Jalostaako kärsimys?

Anonyymi-ap

Niin sanotaan sananlaskussa että kärsimys jalostaa. Pitääkö se paikkansa, mikä on sinun kokemuksesi

18

155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei pidä ollenkaan. Väite on uskonnollinen, Jeesus jne

Aihe kuuluu pikkuvanhalle teinille mietittäväksi siis köyhälle jne Itse ratkaisin ongelman alkamalla menestyneeksi

Monet kirjailijat ovat käsitelleet
      Kuuluisin lienee Marx

Asiaa on vaikea käsitellä tällä palstalla

• Anonyymi

Vielä. Esimerkkinä kärsineet venäläiset, kärsimysten jälkeen raakatappajia ei jalostuneita ei valistuskautta ...

• Anonyymi

Ei välttämättä. Monet eivät opi kärsimyksistään vaan katkeroituvat.

• Anonyymi

Ei ole ihme, vaikka kärsimykset katkeroittaisivatkin.
        Ihmisen kestokyvylläkin on määränsä.
        Ei kärsimys ihmistä jalosta, vaikkei katkeroittasikaan.
        Kuvitteleeko joku, että hänestä kärsimykset kestettyään on tullut
        joku "jalompi ihminen" ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole ihme, vaikka kärsimykset katkeroittaisivatkin.
        Ihmisen kestokyvylläkin on määränsä.
        Ei kärsimys ihmistä jalosta, vaikkei katkeroittasikaan.
        Kuvitteleeko joku, että hänestä kärsimykset kestettyään on tullut
        joku "jalompi ihminen" ?

Jossain ylihengellisessä, hurskastelevassa laulussa veisataan, ettei Jumala muka anna ihmiselle kärsimystä "pisaraakaan liikaa".

Hyvä tuuri ollut laulun tekijällä.

Esim. itselläni lukuisat kerrat "kärsimysten malja on jo ylivuotanut". Aivan pienestä lapsesta asti. Näin on myös lukemattomien muidenkin ihmisten, eläinten ja luonnon kohdalla, ympäri maailman.

Kyllä jatkuva kärsimys tekee mietteliääksi. Siinä sitä onkin sen uhrilla pohdittavaa. Tuhannet eri tunteet, pahat, joskus toiveikkaatkin. Vahvin tunne: epätoivo, alistuminen, kun ei taistelukaan mitään hyödyttänyt. Hiljainen viha.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jossain ylihengellisessä, hurskastelevassa laulussa veisataan, ettei Jumala muka anna ihmiselle kärsimystä "pisaraakaan liikaa".

Hyvä tuuri ollut laulun tekijällä.

Esim. itselläni lukuisat kerrat "kärsimysten malja on jo ylivuotanut". Aivan pienestä lapsesta asti. Näin on myös lukemattomien muidenkin ihmisten, eläinten ja luonnon kohdalla, ympäri maailman.

Kyllä jatkuva kärsimys tekee mietteliääksi. Siinä sitä onkin sen uhrilla pohdittavaa. Tuhannet eri tunteet, pahat, joskus toiveikkaatkin. Vahvin tunne: epätoivo, alistuminen, kun ei taistelukaan mitään hyödyttänyt. Hiljainen viha.

Se Iso Kirja kertoo, että kenellekään ei anneta enempää, kuin jaksaa kantaa. Sinut on laskettu ja luokiteltu, tehty siis vahvaksi. Siinä kerrot, eli olet edelleen. Mutta väärin vihan valinneena.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Se Iso Kirja kertoo, että kenellekään ei anneta enempää, kuin jaksaa kantaa. Sinut on laskettu ja luokiteltu, tehty siis vahvaksi. Siinä kerrot, eli olet edelleen. Mutta väärin vihan valinneena.

Kerroin kuinka ylisuuri kärsimys oi vaikuttaa. En yritä esiintyä pyhimyksenä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kerroin kuinka ylisuuri kärsimys oi vaikuttaa. En yritä esiintyä pyhimyksenä.

Ymmärsin kyllä. Pyhimykset eivät vihaa. Ketään eivätkä mitään.

• Anonyymi

Jotkut haluaa kostaa pettymyksensä ja kärsimyksensä ihan asiaan osattomille.

• Anonyymi

Olen paljon kärsinyt. Tiedä sitten miten jalostunut.

Tietynlainen viisaus lisääntynyt. Varmempi käsitys oikeasta ja väärästä. Happamampi näkemys ihmiskunnasta, yhteiskunnistamme noin yleensä. Itsekkyys lisääntynyt.

• Anonyymi

MÄ luulen
      mua kärsimys TYHMISTÄÄ

minusat tulee kiukkunen,
      olen itselleni vihainen kun mistää ei tule mitään niin kuin ennen

takulla kuolen tosi tymänä ja kiukkusena .

• Anonyymi

Olen yksin asuva ja yksinäinen ja olen sitä mieltä, että on parempi antaa tunteittensa
        tulla vapaasti kuin tukahduttaa niitä. Ei se ketään haittaa mitä koen yksinäni.
        Saan raivota ja olla kiukkuinen jos siltä tuntuu.
        Ei se minua tyhmäksi (tyhmemmäksi) tee.

• Ei kärsimys jalosta.
      Mutta olen huomannut että ei valita turhasta jos on kokenut todellisia vastoinkäymisiä.
      Olen myös kiitollinen kun elämä on ollut helpompaa.
      En ehkä olisi näin tyytyväinen tähän vaatimattomaan rauhalliseen elämääni jos en olisi nähnyt todella vaikeita aikoja.

• Anonyymi

Kuan sitten Katekismuksessa on lukenut: "Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat." Ei lue enää. Siitä on jo noin 30 vuotta, kun kinasin isäni kanssa ko. aiheesta, joten jouduimme tarkistamaan. Entisaikain opetus ja ohje oli poistettu.

Muulla lailla kärsiminen ei tietenkään ihmistä mitenkään paremmaksi tee, mutta ehkä se viisaalle tyypille opettaa jotain. Elämästä ja olemisesta, ihmisyydestä.

• Anonyymi

Vain tyhmälle kärsimys voisi jotain opettaa, mutta tyhmä ei opi.

Viisas on jo oppinut.

• Anonyymi

Jestas sentään, mikä tähtiajatus. 'Viisaalta', joka ei ole "oppinut".

• Anonyymi
        UUSI

Tosi on. Tyhmyys on syntymävika. Ei tyhmästä mikään viisasta tee. Ei tyhmän ajattelu
        mihinkään kehity.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tosi on. Tyhmyys on syntymävika. Ei tyhmästä mikään viisasta tee. Ei tyhmän ajattelu
        mihinkään kehity.

Tyhmä hakkaa otsaansa seinään. Ei opi. Ei viisastu. Voisin mainita
        niistä yhden suuren ryhmän. Jos kiinnostaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      234
      5606
    2. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      136
      5140
    3. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      28
      4908
    4. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      128
      2173
    5. Tylsille treffeille

Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      404
      1857
    6. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      51
      1763
    7. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      95
      1715
    8. Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan

Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann
      Ensitreffit alttarilla
      18
      1702
    9. Minkä lempinimen olet

antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      95
      1428
    10. Upeeta! Rauha tulee pian!

Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is
      Maailman menoa
      392
      1378
    Aihe