Yön aikana 16 A virralla ja vain 3,7 kilowatin teholla latautuu sähköautoon yli 300 km ajomatkaa. Mitään sen tehokkaampaa latausta ei kotona tarvitse. Kuka ajaa seuraavana päivänä 300 km. Ja onhan siinä sähköautossa se pohjalatauskin jäljellä, joten "tankki" on täysi joka aamu ajoon lähdettäessä.
Tuollaiseen lataukseen on lähes kaikkialla sopivat johdot ja 10A sulakkeen voi vaihtaa 16A sulakkeeseen ja asentaa sopivan vikavirtassuojan. Pienellä hinnalla saa myös tuota kyseistä latausta varten latausjohdon tai jopa latauspisteen.
Yleensä sähköautot kuluttaa 16 kWh/100 km ja auto seisoo pitempään kuin 12 tuntia. Usein sen 14 tuntia. 3,7 kW x 14 h on 51,8 kWh jaettuna 16 kWh x 100 on 324km.
Jos muutaman kerran vuodessa tarvitsee tehokkaampaa latausta ja pitempää ajomatkaa niin silloin voi käyttää matkanvarrella julkista teholatausta.
Kotona ei ole mitään tarvetta 16A virtaa ja 3,7 kW:n tehoa nopeampaan lataukseen
41
285
Vastaukset
- Anonyymi
Tavallisen sukopistorasian tilalle voi asentaa muutaman euron Caravan pistorasian, joka kestää jatkuvaa latausta.
https://www.k-rauta.fi/tuote/voimapistorasia-opal-ip44-3-napainen-caravan-ip44/6416013124765
https://www.puuilo.fi/autotarvikkeet/caravan-tarvikkeet/caravan-pistokkeet-ja-sahkotarvikkeet- Anonyymi
Jos entinen sulake on 10 A, niin johtimet ovat ilmeisesti vain 1,5 mm2 eli liian ohuet 16 A jatkuvalle virralle. En menisi muuttamaan sulakekokoa. Mikä se seuraava sulakekoko vanhan 10 A takana pääkeskuksešsa on, 16 A vai 25 A. Säilyykö selektiivisyys ylikuorma- ja vikatilanteessa
- Anonyymi00039UUSI
Voi asentaa, mutta sitten laturia voi käyttää vain caravan-pistorasioissa. Tai no, voihan siihen laittaa schuko-adapterijohdon, mutta ollaan taas samassa tilanteessa.
Campingeillakin on vaihtelevasti schukoja ja caravanrasioita. Siksi useimmilla onkin matkailuautossa kaksi adapterijohtoa. Schukosta > caravaniin ja caravanista schukoon.
- Anonyymi
mikä se sinua nyppii... kaduttaako auton osto..
- Anonyymi
Ei nypi yhtään mikään vaan iloitsen siitä, etten minä ja ettei 99 sadasta muusta tarvitse tuon suurempaa lataustehoa. Mitään poikkeustapauksia tähän jälkeen on turha kirjoitella.
- Anonyymi
Aika outo kommentti upeaan aloitustekstiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika outo kommentti upeaan aloitustekstiin.
No jos oikeita argumettejä ei ole, niin tulee tuollaisia avautumisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos oikeita argumettejä ei ole, niin tulee tuollaisia avautumisia.
Asia ei kaipaa mitään enempiä argumenttejä mitä aloituksessa on. Sinun on aivan turha yrittää myydä ihmisille kalliita latauslaitteita.
- Anonyymi
Kenelle riittää, kenelle ei. Minä ainakin laittaisin 11 kilowatin minimissään.
- Anonyymi
Ei 11kW riitä mihinkään.
Pitää olla vähintään 12kW. - Anonyymi
Se on aika passelin tehoinen. Lataus ei kestä liian kauan, joten sen voi helposti ajastaa yön halvoille tunneillekin. Eikä tuo kovin paljon edes maksa kuorman hallinnan kanssakaan. Ei tarvitse sitten vahtia, mitä muuta on sähköä kuluttamassa, lataus hidastuu automaattisesti tarvittaessa.
- Anonyymi
Olet siis poikkeustapaus.
- Anonyymi
Olisiko parempi ottaa vaikkapa 5,3A jokaisesta vaiheesta? Voi muuten se yksi vaihe ylikuormittua.
- Anonyymi
Vuosikausia menty 8-ampeerin latausvirralla. Hyvin on riittänyt päivittäiseen ajoon kaupunkiympäristössä. Muutama kerta vuodessa tulee ajettua se 400 km edes/takaisin sukuloimaan. Silloin käytössä jonkin ruokapaikan CCS-lataus. En näe tässä mitään ongelmaa.
- Anonyymi
Ulkona pakkasessako tuolla talvella yrität ladata?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ulkona pakkasessako tuolla talvella yrität ladata?
Aivan yhdentekevää onko pakkanen tai helle. Outo on tekstisi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ulkona pakkasessako tuolla talvella yrität ladata?
Jos tuolla on menty vuosikaudet, niin ei sitä oikein yrittämiseksi voi kutsua. Tässä yhteydessä käyttäisin jo termiä rutinoitunut lataustapahtuma.
- Anonyymi00034UUSI
8A teho on teoriassa 1840W, käytännössä hieman vähemmän. 10 tunnissa akkuun saa virtaa vain n. 18 kWh, se ei riittäisi meidän päivittäisiintarpeisiin - ei vallankaan talvella.
Meille riittää yleensä 3 x 8A, mutta joskus tarvitaan nopeampaakin latausta ja silloin käytössä on 3 x 16A.
- Anonyymi
Ostetaan tai otetaan sähköauto työsuhdeautoksi mutta sitten tulee se neliraajajarrutus, lataaminen ja laturi EI saa maksaa mitään.
- Anonyymi
Myyjää näköjään harmittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myyjää näköjään harmittaa.
Mulla on 12 tuuman mv-telkkari, sillä pärjää digiboksin kanssa.
- Anonyymi
Yleistäen sähköautojen keskikulutus on 20 kWh/100 km. Sen voit itsekin tarkistaa googlaamalla.
Pitempi ajomatka muutama kerta vuodessa tarkoittaa meillä keskimäärin 2 x kk. - Anonyymi
2,5 tuntia latausta 400 voltilla.
2,5 tuntia ajamista
Tottakai voi ladata 230v
ja ajaa sen minkä ajaa. - Anonyymi
Todella harva ajaa 300 km joka päivä. Tehokkaimmilla latauslaitteilla ei elämöi muut kuin niiden myyjät.
- Anonyymi
Nimenomaan myyjät antavat asiasta väärää tietoa.
- Anonyymi
Karvahattupäälle tiedoksi.
- AnonyymiUUSI
Latauslaitemyyjän painajainen.
- AnonyymiUUSI
Hyvin vähän hän se lataus maksaa verrattuna polttomoottoriauton polttoainekuluihin joihin kuluu 10 - 12 euroa sadalla kilometrillä.
- AnonyymiUUSI
Yleensä ja yleensä. Kohta on pakko lähteä yllättävälle 350 km matkalle, onneksi kotona on 3 x 16A latausmahdollisuus.
- AnonyymiUUSI
Jos ei ole 11 KW latausmahdollisuutta kotona, unohda sähköauto.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei ole 11 KW latausmahdollisuutta kotona, unohda sähköauto.
Sellaista latausta ei tarvitse kukaan. Minullakin on 3,7 kW:n laturi ja se riittää todella hyvin.
- AnonyymiUUSI
Matkalla voi käyttää suurteholatureita, ei tuotakaan kotona tarvitse.
- Anonyymi00036UUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei ole 11 KW latausmahdollisuutta kotona, unohda sähköauto.
Ehkä parempi selvittää mahdollisuus oikeaan 11/22kW latausasemaan. Se on käytettävyydeltään kuitenkin parempi kuin ns. väliaikaislaturi mitä nimensämukaisesti ei ole tarkoitettu päivittäiseen lataukseen.
- Anonyymi00037UUSI
Anonyymi kirjoitti:
Matkalla voi käyttää suurteholatureita, ei tuotakaan kotona tarvitse.
Voi käyttää, mutta suurteholatausta ei voi sanoa edulliseksi. Kulutus 20 kWh sataselle ja lataus 35 c/kWh, niin 100 km sähkö maksaa 7 €.
Jos ja kun teholataus alkaa maksaa 50 c/kwh, niin km-kustannus alkaa olla samaa luokkaa kuin keskiverto polttiksellakin.
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Keski- ja Etelä-Euroopassa teholataus maksaakin jo 50 c/kWh ja jopa enemmänkin. Ei ihme, jos sähköautojen yleistyminen takkuaa... - Anonyymi00038UUSI
Anonyymi00037 kirjoitti:
Voi käyttää, mutta suurteholatausta ei voi sanoa edulliseksi. Kulutus 20 kWh sataselle ja lataus 35 c/kWh, niin 100 km sähkö maksaa 7 €.
Jos ja kun teholataus alkaa maksaa 50 c/kwh, niin km-kustannus alkaa olla samaa luokkaa kuin keskiverto polttiksellakin.
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Keski- ja Etelä-Euroopassa teholataus maksaakin jo 50 c/kWh ja jopa enemmänkin. Ei ihme, jos sähköautojen yleistyminen takkuaa...Niin enimmilläänkin se sähköauton "polttoainekulu" on samaa luokkaa kuin taloudellisella polttiksella. Toisaalta harva ajaa isoa osaa vuosikilometreistä pikalatureiden sähköllä, joten kokonaisuuden kannalta pikalatureiden hinta ei isosti vaikuta.
- Anonyymi00040UUSI
Anonyymi00038 kirjoitti:
Niin enimmilläänkin se sähköauton "polttoainekulu" on samaa luokkaa kuin taloudellisella polttiksella. Toisaalta harva ajaa isoa osaa vuosikilometreistä pikalatureiden sähköllä, joten kokonaisuuden kannalta pikalatureiden hinta ei isosti vaikuta.
Yleistäen, tottahan tuo. Minäkin olen käyttänyt teholatureita kuluneen vuoden aikana vain kymmenkunta kertaa. Jos lähden pitemmälle matkalle, niin lataan aina akun kotipihassa 100% täytteen.
Minulle sähköauto ilman kotilatausmahdollisuutta olisi täysin mahdoton ajatuksenakin. - Anonyymi00043UUSI
Anonyymi00036 kirjoitti:
Ehkä parempi selvittää mahdollisuus oikeaan 11/22kW latausasemaan. Se on käytettävyydeltään kuitenkin parempi kuin ns. väliaikaislaturi mitä nimensämukaisesti ei ole tarkoitettu päivittäiseen lataukseen.
Väliaikaislaturi? Siis voimavirtapistorasiaan kytkettävä laturi ei todellakaan ole mikään väliaikaisratkaisu. Mielestäni se on parempi ratkaisu kuin kiinteä latausasema ja hintakin on murto-osa kiinteään verrattuna.
Laturin voi ottaa mukaan mökille, tai minne vaan matkalle. Adapterijohdon avulla se lataa 1-vaiheisena myös Schuko-rasiasta.
Kerrotko miten "oikea" latausasema on mielestäsi käytettävyydeltään parempi? En piruile, en vaan saa ajatuksestasi kiinni.
22 kw asema ei mahda olla kovin usein realistinen vaihtoehto. Sulakekokoa on toki yleensä mahdollista kasvattaa, mutta 2,5 mm2 johdot ei riitä 22 kW tehoille. Harvoista omakotitaloista löytyy paksumpia piuhoja. Toisekseen useimmat? autot tukevat vain 11Kw AC-latausta
- Anonyymi00035UUSI
3.7kW lataus -25 pakkasella ei juuri täytä akkua kun energia menee akun lämmitykseen kun akkua valmistellaan lähtöä varten.
Toisekseen LFP akkua mikä on Euroopan ulkopuolella yleisin akku, ei voi ladata jos sen lämpötila on alle nollan. Se hajoaa.- Anonyymi00042UUSI
Ketä kiinnostaa akut joita ei kylmiin maihin myydä?
- Anonyymi00041UUSI
Entä jos pitää lähteä normipäivän jälkeen vielä ilta myöhällä pidemmälle ajolle, niin eikö kunnon latausmahdollisuus kotona olisi kiva?
- Anonyymi00044UUSI
Niinpä. Kun lukee näitä kirjoituksia niin vaikuttaa, että autoa käytetään vain työmatkoihin ja muun ajan auto seisoo pihassa.
Nykynuorista en tiedä, mutta aikoinaan isän autolle olisi ollut käyttöä vaikka joka ilta. Jos ei onnistunut, niin sitten lainattiin kaverien isien autoja.
Samoin oli myös omien lasteni kanssa. Kun saivat ajokortit, niin auto oli aina menossa.
Aiheesta mieleen: Lupasin maksaa kolmelle lapselleni autokoulun, jos eivät ala koskaan tupakoimaan. Toimi hyvin ja lupaus on pitänyt 👍
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu1047517Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö2357391K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon1445115Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1404809PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *424570Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko874269Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta1154082- 1641777
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.91579Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell2541435