Mopon kaasutin jäätyy. Kaasuttimen jäätyminen on aina yleinen ongelma.

Anonyymi-ap

Kaasuttimen kurkussa ilmanvirtausnopeus on suurimmillaan ja fysiikan laista johtuen paine pienimmillään. Paineen pieneneminen pudottaa kaasuttimen kurkun läpi virtaavan ilman lämpötilaa. Lisäksi suuttimesta tulevan bensiinin kaasuuntuminen kuluttaa lämpöenergiaa mikä osaltaan laskee lämpötilaa. Tämä kaikki jäähdyttää kaasuttimen lämpötilaa.

Jos ilmankosteus on riittävän korkea, se tiivistyy kaasuttimen kurkussa vedeksi. Ongelmia syntyy kuitenkin vasta sitten, jos kaasuttimen kurkku on pakkasen puolella mikä johtaa kosteuden jäätymiseen: kaasu hirttää kiinni ja toimii taas, kun kaasutin on saanut lämmetä.

Ongelmaa eli veden tiivistymistä (ja jäätymistä) ei synny, jos kaasuttimen lämpötila pysyy riittävän paljon ulkoilman lämpötilaa korkeampana eli käytännössä kastepistelämpötilan yläpuolella. Kostealla säällä kastepiste voi olla hyvinkin lähellä ulkoilman lämpötilaa ja sumuisella säällä samassa lämpötilassa. Kuivalla pakkaskelillä kaasuttimen pitäisi jäähtyä todella paljon ulkoilmaa kylmemmäksi mikä käytännössä on lähes mahdotonta.

Jäähtymisen kompensoimiseksi kaasuttimeen pitäisi johtaa ylimääräistä lämpöenergiaa. Toki kastepisteessä sitä tulee ulkoilmasta tiivistyvästä kosteudesta, kun sen höyrystymislämpö vapautuu. Kaasutinmoottorilla varustetuissa autoissa käytettiin sellaista ratkaisua, että imuilmaa lämmitettiin kuuman pakosarjan avulla. Joissakin mopoissa kaasutinta lämmitetään sähkövastuksella. Nelitahtimoottorissa, esim. Monkeyssa auttaa myös kevytmetallinen imukaula ja ohuet tiivisteet, mikä johtaa lämpöä sylinterinkannesta kaasuttimeen. Teräksinen imukaula ei johda riittävästi lämpöä.

Yleisessä AM6-moottorissa lämpö ei johdu moottorista kaasuttimeen, koska sen imukaula on muovia ja moottori hengittää suoraan kampikammioon jonka lämpötila ei ole kovin korkea. Siksi AM6-moottorissa kaasutinta lämmitetään kaasuttimen rungon läpi virtaavalla jäähdytysnesteellä. Tämän ratkaisun tunnistaa kahdesta sylinterinkannesta kaasuttimeen menevästä kumiletkusta, joiden kautta kuuma jäähdytysneste kiertää kaasuttimesta ja palaa takaisin.

Virityskaasuttimessa lämmitysliitäntää ei välttämättä enää ole. Se tarkoittaa ainakin Etelä-Suomen kosteassa talvisäässä kaasuttimen jatkuvaa jäätymistä ja sen takia ajaminen ei onnistu kuin vähän matkaa kerrallaan.

Ongelman voi ratkaista palaamalla talven ajaksi vakiokaasuttimeen, sähkölämmityksellä tai letkulämmityksellä. Sähkölämmitys vaatii eristetyn vastuslangan kietomista kaasuttimen ympärille ja n. 20 - 30 watin lämpötehoa. Tätä varten sähkö pitää osata ottaa oikeasta piiristä ja lämpö täytyy saada siirtymään vastuslangasta kaasuttimeen.

Helpoin ja edullisin virikaasuttimen lämmitystapa on ostaa noin puolimetriä kumiletkua (sisähalkaisija 3 tai 4 mm) ja kietoa sitä tiukasti pari kierrosta kaasuttimen ympärille ja kytkemällä letkun päät sylinterinkannen letkuliitäntöihin. Ennen letkujen kytkentää kannatta puhaltamalla varmistaa, ettei letku ole mennyt tiukoissa mutkissa tukkoon. Paketin voi varmistaa nippusiteellä, koska on tärkeää että letku koskee mahdollisimman paljon kaasuttimeen eikä löysty. Sitten mopo käyntiin ja moottorin lämmetessä myös letkun ja kaasuttimen pitäisi lämmetä.

Ja sitten vain kovaa talviajoa järki päässä! 🎅🏻

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UUSI

      Nyt oli tarkkaa infoa, harvoin yksikään postaus antaa näin paljon infoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      52
      4367
    2. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      111
      4189
    3. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      42
      4100
    4. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      67
      3953
    5. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      85
      3374
    6. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      67
      3269
    7. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

      16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      152
      3241
    8. Kun aika on oikea niin

      Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �
      Ikävä
      17
      1592
    9. Ei me taideta

      Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      45
      1531
    10. Jos sulla ei olis ollut tunteita

      Tuskin olisit reagoinut niin voimakkaasti, mies? Vai oliko vetäytymiseen jokin muu syy kuin luulit ettei mua kiinnosta?
      Ikävä
      129
      1140
    Aihe