Olen 13-vuotias, kirjoitan esikoiskirjaani. Kirjani on nuorten romantasia ja kirjassa käsitellään rankkoja asioita, kuten koulupaine, läheisen menetys ja narsisti-isä. Kirjassa on myös romantiikkaa. Olen toki vasta aloittanut kirjoittamisen, joten vinkkejä tarvitsisin
Mitä vinkkejä antaisit kirjan kirjoittamiseen?
2
164
Vastaukset
- Anonyymi
Ensinnäkin: kirjoita paljon. Luo kirjoittamisesta itsellesi rutiini. Hyväksi kirjailijaksi tullaan vain kirjoittamalla.
Toiseksi: Lue paljon. Lue kirjallisuutta monipuolisesti, myös oman genresi ulkopuolelta. Opettele lukemaan analyyttisesti. Jos jokin kirja tuntuu sinusta hyvältä tai huonolta, tutki, mitä hyvää/huonoa siinä on. Jos kirja on mielestäsi huono, kysy itseltäsi, mitä tekisit toisin.
Yhden asian olen havainnut omalla kirjoitusurallani kaikkein arvokkaimmaksi: osaava ja rehellinen esilukija, joka ei pelkää antaa sellaistakaan palautetta, josta mahdollisesti tulee kirjoittajalle paha mieli. Esilukija, joka on tekstin eikä sinun puolella. Ja edelleen. Jos kriittinen palaute tuntuu kirjoittajasta liian tuskallista, silloin kannattaa etsiä itselleen jokin muu harrastus/ammatti. Kun teksti joskus julkaistaan, se on kenen tahansa vapaasti arvosteltavissa, eikä maailmanhistoriassa ole vielä julkaistu ensimmäistäkään kirjaa, josta kaikki pitisivät.
Lopuksi: Ennen kaikkea nauti kirjoittamisesta!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."672297Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2282210- 1201498
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis231308Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj211252En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711210- 1241208
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73969Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102969Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.77922