Yksinäisenä pieneläkeläisenä olen kyllästynyt lahjomaan sukulaisten lapsikatraita
vuodesta toiseen. Alkaa turhauttaa, kun minulta odotetaan joka joulu toivelistojen mukaisia lahjoja suvun lapsille. Joskus muuten ilahtuisin itsekin yhdestä pienestä symbolisesta lahjasta, vaikkapa pikku pussillisesta joulupipareita näiltä perheiltä, joiden lapsien toiveita olen vuosikaudet toteuttanut,
mutta "meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja".
Onko täällä muita yksinäisiä ? Miten olette ratkaisseet "joululahjapakon"
vai pysyttekö yksin kotonanne ?
Tänä vuonna painun "huitsin nevadaan" ennen joulua
95
852
Vastaukset
- Anonyymi
Harmi on sinulla ja aiheellinen.
Laitan lapsenlapsille joka joulu ja syntymäpäivä vähän rahaa tilille, vanhemmille en osta mitään. Mutta saan tarvitsemaani takaisin. Yksi lapsenlapsi on tietokonenikkari joka käy auttamassa minua kun en osaa, viimeksi eilen.
Toinen lapsenlapsi on hoitoalan asiantuntija, joka vastaa terveydenhoidon kysymyksiini kun sellaista tarvitsen, viimeksi kesällä.
Ne ovat todella tarpeen, atk-gurut laskuttavat maltaita ja olen säästynyt pari kertaa lääkärissäkäyntirmbalta.
Näiden auttavaisten lastenlasten vanhemmat, joista tietenkin toinen ovat minun lapsiani. He auttoivat isää kun hän sairastui, elivät mukana, hoitivat asioita ja ukoiluttivat. Sen palvelun uskon saavani minäkin kun aika on.
Joten en koe vain antavani vaan saavani myös, ihan konkreettisesti.
Sinuna ei antaisi ja tekisin selväksi että nyt on vaan lopetettava lahjojen osto, koka tarvitset eläkkeesi omiin tarpeisiini. Varmasti vaikeaa kertoa mutta toivon rohkeutta sinulle. Tuo mieten toimit, on sinulle kohtuutonta.- Anonyymi
täältä saisit molempien neuvot ilmatteeksi muttet kuuntele
- Anonyymi
En vietä joulua.
Koska en usko joulupukkiin, en jeesukseen. Ennen joulu oli epämiellyttävintä aikaa vuodesta. Ympäristöpaineiden takia piti toteuttaa muitten ihmisten toiveita. Siis muutenkin kuin lahjojen muodossa. Piti ajaa autolla hirveissä keleissä satoja kilometrejä sukuloimaan. Pito pönöttää toisten joulupileissä umpiväsyneenä teennäinen hymy naamalla ja kuunnella kakaroitten kirkumista. Syödä pahoja ruokia. Ja palella hautausmailla tuntemattomien ihmisten kivien edessä sytyttelemäsdä kynttilöitä. Jne.
Noh, kakarat kasvaneet aikuisiksi, vanhemmat kuolleet. Muun suvun kanssa ei muutenkaan tarvi olla tekemisissä enää. Ei ole ulkopuolista painetta.
Nykyisin joulunseutu ok. Saapi lepäillä, ei ole umpiväsynyt joulun jälkeen. Saa syödäkseen hyvää ruokaa. Syön mieluusti toki rosollia ja kaloja. Mutta ei ole pakko vetää pula-aikojen perinteinä yleisesti syötäviä pahoja laatikoita tms. Lisäksi tieten säästyy paljon rahaakin. Eikä ole mitään "pakollisia" rituaaleja, ei kiirettä, hälinää.
Suomeks sanottuna, nykyisin joulu ei enää vituta.
Ei joulu ole mitenkään lakisääteinen pakkojuhla. Toki lakisääteisesti on muutama ylimääräinen vapaapäivä ja jonkin alkon aukioloaikoja säädellään. Mutta mitään pakkoa joulun viettoon ei ole. Ei laissa määrätä ostelemaan lahjoja, kaatelemaan puita koristeiksi, ei lanttulaatikkoa ole pakko syödä.
Lopeta vaan rauhassa jouluhösötys, jos se sua ei kiinnosta. Kyllä ihmisellä on oikeus ajatella itseäänkin. Lahjoista vois aatella, jos ei ite halua lahjoa jotakuta itse, ei siihen ole kenenkään muunkaan takua pakko ryhtyä. Sitäpaitsi tuntuis, lahjoissakin vois ajatella niinkuin yhdenvertaisuutta. Jos antaa jotain, pitäis saada itekkin.
Tää mun suositus, kannattaa harkita. Toki joku voi vetää hernemaissipaprikat nokkaansa, joos lopetat kakaroitten lahjomisen. Mutta muista, sehän ei ole sun nokkas. Oitää ajatella omaakin nokkaansa.
=DW=- Anonyymi00081
Nokitetaan varoen....
- Anonyymi
Joulu on upea juhla. Ihana aito kuusi kynttilöineen ja koristeluineen tu joulun tunnelman.
Kinkun tuoksu , kun vedämme sen kypsänä uunista,aah ja lopun kruunaa täysi lahjasäkki ,jonka sisältö on salaisuuksia täynnä aattona ,kun pukki tulee. Olemme kaikki, myös lapset jo aikuisia lähes.- Anonyymi
pistä pääsi sinne uuniin ja paista se.
- Anonyymi00073
Anonyymi kirjoitti:
pistä pääsi sinne uuniin ja paista se.
Kuoleman laakossa on tilaa....
- Anonyymi
EN pidä koko joulusta
en laita lahjoja kellekkää, se aika on menneisyydessä jolloin lapset ja lasten lapset oli pieni, silloin tuli hankittua lahjoja kaikille,
nyt se on menneisyyttä
EN JUHLI JOULUA MITENKÄÄ,
elän ihan tavallista arkea kuten joka päivä muutenki, nyt ole vanha ja huonossa kunnossa luultavasti vain nukun kaikki päivät,
odotan että pyhäpäivät menee pian ohi ,
vietän täysin yksin jouluni, moneen vuoteen ei edes jälkeläiset ole viitteneet käydä kattomassa, vain puhelimella soittaneet kuulumisia ja tarkistaneet että olen elossa vielä,
kumpa pääsiski jonnekki pakoon koko joulua aikaa, inhoan kaikkia juhlapyhiä munaki vuoden aikoina,
kun puoliso oli vielä elossa kaikki joulut sentään meni kahden aina
kesittiin jotain mukavaa menoa jonnekki,
yksin ei jaksa lähteä minnekkää.
nukun joulun kunnes tulee taas kevät
ja aurinko alkaa taas lämmittämään ja tuo valoa pimeyteen.- Anonyymi
Kotonaan yksinäinen saa olla aika piilossa jouluna, kun muut ovat perheittensä tai
ystäviensä kanssa. On se haikeaa, kun muistaa toisenlaisia jouluja, kun olimme
yhdessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotonaan yksinäinen saa olla aika piilossa jouluna, kun muut ovat perheittensä tai
ystäviensä kanssa. On se haikeaa, kun muistaa toisenlaisia jouluja, kun olimme
yhdessä.Pää pystyyn vaan.
- Anonyymi
Alottajan kanssa menisin huitsin-nevadaan,
jos ottais yteyttä
mä lähtisin mukaan !- Anonyymi
Niin kai...
- Anonyymi
Olen ollut samassa noidankehässä. Eräänä jouluna ilmoitin,
että vast'edes lahjoitan joululahjani köyhien lapsiperheitten
joulukeräykseen, teillä kun on jo yllinkyllin kaikkea.
Näin olen tehnyt ja minullakin on sen jälkeen ollut parempi mieli jouluna.
Joulu on pikkulasten juhla ja jokaisen lapsen kuuluisi saada edes pieni lahja
ja keräysvaroilla annetaan myös mahdollisuus ostaa jouluruokia.
En osallistu enää perhejoulupippaloihinkaan, olen omassa rauhassani yksin kotona.
Toisen yksinäisen, naapurin mummelin kanssa saatamme juoda tsufet jonakin
joulun päivistä jos meitä huvittaa. Juomme joskus muutenkin tsufet jomman
kumman luona.
Eli tässä olisi yksi ehdotus, laista koko homma, anna lahja köyhien lasten jouluun
ja ole hyvällä omallatunnolla ! Keräykseen kelpaa pienikin summa.
Pienistä puroista tulee suuri summa oikeasti tarvitseville.- Anonyymi
Tuohan on parasta joulua, juoda kahvit jonkun toisen yksinäisen kanssa !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan on parasta joulua, juoda kahvit jonkun toisen yksinäisen kanssa !
Voi olla sitä, kyllä.
- Anonyymi
Ei ole olemassa mitään joululahjapakkoa, ellei itse sitä aseta tai alistu siihen.
Ei toki aikuiset tarvitse lahjoja mutta kyllä joku muistaminen on kivaa kenestä tahansa- Anonyymi
Ei ole pakkoa, mutta miten kehtaat mennä mukaan joulupippaloihin viemättä lahjoja
ainakin lapsille ? Nykyään ei ole mitään kympin juttuja, joita lapset toivovat.
Kympillä ei saa mitään. Lahjat tulevat kalliiksi, kun saajia on monta,
niin kiva kuin olisi "lahjoa".
Joutuu tinkimään rahasta omassa arjessa sitten. Näin se vaan on.
200000 eläkeläistä on niin pienellä eläkkeellä, että saa asumistukea.
Saadakseen asumistukea pitää olla köyhä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole pakkoa, mutta miten kehtaat mennä mukaan joulupippaloihin viemättä lahjoja
Saadakseen asumistukea pitää olla köyhä.älä mene
mä en mene minnekkää tykkään olla ihan yksin en kaipaa ketään
soittavat kuitenki ja trkistavat olenko vielä hengissä, se riittää, joskus tuntuu sekin häiritsevältä,
meikäläinen on juhlat julittu nurena ja terveenä silloin kun puolisoki oli vielä elossa,
kaikki on ohi,
nyt ootan kuolemaa
kyllä se tulee sitten kun aika on täysi kohdallani, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
älä mene
soittavat kuitenki ja trkistavat olenko vielä hengissä, se riittää, joskus tuntuu sekin häiritsevältä,
meikäläinen on juhlat julittu nurena ja terveenä silloin kun puolisoki oli vielä elossa,
kaikki on ohi,
nyt ootan kuolemaa
kyllä se tulee sitten kun aika on täysi kohdallani,Se on viheliäistä, kun sukulaiset säälistä katsovat asiakseen kutsua yksinäisen
mukaan joulunviettoon, vaikka tekee mieli sanoa, että viihdyn paremmin yksikseni,
en kaipaa teidän hössötyksiänne.
Pari kertaa olen valehdellut, että olen flunssassa, en jaksa tulla enkä halua
tartuttaa ketään.
Nyt pitäisi keksiä joku uusi valhe.
Ei aina jouluisin voi olla flunssassa.
Miksi ei saa sanotuksi, että on mieluummin yksin ?
Pelkääköhän sitä loukkaavansa kutsujia, vaikka hekin saattavat huokaista
helpotuksesta, kun ei tarvitsisi joka joulu kutsua ydinperheen ulkopuolelta ketään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on viheliäistä, kun sukulaiset säälistä katsovat asiakseen kutsua yksinäisen
mukaan joulunviettoon, vaikka tekee mieli sanoa, että viihdyn paremmin yksikseni,
en kaipaa teidän hössötyksiänne.
Pari kertaa olen valehdellut, että olen flunssassa, en jaksa tulla enkä halua
tartuttaa ketään.
Nyt pitäisi keksiä joku uusi valhe.
Ei aina jouluisin voi olla flunssassa.
Miksi ei saa sanotuksi, että on mieluummin yksin ?
Pelkääköhän sitä loukkaavansa kutsujia, vaikka hekin saattavat huokaista
helpotuksesta, kun ei tarvitsisi joka joulu kutsua ydinperheen ulkopuolelta ketään.Sitä minäkin ihmettelen, mikset sano. Minut kutsutaan aattoillalliselle. Ei he minua säälistä kutsu vaan siksi ettei minun tarvitse olla yksin jos en halua olla, antavat siis vaihtoehdon. Olen ollut mukana tai sitten sanonut: nyt on tunne että haluan olla aattoillan yksin. Aaton aamupäivällä pyydän perheen aampuurolle, käyn haudoilla ja hartaushetkessä. Lopun iltaa on jo mukava olla yksin. Kävelyllä saatan käydä, kun tykkään katsoa ikkunoista jouluvaloja. Rivareiden puutarhat varsinkin ovat mukavaa katsottavaa. Kukaan ei loukkaannu.
Miksi sukulaisesi eivät sinuakin kutsuisi ihan puhtaasta auttamisen halusta, ei mistää pakollisesta vaateesta tai säälistä. Uskon, että jos olet hankala ihminen, he eivät kutsuisi lainkaan. Varmaan olet sitten ihan kiva lisä heidän sakissaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saadakseen asumistukea pitää olla köyhä.No, tuota ei ollut tiedossa että olet menossa pippaloihin. Luonnollisesti silloin viedään jotain. On sitten eri asia viekö jokaisella lapselle jotain erikseen tai sitten jonkun yhteisien, vaikka pelin, koko porukalle. Karkitkin on ihan ookoo lahjoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, tuota ei ollut tiedossa että olet menossa pippaloihin. Luonnollisesti silloin viedään jotain. On sitten eri asia viekö jokaisella lapselle jotain erikseen tai sitten jonkun yhteisien, vaikka pelin, koko porukalle. Karkitkin on ihan ookoo lahjoja.
Se on eri kirjoittaja, mutta menee sitte pippaloihin tai tulee joku luo sama
joululahjaongelma on olemassa. Ainakin lapset odottavat lahjaa, koska ovat
joka joulu saaneet. Miten sen yht'äkkiä lopettaa ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
älä mene
kaikki on ohi,
nyt ootan kuolemaa
kyllä se tulee sitten kun aika on täysi kohdallani,On ihan hyvä pysyä kotonaa omissa oloissaan. Vetää verhot eteen ja sulkea känny.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saadakseen asumistukea pitää olla köyhä.no vttu jos se yhdestä piparipaketista on kiinni niin älä mene! jää pois sieltä pippaloista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on eri kirjoittaja, mutta menee sitte pippaloihin tai tulee joku luo sama
joululahjaongelma on olemassa. Ainakin lapset odottavat lahjaa, koska ovat
joka joulu saaneet. Miten sen yht'äkkiä lopettaa ?Pikkuhiljaa vähentää antamisen määrää, nii.
- Anonyymi00072
Anonyymi kirjoitti:
On ihan hyvä pysyä kotonaa omissa oloissaan. Vetää verhot eteen ja sulkea känny.
Uusi meksiko.
- Anonyymi00079
Anonyymi kirjoitti:
älä mene
kaikki on ohi,
nyt ootan kuolemaa
kyllä se tulee sitten kun aika on täysi kohdallani,Hui hui huitsitaan....
- Anonyymi
Minä vietän jouluni yksin. Ostan suklaata ja marmeladia itselleni.
- Anonyymi
joooo ja minä itse itsellein jouluna yksin kotona , ihanaaa ,
https://www.youtube.com/watch?v=A_0agHSR8EM&list=RDA_0agHSR8EM&index=1
- Anonyymi
Vietän joulun yksin kotona, aikuisia lapsenlapsia tapaan jo ennen joulua ja silloin vaihdamme pienet lahjat. On kiva kun lapsenlapset muistavat minua, ei ole lahjonta vain yksipuolista.
- Anonyymi00084
Samoin, jouluna ollaan yksin rauhassa kämpillä.
- Anonyymi
joko alottaja on suunitellu huitsin nevadan lähdön ,
missä se muuten on se huitsin nevada ?- Anonyymi
Missä vaan missä ei ole sukulaisten joulujuhlia ?
- Anonyymi
Huitsi on Timbuktun takana....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huitsi on Timbuktun takana....
Timbuktu oli kehittynyt yhteiskunta jo satoja vuosia sitten, mutta valkoinen mies,
siirtomaaisäntä tuhosi sen. - Anonyymi
Jos se on Huittisissa ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Timbuktu oli kehittynyt yhteiskunta jo satoja vuosia sitten, mutta valkoinen mies,
siirtomaaisäntä tuhosi sen.Timbuktu voisi olla mielenkiintoinen. Se on ollut Unescon maailmanperintöluettelossa vuodesta 1988. Sen historialliset kohteet ovat olleet vaarassa tuhoutua siksi, että tuuli
tuo kaupunkiin Saharan hiekkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siirtomaaisäntä tuhosi sen.Joo, niin kai...aina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Timbuktu voisi olla mielenkiintoinen. Se on ollut Unescon maailmanperintöluettelossa vuodesta 1988. Sen historialliset kohteet ovat olleet vaarassa tuhoutua siksi, että tuuli
tuo kaupunkiin Saharan hiekkaa.Se on ollut hieno paikka kukoituksessaan. Useimmat luulevat, että se vain sanonta.
Nevada on USA:ssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on ollut hieno paikka kukoituksessaan. Useimmat luulevat, että se vain sanonta.
Nevada on USA:ssa.Afrikassahan se.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Afrikassahan se.
Timbuktu on Afrikassa, joo, Nevada pohjois-amerikassa.
- Anonyymi
se sijaitsee amerikassa. aika pitkä reissu tulee, ja kallis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
se sijaitsee amerikassa. aika pitkä reissu tulee, ja kallis.
kalliiksi tulee Nevada ameriikassa ja kaiken huippu
ottaako TUMPPI sinua vastaan,
se on tullu melko nirsoksi maahan muutajien suhteen ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kalliiksi tulee Nevada ameriikassa ja kaiken huippu
ottaako TUMPPI sinua vastaan,
se on tullu melko nirsoksi maahan muutajien suhteen !Suomen passilla pääsee vaikka mihin.
- Anonyymi
On tämä kumma palsta. Vaikka mitä roskaa saa kirjoittaa, mutta jos jotain totta niin se poistetaan heti. Siikajoella on tosiaankin huitsin nevada.
- Anonyymi
Eipä aikaakaan niin joulu on jo ohi.
- Anonyymi
Ajattele itseäsi.Lähde reissuun tai sano,että lähdet.Ei sinun tarvitse stressata toisten takia.Minä en vietä joulua ja se on kaikille selvää Ei ongelmaa.En pidä siitä että ihmiset sekoaa jouluna.Änkee,tunkee ja syö itselleen ummetuksen.Helvetillinen stressi.Ja kaikki istuu kirkossa kun on joulu.Elä kuten itse haluat.
- Anonyymi00078
Niinkin voi tehdä.
- Anonyymi
Joka toinen joulu vietän aaton lapseni perheessä ja joka toinen joulu itsekseni joko kotona tai reissussa. Lahjat vain lapsenlapsille (2) ja sekin hoituu nykyään helpolla kauppakeskuksen lahjakortilla, saavat sitten itse käydä ostamassa mitä haluavat. Näin olen äitinsä kanssa sopinut. Leivon myös kaksi joulukakkua jotka aattona vien mennessäni ja joka toinen joulu jo aiemmin.
Mä olen myös pieneläkeläinen, joten seuraavaan joulun reissulle jo säästö menossa kun suunnitelmissa risteily jos ei esteitä vuodessa tule, ellen sitten lähde kylpylään kun risteilyllä olen ollut jo aiemmin.- Anonyymi
Ei sinä ole pieneläkeläinen tai sitten sinulla on suuret säästöt.
- Anonyymi
Mikä' pieneläkeläinen sinä muka olet ?!
- Anonyymi
olet ollut hyödyllinen idiootti.
ne muut ovat vain hyötyneet sinusta.
hyvä idea, häivy pois joulunajaksi, matkoille.
eräs täällä sanoi menevänsä risteilylle jouluksi. siinä yksi idea.
ole kiireinen, et jouda olemaan yhteyksissä sukulaisiisi kun olet juuri lähdössä matkalle. - Anonyymi
Hyvä pointti näin aattoa ajatellen ..itse olen jo monet joulut hyväksynyt..piti
perkele tuokin ostaa siskon pennulle..ei kiitosta...kesällä eikun pahenee... ELI STOP
ostakoot omat...tai olkaa ostamatta.... yksi päivä.......joulu on myös muistoja... nykymaailma on niistä kaukana...ukraina...putin..trump.. ei joulua.... älä sure....ok Tuo kuulosti minusta hyvältä, ajattelin että ennen joulua tai jouluksi matkustatte
, laitatte rahan siihen omaan matkaan. ( Jos tahtoo matkustaa. )Minä siis tahdon lähteä matkaan siksi kuulosti hyvältä se
Minuun vaikuttaa huora väkivalloin...... tajuan sen tuossakin kun kirjoitin siksi kuulosti hyvältä se.
" SE " ( siis se voisi kuulostaa joltain intim elämältä tai siihen liittyvältä )
se3 vf t7un re8ikä väkivalloin kajoaa
Eilen se aiheutti tik tok videooni jonka tein että kirjoitin ett onnistuin Remuun t7utustumaan ja olin mukana es8iintymismatkal ja hän rummutti siellä
( ja kun katsoin lähettämäni videon huomasin että¨se näytti siltä ( sen saatanan
alhaisen jonkun muun yksilkön vaikuttaessa väkivalloin että olisi voinut kuulostaa että Remu rummutti naista ( jos olette nähneet Remun ymmärrätte että ei hän edes kykene siihen varmastikaan kun ollut onnettomuudessa. )
Sai poistettua sen videon ja korjasin kirjoituksen että Remu oli rumpalina siellä konsertoimassa.
Olen neitsyt ja elänyt totaalisesti selibaatissa vuodesta 1992 olen hengellinen ihminen mutta ruma. on länkisääret ja liian lyhyt selkä enkä onnistunut tutustumaan löytämään ihmissuhdetta kirjamessuilla ei näkynyt viimeksikään ketään jonka kanssa olisi opllut mitään tekemistä ei seitsemänä vuonna Äiti Amma tilaisuuksisa suiis 14 vuotena., seiitsemänä kertana Suomes käydessään
ei hengen ja tiedon messuilla viimeksikään ei ollut ketään johon olisi voinut tutustua.- Anonyymi
kannattaisko vähentää sitä uskontoa hieman, ihan vinkkinä vaan.
- Anonyymi
kenellekään muulle ei edes tule siitä rummuttamisesta mieleen se mitä sinulle tulee...
voisit alkaa keksimään lisää tuollaisia kaksimielisiä juttuja ja kirjoittamaan niitä tänne, uskon että se auttaisi sinua itseäsi olemaan hieman vapaamielisempi, ja lisäksi lukijat tykkäisivät lukea sellaisia ja saattaisivat pitää niitä hauskoina. kokeile edes.
En ole 70 plus... Mutta teidän otsikko vaan kuulosti parhaalta.
- Anonyymi
Joo, parasta ennen-palsta.
- Anonyymi
"Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla."
Enemmistölle ehkä.
Koska lapsena niitä lahjoja en pahemmin saanut, ostelen kaikenlaista nyt itselleni joululahjaksi. Kaikella minkä lompakko sietää, ja hyvinhän se sietää kun on koko vuosi valmistauduttu.
Suosittelen leikkaamaan siskon ym. sukulaisten lasten joululahjabudjettia ja ostamaan jotain itselle.
Kun pääsee jyvälle tämän itselle ostamisen terapeuttisista vaikutuksista, ei sitä käytäntöä enää lopeta, vaan jälleen seuraavana jouluna "visa vinkuu".
Sitten taas koko vuosi aikaa säästää ja haaveilla, että mitäköhän sitä seuraavaksi jouluksi...
Terv. Kokeilija Koistinen- Anonyymi00089
Tässä toinen joka ostaa joululahjoja itselleen, on ihanaa kun voi "luvalla" ostaa jotain mitä ei välttämättä muuten ostaisi, tai ei ainakaan yhtä hintavaa.
- Anonyymi
Oletko ajatellut,että menisit johonkin kylpyllään.Hemmottele itseäsi.
- Anonyymi
Piristäisi varmaan kaikkia.
- Anonyymi
Viimeiseen, ja silloinkin muodollisuuksista vapaaseen jouluun on aikaa yli 20 vuotta.
Vaimoni katsoi hyvissä ajoin varten otettavia vaihtoehtoja joista sitten valitsimme molempia kiinnostavan. Joulut olivat kuitenkin Euroopan alueella.
Loppupään joulut eräässä urheiluopistossa.
Aivan viimeiset joulut ja kaikki muutkin juhlapyhät läheisen kylpylän taysihoidossa.
Tuleva joulu menee kotona joka on palvelutalon epäkäytännöllinen kaksio.
Helsingissä asuva tyttäremme toi 250km:n päästä pientä joulurekvisiittaa ja poikamme tulee lauantaina 300km:n päästä käymään ja hoitaa samalla yhden viranomaisasian.
Ennen fyysystä romahdustaan vaimo hoiti kaikki lahjomiset ja kortitukset. Minä en ole tehnyt enkä tee mitään.- Anonyymi
Kauanko tilanne on ollut kuvaamasi kaltainen ? En tarvitse vastata tietenkään,
miettii vain mitä vaimollesi tapahtui, mikä hänet fyysisesti romahdutti.
On varmaan hirveän raskasta teille molemmille sekä fyysisesti että psyykkisesti.
Minä olen ollut aikoinaan se joka huolehti omaisista viimeiseen asti
ja lahjomiset ja kortitukset.
Nyt olen viimeisenä yksin ja toivon, etten kauan "palloile" täällä enää, koska kaikki
ovat ympäriltä poistuneet tuonpuoleisiin ja olen itsekin jo heikossa kunnossa.
Ei ole enää "moikka-tuttua". Ei mitään järkeä olla olemassa.
Voimia ja jaksamista teille ! Se kuulostaa niin kuluneelta, mutta tarkoitan sitä
sydämestäni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauanko tilanne on ollut kuvaamasi kaltainen ? En tarvitse vastata tietenkään,
miettii vain mitä vaimollesi tapahtui, mikä hänet fyysisesti romahdutti.
On varmaan hirveän raskasta teille molemmille sekä fyysisesti että psyykkisesti.
Minä olen ollut aikoinaan se joka huolehti omaisista viimeiseen asti
ja lahjomiset ja kortitukset.
Nyt olen viimeisenä yksin ja toivon, etten kauan "palloile" täällä enää, koska kaikki
ovat ympäriltä poistuneet tuonpuoleisiin ja olen itsekin jo heikossa kunnossa.
Ei ole enää "moikka-tuttua". Ei mitään järkeä olla olemassa.
Voimia ja jaksamista teille ! Se kuulostaa niin kuluneelta, mutta tarkoitan sitä
sydämestäni.Tilanne muuttui tämän vuoden helmikuussa.
Ensioireiden ilmetessä hallittu siirto ambulanssilla keskussairaalaan.
Kotiutus seuraavana päivänä.
Pahempi kohtaus kotiusta seuraavana aamuyönä. Ajoin itse putket punaisina (motarilla 180km/h ) samaan sairaalaan ja nyt jäi sille reisulle pitemmäksikin ajaksi.
Aivoinfarkti. Ensin yritettiin kuntouttaa keskussairaalan kahdella osastolla mutta hieman puhe- ja liikuntakykyään menettäneestä naisesta tuli puhekyvytön, halvaantunut ihminen.
2kk:n jälkeen siirto kotipaikkakunnan laitoksen kuntoutukseen mutta mikään ei tepsinyt.
Alkuperäinen syy lienee 24 vuotta sitten diagnostisoitu luuytimen syöpä.
Silloin kokeneen hematologin pisin elinikäennuste oli 10 vuotta
Tilastollisesti haarukka oli 3 - 12 vuotta.
Silloin teimme kaikki mieleen tulleet testamentit, tahdot, halut yms.
Hb:n ylituotantovaiheessa ehti tulemaan muutama tukos jotka haittasivat hieman esimerkiksi käsien koordinatiota ja yksinkertaisia päässälaskuja mutta jatkoimme normaalia elämää.
Vaimoni sairaseläkkeen alkamisen aikaan lopetin itsekin pätkätyöt ja nautimme mahdollisuudesta toteuttaa kohtuullisia mielitekojamme.
Aivan ensimmäisillä, lyhyehköillä Eurooppaan suuntautuneilla matkoilla oli mukanamme solumyrkkypiikit valmistamassani uretaanikotelossa.
Vuoden kuluttua piikit vaihtuivat kapseleihin. Niiden kanssa ei ollut piikkien rajoituksia.
- Anonyymi
Tulipa mieleeni moisen "paikkakunnan" ... erisnimi?) pitäisikö tuo kirjoittaa isoin alkukirjaimin ?
- Anonyymi
Kirjoita vaan isolla.
- Anonyymi
Sekä että. Joskus pysyn kotona. Joskus matkustan ulkomaille. Yleensä hemmottelen itseäni jollain pienellä erillaisella asialla kuin arkena. Lopetin vuosia sitten tuon lahjarumban sekä sen että minut aikataulutettiin joululomalla toisten mielen mukaan. Tänään menet tuonne. Huomenna..... Sain toki vihamiehiä siitä muutaman mutta myös suuren rauhan itselleni sekä näin kuka on kuka.
Lahjon sisarusten lapsia varojeni mukaan tiettyyn ikään asti. Heitä ei ole monta ja eivät odotakaan mitään kallista. Annan lahjakortin, kummityölleni jotain ensimmäiseen omaan kotiin,mielelläni jotain tarpeellista. Aikuisia ei lahjota. Ehkä käydään ennen joulua jossain joululounaalla ja jokainen maksaa itse ruokansa.
Joulukortitkin kutistuneet muutamaan ja nekin heille jotka eivät nettimaailmaan osallistu.- Anonyymi
Pikku-lapsille varsinkin sukulaisille kuuluu antaa lahja jouluna oöloon vaikka mitä vaikka halaus ja rutistus kehujen saattelemana.
- Anonyymi
Suklaata annan.
- Anonyymi
Vieläkö sinne tehdään matkoja?
- Anonyymi
Yhä enemmän.
- Anonyymi00071
Junalla vai bussilla pääsee?
- Anonyymi00075
Jos kävellen lähtee on ensi jouluna perillä.
- Anonyymi00074
Missähän on jos häipyy niin kauas kuin pippuri kasvaa?
- Anonyymi00076
Etelä-amerikassa tai Intiassa.
- Anonyymi00077
Amazon joki virtaa eteläamerikassa, Ganges virta Intiassa.
- Anonyymi00080
Onko aloittajalla niin köyhää sukua. Meillä on sovittu jo kymmeniä vuosia sitten että ei osteta eikä anneta lahjoja, jotta ei tulisi kilpailua eikä kiitollisuudenvelkaa.
Vain rippilahjaksi jotain oikein pientä ja koulun valmistumisjuhlassa myös jotain pientä.- Anonyymi00083
Voihan antaa jotain, ei se haittaa.
- Anonyymi00090
Eikö aloittaja kirjoittanut itsestään ? Pieneläkeläisenä tiedän, että ei ole
varaa lahjoa ympäri vuoden lapsukaisia kaikkina merkkipäivinä ja jouluna
enkä näe siinä mitään ituakaan. - Anonyymi00091
Erittäin järkevää! Todelliseen tarpeeseen. Tilanteen mukaan!.
- Anonyymi00082
Ei ole "joulupakkoa",, ei uusi vuosi pakkoa,,, ei juhannus pakkoa..
Ja Joulu yms.. voi olla sellainen kun on,
ja, esim. itse olen jo pitkään ollu ilman liikoja systeemejä, kaikki noi eri pyhät.
Ja kyllä osa ihmisistä intoutuu paljon pyhistä, juhlista, , mutta tehkööt niin kuin haluavat.
- Tässä nopea Joulukuvaelma ,
https://youtu.be/6KVAtlYtSgI?si=QXKLb1ohp8TOatDj - Anonyymi00085
Lastemme lähdettyä omilleen kokeilimme yhtä kotijoulua mutta sen jälkeen olemme olleet, emme Nevadassa, vaan huitseissa.
Nyt tulee ensimmäinen kotihuitsi yli 20:een vuoteen.
Tämä huitsi ei tule olemaan erilainen kuin edeltävätkään päivät tässä palveluhuitsissa.
Ilman mitään juhlaveruketta olemme siitäneet lapsillemme verottajan salliman maksimin rahaa. Käyttäkööt tai olkoot käyttämättä. Seuraavalle sukupolvelle menee kuukausittai tasasummat samalla periaatteella.
Tähä saakka vaimoni on hoitanut lahjusmuodollisuudet mutta nyt hän on estynyt joten lastenlastemme lahjuksia ajatellen olin yhteydessä josko he hankkisivat penskojen lahjukset ja ilmoittaisivat kustannukset.Minulle vastattiin, että sopii hyvin mutta kustannukset mahtuvat kyllä hyvin vuosi- ja kuukausijaksoisiin lahjuksiin.- Anonyymi00086
Vakavasti puhuen, aloitimme järjestelyt jo 80-luvun loppupuolella aikanaan vastassa olevaa verotusta ajatellen.
- Anonyymi00092
Anonyymi00086 kirjoitti:
Vakavasti puhuen, aloitimme järjestelyt jo 80-luvun loppupuolella aikanaan vastassa olevaa verotusta ajatellen.
Nyt alettiin kehua omaisuuksilla.
- Anonyymi00097
Anonyymi00092 kirjoitti:
Kysehän on joululahjoista ja niiden variaatioista. Eli joululahjojen vapaasta "tulkinnasta".
Jos olisin erehtynyt mainitsemaan rahasummat tai/ja omaisuuden siirrot niin joku saattaisi tulkita pelkän toteamisen kehumiseksi (!), ja joku toinen säälittelelisi, että joku ilkeää kilkutella moisesta. - Anonyymi00098
Anonyymi00092 kirjoitti:
Pelkällä, verotetulla palkkatyöllä aikaan saatu vaatimaton vauraus ilman perintöjä ja lottovoittoja, antoi perusteet verotuksen inhoamiseen.
70-luvun alussa maksoin palkastani tuloveroa pahimmillaan 47%. Tuon jälkeen olen yrittänyt minkä tahansa veron minimointia lain puitteissa ja joskus lain ulkopuolisinkin menetelmin joiksi on kai laskettava pontikan keitto yli oman tarpeen.
Olen elänyt korttielämää maksaen sillä kaiken! Olen pitänyt käteistä saatavilla tilanteisiin joissa molemmilla, tai ainakin toisella osapuolella on hyötyä kuitittomasta kapuasta tai palvelusta.
- Anonyymi00088
Otsikon lailla ajattelen itsekin usein. Tai olen ajatellut, mutta en raaski jättää perhettä. Oma unelmajouluni olisi tunturien keskellä, siellä missä on Joulu, vaikkei tee eikä toimita yhtään mitään. Saa nähdä, tulee sellaista koskaan.
Vuosiin en ole lahjonut enää kuin omia lapsiani ja meirän muoria. Paketti kuuluu joulun satuun. Muille lähimmille on mennyt kortin sisällä jotain pientä. Tämän joulu ekan - ainoan? - lahjan sain eilen. Se on ulkona ja hieno, tuli se, kun 30 vuotta jaksoi odottaa.- Anonyymi00093
30 vuotta ? Mikä ihme se on ?
- Anonyymi00099
Anonyymi00093 kirjoitti:
30 vuotta ? Mikä ihme se on ?
Ehkä en nyt viitsi kertoa, jos näillä sivuilla sattuu naapuri(kin) seikkailemaan. "30 vuotta" lienee osoitus siitä, ettei se ole ollut vallan tarpeellinen eikä pakollinen. Mutta on se ihan kiva ja näyttää siltä, kuin olisi vähän paree paikka kyseessä. Heh ja hah.
- Anonyymi00094
Huitsiin menee harvat.
- Anonyymi00095
Ja valitut?
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4688432Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1195800Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2544738Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli564589Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s624089Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603920SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1673722- 901688
- 921171
- 42837