Kotona ei ole mitään tarvetta 16A virtaa ja 3,7 kW:n tehoa nopeampaan lataukseen

Anonyymi-ap

Yön aikana 16 A virralla ja vain 3,7 kilowatin teholla latautuu sähköautoon yli 300 km ajomatkaa. Mitään sen tehokkaampaa latausta ei kotona tarvitse. Kuka ajaa seuraavana päivänä 300 km. Ja onhan siinä sähköautossa se pohjalatauskin jäljellä, joten "tankki" on täysi joka aamu ajoon lähdettäessä.

Tuollaiseen lataukseen on lähes kaikkialla sopivat johdot ja 10A sulakkeen voi vaihtaa 16A sulakkeeseen ja asentaa sopivan vikavirtassuojan. Pienellä hinnalla saa myös tuota kyseistä latausta varten latausjohdon tai jopa latauspisteen.

Yleensä sähköautot kuluttaa 16 kWh/100 km ja auto seisoo pitempään kuin 12 tuntia. Usein sen 14 tuntia. 3,7 kW x 14 h on 51,8 kWh jaettuna 16 kWh x 100 on 324km.

Jos muutaman kerran vuodessa tarvitsee tehokkaampaa latausta ja pitempää ajomatkaa niin silloin voi käyttää matkanvarrella julkista teholatausta.

41

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jos entinen sulake on 10 A, niin johtimet ovat ilmeisesti vain 1,5 mm2 eli liian ohuet 16 A jatkuvalle virralle. En menisi muuttamaan sulakekokoa. Mikä se seuraava sulakekoko vanhan 10 A takana pääkeskuksešsa on, 16 A vai 25 A. Säilyykö selektiivisyys ylikuorma- ja vikatilanteessa


      • Anonyymi00039
        UUSI

        Voi asentaa, mutta sitten laturia voi käyttää vain caravan-pistorasioissa. Tai no, voihan siihen laittaa schuko-adapterijohdon, mutta ollaan taas samassa tilanteessa.
        Campingeillakin on vaihtelevasti schukoja ja caravanrasioita. Siksi useimmilla onkin matkailuautossa kaksi adapterijohtoa. Schukosta > caravaniin ja caravanista schukoon.


    • Anonyymi

      mikä se sinua nyppii... kaduttaako auton osto..

      • Anonyymi

        Ei nypi yhtään mikään vaan iloitsen siitä, etten minä ja ettei 99 sadasta muusta tarvitse tuon suurempaa lataustehoa. Mitään poikkeustapauksia tähän jälkeen on turha kirjoitella.


      • Anonyymi

        Aika outo kommentti upeaan aloitustekstiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika outo kommentti upeaan aloitustekstiin.

        No jos oikeita argumettejä ei ole, niin tulee tuollaisia avautumisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos oikeita argumettejä ei ole, niin tulee tuollaisia avautumisia.

        Asia ei kaipaa mitään enempiä argumenttejä mitä aloituksessa on. Sinun on aivan turha yrittää myydä ihmisille kalliita latauslaitteita.


    • Anonyymi

      Kenelle riittää, kenelle ei. Minä ainakin laittaisin 11 kilowatin minimissään.

      • Anonyymi

        Ei 11kW riitä mihinkään.
        Pitää olla vähintään 12kW.


      • Anonyymi

        Se on aika passelin tehoinen. Lataus ei kestä liian kauan, joten sen voi helposti ajastaa yön halvoille tunneillekin. Eikä tuo kovin paljon edes maksa kuorman hallinnan kanssakaan. Ei tarvitse sitten vahtia, mitä muuta on sähköä kuluttamassa, lataus hidastuu automaattisesti tarvittaessa.


      • Anonyymi

        Olet siis poikkeustapaus.


    • Anonyymi

      Olisiko parempi ottaa vaikkapa 5,3A jokaisesta vaiheesta? Voi muuten se yksi vaihe ylikuormittua.

    • Anonyymi

      Vuosikausia menty 8-ampeerin latausvirralla. Hyvin on riittänyt päivittäiseen ajoon kaupunkiympäristössä. Muutama kerta vuodessa tulee ajettua se 400 km edes/takaisin sukuloimaan. Silloin käytössä jonkin ruokapaikan CCS-lataus. En näe tässä mitään ongelmaa.

      • Anonyymi

        Ulkona pakkasessako tuolla talvella yrität ladata?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkona pakkasessako tuolla talvella yrität ladata?

        Aivan yhdentekevää onko pakkanen tai helle. Outo on tekstisi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkona pakkasessako tuolla talvella yrität ladata?

        Jos tuolla on menty vuosikaudet, niin ei sitä oikein yrittämiseksi voi kutsua. Tässä yhteydessä käyttäisin jo termiä rutinoitunut lataustapahtuma.


      • Anonyymi00034
        UUSI

        8A teho on teoriassa 1840W, käytännössä hieman vähemmän. 10 tunnissa akkuun saa virtaa vain n. 18 kWh, se ei riittäisi meidän päivittäisiintarpeisiin - ei vallankaan talvella.
        Meille riittää yleensä 3 x 8A, mutta joskus tarvitaan nopeampaakin latausta ja silloin käytössä on 3 x 16A.


    • Anonyymi

      Ostetaan tai otetaan sähköauto työsuhdeautoksi mutta sitten tulee se neliraajajarrutus, lataaminen ja laturi EI saa maksaa mitään.

      • Anonyymi

        Myyjää näköjään harmittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myyjää näköjään harmittaa.

        Mulla on 12 tuuman mv-telkkari, sillä pärjää digiboksin kanssa.


    • Anonyymi

      Yleistäen sähköautojen keskikulutus on 20 kWh/100 km. Sen voit itsekin tarkistaa googlaamalla.
      Pitempi ajomatka muutama kerta vuodessa tarkoittaa meillä keskimäärin 2 x kk.

    • Anonyymi

      2,5 tuntia latausta 400 voltilla.
      2,5 tuntia ajamista
      Tottakai voi ladata 230v
      ja ajaa sen minkä ajaa.

    • Anonyymi

      Todella harva ajaa 300 km joka päivä. Tehokkaimmilla latauslaitteilla ei elämöi muut kuin niiden myyjät.

      • Anonyymi

        Nimenomaan myyjät antavat asiasta väärää tietoa.


    • Anonyymi

      Karvahattupäälle tiedoksi.

    • Anonyymi
      UUSI

      Latauslaitemyyjän painajainen.

    • Anonyymi
      UUSI

      Hyvin vähän hän se lataus maksaa verrattuna polttomoottoriauton polttoainekuluihin joihin kuluu 10 - 12 euroa sadalla kilometrillä.

    • Anonyymi
      UUSI

      Yleensä ja yleensä. Kohta on pakko lähteä yllättävälle 350 km matkalle, onneksi kotona on 3 x 16A latausmahdollisuus.

      • Anonyymi
        UUSI

        Jos ei ole 11 KW latausmahdollisuutta kotona, unohda sähköauto.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ole 11 KW latausmahdollisuutta kotona, unohda sähköauto.

        Sellaista latausta ei tarvitse kukaan. Minullakin on 3,7 kW:n laturi ja se riittää todella hyvin.


      • Anonyymi
        UUSI

        Matkalla voi käyttää suurteholatureita, ei tuotakaan kotona tarvitse.


      • Anonyymi00036
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ole 11 KW latausmahdollisuutta kotona, unohda sähköauto.

        Ehkä parempi selvittää mahdollisuus oikeaan 11/22kW latausasemaan. Se on käytettävyydeltään kuitenkin parempi kuin ns. väliaikaislaturi mitä nimensämukaisesti ei ole tarkoitettu päivittäiseen lataukseen.


      • Anonyymi00037
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Matkalla voi käyttää suurteholatureita, ei tuotakaan kotona tarvitse.

        Voi käyttää, mutta suurteholatausta ei voi sanoa edulliseksi. Kulutus 20 kWh sataselle ja lataus 35 c/kWh, niin 100 km sähkö maksaa 7 €.
        Jos ja kun teholataus alkaa maksaa 50 c/kwh, niin km-kustannus alkaa olla samaa luokkaa kuin keskiverto polttiksellakin.
        Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Keski- ja Etelä-Euroopassa teholataus maksaakin jo 50 c/kWh ja jopa enemmänkin. Ei ihme, jos sähköautojen yleistyminen takkuaa...


      • Anonyymi00038
        UUSI
        Anonyymi00037 kirjoitti:

        Voi käyttää, mutta suurteholatausta ei voi sanoa edulliseksi. Kulutus 20 kWh sataselle ja lataus 35 c/kWh, niin 100 km sähkö maksaa 7 €.
        Jos ja kun teholataus alkaa maksaa 50 c/kwh, niin km-kustannus alkaa olla samaa luokkaa kuin keskiverto polttiksellakin.
        Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Keski- ja Etelä-Euroopassa teholataus maksaakin jo 50 c/kWh ja jopa enemmänkin. Ei ihme, jos sähköautojen yleistyminen takkuaa...

        Niin enimmilläänkin se sähköauton "polttoainekulu" on samaa luokkaa kuin taloudellisella polttiksella. Toisaalta harva ajaa isoa osaa vuosikilometreistä pikalatureiden sähköllä, joten kokonaisuuden kannalta pikalatureiden hinta ei isosti vaikuta.


      • Anonyymi00040
        UUSI
        Anonyymi00038 kirjoitti:

        Niin enimmilläänkin se sähköauton "polttoainekulu" on samaa luokkaa kuin taloudellisella polttiksella. Toisaalta harva ajaa isoa osaa vuosikilometreistä pikalatureiden sähköllä, joten kokonaisuuden kannalta pikalatureiden hinta ei isosti vaikuta.

        Yleistäen, tottahan tuo. Minäkin olen käyttänyt teholatureita kuluneen vuoden aikana vain kymmenkunta kertaa. Jos lähden pitemmälle matkalle, niin lataan aina akun kotipihassa 100% täytteen.
        Minulle sähköauto ilman kotilatausmahdollisuutta olisi täysin mahdoton ajatuksenakin.


      • Anonyymi00043
        UUSI
        Anonyymi00036 kirjoitti:

        Ehkä parempi selvittää mahdollisuus oikeaan 11/22kW latausasemaan. Se on käytettävyydeltään kuitenkin parempi kuin ns. väliaikaislaturi mitä nimensämukaisesti ei ole tarkoitettu päivittäiseen lataukseen.

        Väliaikaislaturi? Siis voimavirtapistorasiaan kytkettävä laturi ei todellakaan ole mikään väliaikaisratkaisu. Mielestäni se on parempi ratkaisu kuin kiinteä latausasema ja hintakin on murto-osa kiinteään verrattuna.
        Laturin voi ottaa mukaan mökille, tai minne vaan matkalle. Adapterijohdon avulla se lataa 1-vaiheisena myös Schuko-rasiasta.
        Kerrotko miten "oikea" latausasema on mielestäsi käytettävyydeltään parempi? En piruile, en vaan saa ajatuksestasi kiinni.

        22 kw asema ei mahda olla kovin usein realistinen vaihtoehto. Sulakekokoa on toki yleensä mahdollista kasvattaa, mutta 2,5 mm2 johdot ei riitä 22 kW tehoille. Harvoista omakotitaloista löytyy paksumpia piuhoja. Toisekseen useimmat? autot tukevat vain 11Kw AC-latausta


    • Anonyymi00035
      UUSI

      3.7kW lataus -25 pakkasella ei juuri täytä akkua kun energia menee akun lämmitykseen kun akkua valmistellaan lähtöä varten.

      Toisekseen LFP akkua mikä on Euroopan ulkopuolella yleisin akku, ei voi ladata jos sen lämpötila on alle nollan. Se hajoaa.

      • Anonyymi00042
        UUSI

        Ketä kiinnostaa akut joita ei kylmiin maihin myydä?


    • Anonyymi00041
      UUSI

      Entä jos pitää lähteä normipäivän jälkeen vielä ilta myöhällä pidemmälle ajolle, niin eikö kunnon latausmahdollisuus kotona olisi kiva?

      • Anonyymi00044
        UUSI

        Niinpä. Kun lukee näitä kirjoituksia niin vaikuttaa, että autoa käytetään vain työmatkoihin ja muun ajan auto seisoo pihassa.
        Nykynuorista en tiedä, mutta aikoinaan isän autolle olisi ollut käyttöä vaikka joka ilta. Jos ei onnistunut, niin sitten lainattiin kaverien isien autoja.

        Samoin oli myös omien lasteni kanssa. Kun saivat ajokortit, niin auto oli aina menossa.
        Aiheesta mieleen: Lupasin maksaa kolmelle lapselleni autokoulun, jos eivät ala koskaan tupakoimaan. Toimi hyvin ja lupaus on pitänyt 👍


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      104
      7517
    2. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      235
      7391
    3. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      144
      5115
    4. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      140
      4809
    5. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      42
      4570
    6. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      87
      4269
    7. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      115
      4082
    8. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      164
      1777
    9. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      9
      1579
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      254
      1435
    Aihe