Minulla alkoi vaihdevuosi oireet kierukan laiton jälkeen melkeinpä välittömästi. Sitä ennen ei mitään. Koko kirjo ryöpsähti niskaan. Kuumat aallot joita tuli ihan jatkuvasti 10-15 min välein, hiukset rasvottui ja oli ihan järkyttävän näköiset, naamaan ja selkään ilmestyi finnejä vaikka ikinä elämässäni minulla ei ole ollut niitä, ei edes murkkuikäisenä. Mieliala vaihteli ja raivosin kaikille ihan tuosta vaan. Nivelkivut alkoivat myös silloin. Ahdisti ja vitutti kaiken aikaa. Otin töistä loparit ja hautauduin kotio. Alkoi myös jatkuva tiputteluvuoto. Kierukkaa ei otettu pois, sanottiin vaan että tämä voi kestää vuodenkin. Odottele ihan rauhassa. Rinnalle sain kuitenkin estrogeenin joka auttoi joihinkin oireisiin. Hiukset tuli jälleen normaaleiksi, Naama ei enää kuki kuin ajoittain. Kuumia aaltoja ei juurikaan talvisin ole, kesäisin jatkuva ahdistus ja ihan järjetön hikoilu. Nivelkivut jäivät ja välillä vaikea liikkua. Mieliala vaihtelut katosivat ja nykyään olen taas ihan siedettävä.
Tämä kaikki pistää miettimään että tehdäänkö meillä osalle naisista vaihdevuodet ehkäisy hormoneilla väkisin. Itse olen sitä mieltä että jos luonnostaan hormonitasapaino on balanssissa, ei vaihdevuosista välttämättä ole paljonkaan haittaa. Minulla oli ennen kierukkaa vaikka prosessi olikin jo vissiin alussa. Niinkuin edellä mainitsin, mitään oireita ei ollut. Nyt kun yritin saada gyne aikaa tarkastukseen, minulle ilmoitettiinkin että ei mitään tarkastuksia enää tehdä. Sanoin että minulla on kierukka ollut nyt jo kuusi vuotta. Voi kuulemma ihan hyvin vielä pitää pari vuotta, käyttää estrogeeniä rinnalla ja miettiä aikaa sitten uudestaan. Itse olisin ollut halukas kokeilemaan josko pärjäisin ilmankin. Tuntuu vähän hassulle että minulla itselläni ei ole mitään sanan valtaa asiassa.
Vaihdevuodet alkoivat kierukasta
Anonyymi-ap
1
133
Vastaukset
- Anonyymi00001
Samanlaisia kokemuksia myös. Joteski tuntuu ettei tätä asiaa oteta kauheen vakavasti. Työt kärsii, naapurit kärsii, mies kärsii, lapset kärsii, minä kärsin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2434243Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1202704Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412462Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?821497Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161466- 481189
- 781107
- 59983
- 45976
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En172959