Ateismin perusteet

Anonyymi-ap

Ajattelevatko ateistit ihmisen tietoisuuden olevan kaikki todellisuus, vai onko todellisuus ateismin mukaan ihmisen tietoisuudesta riippumaton asia?

32

291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Todellisuus ei tarvitse tietoisuutta ollakseen olemassa.

Typerä ajatuksenakin, ettei sitä olisi olemassa, jota ei joku ajattelisi.

• Anonyymi

tietoisuus on aivoissa , se voidaan ottaa pois

• Anonyymi

dementian tietyssä vaiheessa ei tiedä kuka on tai missä on

• Anonyymi

Onko ateismi tietoisuutta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko ateismi tietoisuutta?

Tietoisuus on sielu tieteellisessä maailmankuvassa. Uskovaiset ovat omineet sielun ja vieneet sen ainoastaan uskonnolliseen maailmankuvaan. Ihminen ilman sielua ei ole ihminen uskonnollisen maailmankuvan mukaan kuitenkin ateistin murhasta saa meillä saman tuomion kuin ihmisen murhasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietoisuus on sielu tieteellisessä maailmankuvassa. Uskovaiset ovat omineet sielun ja vieneet sen ainoastaan uskonnolliseen maailmankuvaan. Ihminen ilman sielua ei ole ihminen uskonnollisen maailmankuvan mukaan kuitenkin ateistin murhasta saa meillä saman tuomion kuin ihmisen murhasta.

Mikään tiede ei väitä sielun olevan olemassa, vaan se on ilmiselvästi vain osa uskontojen hönttiyttä.

Sen avulla on yksinkertaista vetää yksinkertaisia höplästä.

• Anonyymi

Ateistin tietoisuus kattaa kaiken
      Siksi on hyvä että on tietopankkeja
      Kuten " kysy ateistilta " tiktok kanava
      Joka tosin on k18 aikuisviihdettä. Eli
      Rajoitettu pääsy kysymään js jos onnistuu
      Niin blokkaus. Työtehoseuran mylly tuottaa
      Betoninkovaa ateismi uskontoa.

• Anonyymi

On väärin ajatella, että tietoisuus asuu aivoissa. Sydämen sähköinen varaus, kenttä, jossa sielu asuu, on tietoisuuden koti. Sielu, sydän, on kuin kukka, jonka terälehdet avautuvat valoon, saavuttaen uuden laajentuneen tietoisuuden, jo eläessä, kun valoon kurkottaa.

Kuoltua tuo tietoinen energia siirtyy jonnekin. Eihän kukan terälehtiäkään ole missään, ennen kuin ne tulevat esiin ja avautuvat valoon. Kukkakin on siis viisaampi kuin viisasteleva ihminen. Ihmisen täytyy kasvaakseen ja kehittyäkseen kurkottaa ylös kohti valoa. Ihminen on henkinen raakile, jos ei siihen suostu.

• Anonyymi

Ateistisuus on huuhaata!

• Anonyymi

Aloittajalle sellainen kysymys että lakkasiko todellisuus olemasta silloin kun esim. Matti Nykänen kuoli?

• Anonyymi

Aloittaja todennäköisesti yrittää vängätä sitä, ettei tietoisuus riipu materiasta (aivoista). Hänen argumenttinsa perustuu siihen, että jos tietoisuus riippuu materiasta niin riippuvuus on kaksisuuntaista eli fysikaalinen todellisuus riippuu tietoisuudesta. Kun näin ei ole niin avaaja kuvittelee todistaneensa materiasta riippumattoman tietoisuuden. Todisteluyrityksessä on vain yksi virheellinen premissi ei riippuvuus ei ole kaksisuuntaista. Fysikaalinen todellisuus ei tarvitse Matti Nykäsen tai avaajan tai kenenkään muunkaan tietoisuutta.

• Anonyymi

Aloittaisit siitä, mitä teisti tarkoittaa. Löytyy netistä.
      Sen jälkeen voit tutustua siihen, mitä teismin vastakohta tarkoittaa.
      Sitten onkin hyvä hetki miettiä, onko aloituksesi täysin idioottimainen.

• Anonyymi

Aloittaja voisi pohtia sitä että miksi uskovaiset antavat raamatun rajoittaa ihmisen tietoisuutta? Minä esimerkiksi tiedän että raamatun tarinat on pääosin puppua. Tietoisuuden todellisesta luonteesta en osaa sanoa mitään.

• Anonyymi

ateistinusko perustuu täysin empiiriseen tietoon ja kaikkien todistamiseen.

Pitävät ihmisen tietämyksen tällä hetkellä ihan upeasti kyllä kirkkaana tähtenä tieteellisesti.

jos on ollut jotakin muuta tietoa olemassa mitä ihminen ei tiedä Se pitäisi todistaa tieteellisesti eli tässä on aisteistakin kysymys että ateistit eivät aisti semmosia asioita mitkä on ihmisen yläpuolella..

Uskovat tietävät että kyllä on. Aistivat. Tiivistävät
      Kirjoitukset. Todistukset. Omat kokemukset. Jopa
      Nyt konkreettiset tiedot. Elämä jatkuu energia. Mutta
      Henkenä.

• Anonyymi

Ateismi ei kerro mihin pitää uskoa se kertoo mihin ei ole syytä uskoa jos haluat olla ateisti. Argumentit sitten vaihtelevat yksilön mukaan.
        .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ateismi ei kerro mihin pitää uskoa se kertoo mihin ei ole syytä uskoa jos haluat olla ateisti. Argumentit sitten vaihtelevat yksilön mukaan.
        .

Ateismi ei määrää, ei edes suosittele. Se on määritelmä: ei uskoa jumaliin.

• Anonyymi

Taas tätä uskovaisten höpötystä sielusta ja muusta. Ei sielulla ole ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Saahan siihen uskoa jos se jotain antaa ihmiselle. sielu on vain uskonnollinen termi.

• Anonyymi

Sielu koetaan olevan uskonnollisessa maailmankuvassa mutta se löytyy myös tieteellisessä maailmankuvassa tietoisuutena. Ateisti ei usko siihen mutta ateismi on vain kapea käsitys joka voi olla osana suurempaa maailmankuvaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sielu koetaan olevan uskonnollisessa maailmankuvassa mutta se löytyy myös tieteellisessä maailmankuvassa tietoisuutena. Ateisti ei usko siihen mutta ateismi on vain kapea käsitys joka voi olla osana suurempaa maailmankuvaa.

Minä oletan sinun olevan tosissasi, mutta et sunkaan sinä väitä noiden omien uskomustesi uskomustesi olevan yleispäteviä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä oletan sinun olevan tosissasi, mutta et sunkaan sinä väitä noiden omien uskomustesi uskomustesi olevan yleispäteviä?

En tietenkään väitä niiden olevan yleispäteviä melko yleisiä kuitenkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Neurotieteessä on termi sielu samoin psykologiassa.
        Oikeuslaitos toimii sielun huomioonottaen. Ateistin murhasta saa saman tuomion kuin ihmisen murhaamisesta. Sama ajatus myös humanismissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanaa sielu käytetään nykyisin ainoastaan uskonnollisessa merkityksessä. Ruumiista erillistä olentoa "sielua" ei ole voitu osoittaa olevan. Sielu on myös vahahtava nimitys psyykelle. Sellainen ihmisellä on.

• Anonyymi

Aloitus on surullinen esimerkki siitä miten sekaisin uskonto voi uskovaisen pään saada. Onko todellisuus totta? No siinäpä kysymys.

• Anonyymi

Miten tietoisuus on määritelty ateismissa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en tiedä yhtään mitään mistään määrittelyistä, mitä peräänkuulutat.

Minun mielestäni ihmisen mieli on varsin moniulotteinen. Näen joskus unessa etukäteen pieniä asioita, joita tapahtuu aamulla, näen myös ihmisten auran. Saan myös yhteyden eläimiin enemmän kuin miut. Olen ehkä erityisherkkä. Ei se ole sen kummempaa. Ei siihen uskontoa tarvita.

Sielu on etäinen arkiminälle. Mitä sitten. Sen kanssa voi silti olla yhteydessä, eikä siihenkään tarvita uskontoja.
        Terveisin luomuateisti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en tiedä yhtään mitään mistään määrittelyistä, mitä peräänkuulutat.

Minun mielestäni ihmisen mieli on varsin moniulotteinen. Näen joskus unessa etukäteen pieniä asioita, joita tapahtuu aamulla, näen myös ihmisten auran. Saan myös yhteyden eläimiin enemmän kuin miut. Olen ehkä erityisherkkä. Ei se ole sen kummempaa. Ei siihen uskontoa tarvita.

Sielu on etäinen arkiminälle. Mitä sitten. Sen kanssa voi silti olla yhteydessä, eikä siihenkään tarvita uskontoja.
        Terveisin luomuateisti.

Hyvää itsenäisyyspäivää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ateismi on jumaliin uskomattomuutta. Sen lisäksi ei ole muita määritelmiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ateismi on jumaliin uskomattomuutta. Sen lisäksi ei ole muita määritelmiä.

Mistä kumpuaa sitten ateistien teistien ja mahdollisesti teismien (uskovaisuushahmojen ulkopuolellakin) kritiikki, jos ei ole jotain mihin se perustuu?
        Mihin perustuu, että ateismia ei olisi määritelty?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä kumpuaa sitten ateistien teistien ja mahdollisesti teismien (uskovaisuushahmojen ulkopuolellakin) kritiikki, jos ei ole jotain mihin se perustuu?
        Mihin perustuu, että ateismia ei olisi määritelty?

Ateistien kritiikki teistejä kohtaan kumpuaa siitä, että teistit keksivät milloin mitäkin älyttömiä väitteitä ateismista tai ateisteista.

Ja juurihan tuossa määriteltiin ateismi...

• Anonyymi

Routa seon joka kadonneenkin porsaan kotiin tuo.

• Anonyymi

En oikein tiedä, miksi ateistin tarvitsisi erityisesti ajatella tuota filosofista kysymystä.

Ateisti voi kai olla materialismi tai spiritualisti (objektiivinen idealisti). Sekaisimmin olevat ovat kai sitten subjektiivisia idealisteja.

Itse ole tietenkin materialisti eli materia on ensisijaista. Kannatan myös emergenttiä materialismia eli tietoisuus ja tajunta nousevat materiasta ja ovat materiasta (aivoista) riippuvaisia.

Ja tuosta "sielusta" vielä: itse käyttäisin mieluummin sanaa "mieli" (engl. Mind).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      36
      5264
    2. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      399
      4531
    3. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      148
      3819
    4. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      142
      3019
    5. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      11
      2510
    6. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      21
      2292
    7. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      18
      2048
    8. Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!

Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit
      Maailman menoa
      151
      1992
    9. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      123
      1910
    10. Typeryyttä

Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik
      Ikävä
      124
      1459
    Aihe