Vuosi sitten aloin viattomasti käyttämään melatoniinia, 1 mg illalla ennen kuin menin nukkumaan. Ajattelin, että “tämähän on vain luonnollinen hormoni, mitä pahaa tästä voi olla, kunhan saan unet kuntoon”.
Viikkojen ajan doosi kasvoi niin, että aloin käyttämään 1,9 mg. Ensin silloin tällöin, sitten “varmuuden vuoksi joka ilta”.
Lopulta aloin ottamaan kaksi 1,9 mg tablettia. Nyt en pysty lopettamaan, ja pelkään, että annos nousee, kunnes joku ilta otan “varmuuden vuoksi” taas vähän enemmän ja enemmän, kunnes käy huonosti. En edes tiedä, mikä olisi tappava annos, mutta mieli maalaa kauhukuvia: sydän hakkaa, hengitys ei kulje, heräänkö enää ollenkaan.
Arki on muuttunut oudoksi kierroksi tämän ympärillä. Jo iltapäivällä alan miettiä, että “mitenköhän tänään uni tulee, riittääkö yksi, tarviinko kaksi, entä jos kolme”. Pilleripurkki ei ole enää apu, vaan ahdistuksen symboli. Pelkkä ajatus siitä, että tablettiputki olisi tyhjä, saa kylmän hien pintaan.
Ja pahinta on se, että ilman melatoniinia en tunnu enää saavan unta ollenkaan. Heti kun yritän olla ottamatta, alan kuunnella kehoa: sydän, hengitys, pieninkin tuntemus. Mieli huutaa: “Et tule nukahtamaan koskaan, ota nyt se tabletti, muuten koko yö menee pilalle.” Lopulta annan periksi, otan tabletin, ja samalla vihaan itseäni siitä, että en pystynytkään olemaan ilman.
Olen yrittänyt “olla järkevä” ja puolittaa annosta. Yhtenä iltana otin vain 1 mg, oli ihan kuin koko keho olisi protestoinut. Makasin sängyssä, silmät ammollaan, sängyn vieressä tihkuu pimeä ja kello tikittää eteenpäin. Jokainen tunti ilman unta kasvattaa paniikkia: “Huomenna olen zombina töissä… mokaan kaiken… menetän työni… kaikki näkevät että en pärjää.” Lopulta noukin taas toisen palan melatoniinia ja nielen sen vihaisena ja häpeissäni.
Olen myös yrittänyt pitää taukopäivän. Se päättyi siihen, että kello oli jo yli kolme yöllä, eikä uni tullut. Olin täysin ylivirittynyt, melkein itkin. Lopulta menin keittiöön, käsi tärisi kun avasin purkin, ja nielin tabletin melkein kyynelten läpi. Se hetki tuntui niin nöyryyttävältä: olenko minä oikeasti näin riippuvainen jostain hiton “miedosta unilääkkeestä”?
Läheisille on vaikea selittää tätä. Ulospäin se varmaan näyttää mitättömältä ongelmalta: “Ai, sä syöt vähän melatoniinia, so what? Kaikkihan syö.” Mutta pääni sisällä tämä on täysi helvetti. Joka ilta sama rituaali: pelko, ahdistus, pilleripurkin rämähdys, itseinho. En nuku rauhassa, vaikka nukahdankin, koska jo nukkumaan mennessä pelkään seuraavaa yötä.
Kroppa on koko ajan outo. Aamuisin sumuinen olo, välillä päänsärkyä, välillä outoa kolkkouden tunnetta, kuin en kuuluisi ihan tähän hetkeen. Sitten alan ajatella, että tämä johtuu melatoniinista, ja ahdistus kasvaa. Samalla en uskalla lopettaa, koska ilman sitä pelkään menettäväni yöunet kokonaan. Se on kuin olisin vangittuna kahden oven väliin, joista kumpikin pelottaa.
Siksi kirjoitan tänne: en tiedä, onko kukaan muu ollut vastaavassa tilanteessa. Haluaisin vain olla normaali ihminen, joka voi mennä nukkumaan ilman pilleriä, ilman paniikkia siitä, tuleeko uni vai ei. Haluaisin iltoja, joissa ei tarvitse laskea milligrammoja ja tuijottaa pientä valkoista tablettia kuin se olisi kysymys elämästä ja kuolemasta.
Irti melatoniinihelvetistä
5
197
Vastaukset
- Anonyymi
Mä luulin myös että melatoniini olisi jotenkin erikoisaine mutta kuulin että 1.9mg tabuja voi ottaa 2 kin kerralla. Ei ole vaarallinen. Mutta! Ei se paljoa vaikuttanut. Sitten otin vaihteeksi 500mg panadolin kun päätä särki illalla. Nukuin kuin tukki. Minulla taitaa olla jotain jäsen särkyä tms ja särkylääke toikin kunnon yöunet. Vei säryt ja jonotukset pois ja rentoutti. Kokeile joskus vaihtoehtoisesti panadolia.
- Anonyymi
Melatoniiniin ei pitäis tulla kemiallista riippuvuutta mutta tapariippuvuus voi tulla. Tuo on ihan tuttua ajattelua jos on saanut jostain lääkkeestä avun niin siitä irti pääseminen voi olla vaikeaa koska se ajatus olla ottamatta aiheuttaa stressiä. Sä et pysty luottamaan että uni tulee. Tosin aivot on voinut tottua jo siihen ettei se normaali uni tule ilman että siihen vaikutetaan esim lääkkeillä
- Anonyymi
Melatoniini yksin ei auta, jos unettomuus johtuu ahdistuneisuudesta. Kokeile ottaa kärsimyskukkauutetta 2 tuntia ennen nukkumaan menoa ja melatoniinia 1 mg nukkumaan mennessä. Ja melatoniinin pitäisi olla lyhytvaikutteista, jos ongelma on nukahtamisessa.
- Anonyymi
Aloittaja: onko sinun mahdollista mennä spefisempiin unitutkimuksiin?
Oletko kokeillut erilaisia rentoutumisharjoituksia, ja lukenut unettomuutta koskevia oppaita?- Anonyymi
Korjaus sanan kohdalla: onko Sinun mahdollista mennä spesifisempiin unitutkimuksiin, jossa nähtäisiin, mitä unen aikana tapahtuu, toteutuvatko kaikki unen vaiheet ja kuinka syvää unen laatu jne ovat?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit705798KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti2304529Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202558Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei272483Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT731478Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro111383- 961305
Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1281286seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa961176Rötösherra käräjillä
Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu191151