Olipa kiva juhlistaa adventin alkamista glögillä ja pipareilla, joita seurakunta tarjosi lauantai iltapäivällä kun kirkon joulukuuseen syttyi valot. Lämmitti mieltä ja kroppaa räntäisessä säässä.
Glögikauden avaus
18
256
Vastaukset
- Anonyymi
Täällä oli pelihallissa kahvit, mehut ja keksit.
- Anonyymi
Minä tein terästetyn glögin, vähän kosukkaa sekaan. Ilman pipareita.
En ole kylläkään huomannut mitään adventtia. - Anonyymi
Jaa, plöröä.
Kyllähän kuuma juoma pakkasella mukavasti lämmittää. Etenkin jos on tujaus tärpättiä myös.
Ite en fanita oikein glögejä, kummallisen makuisia ja liika makeita. Mutta jotain irish coffeeta voin kyllä törpöllisen imuroida. Koska en viitsi käydä paareissa, enkä oikein viitsi ite sekotella, hyvin harvoin sitä otan.
Kahviin voi laittaa tujauksen konua, tai viskiä, toimii hyvin. Ja flunssaan kuuma sitruunamehu votkalla oikein hyvä. Kuuma rommitoti ohan ok. Monet tykkää ottaa ihan vaan paukkua, mutta kyllä se sopevasti kuuman juoman kans on vielä parempaa.
Sitäpaitsi, alkkohooli menee nopeesti pikkasen päähän, kun se imeytyy niin nopeesti lämpimänä.
Mutta juu, tuskin ite kummemmin glögiä tällekkään talvelle otan. Ehkä jos joku tarjoaa. Niitä kyllä monen makuisia, mutta itestä hyvän makuista ei ole tullut toistaiseksi vastaan. Ehkä pitäis ite sekitella jonkinlainen puolukka pohjainen mehu, jota sitten terästäis.
=DW= - Anonyymi
Kiva juoma ehkä ... pakkasesta sisääntullessa ?
Minulla ole mitään "glögikautta", en siitä tykkää,
jallua voin tipan lorauttaa joskus kahviin.- Anonyymi
3 tähden jallu on pahimpia mitä on....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
3 tähden jallu on pahimpia mitä on....
Karhu-viina toinen.
Kuuma glögi kera piparin tai tortun. Nam. Ehdottomasti kuuluu joulunalusperinteisiin. Eikä tarvitse sekaan mitään plöröjä.
- Anonyymi
Ehdottomasti paras glögi (Alkossa) on Blossa.
Valitettavasti ei ole pitkäripaista lähettyvillä, mutta Blossa + pipari + jalot juustot...
suosittelen teille, joilla on mahdollisuus!- Anonyymi
Onko alkoholiton?
Anonyymi kirjoitti:
Onko alkoholiton?
Näkyy Alkossakin olevan myös alkoholittomana, tai alkoholittomaksi sanottuna, kun on vain 0,5% alkoholia.
https://www.alko.fi/produkter/600044/Blossa-Alkoholfri-Gl-gg/- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko alkoholiton?
Alkossa punaviinin kanssa, rommilla vahvistettua myös.
Tavallisissa ruokakaupoissa alkoholitonta, tai jos on,
niin %-pitoisuus on alhainen.
- Anonyymi
Juon kuumaa aromiteetä, joukkoon porautan mustaherukkamehua.
Kuuma rommi flunssa kaudella.
Vana Tallinnaa rommin tilalla, sopii hyvin.
Jos on vatsavaivoja, Riika Mustaa Palsamia.
Vanhan kansan lääkkeet, joita ei oteta humalahakuisesti, vaan "kuin hofmannin tippoja" vähän ja harkiten. Glögillä on Suomessakin perinteet, ainahan täällä on otettu hiihtoretkelle termariin kuumaa mustaherukkamehua, makeaa ja vahvaa. Sillä on myös flunssat parannettu ja tilkka alkoholia seassa on saanut veren kiertämään kylmettyneessä kropassa ja posket hehkumaan . Lönnrotilla oli sana lökäri, mutta alkuperäinen hehkuviiniä tarkoittava sana on vakiintunut suomen kieleenkin.
Aloin ideoida uudenlaisia glögejä koronatalvina, kun tavattiin ulkosalla ja lämmikettä kaivattiin. Minulla on paljon omenatuoremehua, ja siitä saa hyvän kuuman juoman lisäämällä kanelitangon, inkiväärilastuja, tähtianista ja neilikkaa. Mukaan voi lorauttaa jotain vaaleaa tai kirkasta terästystä, itse laitoin välillä hiukan Limoncello-sitruunalikööriä. Erikseen kipoissa tarjolla rusinoita ja manteleita. Seuraksi tein esimerkiksi minijoulutorttuja ( 4 yhdestä normaalipalasta), päälle jotain suolaista , kuten tuorejuustoa ja kylmäsavuporoa, ja toisiin luumuhilloa.
Valmiita glögijuomia ei tule ostetuksi, varmaan löytyy hyviä vaihtoehtoja. Puolukkamehustakin saa raikkaan kuuman juoman, mantelilastut pehmentävät makua. Jos haluaa vain viinin maun, kiehuttaa kunnolla, niin alkoholi haihtuu. Ystävä tarjosi vahvaa ruusunmarjateetä sherrylorauksella ja rusinoilla , ei hassumpaa piparin palanpainiketta.- Anonyymi
Glögö on parempaa kuin samppanja, ja tämä ei ole makuasia, vaan tosi.
- Anonyymi
Allekirjoitan.
- Anonyymi
Linnassa on glögiä mennyt paljon tänään.
- Anonyymi
Ei ole tullut ostettua koskaan glögiä, se on niitä herrojen kotkotuksia.
- Anonyymi
Ei tarvii ostaa, tee itse kuumasta mehusta. On paljon parempaa kuin ostolitkut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli5210425Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?
Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.1376427"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn744608Yritystuet pois ja työeläkevaroilla maksettava valtion velka pois
Nyt on teille kerrottu keino kuinka Suomen velkaongelmasta päästää eroon kertalaakista. Älkää saatanat enää minulle tul143497Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1433260Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen
Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji2833075Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi1512843Ylen juttu sisäministeristä oli selvän tarkoitushakuinen
haluttiin vielä vuoden loppuun saada joku "kohu". (Olisiko Yle tehnyt jutun jos sisäministerinä olisi esim. RKP:n, jota672786Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota
Muualla maailmassa yrittäjät elävät asiakkaiden rahoilla, Suomessa palkansaajien maksamilla veroilla. Palkansaajahan ma52232Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait342164