puhelinhaastattelijan työ

Piikuli

Heips kaikki!

Onko muilla kokemuksia puhelinhaastattelutyöstä? Siis markkinointitutkimuksista kotitalouksiin. Mitä piditte työstä ja kauanko teit kyseistä työtä. Itse olen vasta aloittanut hommat ja hommasta on ainakin kaikki glamour aika kaukana. Näin kesällä ihmiset eivät ole edes kotosalla. Mutta voin kirjoittaa lisää mielipiteitäni jahka joku muukin vastailee :)

Sellasetkin ihmiset voi vastailla, jotka ovat vastanneet puhelinhaastatteluun. Vastanneet tai työtä tehneet, ovatko haastattelut mielestänne liian pitkiä? Siis liian paljon kysymyksiä, vaihtoehtoja ja sun muuta?

8

1482

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • starlight

Pari viikkoa jaksoin sitä hommaa, sitten riitti. Nöyryyttävää hommaa, jossa joutuu valehtelemaan, mikäli aikoo saada edes jonkun vastaamaan. Kuka nyt suostuu johonkin 45min.haastatteluun. Juu juu, joku vartti menee... Ja ne kysymykset... Herättääkö tämä pullamainos sinussa: A)ahdistusta B)iloa C)surua D)hilpeyttä E)voimattomuuden tunnetta jne. Okei, kärjistän, mutta tuota työtä tehneet varmasti ymmärtävät pointtini. Noita kyselyita laativien pitäis itse tehdä vähän aikaa tota työtä niin pystyisivät krittisesti arvioimaan noiden haastatteluiden toteuttamiskelpoisuutta.

• Piikuli

Samoilla linjoilla olen kanssasi. Se on älytöntä, että tutkimuksista tehdään niin pirun pitkiä ja sitten ei edes ole mitään arvontaa tai palkintoa, muistoa tms. jota voisi luvata vastaajille. Vaikka firmalla varmasti olisi varaa sellainen laittaa tutkimuksiin. Koska uskon, että yritykset, jotka tilaavat tutkimukset maksavat sievoisen summan tutkimuksesta.

Tuo haastatteluiden pituus ihmetyttää minua. Meille koulussa opetettiin (opiskelen kaupallista alaa), että markkinointitutkimus saisi kirjallisessa muodossa olla korkeintaan 2 sivua, jotta vastaaja jaksaa vastata! Ja yleensä kun opinnäytetyöhön on kuulunut esim. asiakastyytyväisyystutkimus, on yritykseltä pyydetty joitain palkintoja arpajaisiin, joihin vastaaja voi samalla osallistua.

Itse en ole ruvennut haastattelun pituutta valehtelemaan, vaan olen sanonut realistisesti sen ajan, jonka olen huomannut että haastattelu kestää. Ja sen olen myös huomannut, että jos haastattelun väitetään kestävän ohjeessa esim. 5-10 minuuttia, niin todellisuudessa se kestää kaikenkaikkiaan tuon maksimiajan keskimäärin eli 10 minuuttia. Jos on oikein "pätevä" ja nopea vastaaja niin silloin voi pääästä lähelle sitä nopeinta aikaa.

Juu ja kysymykset on kyl aivan ihmeellisiä. Oikein hävettää niiden tekijän puolesta ainakin jotkut kysymykset, kun ovat vaan niin naurettavia ja jotenkin turhanpäiväisen oloisia.

Itse olen nähnyt parhaimmaksi pyrkiä olemaan ystävällinen, rehellinen ja joustava haastateltavaa kohtaan. Vastaaminenhan on vapaaehtoista, joten en rupea väkisin ketään maanittelemaan. Suomalaiset ovat sen verran fiksua porukkaa, että kyllä jo yhdestä kieltäytymisestä ymmärtää ettei henkilö halua haastattelua. Saisi tutkimusyritykset olla tosi tyytyväisiä niille ystävällisille henkilöille, jotka tutkimuksiin vastaavat ja antavat ilmaiseksi omaa aikaansa vastaten ihmeellisiin kysymyksiin. Ja puhelinhaastattelijoitaankin voisi yritys arvostaa ehken enemmän, sillä annammehan mekin aikaamme puoli-ilmaiseksi yrityksen käyttöön. Sillä rahaa tällä työllä ei kauheasti tienaa, mutta mukavia ihmisiä kyllä tapaa langan päässä.

• Ansku
        Piikuli kirjoitti:

Samoilla linjoilla olen kanssasi. Se on älytöntä, että tutkimuksista tehdään niin pirun pitkiä ja sitten ei edes ole mitään arvontaa tai palkintoa, muistoa tms. jota voisi luvata vastaajille. Vaikka firmalla varmasti olisi varaa sellainen laittaa tutkimuksiin. Koska uskon, että yritykset, jotka tilaavat tutkimukset maksavat sievoisen summan tutkimuksesta.

Tuo haastatteluiden pituus ihmetyttää minua. Meille koulussa opetettiin (opiskelen kaupallista alaa), että markkinointitutkimus saisi kirjallisessa muodossa olla korkeintaan 2 sivua, jotta vastaaja jaksaa vastata! Ja yleensä kun opinnäytetyöhön on kuulunut esim. asiakastyytyväisyystutkimus, on yritykseltä pyydetty joitain palkintoja arpajaisiin, joihin vastaaja voi samalla osallistua.

Itse en ole ruvennut haastattelun pituutta valehtelemaan, vaan olen sanonut realistisesti sen ajan, jonka olen huomannut että haastattelu kestää. Ja sen olen myös huomannut, että jos haastattelun väitetään kestävän ohjeessa esim. 5-10 minuuttia, niin todellisuudessa se kestää kaikenkaikkiaan tuon maksimiajan keskimäärin eli 10 minuuttia. Jos on oikein "pätevä" ja nopea vastaaja niin silloin voi pääästä lähelle sitä nopeinta aikaa.

Juu ja kysymykset on kyl aivan ihmeellisiä. Oikein hävettää niiden tekijän puolesta ainakin jotkut kysymykset, kun ovat vaan niin naurettavia ja jotenkin turhanpäiväisen oloisia.

Itse olen nähnyt parhaimmaksi pyrkiä olemaan ystävällinen, rehellinen ja joustava haastateltavaa kohtaan. Vastaaminenhan on vapaaehtoista, joten en rupea väkisin ketään maanittelemaan. Suomalaiset ovat sen verran fiksua porukkaa, että kyllä jo yhdestä kieltäytymisestä ymmärtää ettei henkilö halua haastattelua. Saisi tutkimusyritykset olla tosi tyytyväisiä niille ystävällisille henkilöille, jotka tutkimuksiin vastaavat ja antavat ilmaiseksi omaa aikaansa vastaten ihmeellisiin kysymyksiin. Ja puhelinhaastattelijoitaankin voisi yritys arvostaa ehken enemmän, sillä annammehan mekin aikaamme puoli-ilmaiseksi yrityksen käyttöön. Sillä rahaa tällä työllä ei kauheasti tienaa, mutta mukavia ihmisiä kyllä tapaa langan päässä.

Itse olen joutunut pariin otteeseen tekemään kyseistä työtä ja näin jälkikäteen voin vain ihailla itseäni miten siihen olen pystynyt..Muistan sen ahdistavan tunteen, kun piti soitella ympäriinsä kymmeniä kertoja ennen kuin joku edes suostui vastaamaan kyselyyn. Ihmiset sentään pääosin olivat ystävällisiä, harvoin tuli luuria korvaan tms.Ehkä itselläni tökki eniten se, että työ tuntui jotenkin turhalta, lähinnä ihmisten kiusaamiselta.Välillä mietti että onko tästä kenenkään järkeä maksaa, kun ihmiset vastailivat mitä sattuu päästäkseen nopeasti puhelusta eroon.Mutta ei se vielä mitään, ajanvaraajan työ se vasta ikävää olikin.Siinä piti harhauttaa ihmisiä, ja käytännössä valmistella myyjän työ.Ei pohjapalkkaa, jokaisesta varatusta käynnistä maksetaan.Ja niitä kun tippui 3 per päivä niin ei hurraamista..

• Piikuli
        Ansku kirjoitti:

Itse olen joutunut pariin otteeseen tekemään kyseistä työtä ja näin jälkikäteen voin vain ihailla itseäni miten siihen olen pystynyt..Muistan sen ahdistavan tunteen, kun piti soitella ympäriinsä kymmeniä kertoja ennen kuin joku edes suostui vastaamaan kyselyyn. Ihmiset sentään pääosin olivat ystävällisiä, harvoin tuli luuria korvaan tms.Ehkä itselläni tökki eniten se, että työ tuntui jotenkin turhalta, lähinnä ihmisten kiusaamiselta.Välillä mietti että onko tästä kenenkään järkeä maksaa, kun ihmiset vastailivat mitä sattuu päästäkseen nopeasti puhelusta eroon.Mutta ei se vielä mitään, ajanvaraajan työ se vasta ikävää olikin.Siinä piti harhauttaa ihmisiä, ja käytännössä valmistella myyjän työ.Ei pohjapalkkaa, jokaisesta varatusta käynnistä maksetaan.Ja niitä kun tippui 3 per päivä niin ei hurraamista..

Niin, kyllähän välillä tuntuu että ihmiset eivät kaikkiin kysymyksiin jaksa vastata kunnolla. Mutta tekisivät lyhyempiä, napakampia, yksiselitteisempiä ja parempia kysymyksiä. 5 minuutin haastattelu olisi poikaa.

Jäi mietityttämään, että miten sitten ajanvaraajana harhauttelit ihmisiä? Vai voiko sitä kertoa.

• tilastot
        Piikuli kirjoitti:

Niin, kyllähän välillä tuntuu että ihmiset eivät kaikkiin kysymyksiin jaksa vastata kunnolla. Mutta tekisivät lyhyempiä, napakampia, yksiselitteisempiä ja parempia kysymyksiä. 5 minuutin haastattelu olisi poikaa.

Jäi mietityttämään, että miten sitten ajanvaraajana harhauttelit ihmisiä? Vai voiko sitä kertoa.

on vielä se, että kyselytutkimusten tieteellinen ja tilastollinen reliabiliteetti on aika nollassa. Nuo perus 1-5 asteikot kun kuulostavat eri ihmisistä niin kovin erilasilta. Sitten on mukava analysoida dataa joka koostuu lähinnä kolmosista ja koittaa siitä vääntää joku aku ankka-regressioyhtälö, josta perus myyntipäällikkö ei edes tajua hevon peffaa. Jos vielä erehtyy mainitsemaan jotain havaituista merkitsevyystasoista tai luottamusväleistä, niin tyypit vetävät jo herneen nenään; "mut niinku mitä ne siinä meidän sekmentissä ny haluu ostaa?!?". Vittu.

Summa summarum: haastattelututkimuksista ei ole oikeasti kuin haittaa kaikille, paitsi niitä tekeville opiskelijoille, jotka saavat siitä pikku bonusta opintotukien päälle.

Ja sinulle joka tämän ketjun aloitit:
        1. Paina duunia niin kauan kuin hermot kestävät
        2. Hillitse hermosi äläkä lähde ovet paukkuen
        3. Laita CV:en että sinulla on kokemusta useista market -research/-mapping projekteista.

• Ansku
        tilastot kirjoitti:

on vielä se, että kyselytutkimusten tieteellinen ja tilastollinen reliabiliteetti on aika nollassa. Nuo perus 1-5 asteikot kun kuulostavat eri ihmisistä niin kovin erilasilta. Sitten on mukava analysoida dataa joka koostuu lähinnä kolmosista ja koittaa siitä vääntää joku aku ankka-regressioyhtälö, josta perus myyntipäällikkö ei edes tajua hevon peffaa. Jos vielä erehtyy mainitsemaan jotain havaituista merkitsevyystasoista tai luottamusväleistä, niin tyypit vetävät jo herneen nenään; "mut niinku mitä ne siinä meidän sekmentissä ny haluu ostaa?!?". Vittu.

Summa summarum: haastattelututkimuksista ei ole oikeasti kuin haittaa kaikille, paitsi niitä tekeville opiskelijoille, jotka saavat siitä pikku bonusta opintotukien päälle.

Ja sinulle joka tämän ketjun aloitit:
        1. Paina duunia niin kauan kuin hermot kestävät
        2. Hillitse hermosi äläkä lähde ovet paukkuen
        3. Laita CV:en että sinulla on kokemusta useista market -research/-mapping projekteista.

En varmaankaan kovin yksityiskohtaisesti saa kertoa strategiaa, miten toimittiin..Mutta käytännössä annoin ihmisten ymmärtää, että henkilö joka heidän luoksensa tulee, antaa neuvoja tms..Ei puhettakaan siitä että kyse olisi myynnistä, mitä koko homma oikeasti oli.Tietysti jotkut rivien välistä tajusivat mistä on kysymys.Myöhemmin myös kuulin, että se miten tuotetta kehuttiin kannattavaksi, ei ollut totta sillä jätettiin kertomatta jotain tärkeitä asioita.Muistan että tuotteeseen liittyen oli tässä hiljattain jotain kohua, en muista oliko kysymys juuri jostain epäilyistä vai mistä..Sen jälkeen mietin että olisi voinut olla vielä hankalempi kaupata kyseistä tuotetta..Mutta aika aikaansa kutakin, onneksi nyt muissa toimistohommissa- joihin saatoin osin päästäkin juuri puhelintyön kokemuksen ansiosta.Sinänsä se on hyvä pohja sillä jostain pakko aloittaa, ei mihinkään "kunnon paikkaan" oteta ilman työkokemusta (ellei ole suhteita..).

• Piikuli
        Ansku kirjoitti:

En varmaankaan kovin yksityiskohtaisesti saa kertoa strategiaa, miten toimittiin..Mutta käytännössä annoin ihmisten ymmärtää, että henkilö joka heidän luoksensa tulee, antaa neuvoja tms..Ei puhettakaan siitä että kyse olisi myynnistä, mitä koko homma oikeasti oli.Tietysti jotkut rivien välistä tajusivat mistä on kysymys.Myöhemmin myös kuulin, että se miten tuotetta kehuttiin kannattavaksi, ei ollut totta sillä jätettiin kertomatta jotain tärkeitä asioita.Muistan että tuotteeseen liittyen oli tässä hiljattain jotain kohua, en muista oliko kysymys juuri jostain epäilyistä vai mistä..Sen jälkeen mietin että olisi voinut olla vielä hankalempi kaupata kyseistä tuotetta..Mutta aika aikaansa kutakin, onneksi nyt muissa toimistohommissa- joihin saatoin osin päästäkin juuri puhelintyön kokemuksen ansiosta.Sinänsä se on hyvä pohja sillä jostain pakko aloittaa, ei mihinkään "kunnon paikkaan" oteta ilman työkokemusta (ellei ole suhteita..).

Yritän tosiaan tedä tätä työtä niin kauan kuin tarvis/jaksan ja ovet paukkuen ei varmaankaan ole hyvä poistua. Oman alan töitä toki koko ajan haen, niitä vaan todella vähän edes ilmoitellaan :( Toivon, että tästä työstä olisi jokin etu siinä CV:ssäkin....

Olen kans miettiny, että ei varmaan kovin uskottavia johtopäätöksiä voida noiden tutkimusten perusteella tehdä. Eniten minua kuitenkin ihmetyttää, että miksi pitää lankapuhelimiin yhä pääasiassa soitella!? Vaikka nykyisin kaikilla on melkein kännykät. Itsellänikin käytössä vain ja ainoastaan kännykkä! Tuntuu hölmöläisten touhulta vähän. Enkä ole ainoa, joka tätä mieltä on.

• Anonyymi00008

Keskisuomalainen (lehti) ylläpitämässä haastattelutoimistossa Helsingissä ei moneen kuukauteen ole ollut varteenotettavia haastattelutehtäviä, joitakin päiviä sinne tänne pitkin kuukausia kyllä ,muttei sen enempää.
      Nyt keskisuomalainen keksi että meille työntekijöille voi sitten ripotella puhelimeen kaikenlaisia haastatteluja joita ITSE voimme sitten tehdä. Minä kysyn ihan niinkuin moni haastattelemani henkilö että MITÄ MINÄ SIITÄ SAAN????
      Törkeätä että valvojat joutuvat laittamaan MEILLE työntekijöille noita haastatteluja.
      Me työntekijäthän odotamme PALKALLISTA työtä.
      Laittaisivat sitten ITSE meille noita tehtäviä mutta ihan varmasti kaikki tällainen menee työntekijöillä bännättäviksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      40
      5787
    2. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      216
      5323
    3. Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.

Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers
      Maailman menoa
      45
      4480
    4. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      46
      4302
    5. SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta

"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun
      Maailman menoa
      51
      4078
    6. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      81
      3766
    7. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      85
      3680
    8. Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä

Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään
      Maailman menoa
      46
      3131
    9. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2450
    10. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      48
      2396
    Aihe