Suomen myydyin automerkki Toyota ei ole juuri tuonut markkinoille sutta ja sekundaa. Autot ovat isoillakin kilometreillä käytettyinä hämmästyttävän haluttavia siitä yksinkertaisesta syystä, että ne pääsääntöisesti kestävät.
Toyotan kolmisen vuotta sitten esittelemä ensimmäinen sähköauto, nyt päivittynyt bZ4X oli valmistajan huomioiden heikko esitys sen sähköominaisuuksiensa puolesta. Valmistaja otti kuitenkin kopin asiakkailta tulleesta palautteesta, ja autoa päivitettiin matkan varrella paremmaksi.
Nyt sillä on täydet edellytykset ottaa sille kuuluva paikkansa sähköautomarkkinoilla, johon maailman suurin autonvalmistaja lähti tietoisestikin jälkijunassa. Tätä päätöstä lienee kiitelty moneen otteeseen Toyotalla, sillä markkinat eivät ole vieläkään kaikkialla Euroopassa valmiit sähköautoille.
Toyotan bZ4X on suosittuun D-SUV-segmenttiin sijoittuva auto, jonka yhtenä vahvuutena voi pitää juuri sitä, että se on Toyota. Tämä tarkoittaa, että kaikki auton ympärillä toimii olipa kyse sitten huolloista tai maahantuojan roolista. Sille on syynsä, että Toyotalla on vuodesta toiseen Suomen merkkiuskollisimmat asiakkaat.
https://www.ksml.fi/teemat/9051844
Toyotan sähköauto on nyt riittävän hyvä suomalaisille pakkaseen.
21
216
Vastaukset
- Anonyymi
Skoda Enyaq on sen sijaan täysin resu sähköauto.
Skoda Enyaq 30 kertaa vain huollossa 2 vuoden aikana pienillä kilsoilla. Sähköauto on lähes huoltovapaa, mutta Skoda ei ole.
https://moottori.fi/uutinen/uudehko-skoda-enyaq-on-vaatinut-yli-30-huoltokayntia-kahdessa-vuodessa-autoliikkeet-eivat-suostu-ostamaan-autoa-vikojen-vuoksi/- Anonyymi
Enyaqin myynti romahtaa ja Toyota bZ4X nousee ensirekisteröintien ykköseksi.
- Anonyymi
Yksilövika. Skodan Elroq ja Enyaq ovat hienoja autoja etenkin RS:nä. Kyllä Tojon sähkökärryt häpeää niiden rinnalla!
- Anonyymi
Onko tuon 4zbx huoltoväli ( rahastusväli ) 15 000 km / 1 vuosi ?
- Anonyymi
On. Osta sama Subaruna, jos kiinnostaa. Sillä on pidempi huoltovälikin.
- Anonyymi
Vai on BZ suosittu??? Eihän sitä myydä kuin muutama harva yksilä silloin tällöin. Sähköautojenkin myyntitilastoissa se ei mahdu kymmenen eniten myydyn mallin joukkoon. Katsotaan se uusi malli sitten, kun se on saatu testattua ja verrattua kilpailijoihin. Eivät muutkaan ole jääneet odottamaan, milloin Toyotalla saadaan auto päivitettyä. Perässä hiihtäjän olisi ensin saavutettava muut, ennenkuin voi päästä ohi.
- Anonyymi
Miksi sinä muistelet menneitä aikoja??????
Uusi malli on täysin uusi auto!!
- Anonyymi
Uusi bZ4X on niin hyvä, ettei TM:kään uskalla sitä perusteettomasti pilkata. Toyotan 400 000 omistajaa ei pidä perusteettomasta pilkasta. Lehden tilaus loppuu lyhyeen.
- Anonyymi
TM:ssä on Skodan kuva, vaikka Toyotia olisi rekisteröity yli kaksi kertaa enemmän kuin Skodia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TM:ssä on Skodan kuva, vaikka Toyotia olisi rekisteröity yli kaksi kertaa enemmän kuin Skodia
Se on niin läpinäkyvää.
- Anonyymi
Siinä se on sanottu:
.....jonka yhtenä vahvuutena voi pitää juuri sitä, että se on Toyota. Tämä tarkoittaa, että kaikki auton ympärillä toimii olipa kyse sitten huolloista tai maahantuojan roolista. Sille on syynsä, että Toyotalla on vuodesta toiseen Suomen merkkiuskollisimmat asiakkaat.- Anonyymi
Suomen myydyin automerkki Toyota ei ole koskaan tuonut markkinoille sutta ja sekundaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen myydyin automerkki Toyota ei ole koskaan tuonut markkinoille sutta ja sekundaa.
Paitsi esimerkiksi erään konsonantteja sisältävän sähköautomallin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi esimerkiksi erään konsonantteja sisältävän sähköautomallin...
Yksikään lehti ei niin ole väittänyt, mutta Volkswagen ei ole osannut tehdä edes sähköautoja.
Consumer Reports arvioi Vw ID.4:n vähiten luotettavaksi akku- ja latausongelmien vuoksi. Se sijoittui aivan pohjalle JD Powerin vuoden 2025 alussa julkaisemassa ajoneuvojen luotettavuustutkimuksessa.
https://autos.yahoo.com/ownership/articles/consumer-reports-ranked-vehicle-least-223000411.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksikään lehti ei niin ole väittänyt, mutta Volkswagen ei ole osannut tehdä edes sähköautoja.
Consumer Reports arvioi Vw ID.4:n vähiten luotettavaksi akku- ja latausongelmien vuoksi. Se sijoittui aivan pohjalle JD Powerin vuoden 2025 alussa julkaisemassa ajoneuvojen luotettavuustutkimuksessa.
https://autos.yahoo.com/ownership/articles/consumer-reports-ranked-vehicle-least-223000411.htmlKonsonantissahan oli kaikki sähköiset ominaisuudet raakiletta; toimintamatka, latausnopeus, rajoitetut latausominaisuudet jne. Tuoko on sinun mielestäsi valmiin sähköauton ominaisuuksia.
- Anonyymi
Juu riittävän hyvä HÖLMÖLÄN asukkaille. Suomalaiset ovat yksinkertaisia ja naiiveja joita voi huijata ja jotka tyytyy surkeisiin autoihinkin.
- Anonyymi
Toyotan surkeat rimpulat ei mahdu edes tilastoihin.
Myydyimmät täyssähköautot Suomessa vuonna 2025, top 10, päivitetty syyskuu/2025:
1. Volkswagen ID.4 (1147 kpl)
2. Skoda Enyaq (1144 kpl)
3. Volkswagen ID.7 (927 kpl)
4. Skoda Elroq (898 kpl)
5. Tesla Model Y (822 kpl)
6. Kia EV3 (673 kpl)
7. Volvo EX40 (562 kpl)
8. Audi Q4 (561 kpl)
9. Polestar 4 (502 kpl)
10. Volvo EX30 (412 kpl)
VW ja Skoda hallitsevat sähköautojen myynnissä ylivoimaiseen tapaan.
Katsotaan nyt 2026 mihin Toyota nousee? Vai putoaako myynti vielä lisää.- Anonyymi
Menneisyys ei kerro aina tulevaisuudesta. Varsinkaan tässä tapauksessa.
- Anonyymi
Ei juuri....?
Paitsi erittäin nopeasti ruostuvat ja talviajo-ominaisuuksiltaan vaarallisen kehnot itäautot (silloin vanhaan hywään aikana)
Toki ruosteen kanssa ollut haasteita (mm. variksen takaisinkutsut) vielä 2000-luvullakin.
Tolloloota oli se merkki, joka lopullisesti pilasi dieselmoottorien maineen. Kehittämällä D4D kertakäyttömoottorin, jolle 200 tkm oli jo kova saavutus ja kaikki korjauksethan tehtiin uusimalla koko moottori (kutsuttiin puolimoottorin vaihdoksi, koska pitkäikäisemmät laturi, ilmastoinnin kompressori yms. apulaitteet otettiin talteen ja siirrettiin uuteen kertakäyttömoottoriin).
Emmekä unohda MMT robottinylkytintä, joka oli niin kehno, että paatuneimmatkin tojoterot haluavat sen unohtaa. Yrittivät jopa väittää, ettei mokomaa ikinä ole valmistettu tai ei ainakaan Suomeen tuotu. Molemmat väitteet tottakai valheita. Mutta kuvastaa, miten nolo räpellys kyseessä.
Emme ole unohtaneet tohjolootan bugista moottorinohjauskoodia, joka aiheutti hallitsemattomia kiihtymisiä. Emme ole unohtaneet öljynsyöntiongelmia, jotka ratkottiin vaihtamalla yljytikut lyhyempiin (öljynpinta korkeammalle -> saatiin öljy riittämään pidemmälle kuin tankillinen bensaa).
Tolloloota on yrittänyt tuota sähköautoja markkinoille jo 2000-luvun alusta lähtien. Yrittänyt. Kauppa ei käy, kun kehitys laahaa koko ajan 10 vuotta muita jäljessä. Esim tässä BRÖYXS vai mikä se koiranoksennukselta kuulostava malli onkaan oli alkuun lyhyt toimintamatka ja sis. rak. laturi vain 1x32 A. Näitä 32 A pistorasioita joka nurkalta löytyykin....?
Oikeat sähköautothan on iät ajat osanneet hyödyntään 3x16 A kotilatausta.- Anonyymi
Näin hienosti toimii autoilu itäautolla, jossa on vain 1-vaihelataus. Ja kun 32 A pistorasiat ovat yhtä yleisiä kuin yksisarviset ja kanan hampaat, lataus tapahtuu siis oikeasti 8-16 A virralla ja 1,7-3,7 kW teholla.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9bc059f8-d8fc-4a1e-b8d6-070bd52e80f1
Tollolootan sähköautot eivät ole tulleen tunnetuiksi hyvistä latausominaisuuksista eikä hyvästä energiatehokkuudesta. Vajautunut akku ei ehdi täyttyä yön aikana ja jos seuraavanakin päivänä pitää ajaa pidempi matka, akku vajautuu entistä pahemmin jne. kunnes pääsee hinausauton lavelle.
Kaikkihan muistaa, ettei patterivatkaimia saa hinata! - Anonyymi00026UUSI
Anonyymi kirjoitti:
Näin hienosti toimii autoilu itäautolla, jossa on vain 1-vaihelataus. Ja kun 32 A pistorasiat ovat yhtä yleisiä kuin yksisarviset ja kanan hampaat, lataus tapahtuu siis oikeasti 8-16 A virralla ja 1,7-3,7 kW teholla.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9bc059f8-d8fc-4a1e-b8d6-070bd52e80f1
Tollolootan sähköautot eivät ole tulleen tunnetuiksi hyvistä latausominaisuuksista eikä hyvästä energiatehokkuudesta. Vajautunut akku ei ehdi täyttyä yön aikana ja jos seuraavanakin päivänä pitää ajaa pidempi matka, akku vajautuu entistä pahemmin jne. kunnes pääsee hinausauton lavelle.
Kaikkihan muistaa, ettei patterivatkaimia saa hinata!Toyotissa on kaikkein kestävimmät akut.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö2489345Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu1497670K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon1495231Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1494927PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *524630Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko1044325Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta1284154- 1671931
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.91739Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell2871582