Ajeltiin 2007 tulevan ex-vaimon kanssa prätkällä Turku - Tukholman kautta kohti Alppeja. Tanska, Saksa, Italia, Sveitsi ja Ranskaan, jossa kohti Normandian maihinnousutantereita.
Monenlaista hienoa nähtiin kuten kunnon rajuilma yöllä Garda-järven yllä, kunnon kummitushotelli, loputtomia tunneleita, 35 asteen lämpötila laaksossa Sveitsissä ja loputtomat serpentiinitiet.
Kyytiläinen oli 110% messissä ja innoissaan. Matkailualan ammattilaisena häntä kiinnosti kulttuuri, historia, arkkitehtuuri, vanhat hautausmaat, vuoristonäkymät, patikointi jne.
Mont Blancin maisemilla vietettiin useampi päivä patikoiden ja telttaillen hyvässä säässä. Oltiin sen verran nuori pariskuntana vielä, että piti herrasmiehenä kantaa rinkka ja retkikamat yksin vuorelle ja esittää ettei tunnu missään.
Sieltä sitten kohti Normandiaa, matkaa sinne noin 1000km. Yövyttiin kaksi kertaa sillä etapilla, koska oli niin upeita vanhoja kyliä joissa rakennukset sellaisia 400 vuotta vanhoja suunnilleen, kivestä ja savesta rakennettuja.
Noin ennen puoltaväliä sitä etappia näkyi upea vanha kivilinna ylhäisessä yksinäisyydessään tuuheiden pensastojen ja puiden ympäröimänä.
Sehän piti tietenkin bongata. Se ei ollut virallinen nähtävyys vaan ränsistynyt ja raunioitunut autio linna. Portti roikkui ruosteisena raollaan ja ketään ei missään, ei opasteita.
Käytiin siellä käppäilemässä, mukava kaunis kesäpäivä ja lämpöä sellaiset 27 astetta. Otettiin kuvia ja istuskeltiin hetki. Jäi sitten askarruttamaan se että mistä linnasta oli kyse.
Nyt sitten pyöreästi 18 vuotta myöhemmin sattui silmiin jonkun vapaaehtoisnuoren matkablogi, joka osallistuu kesäisin ranskalaisten vanhojen linnojen suojeluun, retusoimiseen ja niiden muuttamiseksi nähtävyydeksi.
Niiden linnojen joukossa oli sitten tutun näköinen linna ja ajattelin että vähän liian hyvä säkä että se olisi juuri se linna mitä oltiin jääty miettimään. Kaivoin vanhan kuvan esiin ja vertasin sitä linnan kuviin ja sehän se oli. Oli myös juuri sillä reitillä mitä mentiin. https://ibb.co/tTXJzh9f
Tässä oma yksi kuva ko linnasta, jossakin on CD-levyllinen lisää
https://ibb.co/nq685pRs
"1300-luvun alussa rakennetussa Montaigu-le-Blinin linnoituksessa on näkymät jyrkälle kalliolle. Lampien ja soiden ympäröimänä se oli silloin strateginen paikka puolustaa Bourbonnaisia ja Ranskan kruunua Auvergnen ja Forezin kreivikuntia vastaan.
Linnan massiivinen rakenne tekee vaikutuksen erittäin korkeilla ja erittäin paksuilla seinillä ja yhdeksällä pyöreällä tornilla tai nostosillalla. Vuosisatojen aikana tämä linnoitus on kokenut monia muutoksia uusien sodan tekniikoiden ja elämäntapojen kehityksen vuoksi.
Linnan nauttii kukoistuskausi oli 13. ja 15. vuosisadan alun välillä. Tuolloin herrat, jotka asuttivat sitä olivat Bourbonin herttuoiden vasalleista.
Se on luokiteltu historialliseksi muistomerkiksi vuonna 1926"
Jaa mitenkö liittyy Thaimaahan? Siten että samalla duolla heitettiin ensimmäinen motomatka Pohjois-Thaimaahan vuotta myöhemmin ja se olikin häämatka samalla.
Eka motomatka siksi, että vasta 2008 isot moottoripyörät sallittiin Thaimaassa.
Mopoilla olin ajellut sitä ennen.
Terkkuja Nipsulle!
2010
PS: Googlen kuvahaun avulla vanhoista kuvista löytyy tietoa, myös esineistä ja niiden arvosta.
Ympäri mennään yhteen tullaan
15
117
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Osamaksu palsta vaikuttaa😆😆😆😅
- AnonyymiUUSI
Olin hyvin tietoinen kommentistasi, jo ennenkuin olet ehtinyt kirjoituksen lukea, haudutusmies.
Kauhea on tuo paniikki ja kateus toisten elämää kohtaan.
2010 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olin hyvin tietoinen kommentistasi, jo ennenkuin olet ehtinyt kirjoituksen lukea, haudutusmies.
Kauhea on tuo paniikki ja kateus toisten elämää kohtaan.
2010luuletko ihan oikeasti että joku on kateellinen ja katkera noille sinun jutuille osamaksu, ei hitto kyllä olet hyvin omalaatuinen, luulen että hyvin harva on kenellekään katkera saatikka kateellinen, luulen että noista sinun jutuista saa kasaan helposti asiantuntija diagnoosin, joka on varsin yhtenevä tekemäni, narsismi ja identiteettiongelmiesi kanssa,
- AnonyymiUUSI
Unohdin tuon linkin linnoituksen sivuille. Firefox- selaimessa on fiksu ominaisuus, jolla saa käännettyä miltei kaikki kielet suomeksi yhdeööä klikkauksella.
https://www.allier-auvergne-tourisme.com/culture-patrimoine/terre-de-chateaux/chateau-de-montaigu-le-blin-7157-1.html
2010- AnonyymiUUSI
Juu kas kun olet huomannut, se on ominaisuutena jo melkein kaikissa browsereissa, fiksummat on rakennettu tekoälypohjaisiksi, thai kieltä ei käännä yksikään edes välttävästi, russakka kieli kääntyy hyvin, samoin englanti... Mistä olet kuvitellut että jotain kiinnostaa mopojuttuasi, minua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään, missä olet ajellut mopolla.
- AnonyymiUUSI
Teboil muuttuu SEOksi eli Toivo on Tekoja.
Topi ite tekee suuria kekoja, etenkin ripuloidessaan. - AnonyymiUUSI
Nuo vuosilukuhenkilön tarinoinnit tälle palstalle osoittaa hyvin monta asiaa hänestä, kuten että:
Häneltä puuttuu elämästään henkilösuhteet ihmisiin jotka kuuntelevat häntä ja osallistuvat keskustelemaan aiheista, joista hän on kiinnostunut.
Hän on alkoholisoitunut elämän epäonnistuja joka hakee lohtua itselleen tavallaan eläen menneisyyden harhoissaan ja muistoissaan saaden siitä lohtua pahaan oloonsa.
Hän hakee anonyyminä tällä palstalla sosiaalista kontaktia ihmisiin saamatta sitä kuitenkaan muussa tarkoituksessaan kuin riidanhaastannassa, joka tosin onkin hänen päätarkoituksensa.
On täysin selvää että kun lähes 60 vuoden ikäinen vahvasti ajattelee lapsuuttaan ja nuoruuttaan internetin matkailupalstalla julkaisten ajatuksiaan lähes päivittäin, niin nykyhetkensä eli arkensa ei ole sitä mitä hän itsestään ja elämänsisällöstään myös pyrkii uskottelemaan.
Myös hänen klooninsa, myötäilijänsä ja faninsa kommentteineen on osoitus selkeästi siitä, että tämä palsta tarjoaa vain eräänlaisen ajanviettotavan hänelle ja edustamansa yhteisön jäsenille, joka on syytä asettaa omaan arvoonsa.- AnonyymiUUSI
Mistä kuvittelet että kirjoitan sinulle ja miksi kommentoit, mikäli todelliset matkailutarinat eivät kiinnosta?
Katsotko olevasi tämän palstan joku hallinnoitsija ja tuomari?
Tuo johtuu jumaluuskompleksistasi, jossa maailmassa ei ole muita kuin sinä ja kaikessa on aina kyse sinusta, koska olet maailman napa.
Teit sitä jo Thaimaassa ja kerroit olevasi aina suomalainen joka asuu Thaimaassa ja jolla on varaa siihen. Tarkoitit varmaan varaa takuueläkkeellä ja lopulta se ei enää onnistunut, vaikka tarjoilitkin vaimollesi kaalia ja vettä päivälliseksi.
Pähkinärinteen Pähkinänsärkijä, vakavasti katkeroitunut höperö monisairas persaukinen läski juoppoerakko, jonka elämä päättyi jo joskus 90- luvulla ja sekin elämä oli hukassa harhailua, valehtelua, voivottelua ja haaveilua.
Paljonko ajattelet että annan kommenteillesi arvoa?
Roikut matkailupalstalla mielikuvituskaverisi kanssa nyt jo kymmenen vuotta ja et ole eläessäsi varsinaisesti matkaillut missään koskaan, vaan ainoastaan maleksinut ja korvannut matkailun puutteen satutarinoilla.
Et ole tehnyt koskaan roadtrippiä autolla etkä moottoripyörällä, et ole ajanut isolla pyörällä, et ole patikoinut, raftannut etkä kokeillut hikingia koskaan, et golfaa, keilaa, ui etkä lenkkeile. Et ole koskaan käynyt kuntosalilla.
Et ole koskaan harrastanut mitään. Et edes ulkoilua. Sinua ei kiinnosta myöskään kulttuuri eikä historia. Et halua tietää mitä on buddhalaisuus koska sinulla on jumaluuskompleksin vuoksi ongelmia "uskomusten" suhteen koska sinä olet kaiken yläpuolella.
Tuossa kunnossa ja terveydentilassa pyöräilykin jäi haaveeksi, mutta siitä kuitenkin pisteet sinulle jos edes harkitsit liikuntaa. Se on kuitenkin sinun motoriikallesi liian vaarallista tuossa kunnossa ja olisi päättynyt onnettomasti, eli hyvä että luovuit haaveesta.
Sinulla ei koskaan ole ollut omaa taloa eikä asuntoa, eikä todennäköisesti edes omaa autoa. Lada oli ja sekin oli exäsi. Sinulla ei ole koskaan ollut yritystä eikä työntekijöitä. Et ole koskaan rakentanut etkä rakennuttanut mitään.
Et osaa tehdä omilla käsilläsi (ja aivoillasi) mitään. Et osaa laittaa ruokaa etkä edes kirjoittaa ruoanlaittoa oikein vaan kirjoitat sen muotoon "ruan laitto". Et osaa lukea etkä kirjoittaa kyllä muutenkaan.
Et ole ikinä esim maalannut, tapetoinut, laatoittanut tai mitään muutakaan. Et ole ajanut raskaskoneilla etkä kuorma-autoilla. Et ole todennäköisesti edes ajanut ruohonleikkuria.
Sinua ei kiinnosta naisetkaan, mutta koetat epätoivoisesti roikottaa vierelläsi heikkopäistä naisparkaa, joka sekään ei osaa kokata, ei käy töissä, ei ole harrastuksia eikä tee mitään.
Et ole mitenkään voinut selvitä edes peruskoulusta ilman sääliä ja armoa. Asteikolla 4-10 keskiarvosi on ollut maksimissaan 4,5 ja sillä ei päästötodistusta saa. Siellä on päätetty kuitenkin että tuo on saatava pois täältä ja äkkiä, sillä hän tyhmistää koko luokan muutoin jos jätetään luokalle vielä muutaman kerran.
Minä olen tehnyt ja teen kaikkea tuota mainittua mitä sinä et. Opin tekemään käsillä töitä jo 17 vuotiaana. Raskaita töitä. Moottorisaha ja metsätyöt oli tuttuja jo kesätöistä isän kanssa.
Siihen voisi vielä lisätä aika monta asiaa, kuten potkupalloa kortteliliigassa, rullaluistelua, hiihtoa, uintia, jääpalloakin pelailtiin parina talvena. Karatea ja thainyrkkeilyä yhteensä 26 vuotta.
Olen tehnyt lukemattomia roadtrippejä, suurimman osan prätkillä. Maailman parhaimmilla sarjavalmisteisilla pyörillä 11 pitkää retkeä Alpeille ja Thaimaassa noin viisi pitkää prätkäretkeä.
Minä olen lentänyt sisäisiä lentoja Thaimaassa kymmenittäin, käynyt Myanmarissa luonnonpuistossa ja Kambodzassa muutaman kerran kulttuurimatkoilla temppeleillä. Vietnamissa kolmasti ja yrittänyt kerran käydä patikoimassa Lauri Törnin kopterin törmäyspaikalla.
Lisäksi olen pannut aika paljon ja panen edelleen, tosin vain vaimoani enää mutta kuitenkin.
Mitäpä tähän yhteenvetona sanoisin muuta kuin että; -Sinä et ole.
2010 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mistä kuvittelet että kirjoitan sinulle ja miksi kommentoit, mikäli todelliset matkailutarinat eivät kiinnosta?
Tuo johtuu jumaluuskompleksistasi, jossa maailmassa ei ole muita kuin sinä ja kaikessa on aina kyse sinusta, koska olet maailman napa.
Teit sitä jo Thaimaassa ja kerroit olevasi aina suomalainen joka asuu Thaimaassa ja jolla on varaa siihen. Tarkoitit varmaan varaa takuueläkkeellä ja lopulta se ei enää onnistunut, vaikka tarjoilitkin vaimollesi kaalia ja vettä päivälliseksi.
Pähkinärinteen Pähkinänsärkijä, vakavasti katkeroitunut höperö monisairas persaukinen läski juoppoerakko, jonka elämä päättyi jo joskus 90- luvulla ja sekin elämä oli hukassa harhailua, valehtelua, voivottelua ja haaveilua.
Roikut matkailupalstalla mielikuvituskaverisi kanssa nyt jo kymmenen vuotta ja et ole eläessäsi varsinaisesti matkaillut missään koskaan, vaan ainoastaan maleksinut ja korvannut matkailun puutteen satutarinoilla.
Et ole tehnyt koskaan roadtrippiä autolla etkä moottoripyörällä, et ole ajanut isolla pyörällä, et ole patikoinut, raftannut etkä kokeillut hikingia koskaan, et golfaa, keilaa, ui etkä lenkkeile. Et ole koskaan käynyt kuntosalilla.
Et ole koskaan harrastanut mitään. Et edes ulkoilua. Sinua ei kiinnosta myöskään kulttuuri eikä historia. Et halua tietää mitä on buddhalaisuus koska sinulla on jumaluuskompleksin vuoksi ongelmia "uskomusten" suhteen koska sinä olet kaiken yläpuolella.
Tuossa kunnossa ja terveydentilassa pyöräilykin jäi haaveeksi, mutta siitä kuitenkin pisteet sinulle jos edes harkitsit liikuntaa. Se on kuitenkin sinun motoriikallesi liian vaarallista tuossa kunnossa ja olisi päättynyt onnettomasti, eli hyvä että luovuit haaveesta.
Sinulla ei koskaan ole ollut omaa taloa eikä asuntoa, eikä todennäköisesti edes omaa autoa. Lada oli ja sekin oli exäsi. Sinulla ei ole koskaan ollut yritystä eikä työntekijöitä. Et ole koskaan rakentanut etkä rakennuttanut mitään.
Et osaa tehdä omilla käsilläsi (ja aivoillasi) mitään. Et osaa laittaa ruokaa etkä edes kirjoittaa ruoanlaittoa oikein vaan kirjoitat sen muotoon "ruan laitto". Et osaa lukea etkä kirjoittaa kyllä muutenkaan.
Et ole ikinä esim maalannut, tapetoinut, laatoittanut tai mitään muutakaan. Et ole ajanut raskaskoneilla etkä kuorma-autoilla. Et ole todennäköisesti edes ajanut ruohonleikkuria.
Sinua ei kiinnosta naisetkaan, mutta koetat epätoivoisesti roikottaa vierelläsi heikkopäistä naisparkaa, joka sekään ei osaa kokata, ei käy töissä, ei ole harrastuksia eikä tee mitään.
Et ole mitenkään voinut selvitä edes peruskoulusta ilman sääliä ja armoa. Asteikolla 4-10 keskiarvosi on ollut maksimissaan 4,5 ja sillä ei päästötodistusta saa. Siellä on päätetty kuitenkin että tuo on saatava pois täältä ja äkkiä, sillä hän tyhmistää koko luokan muutoin jos jätetään luokalle vielä muutaman kerran.
Minä olen tehnyt ja teen kaikkea tuota mainittua mitä sinä et. Opin tekemään käsillä töitä jo 17 vuotiaana. Raskaita töitä. Moottorisaha ja metsätyöt oli tuttuja jo kesätöistä isän kanssa.
Siihen voisi vielä lisätä aika monta asiaa, kuten potkupalloa kortteliliigassa, rullaluistelua, hiihtoa, uintia, jääpalloakin pelailtiin parina talvena. Karatea ja thainyrkkeilyä yhteensä 26 vuotta.
Olen tehnyt lukemattomia roadtrippejä, suurimman osan prätkillä. Maailman parhaimmilla sarjavalmisteisilla pyörillä 11 pitkää retkeä Alpeille ja Thaimaassa noin viisi pitkää prätkäretkeä.
Minä olen lentänyt sisäisiä lentoja Thaimaassa kymmenittäin, käynyt Myanmarissa luonnonpuistossa ja Kambodzassa muutaman kerran kulttuurimatkoilla temppeleillä. Vietnamissa kolmasti ja yrittänyt kerran käydä patikoimassa Lauri Törnin kopterin törmäyspaikalla.
Lisäksi olen pannut aika paljon ja panen edelleen, tosin vain vaimoani enää mutta kuitenkin.
2010Kukaan tervepäinen uusioperhe-elämää elävä ei ajattele päivittäin exiänsä, mutta tämä varmaankin vemputtaa aamustondiksensa vex vex vaan myös aloittaen päivänsä ajatellen samalla exiänsä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan tervepäinen uusioperhe-elämää elävä ei ajattele päivittäin exiänsä, mutta tämä varmaankin vemputtaa aamustondiksensa vex vex vaan myös aloittaen päivänsä ajatellen samalla exiänsä.
Jos sinulla olisi lukutaito ja muisti niin olisit huomannut että näin tutunnäköisen linnan uutisessa ja niin se sitten olikin.
2010 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos sinulla olisi lukutaito ja muisti niin olisit huomannut että näin tutunnäköisen linnan uutisessa ja niin se sitten olikin.
2010Pasanen järkyttyi verokortistasi niin että nitroa menee edelleen naamariin kourakaupalla.
Mukava stoppi ja matkailupalstalla kuten kuuluukin! Antaa Pasasen länkyttää rauhassa, muuhun se ei pysty. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
2010En taaskaan tiedä kenen kanssa kuvittelet kuskustelevasi, onpä ole paljonkaan viitisinyt tänne kirjoitella, olen jyväskylässä, enkä oikein edes oivalla miksi minun pitäisi olla kiinnostunut sinun jutuistasi, en minä niitä vaivaudu edes lukemaan, yhden kun on lukenut kaikki on luettu. Pojaltani löytyi vielä vanha sähköskepa, jonka olen ekana hankkinut Epiphone Gibson, special model jenkki versio, gibson ajalta.Les Paul malli.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En taaskaan tiedä kenen kanssa kuvittelet kuskustelevasi, onpä ole paljonkaan viitisinyt tänne kirjoitella, olen jyväskylässä, enkä oikein edes oivalla miksi minun pitäisi olla kiinnostunut sinun jutuistasi, en minä niitä vaivaudu edes lukemaan, yhden kun on lukenut kaikki on luettu. Pojaltani löytyi vielä vanha sähköskepa, jonka olen ekana hankkinut Epiphone Gibson, special model jenkki versio, gibson ajalta.Les Paul malli.
Tarkalleen tuo malli https://forum.gibson.com/topic/142019-epiphone-special-electric-guitar/
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tarkalleen tuo malli https://forum.gibson.com/topic/142019-epiphone-special-electric-guitar/
No ei löytynyt. Ei niitä "löydy" vaan ne on keräilijöiden aarteita. Landola kopio löytyi jolla exäsi pamautti sinua kaaliin läksiäisiksi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No ei löytynyt. Ei niitä "löydy" vaan ne on keräilijöiden aarteita. Landola kopio löytyi jolla exäsi pamautti sinua kaaliin läksiäisiksi.
Juu kyllä vaan löytyy, kielet pitää vaihtaa. https://ibb.co/pjqmLqt1 skeba on ajalta jolloin epiphone ja gibson fuusioitui, mutta taisivat myöhemmin lähteä eri suuntiin, en tiedä arvoa, veikkaa 1960 lukua. Toinenkin on se on akustinen höfner se on kotona.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"819052Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo1645769Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset1425144Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään263960Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m863509Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta563428Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El112972Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html1082808Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä432780En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk102771