Amaryllis?

Anonyymi-ap

Onnistuuko teiltä edellisvuoden 🌺 amarylliksen uudelleen kukinta?

Säästin viime vuoden sipulin, toin sen ikkunalle ja odotan mitä tapahtuu.

Kaiken varalta tilasin tänään verkkoruokakaupasta myös uuden, punaisen, kaksivartisen amarylliksen, ovat nyt vierekkäin tuossa ikkunalla.

18

302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laitoin keväällä maahan neljä amarylliksen sipulia ja yksi niistä kukki syksyllä, todella komeasti. Kaivoimme ylös sitten sipulit, jotka eivät kukkineet vaan kasvattivat vain lehteä ja laitoin en kukkaruukkuihin pimeään ja lämpimään, otin sitten huput pois ja ne kasvattivat vain lehteä, ei yhtään kukkaa ollut tulossa. Ostin nyt uudet sipulit ja ai onostaa pari lisää vielä on ne niin kauniita tuolla suurella ikkunalla.

• Anonyymi

On kukat kauniita myös tällä minun pienen asunnon pienellä ikkunalla.

• Anonyymi kirjoitti:

On kukat kauniita myös tällä minun pienen asunnon pienellä ikkunalla.

Kaikki kukat on kauniita suurilla ja pienillä ikkunoilla :)
        Minä viittasin lähinnä amarylliksen kokoon: se vaatii tilaa ja valoa ympärilleen, siksi suuri ikkuna on parempi.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kaikki kukat on kauniita suurilla ja pienillä ikkunoilla :)
        Minä viittasin lähinnä amarylliksen kokoon: se vaatii tilaa ja valoa ympärilleen, siksi suuri ikkuna on parempi.

Itelläni ei amaryllis vie tilaa. Laitoin kaksi "tukiritilää" sen molemmin puolin ja sidoin kultalangalla, niin kasvavat suoraan ylöspäin, eivätkä ala kaatua vinoon.

Liika kastelu kasvattaa vain vartta, eli on pidettävä sipuli vain kosteana. On minulla tuuletusikkunan edessä (jossa sälekaihtimet päivällä auki).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itelläni ei amaryllis vie tilaa. Laitoin kaksi "tukiritilää" sen molemmin puolin ja sidoin kultalangalla, niin kasvavat suoraan ylöspäin, eivätkä ala kaatua vinoon.

Liika kastelu kasvattaa vain vartta, eli on pidettävä sipuli vain kosteana. On minulla tuuletusikkunan edessä (jossa sälekaihtimet päivällä auki).

Sipulia ei saa kastella, sillä se mätänee. Multaa vähän kastellaan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sipulia ei saa kastella, sillä se mätänee. Multaa vähän kastellaan!

Ok! Tuo oli hyvä neuvo! 🙂

• Anonyymi

Kun amaryllistä kastelee vanhanaikaisen kahvikupillisen verran viikossa
      se kasvaa hitaasti, ei kaadu ja voi kukkia 1,5 kuukautta.

• Anonyymi

Kastelee kahvilla vai vedellä?
        Tarkoitat varmaankin vettä, n. 1 dl:n verran viikossa?

• Anonyymi

Minulla ei ole ikinä ollut amaryllistä hoidokkina, mutta
      ajattelin kertoa viime jouluna saadusta joulukukkalaitteesta,
      missä oli mm kolme valkoista hyasinttiä. Otin hyasintin sipu-
      lit talteen ja ajattelin kokeilla onneani seuraavana jouluna,
      mutta päätinkin laittaa sipulit "hankkimaan voimaa" kesän aikana
      parvekkeen korissa pelargonioitten lehtien suojassa. Olin istutta-
      nut kukat joskus toukokuun puolivälissä. Juhannuksen aikaan
      ihmettelin, mitä valkoista pelargonioitten lehtien välistä vilkkuu. -
      Hyasintit kukkivat! Oli kulunut vaan toista kuukautta siitä, kun
      istutin sipulit.
      Kun kukinta oli ohi, niin otin taas sipulit talteen kesän yli.
      Istutin ne pari viikkoa sitten kokeilumielessä, vieläkö onnistuisin
      saamaan ne kukkimaan adventiksi. Eilen tarkistin ja jokaisen sipulin
      keskellä näkyy vihreä pilkku! Istutuksen jälkeen suihkutin vaan
      sipulien ympäri multaa ja asetin elmukelmun päälle. Toivoa on!

• Anonyymi

Itsekin olen joskus jättänyt hyasintin sipulit ikkunalle ja sama yllätys tullut kesällä: työntävät pientä, tuoksuvaa kukkaa, ei niin isoa kuin talvella, mutta pientä kuitenkin.

• Anonyymi00009

Vuoden takainen amaryllis tekee juuri nyt kukkaa. Puoliso on hoitanut sitä ohjeiden mukaan vuoden verran. Saa nähdä nyt, muistuttaako viimevuotista, ainakin aika pitkä kukkavarsi siihen on kasvanut. Vuosi sitten siihen tuli 5 kukkaa/varsi ja kolme vartta.

• Anonyymi00010

Mulla ei nuo amaryllikset uudelleen kuki. Sääli, mutta bioroskiin menee sipulit.

• Anonyymi00011

Netistä löytyy ohjeita, miten ne saa kukkimaan uudestaan. Viome vuonna oli 3x5 kukkaa, nyt näyttää tulevan neljä kukkaa tuohon ensimmäiseen vanaan.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Netistä löytyy ohjeita, miten ne saa kukkimaan uudestaan. Viome vuonna oli 3x5 kukkaa, nyt näyttää tulevan neljä kukkaa tuohon ensimmäiseen vanaan.

...ja toiseen vanaan tuli kolme kukkaa, neljäskin meinasi tulla, mutta näivettyi ihan alkuun.
        Kokeiluluonteinen kasvatus onnistui. Sipulista tuli uusia kukkia seitsemän kappaletta.
        Aika hyvä marketista ostettu "made in finland" sipuli: Ensin 15 kukkaa ja seuraavana vuonna 7 kukkaa. Kaikki alle kympillä. Metenkä menee ensi vuonna, tuleeko 3 kpl?

• Anonyymi00012

Sipuli ku sipuli. Laita mikä vaan sipuli multaa kyllä se alkaa vartta kasvaa.
      Jos haluaa vaikka sipulinvartta salaattiin voi laittaa vesilasiin sen verran
      vettä, että sipulin alapinta kastuu siihen, kohta se alkaa kasvattaa vartta.

Samoin valkosipulinkynnet. Ne voi tökätä vaikka märkään multaankin.
      Multaa ei tarvitse olla kuin kolmisen senttiä, sen verran, että kynsi pysyy pystyssä.
      Maukasta sipulinvartta alkaa kasvaa aika pian. Alta viikon.

• En tiedä edellisvuotisesta mutta tämänvuotinen kaksivanainen alkoi pukata kolmatta vartta joten sai vielä jatkoajan .

• Anonyymi00013

Minullakin on joskus alkanut pukata kolmatta vartta, mutta se ei ole koskaan
      kukkinut.

• Anonyymi00015

Olen ottanut tavakseni ostaa neilikoita. En ole niistä aikaisemmin tykännyt,
      kun ne ovat olleet hautajaiskukkia, mutta nyt on uusia lajeja ja värejä
      runsaasti ja jos vaihtaa veden maljakkoon noin joka toinen päivä
      ne kestävät neljäkin viikkoa. Niitä myydään kolme kimppua kahden hinnalla.
      Ostan aina kolme eri väristä kimppua, runsaasti kukkia maljakossa näyttää
      erikoisen kivalta.
      K-kauppojen neilikat ovat parempia kuin muitten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä

Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien
      Yhteiskunta
      154
      2908
    2. Kysy jotain kaivatultasi

Tämä ketju on sitä varten.
      Ikävä
      235
      2183
    3. Tapettu

On joku kangaskadulla perjantaina
      Sotkamo
      50
      2148
    4. Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?

Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes
      Maailman menoa
      237
      1990
    5. Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa

Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva
      Maailman menoa
      26
      1710
    6. Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?

Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä
      Maailman menoa
      82
      1456
    7. Työvoimatoimisto

Nyt kysyisin miksi pitää käydä työvoimatoimistossa paikanpäällä, kun he eivät muuta tee kuin laittavat koneelle uudet ve
      Työttömyys
      39
      1340
    8. Mitä ajattelet hänestä

Millaisena pidät kaivattuasi?
      Ikävä
      122
      1178
    9. Onko jollekin vielä epäselvää Raamatun kanta homoseksuaaliseen käytökseen?

😺 On oma mielipiteesi mikä tahansa on hyvä muistaa, mikä on Jumalan mielipide. Edelliset ketjut ovat tulleet täyteen jo
      Luterilaisuus
      317
      1060
    10. Mietin sua liikaa

Mietin nytkin sitä, että millaista se olisi tulla kotiin, kun sinä olisit täällä vastassa. Tai niin päin, että sinä tuli
      Ikävä
      65
      895
    Aihe