Ei vanhuksille mökkiä

Anonyymi-ap

Vanhukset haaveilevat mökkielämästä. Tosi kummallista. Eivätkö he muista tai ymmärrä, minkälaisia savotoita ne ovat.
Kun itse on jo melko raihnainen, kaikenlainen puiden kantaminen, pilkkominen, jopa saunan lämmitys käy voimille.
Ruokien raahaaminen, säilyttäminen pienessä keittokomerossa.
Sitten on kaikki ulkotyöt päälliskauppaa.

Eikä tämä suinkaan ole ilmaista.
Vanhan ihmisen on hyvä asua mahdollisimman helppohoitoisessa kodissa ja pyytää sinne apua tarvittaessa.
Vierailee sitten joskus tuttavan mökillä, jos vielä rollin tai pyörätuolin kanssa pärjää.

34

199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

En tiedä yhtään vanhusta joka tuollaisesta työleiristä haaveilisi. Kaikki hankkiutuneet eroon siitä riesasta ja satsanneet vakituiseen kotiinsa turvallisen vanhuuden varalle.

• Anonyymi
        UUSI

Minä tiedän ja olen itsekin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minä tiedän ja olen itsekin.

" Minä tiedän ja olen itsekin"
        Olet vanhus ja rakennuttaisit itsellesi mökin, ja ottaisit ison lainan, jos saisit.
        Oikeestiko?

• Anonyymi
      UUSI

Mulla ei ole valtuuksia yhtyä tuohon sinun otsikkoon.

• Anonyymi
      UUSI

Kuuleppas ap, kun on jo näin vanhaksi päässyt, niin se mökki siellä puhdasvetisen järven rannalla on ihana kaikilla mukavuuksilla varustettuna. Klapeja on halkovaja täynnä . Palveluja voi ostaa, mitkä eivät ole itselle turvallisia. Sen kun köppelehditään askareissa sen verran mikä on kuntoilun vuoksi sopivaa.
      Mökki on tip top kunnossa tuolla meiningillä. Okei, se ostot maksaa, mutta siksi niitä töitä tehtiin silloin parikymmentä vuotta sitten ,että on massia.

• Anonyymi
        UUSI

No ei ne mökkeröt yleensä ole mukavuuksilla vaan kantovesi ja puulämmitys, ilman vessaa ja jossain huonon tien päässä kaukana kaupoista ja kaikesta. Sitten vingutaan lapsia sinne raatamaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

No ei ne mökkeröt yleensä ole mukavuuksilla vaan kantovesi ja puulämmitys, ilman vessaa ja jossain huonon tien päässä kaukana kaupoista ja kaikesta. Sitten vingutaan lapsia sinne raatamaan.

Et ole mökkiä nähnytkään. Mukavuuksia löytyy kun on pinkka kunnossa ja haluaa panostaa olemiseensa mökkimaisemassa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Et ole mökkiä nähnytkään. Mukavuuksia löytyy kun on pinkka kunnossa ja haluaa panostaa olemiseensa mökkimaisemassa.

" Et ole mökkiä nähnytkään. Mukavuuksia löytyy kun on pinkka kunnossa ja haluaa panostaa olemiseensa mökkimaisemassa."

Et ole sinäkään mökkiä nähnyt. Taidat katsella ökyhuvilaa kaikilla mausteilla.

• UUSI

Olen ollut Toukokuusta lähtien mökilläni.
      Ei ole hätää. Tilasin puita valmiiksi pilkottuina, on myös lämpöpatterit, kylmä vesi tulee hanastaja on kemiallinen wc.
      Teen pihatöitä vain sen verran kun kuntoni antaa myöten, useimmiten en mitään.
      Piha on kohtalaisessa kunnossa kun on kaveri joka huolehtii raskaimmista hommista.
      Hän käy tervehtimässä minua ja kissaani viikonloppuisin.
      Käyn keskustan asunnolla pyykillä ja joskus muutenkin kuten suihkussa ja saunassa. Siellä on sähkösauna, helpompi lämmittää.
      Onneksi sain 80-vuotislahjana vielä viideksi vuodeksi ajokortin.
      Tyttären perhe käy siellä usein, olen sanonut että voitte olla ihan vapaasti.
      Olen puhunut talveksi keskustaan muuttamisesta koko ajan, mutta aina siirrän sitä myöhempään.
      Nytkin on ensilumi maassa ja vähän pakkasta mutta mökki on lämmin kun poltin puita uunissa, ei tarvitse lämmittää joka päivä kun on iso uuni joka on pitkään lämmin.
      Ei minulle tuota tuskaa jättää mökillä asuminen, mutta olen täällä kun vielä pystyn. Tiedän että aika on rajallista.

• UUSI

Ehtoota@

Serkkutytöllä on viikko-osakemökki. Hän tarjosi meille viikoksi koska ei itse päässyt. Lähdimme kokeilemaan, mutta vain kolmeksi päiväksi. Kaunis mökki kaikilla mukavuuksilla, sauna, takka viimeisen päälle keittiö.
      Olihan se helppoa lomailua, mutta siitä puuttui tekemisen hauskuus. Viiķoa en olisi jaksanut, oli syksy ja pimeä sateinen aika
      Omalla mökillä on aina jotain puuhastelua ja jos ei jaksa niin huilaa ; )

• Anonyymi
        UUSI

Viikko-osaketta mekin ollaan ostamassa. on kyllä oma mökki, mutta se on lähinnä kesähuvila.

• Anonyymi
      UUSI

Olen haaveillu

nyt yksinki jäätyäni,

mutta

mökin pitäisi olla lähellä kirkonkylää tai kaupunkia,
      kauniin vesistön rannalla,
      helppohoitoinen siis tavallaan kaikki toiminnot mitä on myös kaupunki asunnossa,
      ja
      kaikki pihatyöt ja raskaammat teetäisin ammatailaisilla huoltofimoilla,
      nyt koska olen vanhus ja kaikessa tarvin ulkopuolista apua, ,

--- olen syntyperäinen maalainen, lapsuuteni vietimme ja kasvoimme maalla maatilalla eläinten ym maalaiselämän keskellä,

sodan jälkeen tuli maalta muutto puumi,
      työn perässä puolison kanssa muutettiin nuorena perheenä kaupunkiin,

usein haaveiltiin yhdessä mökki-elämästäki,

koskaan emme MUKA löytäneet mieleistä johon olisimme juurtuneet,

melkein kerran erään joen rannalta löysimme tontin ja kauniin maiseman
      mutta
      kun aloimme ottamaan selvää tilasta,
      rakennus mahdollisuudesta
      käviki ilmi että siihen oli suuniteltu valtava ohitustie
      siis liikennettä aivan viereen
      joten se ei sitten ollukkaan mielekäs suunitelma,

puolisoni kuoli vakavan sairauden murtamana
      emme ehtineet toteuttaa sitä haavetta,

oli toinenki haave,
      kun pääsemme työ-eläkkeelle muutetaan aina talveksi espanjaan,
      seki haave jäi saavuttamatta,

ehdimme kuitenki vuosikymmenet matkustella aurinkorannoilla aina lomien aikana,

vieläki haavena olisi ihana muuttaa maalle, mutta t ä y d e l l i s e n ä palveluitten myötä,
      todellisuus vanhuksena on utopiaa,
      haaveenaki on ihana,

• Anonyymi
      UUSI

Itse ristin käteni joka ilta vieläkin kun sain kesämökkini ja kuivan maan taloni myytyä jo vuosia sitten.

• Anonyymi
        UUSI

jooo seki on nykyisin ongelma,
        kivan näkösiä rintamamiestalojakaa ei millää enään tahdo saada myytyä,

ja todellisuudessa meikä vanhus ei enään uskaltaisi yksin asuakkaa missään maalaismaisemassa,

kun ei ole enään puolisokaa elossa turvana,

paras suunitella vanhainkotia loppusijoituspaikaksi, läytästä turvallinen kodikkaan hoitopaikan
        mutta
        sekin taitaa nyky yhteiskunnassamme olla UTOOPINEN haave,

huonkuntoisen vanhusken asema on nyt suomessa tosi hankala ,

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

jooo seki on nykyisin ongelma,
        kivan näkösiä rintamamiestalojakaa ei millää enään tahdo saada myytyä,

ja todellisuudessa meikä vanhus ei enään uskaltaisi yksin asuakkaa missään maalaismaisemassa,

kun ei ole enään puolisokaa elossa turvana,

paras suunitella vanhainkotia loppusijoituspaikaksi, läytästä turvallinen kodikkaan hoitopaikan
        mutta
        sekin taitaa nyky yhteiskunnassamme olla UTOOPINEN haave,

huonkuntoisen vanhusken asema on nyt suomessa tosi hankala ,

No ei siitä huonokuntosesta puolisostakaan ole apua, on vaan lisätyötä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

No ei siitä huonokuntosesta puolisostakaan ole apua, on vaan lisätyötä.

"jooo seki on nykyisin ongelma,
        kivan näkösiä rintamamiestalojakaa ei millää enään tahdo saada myytyä,"
        Tuttavani on yrittänyt myydä vanhempiensa rintamiestaloa, huonolla menestyksellä.
        Hinta on vedetty alas, mutta ei auta.
        Hänelle jää ylläpitokustannukset. Koko ajan menee kuluja. Ja lopuksi menee hermot kun kukaan ei osta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"jooo seki on nykyisin ongelma,
        kivan näkösiä rintamamiestalojakaa ei millää enään tahdo saada myytyä,"
        Tuttavani on yrittänyt myydä vanhempiensa rintamiestaloa, huonolla menestyksellä.
        Hinta on vedetty alas, mutta ei auta.
        Hänelle jää ylläpitokustannukset. Koko ajan menee kuluja. Ja lopuksi menee hermot kun kukaan ei osta.

Eikö hän uskalla vuokrata sitä taloa kenellekään ?

• Anonyymi
      UUSI

On mökkejä ja mökkejä ja nehän on kakkosasuntoja .

On niitä vanhuksia, jotka asuu ympäri vuoden omakotitalossa ”töineen”.

• Anonyymi
        UUSI

" ympäri vuoden omakotitalossa ”töineen”."
        Yrittävät myydä sitä rotiskoa, mutta kukaan ei osaa.
        Perijät hihkuvat riemusta, kun saavat homeisen talon perinnöksi

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

ON se menny vaikeeksi, vanhat omakotitalotkaa EI kelpaa enään kellekkää ,

olis edes niitä vanhainkoteja jota ennen oli niissä oli inhimillisiä ihania ihmisiä vanhuksia hoitamassa,

ja
        sitäpaitsi jos niitä alettaisiin taas akentamaan, sillähän olisi niin paljon kaivattuja työpaikkoja nyky työttmille,

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

ON se menny vaikeeksi, vanhat omakotitalotkaa EI kelpaa enään kellekkää ,

olis edes niitä vanhainkoteja jota ennen oli niissä oli inhimillisiä ihania ihmisiä vanhuksia hoitamassa,

ja
        sitäpaitsi jos niitä alettaisiin taas akentamaan, sillähän olisi niin paljon kaivattuja työpaikkoja nyky työttmille,

se R kirjain taas VANHA kone jätti pois,

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Meillä on paperit tehty niin, että lapset saavat lakiosan, omakotitalo 1e--5000 e arvoinen lahjoitetaan erälle yhdistykselle.

näin on kuulemma paras tapa olla rasittamatta jälkeläisiä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei osaa = ei osta

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

se R kirjain taas VANHA kone jätti pois,

Ei se KONE mitään pois jättänyt, vaan sinä itse näppäilit väärin etkä kohellukseltasi enää ehtinyt/viitsinyt tarkastaa ja korjata tekstiäsi ennen kuin painoit ENTER-näppäintä. ADHD taitaa jyllätä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Meillä on paperit tehty niin, että lapset saavat lakiosan, omakotitalo 1e--5000 e arvoinen lahjoitetaan erälle yhdistykselle.

näin on kuulemma paras tapa olla rasittamatta jälkeläisiä.

Yhdistys ei ota riesakseen rotiskoa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se KONE mitään pois jättänyt, vaan sinä itse näppäilit väärin etkä kohellukseltasi enää ehtinyt/viitsinyt tarkastaa ja korjata tekstiäsi ennen kuin painoit ENTER-näppäintä. ADHD taitaa jyllätä.

jooooo niiiiin se on mussa ittessä ON SYY,

ennen vanhemmassa koneessani oli automaattinen tekstin korjaaja,
        tässä koneessa ei ole ja tämä on jo vanha,
        näppäimistö jättää numeroita ja kirjaimia pois ILKEYTTÄÄN huh varsinki pankki laskuja kun maksaa ON pakko katsoa että NUMEROT ON OIKEISSA paikoissa, huh

pitäs ostaa uusi kone,
        mutta
        se vasta kuulemma mulle vaarallinen onki
        se kun sisältää kuulemma teko-älyn, HUH

koittakaa kestää ,
        MÄ EN KESTÄ !

• Anonyymi
      UUSI

Aloittaja haluaa taas opettaa vanhuksia.
      Mökillä on raskasta. ei mökkiä - -
      Mikä oikeus sinulla on määrätä vanhusten asumista.
      Minulla on mökki kaikilla mukavuuksilla, aina lämmin, vaikka en ole siellä.
      Vedet tulee ja menee, sähköllä kuumaa vettä aina se 300 litraa vetävä lämmitin täynnä, apua on aina saatavilla, jos ei ole haluja tehdä mitään.
      Yksin ja itse minä nytkin asiani ja tehtäväni hoidan, sama mökillä, mutta uraloitsija käy työntämässä tien auki ja pihan puhtaaksi.
      Vanhus vain nauttii mökistään, kun se on.

Vain kateelliset, joilla ei ole varaa mökkiin eikä mökkeilyyn, puhuvat ettei saa.
      Aina saa ja pystyy, jos on aina mökistä haaveillut.
      Möin mökin joka oli kaukana, kun ei huvittanut alkaa remontoimaan.
      Ekalla näytöllä meni, eikä ostaja tinkinyt.
      Nyt vähän harmittaa... siitä ois remppaamalla saanut enemmän.

Niin, huomaa, ahneuskin saa sijansa, vaikka kaikki on hyvin.

• Anonyymi
        UUSI

"Aloittaja haluaa taas opettaa vanhuksia.
        Mökillä on raskasta. ei mökkiä - -
        Mikä oikeus sinulla on määrätä vanhusten asumista.
        Minulla on mökki kaikilla mukavuuksilla, aina lämmin, vaikka en ole siellä."

Sinulla on hyvin asiat.
        Suurimmalla osalla ei ole tuollaista mökkiä.
        Kun viedään mökille, minne hän välttämättä haluaa.
        Hänellä pitää olla hovi ympärillä, että hommat sujuu.
        Hän ei suostu uskomaan, että rollilla ei pääse kapeata polkua puuceehen. Vettä ei jaksa pumputa, saunassa polttaa itsensä, ellei joku ole mukana vahtimassa.
        Ihan loputtomasti asioita, jotka ovat lähes 90- vuotiaalle mummelille ylivoimaista.
        Hänen paikkansa ei ole mökillä. Sanokoon muut mummot mitä lystää.

• UUSI

Joidenkin mielikuvissa kesämökki on joku työleiri.
      Asia huvittaa minua.
      Miksi?
      Siksi, että minä ainakin nautin käsillä tekemisestä. Koska vielä pystyn ja koska se myös kuntoa lisää ja koska näkee työn tuloksen. Upeaa.
      Ei minun tarvitse tehdä mitään, jos en halua,.
      Noh, vanha mökki on kaikkein paremmin varustettu.
      Nuoriso varsinkin tykkää tulla aamulla laittamaan eväitään mikrolla.
      Sanon aina, että ihan vapaasti voitte tulla.

Ei nykyajan mökit ole mitään työleirejä, elämä on mennyt eteenpäin siinäkin.

On tosin niitäkin henkilöitä, jotka ovat ns. ´´böönautin´´ kokeneet ja haluat oikeasti ihan pienimuotoiseen elämään mennä, saavat siitä voimansa takaisin.
      Ymmärrän hyvin heitäkin.

• UUSI

On minunkin mökillä mikro, jääkaappi, pakastin, sähkö- ja puulämmitys. Kaikki muu paitsi ei suihkua, mutta on sauna ja kylmä vesi tulee sisään. Saunassa voi lämmittää vettä halutessaan, siksi en ole hommannut vedenlämmitintä.
        Jos haluan suhkuun niin kymmenen minuutin ajomatkan päässä on asunto missä on kaikki mukavuudet.
        Ajattelin hommata suihkun ja lämpimän veden mutta se on jäänyt kun olen pärjännyt näinkin.
        Näillä kymmenillä en enää ala remontteihin. Tehköön jälkikasvu sitten jos haluavat.
        Nämä asunnot eivät ole mitään kalliita, mökki on vaatimaton ja kolmioni ei mene kaupaksi edes halvalla. Meidän kulmilla asunnot eivat tee kauppaansa. Mutta ei ole minun murheeni, olen tyytyväinen näin.
        En ota mökkiä työleirinä. En vain tee mitään jos en jaksa.
        Kaveri kantaa puita sisään käydessään vaikka voisin vielä tehdä sen itsekin.
        Olen onnekas että hän on niin huolehtivainen, tänäänkin kaupassa otti heti kassit kantaakseen ja osti osan tavaroista vaikka sanoin että ei tarvitse.
        Meillä on hyvä kumppanuus ja luottamus. Hän asuu kauempana mutta tulee aina viikonloppuisin. On vielä töissä.
        Moni voisi ihmetellä kumppanuuttamme, se on vain luottamusta ja yhdessä viihtymistä. Hän tykkää käydä minun ja kissan luona, se on hyvä asia meille ja varmaan hänellekin.

• UUSI
        liekko kirjoitti:

On minunkin mökillä mikro, jääkaappi, pakastin, sähkö- ja puulämmitys. Kaikki muu paitsi ei suihkua, mutta on sauna ja kylmä vesi tulee sisään. Saunassa voi lämmittää vettä halutessaan, siksi en ole hommannut vedenlämmitintä.
        Jos haluan suhkuun niin kymmenen minuutin ajomatkan päässä on asunto missä on kaikki mukavuudet.
        Ajattelin hommata suihkun ja lämpimän veden mutta se on jäänyt kun olen pärjännyt näinkin.
        Näillä kymmenillä en enää ala remontteihin. Tehköön jälkikasvu sitten jos haluavat.
        Nämä asunnot eivät ole mitään kalliita, mökki on vaatimaton ja kolmioni ei mene kaupaksi edes halvalla. Meidän kulmilla asunnot eivat tee kauppaansa. Mutta ei ole minun murheeni, olen tyytyväinen näin.
        En ota mökkiä työleirinä. En vain tee mitään jos en jaksa.
        Kaveri kantaa puita sisään käydessään vaikka voisin vielä tehdä sen itsekin.
        Olen onnekas että hän on niin huolehtivainen, tänäänkin kaupassa otti heti kassit kantaakseen ja osti osan tavaroista vaikka sanoin että ei tarvitse.
        Meillä on hyvä kumppanuus ja luottamus. Hän asuu kauempana mutta tulee aina viikonloppuisin. On vielä töissä.
        Moni voisi ihmetellä kumppanuuttamme, se on vain luottamusta ja yhdessä viihtymistä. Hän tykkää käydä minun ja kissan luona, se on hyvä asia meille ja varmaan hänellekin.

Liekko, minusta on tullut yksin eläjä (kissan kanssa) näin vanhemmiten.
        Työelämäni oli jatkuvaa ihmissuhde-elämää joka suuntaan.
        Nautin suuresti tästä omasta rauhaisasta elämästäni kissan kanssa.
        Perhelaumani on toki aina mukana elämässäni tapaamme ja kännyn kanssa tietenkin yhteydenottoa piisaa. Kuin myös kesällä.
        Mutta aina saan itse valita oloni.
        Sinulla on tuo kaverisi, joka tuntuu olevan kanssasi samalla aaltopituudella,
        Upeaa, että on sellainen ihminen lähellä.
        Näin kun tänne kerrostaloon taas muutimme, niin sama toistui.
        Kesällä nukun 5-7 tuntia, täällä pimeällä syksyllä nukun 6,5-9 tuntia.
        Tuntuu kuin aivot perkaisivat kaiken kesäaikaan syntyneen plakin.

• Anonyymi
      UUSI

Ei se "mökki" vaan mökkimatka.
      1986 hankittu "mökki" on täyttänyt kaikki toiveemme ja tarpeemme.
      On kaikki mukavuudet. Kaikki palvelut lähellä. Päivittäiset tarpeet ovat tilattavissa ovelle. Jne.
      Mutta matka latinalaiseen ympäristöön on nykyisin meille ylivoimainen ja minullekin liikaa ajatellen nykyisiä velvoitteitani.
      Eläkeläisinä ehdimme nauttimaan "mökkielämästä" reilut 15 vuotta.
      Muutama vuosi sitten tyttäremme yhdessä vaimoni kanssa häätivät minut "mökille" mutta kaksi viikkoa oli riittävä aika yksin "mökkeilylle". Olimme aina liikkuneet yhdessä vaimoni kanssa.

• UUSI

Kun olin työelämässä mökkimatkani oli 100km, kun jäin eläkkeelle toteutin jo 20vuotisen haaveni muuttaa pikkukaupunkiin lähelle mökkiä.
        Sen tein, nyt on mökille 18km.

• Anonyymi
      UUSI

Ihan pieni sellainen viimeinen savotta kävisi...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      168
      11561
    2. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      28
      8142
    3. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      58
      6056
    4. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      166
      5007
    5. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      24
      4775
    6. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      40
      4411
    7. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      107
      4303
    8. Missä vaiheessa

Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      106
      3702
    9. Juuri muiston ne

Rakastuneet katseesi. Huh
      Ikävä
      80