ja mistä sitä herkkua saisi vielä ostaa ?
https://www.votkin.fi/wotkins-tuotteet/joulumakkaran-kypsennys/
Onko joulumakkara sama kuin "laukkamakkara"
24
149
Vastaukset
- Anonyymi
Ennen oli myös teemakkaraa.
- Anonyymi
Laukkamakkara on varsinais-suomalaiselle hyvinkin tuttu ja ennen sitä
sai ostaa kauppahalleista.
Olen luullut, että se on sama kuin "perunamakkara", mutta
tekoäly vastaa näin;
"Laukkamakkara on perinteinen suomalainen makkara, joka muistuttaa perunamakkaraa ja sisältää ryynejä (yleensä ohraa) tai perunaa, sianlihaa ja sipulia. Se on tyypillinen länsi- ja etelähämäläisen ruokaperinteen herkku, ja sen nimi tulee suolavedestä eli "laukasta".
Laukkamakkaran olen tottunut kypsentämään uunissa, ei keittämällä
niinkuin linkissä. En ole syönyt sitä yli kymmeneen vuoteen, koska ei ole hallia
lähellä enää.
Se on hyvää.- Anonyymi
Paikallisnen taitaa olla, en ole koskaan kuullut tuosta.
- Anonyymi
En ole kuullutkaan että olisi erikseen joulumakkara. Mutta en sitä yhtään ihmettelen kun olen kinkkuihminen.
- Anonyymi
Kun syö tuota tulee kiire vessaan, siitä nimi 'laukka' ?
- Anonyymi
Laukka voi tarkoittaa sipuliakin. Laukkamakkarassa on sipulia,
mutta toinen merkitys on suolavesi.- AnonyymiUUSI
Hyvä huomio.
- Anonyymi
Löytyy !!!
https://www.kivikylan.fi/laukkamakkara/- Anonyymi
Laukkamakkara on hyvää. Hyvä kun tuli esiin. Olen unohtanut sen.
Aion hankkia sitä jo ennen joulua.
- Anonyymi
Jouluhuumaihmisille myydään vaikka mitä, tuotteet voivat olla puolipilaantuneita tms, kun jouluhuumaihminen tulee kauppaan ostamaan "jouluherkkuja", kauppa käy ihan varmasti, sen kauppiaskin on sisäistänyt...
- Anonyymi
Ihan varmaan kaikki on ihan mätää. Älä vaan osta mitään jouluksi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ihan varmaan kaikki on ihan mätää. Älä vaan osta mitään jouluksi.
Joulujuhlista jaloin.
- Anonyymi
50-luvulla lapsuuteni köyhässä kodissa oli harvinaista herkkua muutaman kerran kuukaudessa 300g teemakkaraa.
Sitten oli jotain halvempaa, möykyn näköistä makkaraa mutta sitäkään ei usein ilmestynyt pöytään.
Omassa taloudessani petyin ensin lenkkiin. Ei makua eikä mitään. Sitten jäivät pois kaikki vaaleat leikkelemakkarat. Viimeisenä sinnitteli jahtimakkara.
Muutaman vuoden puolustivat nakit paikkaansa mutta eihän niissäkään ole juuri makua. Eikä paljon muutakaan.
Kestomakkaroissa olisi makua mutta niin on myös suolaa ja rasvaa.
Parhaat makkarat olen saanut Espanjassa. Lihapitoisia ilmakuivattuja ja muita rakenteeltaan tiiviitä ja erittäin maukkaita tuotteita. Tosin, useammin ostan siellä ilmakuivattua kinkkua ohuina siivuina.
Espanja ei ole ainoa Euroopan maa jossa saatavana on hyviä makkaroita ja muitakin lihatuotteita. Vältän sanaa "jaloste".- Anonyymi
Korjaus. Se herkku oli lauantaimakkara. Teemakkara oli kalliimpaa ja pöydässämme vain poikkeustilanteissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaus. Se herkku oli lauantaimakkara. Teemakkara oli kalliimpaa ja pöydässämme vain poikkeustilanteissa.
Meillä teemakkara oli sitä halpaa makkaraa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Meillä teemakkara oli sitä halpaa makkaraa.
Luultavasti muistisi on minua parempi.
Nuo kaksi olivat harvinaisina herkkuina vaihtoehtoja 300g:n valmiiksi siivutettuna annoksen 4 henkisen perheen viikonlopun leiville ja kolmen koiraspuolisen henkilön maanantaisiin koulu- ja työpaikkaeväisiin.
Eväsleipiin siivut puolitettiin ja laitettiin kotona leivottujen, pyöreistä ruisleivistä leikattujen siivujen kapeammille puolille.
Koulueväiden harvojen "makkaraeväiden" puolitetut siivut kokosin yhdelle leipäsiivulle saadakseni hieman makkaran makua.
Lähdettyäni siitä pesästä itsenäiseen elämään intin jälkeen ja niin ollen saadessani itse pitää palkkani, ostin ensimmäisestä, täydestä tilistäparin sormen paksuisen palan jotain gouteria tai vastaavaa ja söin sen sellaisenaan. Maistui hyvälle ja vielä parempaa se teki mielenrauhalleni. Aineellinen merkki itsenäisyydestäni.
Vajaa vuosi myöhemmin toistin rituaalin ollessani Ruotsissa töissä ja saadessani ensimmäisen täyden 2:n viikon tilin Scanian aksiliston kokoon panon urakkatyössä.
Ostin himoitsemani köntyn sveitsiläistä emmentakia ja ison pullon absolut renad juomaa ja nautiskelin. Viina turrutti nopeasti makuaistin mutta vahvisti tunnelmaa.
Tuo yksi kerta antoi mielenrauhan.
- Anonyymi
Pekonimakkara on jotenkuten syötävää leikkelemakkaroista.
- Anonyymi
Aika suolaista sekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika suolaista sekin.
Ei ole suolaisempaa kuin muutkaan. Gotler ja gouter ovat "pekonimakkaroita".
Pekoni niissä tarkoittaa possunlihaa jauhon seassa.
- Anonyymi
Hakaristit jouluksi https://www.kinuskikissa.fi/kettukarkki-tortut
- Anonyymi
Laukkamakkara on tuttu makkara nuoruudestani. Sitä syötiin aina,
kun sitä oli saatavilla. Muistaakseni yksi valmistaja oli Perniössä
ja sen laukkamakkara läänin suosituinta.
Loistavaa jos Kivikylältä saa sitä tilattua (jonkun kaupan kautta). - AnonyymiUUSI
Kauppahallista kysymään.
- AnonyymiUUSI
Perinneruuat voi niistä löytyä helpoiten.
- AnonyymiUUSI
Kivikylän linkissä näkyy olevan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo1083254- 262644
Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää
Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv742405Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m562378Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta312059- 871873
En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk101831Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä261572Kun ei numeroa
niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍311422- 101359