Vaihdevuodet alkoivat kierukasta

Anonyymi-ap

Minulla alkoi vaihdevuosi oireet kierukan laiton jälkeen melkeinpä välittömästi. Sitä ennen ei mitään. Koko kirjo ryöpsähti niskaan. Kuumat aallot joita tuli ihan jatkuvasti 10-15 min välein, hiukset rasvottui ja oli ihan järkyttävän näköiset, naamaan ja selkään ilmestyi finnejä vaikka ikinä elämässäni minulla ei ole ollut niitä, ei edes murkkuikäisenä. Mieliala vaihteli ja raivosin kaikille ihan tuosta vaan. Nivelkivut alkoivat myös silloin. Ahdisti ja vitutti kaiken aikaa. Otin töistä loparit ja hautauduin kotio. Alkoi myös jatkuva tiputteluvuoto. Kierukkaa ei otettu pois, sanottiin vaan että tämä voi kestää vuodenkin. Odottele ihan rauhassa. Rinnalle sain kuitenkin estrogeenin joka auttoi joihinkin oireisiin. Hiukset tuli jälleen normaaleiksi, Naama ei enää kuki kuin ajoittain. Kuumia aaltoja ei juurikaan talvisin ole, kesäisin jatkuva ahdistus ja ihan järjetön hikoilu. Nivelkivut jäivät ja välillä vaikea liikkua. Mieliala vaihtelut katosivat ja nykyään olen taas ihan siedettävä.
Tämä kaikki pistää miettimään että tehdäänkö meillä osalle naisista vaihdevuodet ehkäisy hormoneilla väkisin. Itse olen sitä mieltä että jos luonnostaan hormonitasapaino on balanssissa, ei vaihdevuosista välttämättä ole paljonkaan haittaa. Minulla oli ennen kierukkaa vaikka prosessi olikin jo vissiin alussa. Niinkuin edellä mainitsin, mitään oireita ei ollut. Nyt kun yritin saada gyne aikaa tarkastukseen, minulle ilmoitettiinkin että ei mitään tarkastuksia enää tehdä. Sanoin että minulla on kierukka ollut nyt jo kuusi vuotta. Voi kuulemma ihan hyvin vielä pitää pari vuotta, käyttää estrogeeniä rinnalla ja miettiä aikaa sitten uudestaan. Itse olisin ollut halukas kokeilemaan josko pärjäisin ilmankin. Tuntuu vähän hassulle että minulla itselläni ei ole mitään sanan valtaa asiassa.

1

133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Samanlaisia kokemuksia myös. Joteski tuntuu ettei tätä asiaa oteta kauheen vakavasti. Työt kärsii, naapurit kärsii, mies kärsii, lapset kärsii, minä kärsin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      243
      4243
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      120
      2704
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2462
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      82
      1497
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1466
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1189
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1107
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      983
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      976
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      172
      959
    Aihe