Onnistuuko teiltä edellisvuoden 🌺 amarylliksen uudelleen kukinta?
Säästin viime vuoden sipulin, toin sen ikkunalle ja odotan mitä tapahtuu.
Kaiken varalta tilasin tänään verkkoruokakaupasta myös uuden, punaisen, kaksivartisen amarylliksen, ovat nyt vierekkäin tuossa ikkunalla.
Amaryllis?
16
263
Vastaukset
Laitoin keväällä maahan neljä amarylliksen sipulia ja yksi niistä kukki syksyllä, todella komeasti. Kaivoimme ylös sitten sipulit, jotka eivät kukkineet vaan kasvattivat vain lehteä ja laitoin en kukkaruukkuihin pimeään ja lämpimään, otin sitten huput pois ja ne kasvattivat vain lehteä, ei yhtään kukkaa ollut tulossa. Ostin nyt uudet sipulit ja ai onostaa pari lisää vielä on ne niin kauniita tuolla suurella ikkunalla.
- Anonyymi
On kukat kauniita myös tällä minun pienen asunnon pienellä ikkunalla.
Anonyymi kirjoitti:
On kukat kauniita myös tällä minun pienen asunnon pienellä ikkunalla.
Kaikki kukat on kauniita suurilla ja pienillä ikkunoilla :)
Minä viittasin lähinnä amarylliksen kokoon: se vaatii tilaa ja valoa ympärilleen, siksi suuri ikkuna on parempi.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Kaikki kukat on kauniita suurilla ja pienillä ikkunoilla :)
Minä viittasin lähinnä amarylliksen kokoon: se vaatii tilaa ja valoa ympärilleen, siksi suuri ikkuna on parempi.Itelläni ei amaryllis vie tilaa. Laitoin kaksi "tukiritilää" sen molemmin puolin ja sidoin kultalangalla, niin kasvavat suoraan ylöspäin, eivätkä ala kaatua vinoon.
Liika kastelu kasvattaa vain vartta, eli on pidettävä sipuli vain kosteana. On minulla tuuletusikkunan edessä (jossa sälekaihtimet päivällä auki). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itelläni ei amaryllis vie tilaa. Laitoin kaksi "tukiritilää" sen molemmin puolin ja sidoin kultalangalla, niin kasvavat suoraan ylöspäin, eivätkä ala kaatua vinoon.
Liika kastelu kasvattaa vain vartta, eli on pidettävä sipuli vain kosteana. On minulla tuuletusikkunan edessä (jossa sälekaihtimet päivällä auki).Sipulia ei saa kastella, sillä se mätänee. Multaa vähän kastellaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sipulia ei saa kastella, sillä se mätänee. Multaa vähän kastellaan!
Ok! Tuo oli hyvä neuvo! 🙂
- Anonyymi
Kun amaryllistä kastelee vanhanaikaisen kahvikupillisen verran viikossa
se kasvaa hitaasti, ei kaadu ja voi kukkia 1,5 kuukautta.- Anonyymi
Kastelee kahvilla vai vedellä?
Tarkoitat varmaankin vettä, n. 1 dl:n verran viikossa?
- Anonyymi
Minulla ei ole ikinä ollut amaryllistä hoidokkina, mutta
ajattelin kertoa viime jouluna saadusta joulukukkalaitteesta,
missä oli mm kolme valkoista hyasinttiä. Otin hyasintin sipu-
lit talteen ja ajattelin kokeilla onneani seuraavana jouluna,
mutta päätinkin laittaa sipulit "hankkimaan voimaa" kesän aikana
parvekkeen korissa pelargonioitten lehtien suojassa. Olin istutta-
nut kukat joskus toukokuun puolivälissä. Juhannuksen aikaan
ihmettelin, mitä valkoista pelargonioitten lehtien välistä vilkkuu. -
Hyasintit kukkivat! Oli kulunut vaan toista kuukautta siitä, kun
istutin sipulit.
Kun kukinta oli ohi, niin otin taas sipulit talteen kesän yli.
Istutin ne pari viikkoa sitten kokeilumielessä, vieläkö onnistuisin
saamaan ne kukkimaan adventiksi. Eilen tarkistin ja jokaisen sipulin
keskellä näkyy vihreä pilkku! Istutuksen jälkeen suihkutin vaan
sipulien ympäri multaa ja asetin elmukelmun päälle. Toivoa on!- Anonyymi
Itsekin olen joskus jättänyt hyasintin sipulit ikkunalle ja sama yllätys tullut kesällä: työntävät pientä, tuoksuvaa kukkaa, ei niin isoa kuin talvella, mutta pientä kuitenkin.
- Anonyymi00009
Vuoden takainen amaryllis tekee juuri nyt kukkaa. Puoliso on hoitanut sitä ohjeiden mukaan vuoden verran. Saa nähdä nyt, muistuttaako viimevuotista, ainakin aika pitkä kukkavarsi siihen on kasvanut. Vuosi sitten siihen tuli 5 kukkaa/varsi ja kolme vartta.
- Anonyymi00010
Mulla ei nuo amaryllikset uudelleen kuki. Sääli, mutta bioroskiin menee sipulit.
- Anonyymi00011
Netistä löytyy ohjeita, miten ne saa kukkimaan uudestaan. Viome vuonna oli 3x5 kukkaa, nyt näyttää tulevan neljä kukkaa tuohon ensimmäiseen vanaan.
- Anonyymi00012
Sipuli ku sipuli. Laita mikä vaan sipuli multaa kyllä se alkaa vartta kasvaa.
Jos haluaa vaikka sipulinvartta salaattiin voi laittaa vesilasiin sen verran
vettä, että sipulin alapinta kastuu siihen, kohta se alkaa kasvattaa vartta.
Samoin valkosipulinkynnet. Ne voi tökätä vaikka märkään multaankin.
Multaa ei tarvitse olla kuin kolmisen senttiä, sen verran, että kynsi pysyy pystyssä.
Maukasta sipulinvartta alkaa kasvaa aika pian. Alta viikon. En tiedä edellisvuotisesta mutta tämänvuotinen kaksivanainen alkoi pukata kolmatta vartta joten sai vielä jatkoajan .
- Anonyymi00013
Minullakin on joskus alkanut pukata kolmatta vartta, mutta se ei ole koskaan
kukkinut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuolemanrangaistus
Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen765884Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus
Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,2745170Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa
Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk453254Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta
joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina1052683Lopetan ikävöinnin
Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään92619Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?
Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t41635Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut
Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.151575Vihervassarit
Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät291428Sinä olet minun forEver
Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,211370Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan
Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei131927