniä voi hengessään löytää myös tältäkin foorumilta, vl:n joukosta.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

joku saatanan seko pää olet et käy edes kirkossa ja muutenkin uskon elämäsi on päin helvettiä

###uskon elämäsi on päin helvettiä###
        😅

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka ymmärsi?

• Anonyymi
        UUSI

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi

Anonyymi kirjoitti:

Lue lisää

Johanneksen evankeliumi:

Sanon tämän sävyisästi:

>>Vaikuttaa siltä ,että te vellut olette käsitysesteellisiä,-eikä mitenkään lievästi!<<

Mutta kun tuon "oikean käsityksen" ymmärtämisenkin vaikuttaaa Itse Pyhä Henki, hänessä, joka Hänet todella sisäisesti omistaisi.

Jos Pyhää Henkeä ei ole, ei tällaisia asioita voi välttämättä vain Lihan järjellä ymmärtää.

Toisaalta: myös väärän opin omaksuminen voi sokeuttaa Pyhän Hengenkin omaavan mielen, tosin kuitenkin ehkä vain hetkellisesti, sillä PH kyllä ohjaa omaansa pois myös vääristä tulkinnoista, jos henkilö itse vain suostuu Häntä kuuntelemaan (myös esim. "henkien erottamisen armolahjan" kautta).

Uskonelämämme on monien väärien asioiden ja näkemysten karsimista, myös uuden, oikean oppimista. Meidän pitää kyseenalaistaa kaikki: muut, kuin myös itsemme ja aina miettiä Raamatun sanan kautta "Onko näin? Kuinka tuo oikein on?" Tämä etsintä on tavallaan myös eräänlaista uskonelämän seikkailua!

Muistan kouluajaltani ortodoksien uskonnonopettajan meille kaikille muillekin puhuessaan kertoneen jostakin ortodoksien pyhästä tai mahd. tunnetusta munkista, jolta kysyttiin kerran mikä on ollut suurinta hänen elämässään. Hän vastasi: "Se, etten ole löytänyt Jumalaa." Kysyjä hämmästeli miten hän nyt noin vastasi, vastaajahan oli tunnettu "hurskas mies": "Kuinka niin?" Munkki vastasi: "Näin olen saanut etsiä Häntä koko ikäni." Asian ortodoksinen opetus oli tietenkin se, ettemme koskaan luulisi tietävämme Jumalasta kaikkea, vaan että tutkisimme, etsisimme, pyrkisimme aina lisää Hänen tuntemiseensa.

En ole itse (ainakaan tietoisesti tai jäsenyydeltäni) vl, mutta tämä vl-foorumi on muutoin toistaiseksi hengellisin S24:ltä löytämäni kristillinen foorumi, jossa yhtään kirjoitetaan asiaa. Noilla muilla käsitellään pois itse aiheesta, pääasiassa ihan muita asioita kuin Kristuksen seuraamista.

Oikea kristittyhän on Jeesus Kristuksen seuraaja. ✨✝☦

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

>>Vaikuttaa siltä ,että te vellut olette käsitysesteellisiä,-eikä mitenkään lievästi!<<

Mutta kun tuon "oikean käsityksen" ymmärtämisenkin vaikuttaaa Itse Pyhä Henki, hänessä, joka Hänet todella sisäisesti omistaisi.

Jos Pyhää Henkeä ei ole, ei tällaisia asioita voi välttämättä vain Lihan järjellä ymmärtää.

Toisaalta: myös väärän opin omaksuminen voi sokeuttaa Pyhän Hengenkin omaavan mielen, tosin kuitenkin ehkä vain hetkellisesti, sillä PH kyllä ohjaa omaansa pois myös vääristä tulkinnoista, jos henkilö itse vain suostuu Häntä kuuntelemaan (myös esim. "henkien erottamisen armolahjan" kautta).

Uskonelämämme on monien väärien asioiden ja näkemysten karsimista, myös uuden, oikean oppimista. Meidän pitää kyseenalaistaa kaikki: muut, kuin myös itsemme ja aina miettiä Raamatun sanan kautta "Onko näin? Kuinka tuo oikein on?" Tämä etsintä on tavallaan myös eräänlaista uskonelämän seikkailua!

Muistan kouluajaltani ortodoksien uskonnonopettajan meille kaikille muillekin puhuessaan kertoneen jostakin ortodoksien pyhästä tai mahd. tunnetusta munkista, jolta kysyttiin kerran mikä on ollut suurinta hänen elämässään. Hän vastasi: "Se, etten ole löytänyt Jumalaa." Kysyjä hämmästeli miten hän nyt noin vastasi, vastaajahan oli tunnettu "hurskas mies": "Kuinka niin?" Munkki vastasi: "Näin olen saanut etsiä Häntä koko ikäni." Asian ortodoksinen opetus oli tietenkin se, ettemme koskaan luulisi tietävämme Jumalasta kaikkea, vaan että tutkisimme, etsisimme, pyrkisimme aina lisää Hänen tuntemiseensa.

En ole itse (ainakaan tietoisesti tai jäsenyydeltäni) vl, mutta tämä vl-foorumi on muutoin toistaiseksi hengellisin S24:ltä löytämäni kristillinen foorumi, jossa yhtään kirjoitetaan asiaa. Noilla muilla käsitellään pois itse aiheesta, pääasiassa ihan muita asioita kuin Kristuksen seuraamista.

Oikea kristittyhän on Jeesus Kristuksen seuraaja. ✨✝☦

Joka kavaltaa,varastaa,valehtelee,kiusaa,satuttaa ym.sekö on oikea uskova????ainaki on synnissä rypevä.......jos ajatellaan maalais järjellä!Ei uskonnon nimissä voi tuollaista tehdä,ku ei sitä tee vähem.än uskovatkaa ja ne pahat teot pitää korvata samanlailla,kun ne on tehty,elikkä varastetut tuodaan uhrille takaisin,pahat teot pyydetään uhrita anteeksi jne!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Joka kavaltaa,varastaa,valehtelee,kiusaa,satuttaa ym.sekö on oikea uskova????ainaki on synnissä rypevä.......jos ajatellaan maalais järjellä!Ei uskonnon nimissä voi tuollaista tehdä,ku ei sitä tee vähem.än uskovatkaa ja ne pahat teot pitää korvata samanlailla,kun ne on tehty,elikkä varastetut tuodaan uhrille takaisin,pahat teot pyydetään uhrita anteeksi jne!

Olenko tuollaista väittänyt? Mistä ihmeestä tuon tempaisit?

Eihän tuollaisia vääryyksiä harrastava ole oikea kristitty lainkaan!

"Uskonnon nimissä"... Kyseisen "uskonnon" pitäisi itse puuttua mahd. omiensa väärinkäytöksiin. On uskovia ja "uskovia".

En kirjoittanut mistään määritellystä uskonnosta, kirkosta, seurakunnasta tai ryhmästä, vaan enemmänkin "uskosta" kuin mistään "uskonnosta". Uskonnollisten ryhmien sisällä voi tapahtua monenlaista: oikeaa ja väärää. Mutta "usko Jeesukseen", jo Hänen oman Henkensä kautta ja vaikutuksessa, karsii pois monenlaista pahuutta ja syntiä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen eri aikana kuulunut kahteen eri seurakuntaan, kummastakin sitten eronnut, kun luottamus meni. Molempien "piti olla" oikeaoppisia Jumalan seurakuntia, mut ei ne sit ollukkaan.

En ole ylpeä, mutta olen tarkka mihin seurakuntaan alan enää uskoa, siis: nimettyyn seurakuntaan. Tunnustan Lutherin opetuksia, mutta kirkko itse ei tunnu niitä tunnustavan, vaikka hänen nimeään kirkossaan käyttävätkin. Luin toiselta foorumilta, että Saksassa "luterilainen naispappi" oli jopa vihkinyt neljä miestä avioliittoon!

Minä uskon Lutherin sanaan, mutten enää tuohon valhekirkkoon.

Entä vl:t sitten? No, tämä foorumi kyllä antaa kummallista kuvaa tästäkin "pyhien seurakunnasta". Uskon kylläkin, en niinkään nimettyyn, mutta nk. näkymättömään Isä Jumalan / Kristuksen / Pyhän Hengen seurakuntaan. Tuossa näkymättömässä Kristuksen seurakunnassa ei ole harhaopettajia, ei juudaksia. Sen jäseniä voi hengessään löytää myös tältäkin foorumilta, vl:n joukosta.

Pettymys muihin seurakuntiin on omasta näkökulmastani ymmärrettävää sen vuoksi, että en pidä niitä sinä ainoana oikeana maailman halveksimana Kristuksen omien joukkona. Vl-käsityksessä näkymätön Kristuksen seurakunta ei ole samalla tavalla "oikeat kaikista joukoista" niin kuin monissa muissa käsityksissä, esim. uudenheräyksen lestadiolaisuudessa ja pikkuesikoisuudessa eli Rauhan sanan lestadiolaisuudessa. Näkymätön seurakunta on "viisaat neitsyet" vl-joukosta, kaikki lapsenuskossa vielä elävät pienet lapset kaikkialta maailmasta ja ihmiset, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen vl-saarnoista radion tai netin äärellä, mutta joita Kristus ei vielä ole johdattanut näkyvän seurakunnan yhteyteen ja jotka tuntevat kaipuuta myös seurakunnan konkreettiseen yhteyteen. Jeesus Hyvänä Paimenena on luvannut johdattaa nämä muutkin lampaansa tähän yhteen lammashuoneeseen. Kristuksen työ maailmassa jatkuu Pyhän Hengen työnä hänen seurakunnassaan. Pyhä Henki kutsuu koolle ja kokoaa omansa; ensimmäinen Hengen hedelmä on rakkaus seurakuntaan, toisiin Jumalan lapsiin, joiden julistuksesta uskova on löytänyt elämään vievän tien. Lutherin mukaan seurakunta on yhteisö, joka on yksimielinen rakkaudessa, vailla puolueita ja hajaannuksia - tämä kuvaus sopii opillisesti yhtenäiseen vl-seurakuntaan, mutta ei käsitykseen, jossa uskovat olisi ripoteltu erilaisiin keskenään kilpaileviin ja riiteleviin kristillisiin seurakuntiin.

Olen kuukausia seuraillut etsintäprosessiasi ja huomannut, että monissa asioissa olet päätynyt vl-käsitykseen, mutta toisissa et. Harvoin parannuksen armon saanut ymmärtää kaiken samoin kuin seurakunta opettaa sillä sekunnilla, kun hänet siirretään pimeyden valtakunnasta Jumalan Pojan valtakuntaan, vaan ymmärrys aukeaa vähitellen armon kokemuksen kautta. Haluan edelleen rohkaista menemään rauhanyhdistykselle seuroihin. Jotkut ulkopuolelta parannuksen armon saaneet ovat kuvanneet kokeneensa kuin tulleensa kotiin. Tältä palstalta vl-joukosta saa tosiaan monenlaista kuvaa, osa existä on hyvinkin katkeria ja näkee tämän porukan demoneina. Tunnen kuitenkin exiä paljon elävästä elämästä eikä heillä yleensä ole niin negatiivinen kokemus kuin tämän palstan kirjoittajilla, mutta toki syyt, miksi ovat elämässään päätyneet toisenlaiseen vakaumukseen. Itse olen tämän porukan keskellä saanut kokea suurta Jumalan huolenpitoa. Vaikeinakin aikoina on kannettu ja aina on saanut kuulla sen saman lohdullisen sanoman, että saat uskoa juuri tuollaisena kuin juuri nyt olet. Sinun ja muidenkin muidenkin vanhoillislestadiolaisuudesta kiinnostuneiden kannattaa muodostaa oma, itsenäinen käsitykms tutustumalla itse. Voin kertoa oman kokemukseni, mutta en voi antaa omaa kokemustani muille. Yksin tätä palstaa lukemalla ei kuitenkaan joka tapauksessa saa riittävää kokemusta vl:ista, se vaatii seuravierailuja ja ihmisiin tutustumista. Siitä olen varma, että kun vl-ihmisiin tutustuu vähän enemmän, niin tämän palstan viestejä lukemalla ehkä muodostuneet demonikäsitykset karisevat, ihan riippumatta siitä, omaksuuko vl-uskon vai ei.

• Anonyymi
        UUSI

Kuka ymmärsi?

Käsittääkseni kirjoittaja tarkoitti, että jos kirjoittajalla on ollut Pyhä Henki (kuten Raamatun kirjoittajilla sekä monien sen jälkeen kirjoitettujen hengellisten kirjoitusten kirjoittajilla), myös kirjoitettu sana voisi vaikuttaa elävän uskon sitä lukevassa. Tämä poikkeaa vl-käsityksestä, jonka mukaan Jumala vaikuttaa elävän uskon vain seurakunnastaan saarnatussa sanassa. Sen sijaan kirjoittaja oli samaa mieltä vl-käsityksestä siinä, että jotta saarnattu sana voi vaikuttaa elävän uskon, tulisi julistajalla olla Pyhä Henki. Näin ymmärsin itse, korjatkoon kirjoittaja, jos ymmärsin väärin.

Vl-käsityksessä kirjoitettu sana kuolettaa eli se paljastaa ihmisen syntisyyden ja valmistaa ihmistä vastaanottamaan evankeliumin. Tämä ei koske vain Jumalan pyhää lakia, sillä sanan tehtävä on ohjata ihmistä seurakuntaan ja siltä etsien kyselemään, mitä minun pitäisi tehdä, että iankaikkisen elämän perisin. Seurakunnassa on taivasten valtakunnan avaimet, joilla voidaan katuva syntinen päästää synneistä Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä, niin synnyttää ihminen Jumalan sanalla Pyhän Hengen voimasta elävään uskoon kristityksi ja siirtää tunnolta kiinni otettu säikähtänyt ihminen pimeyden valtakunnasta Jumalan rakkaan Pojan valtakuntaan. Toteutuu juuri avauksen aihe: elävässä evankeliumissa Jumalan vanhurskaus ilmestyy evankeliumin julistajan uskosta sen kuulevan ja uskovan ihmisen uskoon.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olenko tuollaista väittänyt? Mistä ihmeestä tuon tempaisit?

Eihän tuollaisia vääryyksiä harrastava ole oikea kristitty lainkaan!

"Uskonnon nimissä"... Kyseisen "uskonnon" pitäisi itse puuttua mahd. omiensa väärinkäytöksiin. On uskovia ja "uskovia".

En kirjoittanut mistään määritellystä uskonnosta, kirkosta, seurakunnasta tai ryhmästä, vaan enemmänkin "uskosta" kuin mistään "uskonnosta". Uskonnollisten ryhmien sisällä voi tapahtua monenlaista: oikeaa ja väärää. Mutta "usko Jeesukseen", jo Hänen oman Henkensä kautta ja vaikutuksessa, karsii pois monenlaista pahuutta ja syntiä.

>>Mutta "usko Jeesukseen", jo Hänen oman Henkensä kautta ja vaikutuksessa, karsii pois monenlaista pahuutta ja syntiä.<<

Tarkoitan tällä Kristuksen sekä Pyhän Hengen vaikuttamaa nk. lahjavanhurskautuksen vaikutusta uskovassa.

• Vl-kultilla ei ole teologiaa. Höpöhöpö eisegeettistä allegoria "raamatuntukintaa" = Lihallista mielivaltaista huulten höpinää.🔥👹🔥

• "raamatuntukintaa" 😹👍

• Anonyymi
    • Anonyymi
      UUSI

Ota lääkkeet ja HUUDA JEESUSTA!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      117
      11089
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      155
      10303
    3. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      26
      8030
    4. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      181
      6492
    5. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      49
      5564
    6. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      73
      5051
    7. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      146
      4364
    8. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      25
      4226
    9. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      63
      4034
    10. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      132
      3597
    Aihe