Motoristi joka on sitä mieltä, että harjoittelut liikenteen ulkopuolella on nou, kuten myös ajokausien aloituksen aikaan mukava viikonloppu koulutuksen merkeissä, lataa seuraavaa kykenemättömänä itse edes hieman radalla naarmuttaa mannekiiniajohaalarinsa polvitoppausta.
Itävallasta Alppeja pitkin Etelä-Ranskaan kun menee korkeimpia alppiteitä, niin miltei jokaisessa mutkassa on muistopömpeli, yleensä onnettomuudessa menehtyneelle nuorukaiselle kuvista päätellen ja kaksipyöräisestä kyse sielläkin.
Olisiko muistopömpeleitä hieman vähemmän jos olisi harjoiteltu muualla kuin alppiteillä ennen alppiteitä?
Vahingossa hoksaamisen merkitys.
8
205
Vastaukset
- Anonyymi
Miten kyrvånsyylån harjoittelut?? Aika vähän on fotoa kyrvånsyylån harjoituspeleistä.
- Anonyymi
Jaksat jauhaa samaa vuodesta toiseen, mutta ihan mielelläni hieman valistan sinua, kun sinulta tuntuu jääneen nuoruuskin väliin kuten niin monet muutkin asiat, jotka elämä yleensä opettaa.
Vaikka Suomessa oli tuolloin viisi kertaa vähemmän autoja ja 10 kertaa vähemmän moottoripyöriä, niin Suomen tieliikenteessä vuonna 1975 auto-onnettomuuksissa kuoli Suomessa 479 ihmistä ja MP-onnettomuuksissa 55 ihmistä.
Vaikka tuo 55 kuulostaa pieneltä luvulta, se on moottoripyörien määrään suhteutettuna noin 25 x enemmän kuin tänä päivänä. On siis opittu ajamaan, vaikka superpyörät on aivan toisesta maailmasta verrattuna vuoteen 1975.
Moottoripyöräilyyn tuli kypäräpakko 1977 jolloin kuolleisuus putosi välittömästi viidesosaan. Kypärän puuttuminen oli siis Suomessakin suurin syyllinen kuolemiin.
Omassa lapsuudessani prätkäjätkät oli kaikkein ihailluimpia nuoria miehiä. Mitä nopeampi pyörä, sitä enemmän respectiä. Myös heidän rohkeuttaan ja hurjapäisyyttään ihailtiin.
Kun naapurikylän hyvissä tienesteissä oleva viikinki osti uuden tonnisatasen Suzuki Katanan ja lasketti sillä menemään 200kmh viidenkympin rajoituksella punamustassa nahkapuvussaan viriputket ulvoen niin meillä 12 kesäisillä naskaleilla polvet notkahteli ihailusta ja vedet tuli silmiin kun ajatteli että mulla on joskus vielä tollanen...
Se oli nimittäin päätetty jo vuosia aiemmin. Olin sanonut porukoille että haluan nahkatakin, moottoripyörän ja takatukan. Sain ne kaikki, mutta tukka lähti sittemmin.
Kun kaikilla oli tiedossa se mitä hulluutta se prätkäily oli 70- luvulla, niin se heijastui myös 80- luvun loppuun saakka. Sitä pidettiin kaistapäiden touhuna, eikä mitään kursseja ollut olemassa, eikä mitään opetusvideoitakaan ollut edes silloin kun VHS:t tuli.
Ei myöskään ollut mitään harjoitusratoja, kuin lähin ehkä jossakin sadan tai kahdensadan kilsan päässä. Se oli anarkian aikaa muutenkin, jossa kaikkia auktoriteetteja ja opettajia kyseenalaistettiin.
Kukaan ei voi sanoa mopokuumeiselle nuorelle miehelle että sinä et tarvitse mopoa. Jos kylällä oli mopokulttuuri valloillaan, kuten meilläpäin, niin se mopo oli pakko saada.
Sen takia tehtiin kesätyöt ja kotityöt että sai rahat siihen.
Etäisyydet on Suomessa suuria ja nuoret haluaa tehdä ja mennä, eikä nöhjöttää kotona. Lisäksi se olisi ollut äärimmäisen köyhyyden merkki, jos ei ole mopoa. Muistan ne kerrat kun oma mopo oli rikki ja horisontista kuuluu kun kaverit lähtee sorkille revittelemään.
Kyyneleet siinä tuli silmään.
Siellä sorakuopalla ne treenit suoritettiin. Oli vaikka minkälaista rataa hyppyreineen päivineen, 45 asteen mäkiä ja alamäkiä, siellä taidot punnittiin.
Jo mopoiässä osasin vastaohjauksen. En muista millä nimellä sitä kutsuttiin, todennäköisesti ei millään nimellä, mutta se tiedettiin ihan yleisesti. Tiedettiin myös se että mopojen vauhdeissa ja väljällä keulalla sillä ei ole suurta merkitystä, koska mopo kääntyy vaikka väkisin.
Se oli varmaankin vuosi 1989, kun allani oli kuusi vuotta vanha Suzuki 1100 GSX-E, jossa oli sama moottori kuin Katanassa. 124 hevosta vakiona ja tehoputken kanssa jonkin matkaa yli 130.
Runko pehmeä kuin voi, vääntyi kurveissa ja etujarru todella surkea. Varsinkin helteessä jarruletkut vaan pullistui mutta vauhti ei paljoa hidastunut. Piti opetella kolme asiaa. Ennakoiva ajotapa, moottorijarrutus ja takajarrun yhteiskäyttö.
Mutkaan jos ajoi vastaohjaten vähänkin liian kovaa, runko vääntyi ja alkoi woblaaminen. Selvisin niistä säkähdyksillä ja opin sen miten kovaa voi mutkaan mennä.
Ensimmäisellä Euroopan- matkalla oli tarkoitus kiertää kaikki korkeimmat vuorenhuiput Alpeilla mahdollisimman läheltä. Iso kartta mukaan ja reittisuunnitelma. Se onnistui täydellisesti ja löydettiin kaikki kuuluisat solatiet, joista myöhemmissa kirjoituksissa puhuttiin alan lehdissä.
Alpit on niin henkeäsalpaavan upeat, ettei sitä oikein järki tahdo uskoa. Maan vetovoima on laaksossa ja solassa erilainen kuin tasamaalla. Suuntavaisto menee aivan sekaisin serpentiineillä ajellessa.
En muista olinko lukenut vai kuullut termistä vastaohjaus, osasin sen jo vuosia aiemmin mutta se oli Etelä-Ranskassa kun löysin ihanteellisen rytmin ja ajolinjat serpentiineillä siten, että matkanteko on mukavaa kyytiläisellekin.
Pystyi ajamaan mutkat senttien tarkkuudella helposti ja rennosti. Muistan kun tien pientareelle oli istutettu jotakin vahvaa pensasaitaa joka oli tarkasti leikattu, niin ajoin sisäkurvit siten että pensaan lehdet hipoi kättä ja sarven päätä.
Silloin "hoksasin" että hei tää on se mitä kutsutaan vastaohjaukseksi.
Se on sama homma noissa moottorihulluissa maissa kuin 70- luvun Suomessa. Et voi mennä sanomaan etäisessä kylässä asuvalle nuorukaiselle että sinä et saa moottoripyörää, koska se on vaarallista.
Tarinassa on opetus. Jos olet oppinut jonkun asian hyvin jo aiemmin, sillä ei ole mitään väliä millä nimellä kukakin sitä kutsuu.
2010- Anonyymi
PS: Tänä päivänäkin nuoret miehet kaikkialla maailmassa haluaa oppia itse ja haluavat opetella itse ajokoulujen jälkeenkin ja he haluavat osata itse. He myös treenaavat ajoa itse. Se ajokoulu kun ei riitä kuin alkuun keltanokille.
2010 - Anonyymi
Hyvä historiikki! Pasanen jo laati kopion. Tuo pakkomielle kopiointiin on Pasasen mielisairauksien kirjoon kuuluva juttu. Siellä pyörii varmaankin päässään lukemattomia pakkoajatuksia jotka estää normaalin elämän ja parisuhteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä historiikki! Pasanen jo laati kopion. Tuo pakkomielle kopiointiin on Pasasen mielisairauksien kirjoon kuuluva juttu. Siellä pyörii varmaankin päässään lukemattomia pakkoajatuksia jotka estää normaalin elämän ja parisuhteen.
Pasanen teki jo kolme kopiota ja uutta aloitusta.
Yksi poistui niin teki kaksi uutta. Se on nääs Pasasen synttäriteema. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
PS: Tänä päivänäkin nuoret miehet kaikkialla maailmassa haluaa oppia itse ja haluavat opetella itse ajokoulujen jälkeenkin ja he haluavat osata itse. He myös treenaavat ajoa itse. Se ajokoulu kun ei riitä kuin alkuun keltanokille.
2010Niinkö olet kyllä itsekeskeisin "mies" mitä olen koskaan tavannut, tilastot kertovat omaa karuaan kieltä, thaimaa on erittäin vaarallinen maa, tieliikenteen suhteen, syitä on monia, osaamattomuus, alkoholi, huonosti rakennettu tieverkosto, ja surkea autokouluverkosto, ajokortin saat maksamalla, nämä selvät laiminlyönnit on syy korkeaa kuolleisuuteen, ja sen aiheuttaja on erittäin mittava korruptio, jolloin maksamalla selviät ongelmasta kuin ongelmasta, tämä on myös yksi suurempia syitä miksi thaimaan on kehitysmaa ja sinä pysyy koska hallinnollinen eliitti ei ole valmis muuttamaan mitään, hauskaa jopa eliitillä on oma versio thaimaan kielestä, jota eivät kuin pieni osa kansalaisista osaa, tämä on ongelma, lukutaito on huono, ja kun vielä osa lainsäädännöstä kirjoitetaan tuolla kielellä asioiden ymmärtäminen voi olla hyvin vaikeaa, lisäksi thaimaassa on paljon paikallisia murteita, joita ei ymmärrä kun vain isanissa isanin alueella asuvat, he jopa häpeilevät omaa murrettaan josta huomaa että ovat maaseudulta riisipelloin laidalta, kuiten sinäkin, resupelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinkö olet kyllä itsekeskeisin "mies" mitä olen koskaan tavannut, tilastot kertovat omaa karuaan kieltä, thaimaa on erittäin vaarallinen maa, tieliikenteen suhteen, syitä on monia, osaamattomuus, alkoholi, huonosti rakennettu tieverkosto, ja surkea autokouluverkosto, ajokortin saat maksamalla, nämä selvät laiminlyönnit on syy korkeaa kuolleisuuteen, ja sen aiheuttaja on erittäin mittava korruptio, jolloin maksamalla selviät ongelmasta kuin ongelmasta, tämä on myös yksi suurempia syitä miksi thaimaan on kehitysmaa ja sinä pysyy koska hallinnollinen eliitti ei ole valmis muuttamaan mitään, hauskaa jopa eliitillä on oma versio thaimaan kielestä, jota eivät kuin pieni osa kansalaisista osaa, tämä on ongelma, lukutaito on huono, ja kun vielä osa lainsäädännöstä kirjoitetaan tuolla kielellä asioiden ymmärtäminen voi olla hyvin vaikeaa, lisäksi thaimaassa on paljon paikallisia murteita, joita ei ymmärrä kun vain isanissa isanin alueella asuvat, he jopa häpeilevät omaa murrettaan josta huomaa että ovat maaseudulta riisipelloin laidalta, kuiten sinäkin, resupelle.
Ylimielisen läskiposson negapaskaa joka päivä netissä ilman omaa kokemusta mistään muusta kuin possoilusta kotona yksin.
Joko olet valmis kertomaan kolmannesta vaimostasi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylimielisen läskiposson negapaskaa joka päivä netissä ilman omaa kokemusta mistään muusta kuin possoilusta kotona yksin.
Joko olet valmis kertomaan kolmannesta vaimostasi?Kylläpäs vetää hiljaiseksi tämä kysymys Pasasen. Olisiko silloin tapahtunut jotakin dramaattista ja traumaattista jo, joka tuhosi mielenterveyden? Pasanen kun on niin vähillä kokemuksilla selvinnyt elämästään niin saattaa olla että on ollut vankilassa ikävuosina 20-35. Pasanenhan oli jo 35 kun tuli isäksi toisen vaimonsa kanssa. Se oli siihen maailmanaikaan varsin myöhään varsinkin Keski-Suomessa. Jokin asiahan Pasasen on suistanut tuolle tielle että ainoa kaverikin on mielikuvituskaveri ja nyt on nykyinenkin vaimo asumuserossa ollut jo vuosia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos4356336Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http1243652Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?952439Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit251899Moraaliköyhä S-ryhmä
S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko1111271Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?921234- 631055
- 621048
Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te76950- 41924