luppakorvaisella koiralla on toinen korva jotenkin turvonnut, huomasin kun silitin. ihan niinkuin olisi nestettä täynnä korvalehti..
onko kellään tietoa tällaisesta?
Korva turvonnut
18
10518
Vastaukset
- jämpti
hmm. henk.koht tietoa ei ole mutta näin kerran telkkarissa kun koira oli lääkärillä sillä oli kanssa tommosta nestettä korvalehdessä. e-lääkäri poisti sen imemällä neulalla. en kyllä muista miksi koiraa moinen vaivasi, mutta kannattaa soittaa lääkärille ja kysäistä asiasta
- zupp
Voiskohan olla verikorva? Ravisteleeko koirasi usein päätään? Soita nyt ihmeessä eläinlääkärille että selviää.
- luppakorva
millainen se verikorva on? koiraa itseään ei mitenkään haittaa tuo korva.
Soitan aamulla. ei kai eläinlääkäreitä tähän aikaan päivästä saa häiritä jos ei pikaisen avun tarve..
- pikainen hoito
Varaa siis aika lääkäriin. Meillä kyllä kiusasi koiraakin tuo vaiva, ja vaati aina nukutuksen, ja korvan tyhjennyksen. Vaikka ei päivystyshoitoa tarvitsisikaan, niin kysy nyt ihmeessä lääkäriltä. Se ei nimittäin odottamalla ainakaan parane. Valitettavasti tuolla vaivalla oli myös tapumus uusiutua meidän nyt jo edesmenneellä koiralla.
- Luppakorva
tämä meidän koira on 11-vuotias, sillä ei koskaan aiemmin ole ollut tuollaista..
- saara-spring
Onko koirasi spanieli?
Verikorva turvottaa korvanlehden melko paksuksi ja kovaksi.
Hoitona ell.n tekemä tyhjennys ja tämän jälkeen korva saa olla muutaman päivän tiukassa paketissa.
Jos korvaa ei tyhjennetä, on vaarana, että koiralle tulee ns. "kukkakaalikorva". Em. tarkoittaa sitä, että korvanlehden muoto voi tyystin muuttua.- Sandy
Meillä on ollut kultsulla kaksi kertaa verikorva. Toisella kerralla leikattiin ja toisella ei. Korvissa ei ole mitään eroa toisiinsa verrattuna.
Korvalehdessä vuotaa joku suoni, kun se on vuotanut tarpeeksi, se alkaa painaa suonta kiinni ja vuoto lakkaa. Sitten se veri häviää sieltä korvasta itsekseen, imeytyy kudoksiin tms.
Kun koira on noin vanha ja ulkonäkö ei varmastikaan ole tärkein asia, jos meinaan korvan ulkonäkö muuttuu, en suositte leikkausta.
Itse koin toisen leikkauksen ihan turhaksi. Turha koiraa on nukuttaa koska kyseessä ei ole hengenvaarallinen asia. Jälkimmäisessä tapauksessa olin viisaampi, oma eläinlääkärini neuvosta. - luppakorva
joo on spanieli.
se korva on sellanen ei kovin kova..mutta nestettä siellä tuntuu. - Sandy
luppakorva kirjoitti:
joo on spanieli.
se korva on sellanen ei kovin kova..mutta nestettä siellä tuntuu.Se on tosiaan verta mitä siellä on. Omalla koirallani se tuntui siltä, että siellä oli ikäänkuin geelityyny.
Mutta niinkuin oma eläinlääkärini sanoi, kun verta on tarpeeksi, eli sinne ei enää mahdu lisää, se alkaa painaa vuotavaa suonta ja verenvuoto loppuu. Koiran korva muodostuu kahdesta ohuesta osasta joiden välissä se vuotava suoni on. Koira jos on ravistanut esim. päätään ja korva on osunut johonkin pöydän tms. reunaan on se saanut vuodon aikaiseksi.
Minun koiraani verikorva ei haitannut, mutta jos se tietty näyttää koirasta kipeältä tai muuten häiritsee sitä, ravistaa, hankaa tms. kannattaa ehkä miettiä leikkausta. Mutta muista myös, että tuonikäisellä koiralla on jo leikkauksessa riskit.
Toivottavasti menee itsestään pian ohi. Meillä se oli noin viikon kunnes alkoi pienentyä. - Luppakorva
Sandy kirjoitti:
Se on tosiaan verta mitä siellä on. Omalla koirallani se tuntui siltä, että siellä oli ikäänkuin geelityyny.
Mutta niinkuin oma eläinlääkärini sanoi, kun verta on tarpeeksi, eli sinne ei enää mahdu lisää, se alkaa painaa vuotavaa suonta ja verenvuoto loppuu. Koiran korva muodostuu kahdesta ohuesta osasta joiden välissä se vuotava suoni on. Koira jos on ravistanut esim. päätään ja korva on osunut johonkin pöydän tms. reunaan on se saanut vuodon aikaiseksi.
Minun koiraani verikorva ei haitannut, mutta jos se tietty näyttää koirasta kipeältä tai muuten häiritsee sitä, ravistaa, hankaa tms. kannattaa ehkä miettiä leikkausta. Mutta muista myös, että tuonikäisellä koiralla on jo leikkauksessa riskit.
Toivottavasti menee itsestään pian ohi. Meillä se oli noin viikon kunnes alkoi pienentyä.joo se on just sellainen niinku geelityyny.
soitin lääkäriin. tarvitsee kuulemma hoitoa..
mutta koiran iästä ei ollut mitään puhetta - Sandy
Luppakorva kirjoitti:
joo se on just sellainen niinku geelityyny.
soitin lääkäriin. tarvitsee kuulemma hoitoa..
mutta koiran iästä ei ollut mitään puhettaEdelleen, lääkärit ovat kait kahta mieltä. Mutta kuten sanoin, omalla koirallani parani itsestään.
Itse varmaan osaat miettiä onko koirasi niin hyvässä kunnossa, että nukutus ei ole suurempi riski. Jos soitit jonnekin eläinlääkäriasemalle he helposti haluavat hoitaa leikkaamalla (että saavat rahaa) Oma eläinlääkärini on yksityisvastaanottoa pitävä henkilö, joka antoi tämän vinkin, että ei tarvitse välttämättä leikata.
Leikkauksen jälkeen korva tosiaan on paketissa, se nostetaan pään päälle ja sen pitää olla siellä rauhassa, eli kauluri päähän. Nyt helteillä tietty on tulehtumisen riski. Korva tikataan läpi ja sitten on vielä tikkien poisto.
Soita jollekin toiselle ja kysy mielipide, että jos ei leikata vaan annetaan parantua itsestään. - saara-spring
Sandy kirjoitti:
Meillä on ollut kultsulla kaksi kertaa verikorva. Toisella kerralla leikattiin ja toisella ei. Korvissa ei ole mitään eroa toisiinsa verrattuna.
Korvalehdessä vuotaa joku suoni, kun se on vuotanut tarpeeksi, se alkaa painaa suonta kiinni ja vuoto lakkaa. Sitten se veri häviää sieltä korvasta itsekseen, imeytyy kudoksiin tms.
Kun koira on noin vanha ja ulkonäkö ei varmastikaan ole tärkein asia, jos meinaan korvan ulkonäkö muuttuu, en suositte leikkausta.
Itse koin toisen leikkauksen ihan turhaksi. Turha koiraa on nukuttaa koska kyseessä ei ole hengenvaarallinen asia. Jälkimmäisessä tapauksessa olin viisaampi, oma eläinlääkärini neuvosta....vaan puudutuksessa korvanlehti imetään tyhjäksi. Omaa koiraani ei ainakaan nukutettu eikä rauhoitettu ko. toimenpidettä varten.
- Sandy
saara-spring kirjoitti:
...vaan puudutuksessa korvanlehti imetään tyhjäksi. Omaa koiraani ei ainakaan nukutettu eikä rauhoitettu ko. toimenpidettä varten.
Ihan nukutuksessa. Korvan tyhjäksi imeminen on kuulemma huonompi vaihtoehto siltä kannalta, että verikorva uusiutuu helposti.
Meillä siis leikattiin viilto ja tyhjennettiin ja korva tikattiin läpi korvalehden. - Luppakorva
Sandy kirjoitti:
Edelleen, lääkärit ovat kait kahta mieltä. Mutta kuten sanoin, omalla koirallani parani itsestään.
Itse varmaan osaat miettiä onko koirasi niin hyvässä kunnossa, että nukutus ei ole suurempi riski. Jos soitit jonnekin eläinlääkäriasemalle he helposti haluavat hoitaa leikkaamalla (että saavat rahaa) Oma eläinlääkärini on yksityisvastaanottoa pitävä henkilö, joka antoi tämän vinkin, että ei tarvitse välttämättä leikata.
Leikkauksen jälkeen korva tosiaan on paketissa, se nostetaan pään päälle ja sen pitää olla siellä rauhassa, eli kauluri päähän. Nyt helteillä tietty on tulehtumisen riski. Korva tikataan läpi ja sitten on vielä tikkien poisto.
Soita jollekin toiselle ja kysy mielipide, että jos ei leikata vaan annetaan parantua itsestään.oon nyt miettinyt asiaa. ja kuullut muiltakin mielipiteitä. yhden tutun koiral oli ollu molemmis korvis, toinen oli leikattu ja toinen oli itsestään mennyt ohi. ja kuitenki molemmat korvat rutussa.
Meillä nyt ei enää tässä iässä ole ulkonäön kanssa niin tarkkaa.
Koirallehan se on paljon mukavampi jos itsestään paranee, mitä tehdä tuo koko operaatio.eli taidan perua sen ajan.. - Sandy
Luppakorva kirjoitti:
oon nyt miettinyt asiaa. ja kuullut muiltakin mielipiteitä. yhden tutun koiral oli ollu molemmis korvis, toinen oli leikattu ja toinen oli itsestään mennyt ohi. ja kuitenki molemmat korvat rutussa.
Meillä nyt ei enää tässä iässä ole ulkonäön kanssa niin tarkkaa.
Koirallehan se on paljon mukavampi jos itsestään paranee, mitä tehdä tuo koko operaatio.eli taidan perua sen ajan..Jos tosiaan näyttää viikon jälkeen siltä, että se ei ala pienentyä, voit miettiä uudelleen leikkausta. Mutta tosiaan, minullekin olisi ollut ihan sama, onko koirani korva ruttuinen vai ei kun se ei ole näyttelykoira.
Toivottavasti alkaa pian pienentyä, mukavaa kesän jatkoa !! - meillä
luppakorva kirjoitti:
joo on spanieli.
se korva on sellanen ei kovin kova..mutta nestettä siellä tuntuu.4-v. sprinkulla on molemmissa korvissa tuollaiset em. "nestepatit". Meille eläinlääkäri sanoi että kun ne eivät koiraa kerta häiritse niitä on turha ruveta operoimaan millään tavalla. Jos niitä alkaa operoimaan, niistä voi saada loppuikäsen vaivan, koska äityvät helposti uudestaan.
- Luppakorva
meillä kirjoitti:
4-v. sprinkulla on molemmissa korvissa tuollaiset em. "nestepatit". Meille eläinlääkäri sanoi että kun ne eivät koiraa kerta häiritse niitä on turha ruveta operoimaan millään tavalla. Jos niitä alkaa operoimaan, niistä voi saada loppuikäsen vaivan, koska äityvät helposti uudestaan.
Tosi paljon kiitoksia kaikille vastanneille, varsinkin Sandylle! Teistä oli suuri apu.
Nyt katsellaan tilannetta.
- Dude
Voisi olla verikorva. meidän kultaisella noutajalla oli tämä juttu molemmissa korvissa. Ne korvat oli ihan selasiet pallukat, tosi turvonneilta näyttivät. Että kannattaa mennä lääkäriin, niin ne korat avataan ja veri vuodatetaan korvista ulos. Miedän koira toipu leikkuksesta todella hyvin, kokeilie!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809